PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukutietoja seurakunnista


Jarmo Hartikainen
08.05.09, 12:35
Hei kaikille.
Onko kenelläkään minkäänlaista kokemusta seurakuntien antamista tiedoista? Kuinka niistä saa tietoja? Olen ollut yhteydessä Kajaanin seurakuntaan sähköpostitse ( kaksi viestiä ) saadakseni tietoja ukistani, s. 1877. En ole saanut minkäänlaista vastausta. Ei edes kielteistä. Tiedoista kiittäen.
:confused:

Tapani Kovalaine
08.05.09, 13:13
Seurakuntien tietopalveluissa on suuren suuria eroja, joiltakin tieto tulee paluupostissa ja jotkut eivät vastaa koskaan, muut ovat siltä väliltä, paitsi ne, jotka vastaavat jopa enemmän kuin sukututkija on arvannut pyytääkään.

Kajaanin seurakunnan lastenkirjat ovat vuoteen 1886 saakka netissä SSHY:n digiarkistossa. http://www.digiarkisto.org/sshy/index.htm

Olisiko meistä sukufoorumilaisista mitään apuja tarvitsemasi tiedon tietäjinä?

Sami Lehtonen
08.05.09, 13:15
Hei kaikille.
Onko kenelläkään minkäänlaista kokemusta seurakuntien antamista tiedoista? Kuinka niistä saa tietoja? Olen ollut yhteydessä Kajaanin seurakuntaan sähköpostitse ( kaksi viestiä ) saadakseni tietoja ukistani, s. 1877. En ole saanut minkäänlaista vastausta. Ei edes kielteistä. Tiedoista kiittäen.
:confused:

Paljonkohan tästä on kulunut aikaa? Usein sukututkimusta varten tehtävään virkatodistukseen menee kuukausia. Olihan viestissä kaikki yhteystietosi? Vastaavat yleensä mieluummin perinteisellä postilla (jossa lasku) kuin sähköpostilla.

Jarmo Hartikainen
11.05.09, 08:54
Huomenta.
Kiitos vastauksestasi.
Ensimmäisen kyselyn laitoin helmikuussa ja toisen maaliskuussa. Oletin, että vastaavat ainakin jotakin kun ei tiedä ovatko saaneet ko. viestejä lainkaan.

Erkki Järvinen
11.05.09, 09:45
Huomenta.
Kiitos vastauksestasi.
Ensimmäisen kyselyn laitoin helmikuussa ja toisen maaliskuussa. Oletin, että vastaavat ainakin jotakin kun ei tiedä ovatko saaneet ko. viestejä lainkaan.

Eihän tuo odotteluaika nyt vielä pitkä ole, mutta toisaalta sehän on pieni vaiva kun otat ja soitat Kajaanin seurakunnan kirkkoherranvirastoon jolloin saat vastauksen siihen miten he ehtivät asiaasi selvitellä.

tkukkonen
11.05.09, 21:41
Lappeen suvut, joita tutkin, haarautuivat Joutsenoon. Menin itse sinne seurakuntakeskukseen rekisteriselosteen kanssa. Minulle tarjottiin mappia, jossa oli suvuille tehtyjä selvityksiä, "ehkä näistä on hyvä aloittaa". Kätevää! Sain joka mapin, mitä kehtasin pyytää. Tiedän, että eräs suku on saanut tilaamansa selvityksen itselleen Joutsenosta kätevästi kohtuuajassa.

Lappeelta saa näitä vanhoja mapitettuja selvityksiä muutaman euron sivuhintaan, eikä niiden toimitus kestä kauan. En tiedä kauanko Lappeelta kestää saada, jos on ihan uusi selvitys kyseessä.

Sami Lehtonen
11.05.09, 22:04
Huomenta.
Kiitos vastauksestasi.
Ensimmäisen kyselyn laitoin helmikuussa ja toisen maaliskuussa. Oletin, että vastaavat ainakin jotakin kun ei tiedä ovatko saaneet ko. viestejä lainkaan.

