PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Simo Simonpoika s.1752 Längelmäeltä kateissa


Päivi V.
27.04.09, 00:02
Hei,

Olisiko kenelläkään tietoa Simosta tai mahdollisuutta tarkistaa Längelmäen rippikirjasta, josko siellä mainittaisiin, mistä Simo Simonpoika s. 06.08.1752 (?) tulee Längelmäen Tarkkalaan vävyksi mentyään 26.12.1776 naimisiin Anna Maja Juhontyttären s. 20.09.1753 kanssa.

Syntymäaika on rippikirjasta (rk 1813-1819), mutta kastetuista ei Simoa Längelmäeltä löydy. Vihittäessä Simon sanotaan olevan Tarkkalasta, kuten myös vaimon. Simon appi oli Juho Pertunpoika s. 24.06.1728, siltavouti Kopperosta ja Tarkkalan lampuoti.

Simo Simonpoika on rk 1813-1819 Tarkkalan Kukonniemen torpassa tyttärensä Anna Simontyttären s. 17.11.1783 perheen luona ja kuolee siellä leskenä 04.01.1817. Kuolinikä on ilmoitettu hämmästyttävän tarkkaan 69v 1kk. 2vk 3pv. Siitä laskemalla saadaan syntymäajaksi jotain aivan muuta kuin rippikirjassa oleva, mutta silläkään päivämäärällä (17.11.1747) ei löydy Simoa.

Simosta ei ole osunut silmiini tietoa edes Längelmäen tuomiokirjapoiminnoista.

Vihjeitä kaivaten
Päivi V.

Sanna B.
27.04.09, 10:35
Eipä ikävä kyllä ole mitään mainintaa:(
RK 1772-1778 ei mainitse häntä ollenkaan ja seuraavassa, 1779-1783 rk:ssa hän on mainittu vain vävynä, tuolla 6.8.1752-syntymäajalla.
Katsoin vielä kolmesta seuraavastakin rk:sta, olisiko vaikka sisarus tai äitimuori muuttanut Simon luo, mutta näin ei ikävä kyllä ollut.

t. Sanna

Päivi V.
27.04.09, 19:05
Hei,

Kiitos Sanna tarkistuksista. Vaikea pähkinä purtavaksi. Olen yrittänyt selvittää Simon arvoitusta jo hyvinkin pitkän ajan, tuloksetta.

Tässä Simosta ja perheestä tiedot, jotka minulla on:

Simo Simonpojasta s. 6.8.1752 tulee Längelmäen Talviaistaipaleen Tarkkalan vävy 26.12.1776. Puoliso Anna Maria Juhontytär s. 20.9.1753 (vanhemmat siltavouti Juho Pertunpoika s. 24.6.1728 Längelmäki Koppero ja Maria Mikontytär s. 22.3.1731 Längelmäki)

Simon ja Anna Marian lapset:
Simo s. 2.10.1778 Längelmäki Tarkkala (isä vävy SS)
Aleksanteri s. 23.2. 1781 Längelmäki Tarkkala (isä inh. SS)
Anna s. 17.11.1783 Tarkkala (isä frälse SS)
Hedvig s. 31.4.1786 Tarkkala (isä bonde SS)
Maria s. 25.5.1789 Tarkkala frälse (isä bonde,äiti pelkästään Anna Juhont)
Juho s. 8.4. 1792 Tarkkala (isä ldbs Simon, äiti Maria Juhontytär)
Sakarias s. 3.5.1797 Tarkkala (isä ldb Simon Simonsson, äiti Anna Maria Juhont.)
Sakarias muuttaa Längelmäen Einolan talon ja Eräjärven kautta lampuodiksi Oriveden Suomaseman Tammelaan.

Ihmetyttää Simon vaihtelevat "tittelit" ja Juho-pojan kohdalla molemmat vanhemmat, isä lampuodin poika ja äiti Maria. Tavallisia lipsahduksiako?

Simo Simonpojan syntymäaika on rippikirjasta, samoin kuolinaika. Kuolinikä haudattujen luettelossa on päiväntarkka, mutta antaa aivan eri syntymäajan.

