PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Korotin sukunimi


Pekka Paavola
20.05.09, 20:47
Hei. Kellä on kys. Korotin sukunimesta tietoa. Onko karjalais/vienalais-sukunimi? Terv. Ppa. :)

Pekka Paavola
22.05.09, 16:05
Kys. Korotin sukunimen esiintymisseudulta löytyy sukunimiä Koret ,Koretti, Koretin. Uskoisin Korotin -sukunimen jääneen sukunimeksi, jonkun "hoono suomi"- tyyppisen papin merkinnöistä kirkonkirjoihin. No tässä seuraava problem: Missä on Koret, Koretti-sukujen "alkukoti"? Vai sotilasnimikö
Terv. PPa.

tellervoranta
22.05.09, 18:51
Mene tuosta Niemikylän Kääriästä suoraan itään hiukan, niin tulee Korotti ja -järvi. Karttana voi käyttää esim. Pudasjärven karttaa. En onnistunut sitä kohdentamaan tänne.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Niemiharju

Pekka Paavola
22.05.09, 19:12
Kiitos tiedoista Tellervo. Saman löysin eilen , kun hain Ylikiimingista Korottimentie ja löysin, ja samalla Korottimenkangaan+ lammen ja Koretin talon. Metkaa sukunimi Koret,Koretti, Koretin esiintyy hiskissä vain Ylikiimingissä, Korotinta ei missään l. varmaan muotoutunut 1850 luvun jälkeen. Mutta kys. sukunimeä Korotin on Joloslaisten Pälsynahojen aviopuolisoina ja samoin kuin Kokkoniemenkin.Olet voinut törmätä ,kun sulla suvussa keskeinen suku Jolokselta ja mulla sieltä Soronen-suku.
Mutta asiasta kolmanteen: Tikoista Kotajärvi ja Tervajärvi: Eilen soitti eräs hlö, jonka esi-isä on ollut Granroth Kuusamossa(=Sursill lähtöinen) ,ja hänen esi-isä käy asumassa Tervajärvellä, ja sukunimi muuttuu Tikaksi , ja näitä Tikkoja mm. Huttukylässä, ja ovat eriä, kun minun Kotajärven Tikka-haara.
Mutta metkaa, että kys. suku tulee Oinaisiin, koska avioon kys Granroth menee Maria Paulin tr. Oinaan kanssa s. 28.1(tai 8) Hetekylä, ja on minun Paavola haaraani.

Pekka Paavola
22.05.09, 19:27
Täsmennys. Maria Paulin tr. Oinas synt. 28.1(tai 8) 1799 Hetekylä.