PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vehkalahti | Von Köhlerit ja murhatapaus


Sami Lehtonen
09.05.09, 23:27
Terve!

Muuan ulkomaalainen kyseli, mistä saisi tarkempia tietoja erään von Köhlerin perheen kokeman kolmoismurhan tiimoilta. Lähteenä on Osmo Durchmanin artikkeli 1921 vuosikirjassa mainittu vuoden 1701 Kymenkartanon tuomiokirja. Artikkelin mukaan 25/26 toukokuuta 1701 kapteeni Claes Berendt von Köhlerin vaimo Brita Maria Romanovitz ja kaksi tytärtä tapettiin. Tekijänä piika ja sotilaan vaimo Lisa Klemetintytär Vehkalahden Bambölestä.

Kyseessä lienee kesäkäräjät kesäkuulta 1701. Yritin opastaa kyselijän esittämään kysymys arkistolaitokselle, mutta siellä ei asiaan oikein osattu ottaa kantaa. Tietenkään en tiedä, mitä hän itse asiassa kysyi ja osasiko hän tarkemmin yksilöidä niteen, josta vastaus löytyisi.

Olisiko jollakulla lisätietoa tähän juttuun?

Muuten olen sitä mieltä, että olisi ollut kovin kiva, jos olisi ollut alue nimeltä Kymenlaakso - näin iltamyöhällä ei enää aivot pelaa ja kerro, mihin muualle tämän sitten olisi voinut pistää. Adminit saavat vapaasti siirtää, jos joku nykyisistä alueista virallisen kannan mukaan edustaa myös Kymenlaaksoa.

Bodniemi37
10.05.09, 00:09
Luin sattumalta tänään Sven-Erik Åströmin artikkelin Hur många generationer Romanowitz i Finland? [Genos 57(1986), s. 118-126, http://www.suku.fi/genos/57/57_118.htm], missä kerrotaan myös mainitsemastasi tapauksesta: "Hebla von Stockmans andra man, sedermera ryttmästaren Reinhold (von) Köhler var son till kommendanten i Reval Claes von Köhler och hans 1. hustru Maria Nassokin, dotter till majoren Peter Nassokin d.y. (Ramsay, tab. V), i sitt 2. gifte förenad med Gertrud Romanowitz (barn 2). En broder till Reinhold och son till Claes var kaptenen Claes Bernt von Köhler, vars hustru Brita Maria Romanowitz (identisk med Hans Romanowitz d.ä:s dotter Maria?) jämte sina tvenne döttrar mördades natten mellan 25. och 26.5.1701 av pigan, soldathustrun Lisa Clemetsdotter.[6]

Viite [6]: O. Durchman, von Köhler, GSÄ VI (1922), s. 60-61, 71. C.B. von Köhler gifte om sig med Maria Aminoff, dotter till ryttmästaren Johan Aminoff. Den täta förekomsten av ryskättade släkter som Putilov, Nassokin, Aminoff i samband med 'huset' Romanowitz torde yttermera vara ett belägg för släktens ryska ursprung."
--------------
Sivuosumia: Claes Berndt von Köhler toimi 1.8.1707 Valkealassa Katarina Gustavintytär Nehrmanin kummina, muut kastetodistajat olivat Befallningsman Matthias Pose, Munsterskrif. Niels Pose, Öfversteleut. Baron Jacob Duvall, Fru Ebba Wrede, Jungfru Baronessan Beata Wrede, hu Eva Pajalinia och ju Anna Nircko. Kummeista Anna Nirkko oli esitätini. Katarina Nehrman meni 19.7.1729 Mikkelin pitäjässä naimisiin Johan Simoninpoika Tarwoniuksen eli Elephantin kanssa (viimeksi mainitun 1. avioliitto).
-------------------
Sukujuuriltani myös kymenlaaksolaisena olen Kymenlaakson sukujen oman alueen tarpeellisuudesta tällä foorumilla kanssasi samaa mieltä.

Janne Asplund
10.05.09, 10:36
Muuten olen sitä mieltä, että olisi ollut kovin kiva, jos olisi ollut alue nimeltä Kymenlaakso - näin iltamyöhällä ei enää aivot pelaa ja kerro, mihin muualle tämän sitten olisi voinut pistää. Adminit saavat vapaasti siirtää, jos joku nykyisistä alueista virallisen kannan mukaan edustaa myös Kymenlaaksoa.







Terve! Olen itse pohtinut samaa asiaa jo pidemmän aikaa. Kymenlaakso olisi alueena selkeä kokonaisuus. Nyt ei oikein tiedä minne vaikkapa Hamina-aiheisen kysymyksen voisi sijoittaa.