SAY:ssa Simo perheineen näyttäisi olevan ainakin näillä sivuilla, mutta miten niitä pitäisi tulkita. Esim. onko Simolla Annan jälkeen Maria-niminen vaimo tässä ensimmäisessä linkissä (Anna kuolee vasta 23.9.1806) vai kenen vaimo Alexanderin yläpuolella oleva Maria on?

http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=523256&zoom=1&x=1&y=1&sx=400&sy=400

Tässä edellisen SAY:n sivulla on myös Simo ja Anna. Kenenkähän veljestä on kysymys heidän alapuolellaan ja mikä on veljen nimi? Onko se Mick(el)?

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=516322

Simon etsimistä ei yhtään auta se, että Längelmäellä näyttää olevan Simoja ja Simo Simonpoikia kuin Vilkkilässä kissoja. Ja naapuripitäjissä lisää!

Joko luovutan?
Päivi V.

Sanna B.
27.04.09, 21:23
Ihmetyttää Simon vaihtelevat "tittelit" ja Juho-pojan kohdalla molemmat vanhemmat, isä lampuodin poika ja äiti Maria. Tavallisia lipsahduksiako?
--
SAY:ssa Simo perheineen näyttäisi olevan ainakin näillä sivuilla, mutta miten niitä pitäisi tulkita. Esim. onko Simolla Annan jälkeen Maria-niminen vaimo tässä ensimmäisessä linkissä (Anna kuolee vasta 23.9.1806) vai kenen vaimo Alexanderin yläpuolella oleva Maria on?

Tässä edellisen SAY:n sivulla on myös Simo ja Anna. Kenenkähän veljestä on kysymys heidän alapuolellaan ja mikä on veljen nimi? Onko se Mick(el)?

Mitä lipsahduksiin tulee, luulen että ne ovat tosiaan juuri niitä, lipsahduksia.

Tuo SAY:ssa 1804 mainittu Maria voisi olla Simon pojan Simon :D: vaimo Maria Juhontytär. Uutta vaimoa ei Simo seniorilla ole ainakaan vuoteen 1810 mennessä (rk:n mukaan Sakarin kanssa Rämesalossa).

1790 mainittu veli Mikko on tod.näk. Anna Marian veli Mikko Juhonpoika s.1774, muita sopivia Mikkoja ei rk:ssa näkynyt.

Pläräsin pikaisen myös 1772-1778-rk:n läpi, missään ei ollut sopivaa Simo Simonpoikaa, eli joko hän on muualta kotoisin tai vietti ainakin viimeiset vuoden ennen avioitumistaan Längelmäen rippikirjojen ulkopuolella.

Tsemppiä etsintään!

vikmapi
27.04.09, 21:25
Hei!
Längelmäveden seudun historia III:ssa sivulla 147 olevan isäntäluettelon mukaan Juho Pertunpoika on ollut Tarkkalan (eli Jussilan) vuonna 1746 halotun talon toisen puolikkaan isäntänä vv 1766-79. Tämän jälkeen isäntänä (talon haltijana) on ollut lukkari Johan Mustelin vv 1780-96 ja seuraavana Anna Florin 1797-1808. Tämä selittänee Simon vaihtelevat tittelit. Ensin hän oli vävy ja sitten Mustelinin lampuoti.
Jos äidin nimi oli Anna Maria, on pappi saattanut kirjoittaa kirkonkirjoihin kumman tahansa nimen - yleensä jälkikäteen muistinvaraisesti.
Terveisin vikmapi

Päivi V.
27.04.09, 22:31
Mitä lipsahduksiin tulee, luulen että ne ovat tosiaan juuri niitä, lipsahduksia.

Tuo SAY:ssa 1804 mainittu Maria voisi olla Simon pojan Simon :D: vaimo Maria Juhontytär. Uutta vaimoa ei Simo seniorilla ole ainakaan vuoteen 1810 mennessä (rk:n mukaan Sakarin kanssa Rämesalossa).

1790 mainittu veli Mikko on tod.näk. Anna Marian veli Mikko Juhonpoika s.1774, muita sopivia Mikkoja ei rk:ssa näkynyt.

Pläräsin pikaisen myös 1772-1778-rk:n läpi, missään ei ollut sopivaa Simo Simonpoikaa, eli joko hän on muualta kotoisin tai vietti ainakin viimeiset vuoden ennen avioitumistaan Längelmäen rippikirjojen ulkopuolella.

Tsemppiä etsintään!

