PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Viisola by i Kalanti (Nykyrka)


barbfuns
11.06.09, 16:44
I Kalanti (Nykyrka) finns/fanns en by som heter Viisola. Stavas ibland Wisola, Wisala, Wisåla, Wissola i kyrkböckerna. Jag har tittat på kartan över Kalanti men inte hittat denna by. :confused:
Kanske har den bytt namn, upphört att finnas till eller slagits ihop med någon grannby. Är det någon som vet var denna by ursprungligen fanns?

Barbro Funseth

Juha
11.06.09, 17:58
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Viisolantie&y=6745953&x=1527582&lang=en-GB


Jag tycker att Viisola är så kallade "enstaka hemman" - och Alsila är Viisola's grannby


Juha

barbfuns
11.06.09, 20:21
Tack för länken till en betydligt mer detaljerad karta än Google maps. Jag har nu fått en bra uppfattning om var Viisola ligger. Det verkar inte vara så långt från Nystad (Uusikaupunki), uppskattningsvis är det omkring 6 km fågelvägen. Min förfader sjömannen Mattias Sjöblom uppgav sig vara född i Nykyrka socken. Han gifte sig och bosatte sig i Nystad. Jag har dock inte hittat honom som boende i Nystad innan giftermålet så jag antar att han måste ha bott i en näraliggande by. Han uppges vara född 8/8 1758, dock har jag inte hittat någon Mattias född det datumet i Kalanti. Närmast kommer en Mattias i Viisola som föddes 15/8 1758. Då Viisola faktiskt ligger i närheten av Nystad så kan det vara värt att forska vidare på detta spår.:)

Barbro Funseth