Itse en ole paljoa virkatodistuksia pyydellyt ja Kajaanista en ainoatakaan, mutta haarukka on ollut siinä 1-6kk. Jopa samassa seurakunnassa on ajankohdasta riippuen saattanut vastausaika vaihdella aika rajustikin. Ainakaan minä en ole tyypillisesti saanut mitään vahvistusta sähköpostilla toimittamaani pyyntöön - alkuperäinen sähköposti tulostettuna on kyllä aina toimitettu vastauksen mukana takaisin (sinänsä hyvä, jos on jo ehtinyt unohtaa mitä kysyi :) - kerran jopa ilman laskua, kun kanslisti ei ollut löytänyt mitään.

Seppo Niinioja
12.05.09, 06:53
Lappeen suvut, joita tutkin, haarautuivat Joutsenoon. Menin itse sinne seurakuntakeskukseen rekisteriselosteen kanssa. Minulle tarjottiin mappia, jossa oli suvuille tehtyjä selvityksiä, "ehkä näistä on hyvä aloittaa". Kätevää! Sain joka mapin, mitä kehtasin pyytää. Tiedän, että eräs suku on saanut tilaamansa selvityksen itselleen Joutsenosta kätevästi kohtuuajassa.

Lappeelta saa näitä vanhoja mapitettuja selvityksiä muutaman euron sivuhintaan, eikä niiden toimitus kestä kauan. En tiedä kauanko Lappeelta kestää saada, jos on ihan uusi selvitys kyseessä.

Hinta, joka minulta on veloitettu valmiiden perunkirjoituksia ym. varten tehtyjen sukuselvitysten kopioista on ollut 1,6 e eli 10 mummon markkaa sivulta. Henkilötunnusten loppuosat on niissä peitetty tarvittaessa, ja kun ne olivat kerran vahingossa jääneet näkyviin, suttasin ne itse.

Seppo Niinioja

Heikki Koskela
12.05.09, 07:36
Seurakuntien tietopalveluissa on suuren suuria eroja, joiltakin tieto tulee paluupostissa ja jotkut eivät vastaa koskaan, muut ovat siltä väliltä, paitsi ne, jotka vastaavat jopa enemmän kuin sukututkija on arvannut pyytääkään.

Kajaanin seurakunnan lastenkirjat ovat vuoteen 1886 saakka netissä SSHY:n digiarkistossa. http://www.digiarkisto.org/sshy/index.htm



Erot ovat todella suuria. Sen olen tullut huomaamaan aikojen kuluessa. Eräät seurakunnat eivät ole lainkaan palvelualttiita, vaikka siellä kävisi paikan päälläkin pyytelemässä. On vain pakko nöyrtyä ja lähteä pois.

Yleisesti kuitenkin palvelu sujuu erilaisin aikaviivein kohtuullisesti ja vastaus tulee muutaman kuukauden sisällä tai jopa muutaman päivän sisällä.

Tänä aamuna koin urani ennätyksen. Laitoin eilen illalla kyselyn/tiedustelun eräästä tutkittavasta. Soitin ensin, mutta virasto oli jo kiinni. Panin siis sähköpostia ja tänä aamuna klo 8.30 sain vastauksen kysymääni asiaan sähköpostitse.

Erkki Järvinen
12.05.09, 07:59
Täytyy todeta, että itselleni ei ole tullut huonoja kokemuksia vastaan lainkaan. Kaikkialta mihin olen kyselyitä laittanut ja nimenomaan sähköpostia käyttäen, niin olen saanut pyytämäni selvitykset.

eeva häkkinen
12.05.09, 08:17
Erot ovat todella suuria. Sen olen tullut huomaamaan aikojen kuluessa. Eräät seurakunnat eivät ole lainkaan palvelualttiita, vaikka siellä kävisi paikan päälläkin pyytelemässä. On vain pakko nöyrtyä ja lähteä pois.

Yleisesti kuitenkin palvelu sujuu erilaisin aikaviivein kohtuullisesti ja vastaus tulee muutaman kuukauden sisällä tai jopa muutaman päivän sisällä.

Tänä aamuna koin urani ennätyksen. Laitoin eilen illalla kyselyn/tiedustelun eräästä tutkittavasta. Soitin ensin, mutta virasto oli jo kiinni. Panin siis sähköpostia ja tänä aamuna klo 8.30 sain vastauksen kysymääni asiaan sähköpostitse.