Kiitos taas. Tuota Rämesaloakin olen miettinyt ja syytä, miksi Simo meni sinne ja yrittänyt etsiä sieltäkin ratkaisua. Turhaan. En tiedä selviäisikö alkuperäisestä kastettujen luettelosta Simon lasten kummien kohdalta mitään. Jos siellä vaikka sattuisi olemaan setiä ja tätejä kummeina. Pitänee tutkia, kunhan pääsen luetteloiden ääreen.

t. Päivi

Päivi V.
27.04.09, 22:50
Hei!
Längelmäveden seudun historia III:ssa sivulla 147 olevan isäntäluettelon mukaan Juho Pertunpoika on ollut Tarkkalan (eli Jussilan) vuonna 1746 halotun talon toisen puolikkaan isäntänä vv 1766-79. Tämän jälkeen isäntänä (talon haltijana) on ollut lukkari Johan Mustelin vv 1780-96 ja seuraavana Anna Florin 1797-1808. Tämä selittänee Simon vaihtelevat tittelit. Ensin hän oli vävy ja sitten Mustelinin lampuoti.
Jos äidin nimi oli Anna Maria, on pappi saattanut kirjoittaa kirkonkirjoihin kumman tahansa nimen - yleensä jälkikäteen muistinvaraisesti.
Terveisin vikmapi

Kiitos kiinnostuksesta asiaan. Minulla on nuo samaiset talonhaltijaluettelot juuri edessäni.
Juho Pertunpoika, joka oli siis Tarkkalan eli Jussilan isäntänä oli siltavouti Perttu Pertunpojan poika Tiihalanniemen Kopperosta. Sielläkin on ollut Pertun jälkeen isäntänä Juho Pertunpoika 1727-43, mutta kyse on ilmeisesti edellisen isännän veljestä. Pertun poika se ei voi olla, koska tämä syntyi vasta 1728.

Simo Simonpoika ei esiinny isäntäluettelossa ollenkaan, vaikka häntä kastettujen luettelossa tituleerataan mm. isännäksi (bd).

terveisin Päivi V.

Kriinumi
19.11.09, 17:59
Hei!

Simon taustasta minulla ei ole mitään sanottavaa, mutta noihin Juho Pertunpoikiin kyllä.

Olen juurikin tutkinut Perttu Pertunpoikaa, joka oli Kopperon eli Tiihalanniemen isäntä 1701-1726, myös siltavouti. Tämä Bärtil on ollut kaksi kertaa naimisissa ja rippikirjan tulkintojen mukaan Pertulla on kaksi poikaa, joiden nimi on papin kirjoituksen mukaan Johan.

- Ensimmäinen vaimo on Maria Akselintytär (kuolee 1727), heillä poika Johan, syntynyt noin 1693.
- Toinen vaimo (kuuluu esiäiteihini) Kristina Rekontytär (kuolee 1752 55-vuotiaana), heillä poika Johan syntynyt 23.6.1728.

Eka poika häviää Kopperon kirjoista 1743, jatkoa en ole tutkinut. Toinen Johan on Tarkkalan Johanissa ainakin 1765 alkavassa kirjassa.

Lieköhän tulkintani Johanien veljeydestä ok. Nimethän ovat saattaneet olla miten vain tuohon aikaan.

Päivi V.
19.11.09, 19:01
Hei!

Simon taustasta minulla ei ole mitään sanottavaa, mutta noihin Juho Pertunpoikiin kyllä.

Olen juurikin tutkinut Perttu Pertunpoikaa, joka oli Kopperon eli Tiihalanniemen isäntä 1701-1726, myös siltavouti. Tämä Bärtil on ollut kaksi kertaa naimisissa ja rippikirjan tulkintojen mukaan Pertulla on kaksi poikaa, joiden nimi on papin kirjoituksen mukaan Johan.

- Ensimmäinen vaimo on Maria Akselintytär (kuolee 1727), heillä poika Johan, syntynyt noin 1693.
- Toinen vaimo (kuuluu esiäiteihini) Kristina Rekontytär (kuolee 1752 55-vuotiaana), heillä poika Johan syntynyt 23.6.1728.



Eka poika häviää Kopperon kirjoista 1743, jatkoa en ole tutkinut. Toinen Johan on Tarkkalan Johanissa ainakin 1765 alkavassa kirjassa.

