PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mikä kirkko


Pertti Väänänen
04.05.09, 11:04
Löysin papereistani vanhan valokuvan. Sen takana on äärimmäisen heikko leima, josta tunnistan Frans Leivo --------kuvaaja. Lisäksi on kuulakärki-tms-kynällä kirjoitettu 1900. Kuva on ruskeasävyinen, vanha, mutta skannasin sen mustavalkoiseksi.
Mahtaako joku tunnistaa kirkon?

kevätterveisin
Pertti Väänänen

Juha
04.05.09, 11:48
Nousiaisten kirkko.

Frans Leivo oli nimittäin itsekin muistaakseni nimenomaan Nousiaisista ja innokas valokuvaaja/kansanperinteen tallentaja

Pertti Väänänen
04.05.09, 13:54
Kiitos Juha pikaisesta tunnistamisesta. Minun osalleni jääkin sitten se, miksi ukkini jäämistössä oli tämä kuva. Oliko siteitä Nousiaisiin.

Hyvää kevään jatkoa

Pertti

jyrkienator
04.05.09, 18:12
Lähes samanlainen kuva on Vihtori Ylisen koulutaulussa.
Olisiko kuvan ottajalla ja taulun maalaajalla ollut jotain yhteistyötä?

Vihtori Ylisestä jotain tietoja tästä linkistä:
http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9789525278125

Markku Ollila
04.05.09, 19:30
Hyvä lähdeteos vanhojen kirkkojen kuvien tunnistamiseen on
Carolus Lindbergin Suomen kirkot painettu 1934.

Tuota kirjaa muistan jo pikkipoikana ahkerasti selailleeni. Viime vuosinakin olen siitä saanut apuja moniin tunnistuksiin.

Pertti Väänänen
04.05.09, 20:01
Tuo Lindbergin Suomen kirkot on hyödyllinen vinkki.

On "huvittavaa" miten tuo ajatus työskentelee pätkittäin, mutta vie kuitenkin eteenpäin.

Mummoni isä oli Henrik Wairinen - Vihdin kappalainen - jonka isä Henrik Andersinpoika muutti Nousiaisiin Wiirilän taloon poika Henrikin ollessa runsaan kahden vuoden ikäinen. Siis Nousiaisten Pyhän Henrikin kirkon kuva on siksi minulla, että se oli mummoni isän lapsuuden kirkko ja lisäksi kaimapyhimykselle omistettu.

Kiitos kaikille vinkeistä. Taas yksi pieni arvoitus ratkaistu.

terveisin Pertti Väänänen

Juha
04.05.09, 21:03
Nykytekniikalla tietoa löytyy myös:

Hakukoneeseen hakusanoiksi tuo kuvaajan nimi Frans Leivo ja linkeissä vilahtaa heti pari kertaa Nousiainen. Sen jälkeen katsomaan Nousiaisten kunnan nettisivuilta pitäjän kirkkoa. Siinähän se köllötti, tosin hieman eri kulmasta


Juha