christerkalin
05.06.09, 11:06
Målaren Karl August Baumgarten, född 21 nov 1818 i Katarina församling, Stockholm, flyttade 1846 från till Åland med hustrun Albertina Mattsdotter, f i Saltvik, och sonen Karl Johan Efraim.
Från år 1850, då han nämns som far till ett dödfött barn, återfinns han i Saltvik. Hustrun avled uppenbarligen och 1856 gifter han sig med Emilia Kristina Österlund, född 1834 i Finström. Därefter föds flera barn t.o.m. 1872, bl.a. Hjalmar Florentin född 1865 och han utvandrade och hamnade slutligen i Hassela, Hälsingland. Karl August och hustrun Emilia Kristina antecknas i varje födelsenotis som boende i Haraldsby, Saltvik, men familjen har inte kunnat återfinnas i mikrofilmade kommunionböcker eller skannade mantalslängder.
Enligt bouppteckningsregister tillgängligt genom Ålands landskapsarkivs hemsida, finns bouppteckning från år 1873 efter Karl August Baumgarten i Haraldsby, Saltvik.
Andra hustrun Emilia Kristina Österlunds härkomst går bra att följa.
Jag skulle gärna vilja få mera upplysningar om familjen Baumgarten.
Vart på Åland flyttade de 1846?
När & var avled första hustrun Albertina Mattsdotter?
Vad hände med äldste sonen Karl Johan Efraim?
Var bodde familjen 1856-1873, då alla anteckningar anger Haraldsby i Saltvik, men jag inte kan hitta den där?
Slutligen, finns det kvar baumgartensläktingar på Åland idag?
mvh
Christer Kalin
Från år 1850, då han nämns som far till ett dödfött barn, återfinns han i Saltvik. Hustrun avled uppenbarligen och 1856 gifter han sig med Emilia Kristina Österlund, född 1834 i Finström. Därefter föds flera barn t.o.m. 1872, bl.a. Hjalmar Florentin född 1865 och han utvandrade och hamnade slutligen i Hassela, Hälsingland. Karl August och hustrun Emilia Kristina antecknas i varje födelsenotis som boende i Haraldsby, Saltvik, men familjen har inte kunnat återfinnas i mikrofilmade kommunionböcker eller skannade mantalslängder.
Enligt bouppteckningsregister tillgängligt genom Ålands landskapsarkivs hemsida, finns bouppteckning från år 1873 efter Karl August Baumgarten i Haraldsby, Saltvik.
Andra hustrun Emilia Kristina Österlunds härkomst går bra att följa.
Jag skulle gärna vilja få mera upplysningar om familjen Baumgarten.
Vart på Åland flyttade de 1846?
När & var avled första hustrun Albertina Mattsdotter?
Vad hände med äldste sonen Karl Johan Efraim?
Var bodde familjen 1856-1873, då alla anteckningar anger Haraldsby i Saltvik, men jag inte kan hitta den där?
Slutligen, finns det kvar baumgartensläktingar på Åland idag?
mvh
Christer Kalin