Mielenkiintoista!

Oliskohan mahdollista koota pienimuotoista tutkimusta tänne seurakuntien palveluhalukkuudesta, monillahan näyttää olevan kokemusta. Esim. Heikki, mitä ovat ne seurakunnat, jotka eivät ole lainkaan palvelualttiita? Mikä oli tämä ennätystuloksen saavuttanut seurakunta? Mitkä seurakunnat vastaavat kohtuuajassa ja kohtuuhinnoin? Mihin lähetetyt kyselyt katoavat mustaan aukkoon? Mitkä päästävät tutkimaan iloisesti/nihkeästi/ei lainkaan?

Omat kokemukseni ovat ajallisesti niin kaukana, ettei niille ole ehkä käyttöä tässä yhteydessä, mutta ainakin Pieksämäki oli sellainen, joka ei päästänyt tutkijoita lainkaan tiloihinsa, en tiedä mikä yhdistyneen seurakunnan tilanne nyt on. Muut kokeilemani Etelä-Savon seurakunnat toimivat OK, eli vastasivat kohtuuajassa ja itsekin pääsi tutkimaan tilojen ja laitteiden riittäessä. Lahti ilmoitti muutama vuosi sitten, että heillä on kyselyruuhka, joka aiheuttaa parin kuukauden viiveen vastaamiseen, mutta toivotti tervetulleeksi etsimään itse kaivattuja tietoja.

blue-eyed
12.05.09, 10:13
Oliskohan mahdollista koota pienimuotoista tutkimusta tänne seurakuntien palveluhalukkuudesta,

Tarvinneeko tuota kahteen paikkaan samaa asiaa kerätä, kun on jo olemassa paikka, johon tätä tietoa on kerätty jo usemman vuoden ;)

Katsoppa tänne:

http://www.vaskivakka.net/

Vasemmasta valikosta valitse Tietolähteet, niin jopas rupesi lyyli kirjoittamaan.:)

Heikki Koskela
12.05.09, 10:29
Mielenkiintoista!

Oliskohan mahdollista koota pienimuotoista tutkimusta tänne seurakuntien palveluhalukkuudesta, monillahan näyttää olevan kokemusta. Esim. Heikki, mitä ovat ne seurakunnat, jotka eivät ole lainkaan palvelualttiita? Mikä oli tämä ennätystuloksen saavuttanut seurakunta? Mitkä seurakunnat vastaavat kohtuuajassa ja kohtuuhinnoin? Mihin lähetetyt kyselyt katoavat mustaan aukkoon? Mitkä päästävät tutkimaan iloisesti/nihkeästi/ei lainkaan?

Omat kokemukseni ovat ajallisesti niin kaukana, ettei niille ole ehkä käyttöä tässä yhteydessä, mutta ainakin Pieksämäki oli sellainen, joka ei päästänyt tutkijoita lainkaan tiloihinsa, en tiedä mikä yhdistyneen seurakunnan tilanne nyt on. Muut kokeilemani Etelä-Savon seurakunnat toimivat OK, eli vastasivat kohtuuajassa ja itsekin pääsi tutkimaan tilojen ja laitteiden riittäessä. Lahti ilmoitti muutama vuosi sitten, että heillä on kyselyruuhka, joka aiheuttaa parin kuukauden viiveen vastaamiseen, mutta toivotti tervetulleeksi etsimään itse kaivattuja tietoja.

En minäkään muista kaikkia tapauksia, koska aikaa on vierähtänyt paljon. Vain mieleenpainuvimmat ovat jääneet muistiin. Kaikkein räikein tapaus sattui Lappajärven seurakunnassa. Olin jo saanut kirkkoherralta puhelimitse luvan päästä tutkimaan kirkonkirjoja. Menin siis kansliaan, jossa ilmoitin saamastani luvast tutkimiseen. Toimistoapulainen ei ollut kovin avulias asiassa ja ilmoitti että sukututkijoista ei ole muuta kuin haittaa työssä. Tietysti minun päreeni paloivat ja posituin. Perääni hän kyllä huusi että voinhan minä tutkia kun lupakin on kirkkoherran antama. Mutta päätökseni olin jo tehnyt.