Lieköhän tulkintani Johanien veljeydestä ok. Nimethän ovat saattaneet olla miten vain tuohon aikaan.



Hei,

Puhumme samasta Perttu Pertunpojasta. Minulla on hänestä seuraavat tiedot:
Perttu Pertunpoika s. 1670 (rippikirjan mukaan), ollu ilmeisesti kaksi kertaa aviossa. Ensimmäinen vaimo, jonka nimen sain sinun viestistäsi - kiitos - on kuollut 22.1.1727 Längelmäen Kopperossa. Perttu on ollut sotilaana 1712 ja Kopperon talo on varustanut 3 sotilasta. Perttu on ollut siltavouti, jonka kuolinajaksi on merkitty 24.3.1752 Tiihalanniemessä. Ensimmäisestä aviosta (ainakin) tytär Sofia.
Pertun toinen avioliitto on solmittu 5.11.1727 Kirsti Rekontyttären s. 1697 kanssa. Kirsti kuolee 1.4.1752 Tiihalanniemessä. Perttu oli Kirstin 2. puoliso. Ensimmäinen oli Perttu Antinpoika kuollut 3.1.1725 Längelmäki Karvia

Perttu ja Kirsti ovat minunkin esivanhempiani. Heidän poikansa Johan Pertunpoika s. 24.6.1728 on esi-isäni. Johanilla oli ainakin veli Heikki Pertunpoika s. 1.6.1730 ja sisar Valpuri Pertuntytär s. 21.4.1734 Längelmäki Koppero.

Johan Pertunpoika on myös siltavouti ja Tarkkalan lampuoti, vihitty 1752, esikoinen Anna Maria Juhontytär syntyy 1753 Tiihalanniemessä. Muita lapsia syntyy Tiihalanniemessä ja Tarkkalassa. Johan mainitaan entiseksi lampuodiksi 1779.

Anna Maria Juhontyttären aviopuoliso oli tuo peräänkuuluttamani Simo Simonpoika s. 1752, jonka jäljille en ole päässyt.

Johanin kohdalla minulla lukee tiedostossani, että hän on luovuttanut talon isännyyden Mikko Tuomaanpojalle 1743. Mutta olen epävarma, onko kyseessä juuri tämä Juho Pertunpoika. Sinun tietojesi mukaan olisikin kyseessä ensimmäsen avion Johan.

Onko Juho Pertunpoika sinunkin esi-isäsi?

Terveisin
Päivi V.

Kriinumi
19.11.09, 19:30
Hei vaan!

Varma esivanhempi on Henrik Bertilinpoika (1.6.1730-10.10.1799) ja vaimonsa Walborg Erkintytär (21.4.1738-ehkä 1816). Ovat asuneet torppareina Tunkelo Kukkojärven torpassa. Vappu on Raidiston tyttäriä.

Heikin vanhehemmat ovat Kristin Rekontytär ja Bertil Bertilinpoika kastemerkinnän mukaan. Kirsin on Pertun toinen puoliso. Myös minä olen löytänyt Karvian talon pojan Kristinin ensimmäiseksi puolisoksi. Lapsia heille ei ilmeisesti syntynyt.

Olen vasta aloittamasta tämän sukuhaaran tutkimista ja olen päässyt tuloksiin, jotka edelliessä viestissä.

Bertil Bertilinpojalle löydän seuraavat lapset: Iät olen laskenut rippikirjassa 1722-1730 olevien ikämerkintöjen mukaan olettaen, että iät on laskettu vuonna 1725. Kyseisessä kirjassa näkyy myös koko perhe melkein kokonaan.
I vaimon Marian kanssa:
Johannes Bertilinpoika, 1693 Längelmäki Koppero -
Cristin Bertilintytär, 1694 Längelmäki Koppero -. Vihittäessä p. Koppero. Koppero 1725-1730, vigt till Kuhmalax, nimi yliviivattu. Puoliso (19.9.1725) Simon Perinpoika. Vihittäessä Pendo Kangasala (hiskin tieto liitosta)
Akseli Bertilinpoika, 1703 Längelmäki Koppero - nimi yliviivattu kirjassa 1734-1739
Jöran Bertilinpoika, 1706 Längelmäki Koppero - Till Sola 1734-1739
Sofia Bertilintytär, 1710 (laskettu) – 30.3.1722, h. 6.4. Längelmäki Koppero, Bertil Bertilinpojan tytär, 12v.
Ingeborg Bertilintytär, 1710 Längelmäki Koppero – Kuhmalahdelle 1734-1739
Maria Bertilintytär, 1713 Längelmäki Koppero -

