PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Svenska församlingar - lurendrejare?


mitzerl
28.04.09, 00:38
Jag har fått lite problem med svenska församlingen i Lovisa. Jag skrev dit för ca en månad sedan och skrev så här i mailet (tog bort mitt och min mors namn i citeringen här):

Hej!
Jag heter M.H. och har tänkt börja släktforska kring min mammas släkt i Finland. Av denna anledning skriver jag nu till er, för att kanske kunna få lite hjälp med uppgifter eller vidare hänvisning. Min mamma, X, född Biström, flyttade till Uppsala, Sverige i början av 60-talet och det är där jag också bor.

Mina morföräldrar var:
Carl Valdemar Biström 1881-1954 (advokat och stadsdirektör i Lovisa i början av 50-talet)
Göta Margaretha Forssell 1909-1967

Kan ni kanske vara behjälpliga med mer information och härkomst och så, så jag vet hur jag kan gå vidare ?

Tack på förhand!

Hälsningar,
M.H.


Jag hade alltså endast tänkt mig någon kortare upplysning om var dessa C.V. Biström och G.M. Forssell föddes någonstans (detta var alltså innan jag började skriva här på forumet), så jag lättare själv kunde gå vidare, så man vet vilken ort man skall söka i. Sådana små upplysningar brukar vara gratis i Sverige, om man vill ha en mer ingående och utförlig information så får man förstås betala. Jag ville bara ha små kortare upplysningar alltså så jag själv utifrån det kunde gå vidare.

Till svar får jag istället en lång lunta med riktig ingående information om EN av dessa personer jag frågade om. Det var mammas mostrar, morbröder och kusiner, och mina morbröder, kusiner och t.o.m syskon. Och detta debiterar de mig 131 euro för!!!

Jag är fullständigt chockerad! Detta var ju knappast vad jag bad om, och naturligtvis vet ju både mamma och jag vad våra morbröder, mostrar, kusiner och syskon heter! Jag skall alltså betala 131 euro för en upplysning om vad mina morbröder, kusiner och syskon heter!!! Hur har de mage???

Hur i all världen kan de tolka mitt ovanstående citerade mail till att jag vill veta vad mina morbröder, kusiner och syskon heter???
Och varför i all världen upplyser de mig inte innan om att det hela kostar pengar och vad det kostar? Hade jag vetat detta innan hade jag ju naturligtvis avstyrt det hela!

Vad säger ni här på forumet om detta? Borde jag snällt betala eller har jag rätt att motsätta mig detta? Jag tycker ju inte att detta gått schysst till!

Jag skrev ett mail tillbaka till dem och skrev då följande:

Hej!

Jag fick papprena idag med posten, men jag känner mig lite lurad. Jag har inte bett om att få en släktforskning eller så ingående beskrivningar, och jag har heller inte blivit informerad vare sig om att det kostar pengar eller ens hur mycket det kostar!

Jag fick en smärre chock när jag nu plötsligt debiteras dyra pengar för något jag inte ens har bett om!

Vad mina morbröder och mostrar och kusiner heter vet jag ju redan, och är långt ifrån vad jag frågade om. Och vad min mammas morbröder och mostrar heter vet ju också hon själv. Inte har jag lust att betala en massa pengar för att få uppgifter om sådana självklarheter som ens närmaste bröder, morbröder och kusiner!

Det enda jag bad om var lite information om typ härkomst om dessa båda nämnda personer - Biström och Forssell - så jag själv kunde gå vidare i min släktforskning. Jag bifogar nedan mitt första mail med den tydliga frågeställningen i fetstil.

Med vänliga hälsningar,
M. H.


Detta skickade jag i onsdags förra veckan - 22.4. Har inte fått något svar.

kkylakos
28.04.09, 07:51
Hej,

I Finland kostar all förfrågningar till församlingar och därför är det bäst att vara klar om vilka uppgifter man är efter. Även så har det hänt att jag har fått mera än jag var efter. (Kan också hända att de har ett färdigt papper, som de bara kopierar, i vilket fall räkningen borde vara mindre.)

Känner inte lag ordentligt, men tycker att du kan förneka betala.

Blondie992
28.04.09, 21:23
Hej!

Tyvärr så går det inte att lämna en dylik faktura obetald för det kan föras till domstol för att indrivas, men däremot så skall du göra en reklammation över saken och komma överens med församlingen om vad du egentligen var ute efter. Måste i ärlighetens namn att även jag skulle ha sänt till Er alla uppgifter om Era kusiner och mostrar med mera. Man måste skriva mycket utförligt vad och vilka uppgifter man önskar. Har mailat till många församlingar och skrivit alltid exakt vad jag söker och vilken sorts information.
Men för övrigt så har församligarna olika debiteringar för släktforskning samt att man skall alltid fråga först hur mycket som är deras timdebitering innan man gör dessa förfrågningar. Församligarna sänder inte uppgifterna via mail utan alltid per post.
Susann