Tämänaamuinen oli kokemus Kauhajoelta, josta halusin tietoja eräästä tapauksesta, joka oli vielä melko tuore. Kyse oli isättömästä pojasta. Tiedustelin mahdollisuutta saada selville pojan isä. Sain pikavastauksen, jossa ilmoitettiin, että ko. henkilön isästä ei ole merkintöjä seurakunnassa. Toimistosihteerin oli siis täytynyt selvittä asia ennen vastausta. Kiitokset Kauhajoelle.

Korostan minäkin, että useimmat seurakunnat palvelevat asiallisesti vaikka josku saa kyllä odottaa vastauksia melko pitkään. Se on tietenkin kiusallista tutkimuksen kannalta.

eeva häkkinen
12.05.09, 10:51
Tarvinneeko tuota kahteen paikkaan samaa asiaa kerätä, kun on jo olemassa paikka, johon tätä tietoa on kerätty jo usemman vuoden ;)

Katsoppa tänne:

http://www.vaskivakka.net/

Vasemmasta valikosta valitse Tietolähteet, niin jopas rupesi lyyli kirjoittamaan.:)

Muistelinkin, että tämmöistä on joskus aloitettu, vaan en keksinyt missä.
Ohje muuten OK, mutta vasemmasta valikosta on paree valita Sukut.palv.
Hyviä tietoja sieltä mistä sattuu olemaan (moniko käy vaskivakassa?)

Seppo Niinioja
12.05.09, 11:27
Toimistoapulainen ei ollut kovin avulias asiassa ja ilmoitti että sukututkijoista ei ole muuta kuin haittaa työssä. Tietysti minun päreeni paloivat ja posituin.

Eikö asia juuri noin ole, jos rehellisiä ollaan? Usein ahtaista tiloista joutuvat kirjoja hakemaan, kantamaan lukulaitteen ja kortit neuvotteluhuoneeseen ja miten milloinkin. Yhdessä pienessä seurakunnassa ainoa kanslisti hoiti suunnilleen kaiken, budjetin ja tilinpäätösten teosta ns. virallisiin tarkoituksiin ja sukututkijoiden tilaamiin virkatodistuksiin asti, vastasi kaiketi kirkkoherran ja pastorin puhelimiin tarvittaessa jne. Kauan ensimmäisen todistuksen saaminen kestikin. Kun kävin paikan päällä, naispastori tuurasi kanslistia tämän loman aikana. Tästä huolimatta saamani palvelu on ollut lähes poikkeuksetta hyvää ja ystävällistä. Kahdessa paikassa ei ole annettu 100 vuotta uudempia kirjoja itse tutkittaviksi. Yleensäkään sukututkijoita ei ole mikään pakko päästää itse tutkimaan. Kaikkialla ei ole siihen sopivia tilojakaan ja tutkijalta voidaan perustellusti edellyttää kokemusta asiakirjojen käsittelystä.

Noista ongelmistahan on ollut monesti puhetta hyvinkin syyttävässä sävyssä. Luulen että sopuisa asenne on sittenkin hyödyllisin. Kyllä minäkin saatan polttaa päreeni, mutta vielä ei ole tullut sellaista tilannetta vastaan kirkkoherranvirastossa.

Seppo Niinioja

Tuiju Olsio
12.05.09, 11:45
...

Tämänaamuinen oli kokemus Kauhajoelta, josta halusin tietoja eräästä tapauksesta, joka oli vielä melko tuore. Kyse oli isättömästä pojasta. Tiedustelin mahdollisuutta saada selville pojan isä. Sain pikavastauksen, jossa ilmoitettiin, että ko. henkilön isästä ei ole merkintöjä seurakunnassa. Toimistosihteerin oli siis täytynyt selvittä asia ennen vastausta. Kiitokset Kauhajoelle.

Korostan minäkin, että useimmat seurakunnat palvelevat asiallisesti vaikka josku saa kyllä odottaa vastauksia melko pitkään. Se on tietenkin kiusallista tutkimuksen kannalta. Näihin Kauhajokea ylistäviin kuulun minäkin. Olen ollut siellä paikan päällä useasti ja aina on sanottu, että saan tulla heti aamulla, kun ensimmäinen virkailija paikalle tulee, vaikka toimisto ei virallisesti auki olekaan ja jäädä iltapäivällä siihen saakka, kun viimeinen lähtee.

