PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Nykyisiä sukulaisia osa 2, Suojärvelle?


SukuNiko
27.05.09, 14:58
Hei!

Olen aikaisemmin kirjoittanut nykyisistä sukulaisista. Tätiäni, jota olen etsinyt tämän lyhyen sukututkimus harrastukseni aikana. Otin puhelimen kauniiseen käteeni ja soitin väestönrekisterin osoitepalveluun. Etsimäni vuonna syyskuussa 1947 syntynyt nainen ei löytynyt tietokannasta ja oletin, että olisiko hän osoitteen salaiseksi ilmoittanut tai olisiko peräti syntymäaika perukirjaan kirjattu/ luettu väärin. Nyt tänään otin asian setvittäväkseni ja soitin kyseiseen kirkkoherranvirastoon, josta syntymäaika oli perukirjaan saatu. Ystävällinen nainen katsoi kirkonkirjoista tietoja ja hämmätykseksi nainen ilmoitti, ettei löytänyt kyseistä henkilöä kirjoista, mutta tätini äidin löysi.
Hän antoi tätini äidin syntymäajan sekä tänne muuttoajan ja takaisin muuttoajan. Yllätyksekseni tätini äiti ei ollut täällä tätini syntyessä vaan oli lähtenyt yli vuosi tätini syntymää ennen takaisin kotipaikkakunnalleen. Kysyin luonnollisesti, että voisiko hän ystävällisesti kertoa mistä ja mihin paikkakuntaan nämä muutot on tehty. Vastaukseksi sain SUOJÄRVEN! Ei sen enempää kiitin ja suljin luurin. Wikipediasta huonona paikkakunta tuntijana katsoin missäs tämä sijaitsee ja ajattelin soittaa Suojärven KH virastoon. Valitettavasti huomasin paikkakunnan kuuluvan Karjalaan ja nyt vasta hätä tulikin... Miten saan tiedot rajan tuolta puolen ja miten tästä eteenpäin? :eek:

eeva häkkinen
27.05.09, 15:24
Luovutettujen alueiden kirkonkirjat ovat Mikkelin maakunta-arkistossa, vanhimpia myös netissä Karjala-tietokannassa

Bodniemi37
27.05.09, 15:36
Lisätietoa Suojärven luterilaisesta seurakunnasta, löytyy SSS:n verkkosivuilta osoitteesta
http://hiski.genealogia.fi/seurakunnat/srk?CMD=SRK&ID=516&TYPE=HTML&LANG=FI

Tuula Cu
28.05.09, 18:10
Hei!

Käy tutustumassa Suojärvi-seuran sivuihin http://www.suojarvi.fi/sivut3/ .
Kaikki Suojärvellä asuneet eivät ole alkuperäisiä sikäläisiä sukuja, vaan 1900-luvun alussa paikkakunnalle muutti puunjalostusteollisuuden vuoksi runsaasti väkeä muulta Suomesta.

Sitten tutustu Siirtokarjalaisten tie -kirjasarjaan ja sen hakemistoon, jotka löytyvät isoimmista kirjastoista. Siellä on lähtöpitäjittäin (hakemistossa) karjalaisten perheiden tietoja tilanteesta ja paikkakunnilta, jossa he asuivat sodan jälkeen, kun sarjan tietoja kerättiin. (Mutta varovainen näiden tietojen kanssa kannattaa olla, kaikki karjalaiset eivät kirjoissa ole eivätkä kaikki tiedot ole oikein. Niistä kuitenkin pääsee usein alkuun ennen Mikkeliin menoa...) Aiemmin hakemisto oli SSS:n sivuilla, nyt en sitä löytänyt, mutta se on ainakin jäsensivuilla.

Jos et asu lähellä isoa kirjastoa, voit laittaa minulle privaattiviestin, niin voin katsoa löytyykö sukulaisesi kirjoista, jotka minulla on kotona.

Tuula K, puoliksi karjalainen

SukuNiko
28.05.09, 18:14
Kiitos vastauksitanne :) Yritän tässä ensimmäisennä Mikkelin arkistoa :)