PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Junkkarit 1600-luvun alussa


Yrjö Junkkari
03.06.09, 13:11
Olen tutkinut Räisälän ja Käkisalmen Junkkareita ja vanhin "varmuudella" tunnistettu esi isämme


Noin 1680 syntyi sotamies Arfwed Junkkari, sotilas Käkisalmen linnassa kapteeni Per Gyllenspångin) komppaniassa. Hänet ylennettiin myöhemmin myös Rollsmestareksi, (hevosmestariksi), luutnantin arvoiseksi upseeriksi. (Käkisalmen garnisoonirykmentti.) Sotaväen sisällä tapahtunut rekrytointi (barnrullar) tapa mahdollistaa sen että hänen sukujuurensa viittaavat armeijaan itseensä Jo parin edellisen sukupolven ajan. Kasarmiseurakunnan kirkonkirkonkirjoihin on jäänyt merkintä että hän kastatti ainakin molemmat tyttärensä 13.2.1707 ja 22.11.1709. Hän lienee tuolloin 20-30 vuotias. Hänelle syntyi kolme lasta, Antti, Maria ja Kristin. Lapsien äidistä ei tiedetä vielä mitään. Linnasta hänelleja koko Ruotsin sotaväelle tuli lähtö vain pari vuotta myöhemmin.


Ja tiedossani on hänen jälkeläispoikiensa vaiheet aina siitä lähtien Ivaskankylän ja Marjalanniemen kylän kautta evakkoon pohjanmaalle ja lopuksi sijoittuneena Kymenlaaksoon.Itse olen 10. Sukupolven yksi lapsista. Kaikkiaan on polvia 12.

Mutta mistä hänen sukunsa on käkisalmeen tullut, se on vielä osittain avoin tieto.

Olisiko Teillä havaintoja 1500-1600 luvun alun Junkkari nimisistä (tai 1600 luvun alun arfwideistä, anderssoneista ja larssoneista, )miehistä jotka olisivat joko sotaväenväenoton tai muun syyn takia joutuneet Käkisalmeen.