II vaimon Chrstinin kanssa:
Johannes Bertilinpoika, 23.6.1728 Längelmäki Koppero
Henrik Bertilinpoika, 1.6.1730 Längelmäki
Valborg Bertilintytär, 21.4.1734 Längelmäki Koppero - ehkä 11.4.1736 Walborg N.

Nuo Johanit ovat vielä vähän sekaisin minulla, mutta näin olen tulkinnut tällä tietoa, että vanhempi Johan olisi sitten ollut Kopperon isäntänä Perttu Pertunpojan jälkeen, tämän johanin jäljet loppuvat minulla toistaiseksi vuoteen 1743. Ja nuorempi ollut Tarkkalassa isäntänä.

Päivi V.
19.11.09, 19:43
Hei,

Nuorempi Juho Pertunpoika s. 1728 oli naimisissa Maria Mikontyttären kanssa s. 22.3.1731 Längelmäki k. 26.12.1799 Tarkkalassa. Tämän Marian isä oli Mikko Tuomaanpoika s. 1709, äiti Maria Tuomaantytär.

Mikko Tuomaanpoika oli se, jolle Juho Pertunpoika (kumpi) luovutti Kopperon isännyyden 1743. Mikko on saanut taloon nimismieheltä asumisoikeuskirjan 21.12.1744 ja asunut taloa vuoteen 1753. Vaimonaan Mikolla on ollut Kopperossa asuessa Sofia Tuomaantytär.(tiedot Längelmen tuomiokirjoista)

t. Päivi V.

Kriinumi
19.11.09, 19:54
Hei taas!

Vanhemman Johanin vaimoksi olen löytänyt Lisa (Elisabet) Yrjöntyttären, syntynyt 1694.

Lapsia syntyy heille alustavien tietojen mukaan seuraavasti:
Maria Johanintytär, 27.2.1722 Längelmäki Koppero – . Kopperossa 1740-1742 "I Vingiö"
Johannes Johaninpoika, 7.6.1724, kast. 19.6. Längelmäki Koppero – 1724, h. 26.7. Längelmäki Koppero, Johan Bertilinpojan pieni poika
Sofia Johanintytär, 2.5.1728, kast. 4.5. Längelmäki Koppero – 1740, h. 17.8. Längelmäki Koppero, talollisentytär, (8v), 12-vuotiaana
Elisabet Johanintytär, 1729 Längelmäki Koppero – 1740 Längelmäki Koppero, talollisentytär, 11v
Walborg Johanintytär, 17.4.1732 Längelmäki Koppero -
Christina Johaninpoika, 19.4.1735 Längelmäki Koppero – ?haudattu 14.12.1735 Längelmäki Koppero, Johanin tytär.

Auttaako tämä eteenpäin osaltaan?

Päivi V.
19.11.09, 20:42
On tässä jotain kummallista. Ilmeisesti minulla on vääriä tietoja. Olisiko kyseessä ollut kuitenkin vanhempi Johan, joka luovutti Kopperon talon hallinnan Mikko Tuomaanpojalle? Nuorempi Johan oli syntynyt 1728 eli hän oli 1743 vielä alaikäinen eikä ilmeisesti voinut hallita taloa saati luovuttaa taloa kenellekään. Ja jos kerran vanhempi Johan juuri silloin katoaa Kopperosta, niin sopisi ehkä paremmin häneen.

Otsikon Simo Simonpoika on nuoremman Johanin vävy.

Olen saanut sinulta paljon lisätietoja Kopperon väestä ja virikkeen ryhtyä tarkistamaan tietojani. Kiitos.

Terv. Päivi V.

Päivi V.
19.11.09, 21:56
Vielä tästä kahden Johan Bertilssonin ongelmasta.

Minullakin on Juho Pertunpojan vaimona Liisa Yrjöntytär Kangasalta ja heille neljä lasta (Maria s. 1722, Juho s. 1724, Sofia s. 1728 ja Liisa s. 1729). Juho on ollut Kopperon isäntänä vuodet 1727-1743.

