PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Junkkari sukujen tutkijat


Yrjö Junkkari
04.06.09, 11:02
Olen tutkinut Käkisalmen, Käkisalmen msk:n ja Räisälän Marjalanniemen, Muonolan ja Särkisalon Junkkareita.
Noin 1680 syntyi sotamies Arfwed Junkkari, sotilas Käkisalmen linnassa kapteeni Per Gyllenspångin) komppaniassa. Hänet ylennettiin myöhemmin myös Rollsmestareksi, (hevosmestariksi), luutnantin arvoiseksi upseeriksi. (Käkisalmen garnisoonirykmentti.) hänen sukujuurensa viittaavat armeijaan itseensä (ammatti periytyy isältä pojalle joten hänen isänsä tai isoisänsä tai vielä kauempi esi-isänsä on jostain ilmestynyt Ruotsin armeijan leipiin Käkisalmeen.. Kasarmiseurakunnan kirkonkirkonkirjoihin on jäänyt merkintä että hän kastatti ainakin molemmat tyttärensä 13.2.1707 ja 22.11.1709. Hän lienee tuolloin 20-30 vuotias. Hänelle syntyi kolme lasta, Antti, Maria ja Kristin. Lapsien äidistä ei tiedetä vielä mitään. Linnasta hän elleja koko ruotsin sotaväelle tuli lähtö vain pari vuotta myöhemmin. Olen itse hänen jälkeläisensä 10. polvessa kaikkiaan sukupolvia on 12 ja suvun kaksi päähaaraa tunnetaan 1900- luvun alkuun asti kohtalaisesti mutta uudempia tietoja kaipaan vielä mahdollisesti eläviltä sukuumme lähimenneisyyden tuntevilta. Näitä saattavat olla 1900 luvulla syntyneet Junkkarit, Haikoset ja Orpanat.
Mistä hän tai hänen esi-isänsä on Käkisalmeen päätynyt, ei vielä tiedetä mutta tällä tiedustelulla pyrin selvittämään mitä joku omissa tutkimuksissaan on vaikka vahingossa löytänyt..

Minun selvitteltyissäni näyttää siltä että Haukiputaalta sotilas Pehr Junkkari, v. 1751 Carin Pehrssonin tyttären kanssa ja sai kuusi lasta joista Antti lähti etelään ja nai Räisälän Särkisalossa sukuumme läheisesti monissa kohden liittyneen Haikosen tyttären ja sai kolme lasta, Antti Juho ja Tuomas. Näistä Tuomaan pojan pojan poika on mm. Jääkärikapteeni Antti Junkkari joka kuoli vasta 1970. Onko kenelläkään Junkkarin sukujen tutkijoista tietoa tämän Pehr Junkkarin esi-isistä Haukiputaalla tai muualla ja siitä suvusta mahdollisesti sotaväenotoissa Käkisalmen Linnaan 1600 luvun alussa päätyneestä Junkkarista?

Samoin minusta näyttää siltä että Haukiputaalla sotilas Lars Junkkari sai pojan Johan n. v. 1745 joka nai Perssonin Anna tyttären ja heidän poikansa Lars s. n.1770 siirtyi Särkisaloon ja se suku tunnetaan kolme sukupolvea eteenpäin mutta onko tutkijoilla näiden esivanhemmista tietoa 1600 luvun alusta tai jälkeläisistä 1900 luvulta?

Odotan mahdollisia tietojanne Kiitos