Heikki Koskela
12.05.09, 11:48
[quote=Seppo Niinioja;40379

Noista ongelmistahan on ollut monesti puhetta hyvinkin syyttävässä sävyssä. Luulen että sopuisa asenne on sittenkin hyödyllisin. Kyllä minäkin saatan polttaa päreeni, mutta vielä ei ole tullut sellaista tilannetta vastaan kirkkoherranvirastossa.

Seppo Niinioja[/quote]

Kyllä tapauksessani oli luultavasti vain toimistosihteerillä huono päivä ja minulla taas kireä päivä. Sanan "haittaa" kohdalla oli kyllä toinen sana, jota en tässä käyttänyt. Tapahtuma on sitäpaitsi yli kymmenen vuoden takana.

Sutututkijat eivät voi tietenkään syyllistää seurakuntien palvelua pelkästään itsekkäistä syistä. Perustelut täytyy löytyä todellisista syistä. Tuskin me nyt niin kiusallisia henkilöitä olemme, etteikö meitä voisi sietää, jos vain emme ole kansliatyön esteenä. Silloin saamme antaa tietenkin tilaa muille asioille jos tiellä olemme. Harvoinhan enää kukaan änkeää kansliaan tutkimaan. Lienee yleisempää pyytää kansliaa tekemään tutkimus pyydetystä asiasta, josta maksamme säädetyn maksun.

Elämä on...

JaMaHa
12.05.09, 12:34
Hei!

Pieksämäen kirkkoherranvirastoon ei ainakaan muutama vuosi sitten päässyt. Vetosivat liian pieniin tiloihin.

Terv. Jaana

Jarmo Hartikainen
12.05.09, 13:36
Kiitos kaikille vastauksistanne.
Minulla on haussa ukkini, Otto Fredrik Hartikaisen S 14.7.1877 Sonkajärvi, muutto 1900-luvun alussa Kajaaniin sekä hänen vihkimisensä siellä. Ukkini sekä isäni olivat aika huonoja kertomaan menneisyydestään mitään.
Myös Oton lapset ja heidän syntymäajat ovat hakusessa.
Kiitos jo etukäteen kaikille joilta ko. tietoja löytyy.:)

Erkki Järvinen
12.05.09, 14:05
Eikö asia juuri noin ole, jos rehellisiä ollaan? Usein ahtaista tiloista joutuvat kirjoja hakemaan, kantamaan lukulaitteen ja kortit neuvotteluhuoneeseen ja miten milloinkin. Yhdessä pienessä seurakunnassa ainoa kanslisti hoiti suunnilleen kaiken, budjetin ja tilinpäätösten teosta ns. virallisiin tarkoituksiin ja sukututkijoiden tilaamiin virkatodistuksiin asti, vastasi kaiketi kirkkoherran ja pastorin puhelimiin tarvittaessa jne. Kauan ensimmäisen todistuksen saaminen kestikin. Kun kävin paikan päällä, naispastori tuurasi kanslistia tämän loman aikana. Tästä huolimatta saamani palvelu on ollut lähes poikkeuksetta hyvää ja ystävällistä. Kahdessa paikassa ei ole annettu 100 vuotta uudempia kirjoja itse tutkittaviksi. Yleensäkään sukututkijoita ei ole mikään pakko päästää itse tutkimaan. Kaikkialla ei ole siihen sopivia tilojakaan ja tutkijalta voidaan perustellusti edellyttää kokemusta asiakirjojen käsittelystä.

Noista ongelmistahan on ollut monesti puhetta hyvinkin syyttävässä sävyssä. Luulen että sopuisa asenne on sittenkin hyödyllisin. Kyllä minäkin saatan polttaa päreeni, mutta vielä ei ole tullut sellaista tilannetta vastaan kirkkoherranvirastossa.

Seppo Niinioja

Siitä mitä Seppo tuossa edellä kirjoittaa on mukava tunnustaa olevansa samaa mieltä, sen verran itsekin tiedän oman seurakuntani kohdalta.