Mutta minulla tuo Juho on tiedostossani kulkenut Perttu Pertunpojan veljenä. Nyt huomaan, että se on väärä tulkinta. Johan on todella Pertun poika. Se käy selvästi ilmi mm. Längelmäen v:n 1739 käräjäpöytäkirjasta:

s 1191v - Brofougden Bertil Bertilsson har låntagit af Thomas Jöransson ifrån Kåiwisto 20 c:ar råg och 1 d:r.
Brofougdens son b:n Johan Bertilsson.

s 1199 - Brofougden Bertil Bertilsson son b:n Johan Bertilsson ifrån Tihalaniemi åtagit sig Thomas
Jöranssons ifrån Kåifwisto hoos brofougde ägande fordran.

t. Päivi

Päivi V.
20.11.09, 01:19
Tein yllätyslöydön tutkiessani uudestaan Längelmäen Tiihalanniemen ja Tarkkalan vaiheita ja luulen päässeeni hukassa olleen otsikossa mainitun Simo Simonpojan jäljille. Se olisi todella läpimurto, sillä Simo on ollut ongelma vuosikausia.
SSHYn sivuilla Längelmäen rippikirjoissa ensimmäisen (luettelossa ylinnä olevan) pitäisi sisältää otsikon mukaan rippikirja 1693-94. Mutta sepä sisältääkin jotain aivan muuta. Rippikirjan, jonka vuosilukuja ei näy, mutta siinä on ilmeisesti ainakin kaksi peräkkäistä rippikirjaa 1700-luvun jälkimmäiseltä puoliskolta. Yleensä Längelmäen rippikirjat näyttävät olevan aakkosjärjestyksessä, mutta nämä eivät ole eikä niissä ole ripilläkäyntimerkintöjä. Ovatko edes rippikirjoja?

Sieltä löysin Tarkkalan kohdalta drg. Simo Simonpojan s. 16.10.1752 ja mikä tärkeää, myös merkinnän, että hän on Eräjärveltä. Samalla sivulla ylempänä on Simon tuleva vaimo. Tosin myöhemmästä rippikirjasta olen saanut Simolle syntymäajan 6.8.1752, mutta syntymäajat rippikirjasta toiseen saattavat muuttua. Eräjärveltä on tullut koko perhe lapsineen ja isovanhempineen Längelmäelle ja levittäytynyt sinne.

Ilahduttaa, että jo lähes unohtunut kyselyni tuli uudestaan esiin ja tuotti tulosta.

t. Päivi V.

Sanna B.
20.11.09, 09:16
Rippikirjan, jonka vuosilukuja ei näy, mutta siinä on ilmeisesti ainakin kaksi peräkkäistä rippikirjaa 1700-luvun jälkimmäiseltä puoliskolta. Yleensä Längelmäen rippikirjat näyttävät olevan aakkosjärjestyksessä, mutta nämä eivät ole eikä niissä ole ripilläkäyntimerkintöjä. Ovatko edes rippikirjoja?

Se on kaiketi nimeltään ikäkirja, ei rippikirja. Ihmettelin sitä aikoinaan myös ja googletin sitten tuollaisen nimen sille :).

t. Sanna (seuraan innokkaana, kaikki längelmäkiläinen kun kiinnostaa)

Rotta
22.11.09, 11:34
Juho Bertilinpoika löytyy Kuhmalahdelta Noksisoisten kartanon Pohjan lampuotina:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kuhmalahti/rippikirja_1744-1751_tk141/37.htm

Make

Seija Pessi
28.11.09, 21:27
Hei
Simo Simonpoika on syntynyt Eräjärvellä Koppalan rusthollin lampuodin poikana 16.10.1752.
Onko tämä Simo etsimäsi?

t Seija P

Päivi V.
29.11.09, 00:14
Hei
Simo Simonpoika on syntynyt Eräjärvellä Koppalan rusthollin lampuodin poikana 16.10.1752.
Onko tämä Simo etsimäsi?

t Seija P

En tiedä, onko tämä Simo etsimäni. Uskallan olettaa niin perustellen sitä alla olevalla.

Tämän Simon minäkin löysin Eräjärveltä. Koko Koppalan lampuodin vävyn Simo Heikinpojan ja vaimon Beata Tuomaantyttären (vihitty 1.1.1751 Längelmäellä, molemmat Metsäksestä) perhe sekä Simon appivanhemmat Koppalan lampuoti Tuomas Pekanpoika ja vaimonsa Maria Matintytär ovat muuttanut Längelmäelle 1753-1755. Längelmäellä lapsia ei ole merkitty rippikirjaan,joten Simoa ei sieltä löydy.

Längelmäellä perhe on tullut Mustasuuhun, jossa Simo Heikinpojan appivanhemmat kahden poikansa kanssa ovat rk:ssa 1758-64. Simo Heikinpojan perheineen sanotaan olevan Eräjärven Koppalassa ja heidän ripilläkäyntimerkintänsä todella puuttuvat Längelmäeltä 1755-56, mutta ovat taas siellä 1757-58. Eräjärveltä perhettä ei löydy Koppalasta eikä Simo Simonpoikaa näin ollen mistään rippikirjasta, koska lapset eivät olleet Längelmäen rippikirjoissa.

Vasta ns. "ikäkirja", joka SSHYn arkistossa on Längelmäen rk:n 1693-94 alla, mainitsee Simo Simonpojan s. 16.10.1752 (ifån Eräjärvi) Tarkkalan renkinä. En tiedä, onko hän etsimäni Simo, koska etsimälläni Simolla myöhemmin esiintyvä syntymäaika on 6.8.1752.

Merkinnät Simosta rippikirjoissa katoavat ajaksi 1753-1779. Syntymäaikahan on tuossa välissä voinut muuttua.

Parempaakaan ehdokasta etsimäkseni Simoksi ei ole tarjolla. Etsimäni Simo vihitään Längelmäellä 26.12.1776 Tarkkalan lampuodin tyttären Anna Maria Juhontyttären (s. 1753) kanssa. Molemmat ovat vihittäessä Tarkkalasta. Anna Maria on merkitty ripilläkäyneeksi Tarkkalassa v:een 1778 asti, Simoa ei siellä ole. Simo ilmestyy 1779 alkavaan rippikirjaan Tarkkalan entisen lampuodin Juho Pertunpojan vävynä, jonka syntymäaika on 6.8.1752.
Myöhemmin Simo on Tarkkala frälsen lampuoti 1779-1806 ja sitten leskenä poikansa taloudessa Rämäsalossa (rk. 1807-1812). Rk:ssa 1813-1819 hän on Tarkkalan Kukonniemen torpassa, syntymäaika edelleen sama 6.8.1752 ja kuolinaika 4.1.1817. Siitä pappi on laskenut hänen kuoliniäkseen 69 v 1 kk 2 vk 3 pv. Laskutoimitus menee kyllä ihan päin honkia.

Ns. "ikäkirjassa" Tarkkalassa yhden kerran näkyvä Simo Simonpoika s. 16.10.1752 häviää kokonaan ja jostain tyhjästä ilmestyy rippikirjaan 1779 vävyksi Tarkkalaan Simo Simonpoika s. 6.8.1752. Mielestäni kyseessä on yksi ja sama henkilö. Vai onko liian hutera oletus?

terv. Päivi V.

Seija Pessi
30.11.09, 12:30
Hei
Päätelmäsi tuntuu oikealta, vaikka Simo Simonpojan syntymäaika 16.10.1752 onkin muuttunut. Todennäköistä olettamusta tukemaan voi etsiä muita perhettä koskevia tietoja. Esim. Simon veli Gabriel, joka syntyi 17.4.1760 Eräjärvellä, asui 1795 Läng. Leväslahdella Einolassa vanhempiensa kanssa, mutta isän kuoleman jälkeen 1800-luvun alussa Läng. Tarkkalassa äitinsä kanssa.
Seija P

Päivi V.
30.11.09, 15:28
Hei,

Eräjärveltä löytyi HisKin avulla Gabriel Simonsson s. 17.4.1766 Kuivaisissa. Rk:ssa 1766-1773 Kuivaisten torpparilla Simo Heikinpojalla ja vaimollaan Beata Tuomaantyttärellä ovat lapset Simo s. 16.10.1752, Antti s. 28.11.1757, Johan s.6.7.1760 ja Gabriel s. 17.4.1766.

Seuraavassa rk:ssa Kuivaisissa Simon nimi on vedetty yli ja kirjoitettu hänen muuttaneen Längelmäen Tarkkalaan 1776. Se on juuri se vuosi, jolloin etsimäni Simo avioitui Tarkkalan lampuodin tyttären Anna Maria Juhontyttären kanssa. "Ikäkirjassa" Tarkkalan kohdalla on sama syntymäaika kuin Eräjärvellä, mutta myöhemmin Anna Marian puolisolla Simolla on (väärä?) syntymäaika 6.8.1752. Kyllä tässä on pakko olla kyse samasta Simo Simonpojasta.

Palaan vielä asiaan kanssasi Seija. Kiitos tähänastisesta.

t. Päivi V.

Aimo
15.08.16, 08:03
Hei,

Nuorempi Juho Pertunpoika s. 1728 oli naimisissa Maria Mikontyttären kanssa s. 22.3.1731 Längelmäki k. 26.12.1799 Tarkkalassa. Tämän Marian isä oli Mikko Tuomaanpoika s. 1709, äiti Maria Tuomaantytär.

Mikko Tuomaanpoika oli se, jolle Juho Pertunpoika (kumpi) luovutti Kopperon isännyyden 1743. Mikko on saanut taloon nimismieheltä asumisoikeuskirjan 21.12.1744 ja asunut taloa vuoteen 1753. Vaimonaan Mikolla on ollut Kopperossa asuessa Sofia Tuomaantytär.(tiedot Längelmen tuomiokirjoista)

t. Päivi V.

Hei, kommentoin vuosien takaista viestiä.

Mielestäni Maria Mikontyttären tiedot ovat tässä virheelliset. Hänen vanhempansa eivät ole Mikko Tuomaanpoika ja Maria Tuomaantytär. Rippikirjan mukaan Mikko Tuomaanpoika oli Aviossa Sophia Tuomaantyttären kanssa, joka on liian nuori Maria Mikontyttären äidiksi.

Längelmäveden vihittyjen luettelossa todetaan Maria Mikontyttären tulevan Culdalasta.

Culdalan rippikirjassa näkyykin hänen äitinsä Sophia Johansdr. Aviopuoliso on Johan Thomasson, mutta lasten patronyymit (Maria mukaanlukien) on Mickel.

Längelmäveden vihittyjen luettelossa 1743 todetaan Sofia Juhontyttären olevan leski Sahalahdelta.

HisKi:n mukaan löytyy Sahalahdesta vihje, jonka oikeellisuuteen tässä en ota kantaa: sotilas Mickel Aspengrenille syntyy Pajulassa tytär Maria 03.05.1731. Tämä poikkeaa hieman Längelmäen rippikirjoihin merkitystä 22.03.1731, mutta toisaalta ei jälkimmäiselle päivämäärälle löydy ketään syntynyttä.

Sofia Juhontyttären mukana Längelmäelle tulivat seuraavat Mikon lapset: Samuel s.1726, Mikko s.1728, Maria s.1731, Johan s.1740. Ehkäpä Pikkuvihan vuodet koituivat sotilas Mikko Aspengrenin kohtaloksi.

Tätä kannattaa tarkistella perusteellisemmin, ellette jo sitä ole tehneetkin.

Aimo

Aimo
15.08.16, 08:32
tarkennan hieman: sotilas Mickel Sigfridssonille syntyy Pajulassa tytär Maria 03.05.1731. ja sitten sotilas Mickel Aspengrenille ja Sophia Johansdr:lle poika Johan 08.07.1740. Johan Mickelsson näkyy sitten Sophian kanssa Culdalassa vaikkei syntymäaika siinäkään aivan päivälleen täsmää. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6232692

Aimo

Päivi V.
08.09.16, 22:45
Olet Aimo ilmeisesti oikeassa, että minulla on Maria Mikontyttärelle väärät vanhemmat, vaikka asia ei olekaan helposti todennettavissa, koska Marian syntymästä ei löydy ilmeisesti mitään merkintää säilyneissä kirkonkirjoissa.

Vihittäessä hän oli Kultalasta, kuten olet todennut.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=10754&pnum=90

Hänen sanotaan menneen Tiihalanniemeen ja syntymäajaksi on merkitty 22.3.1731.

Kultalassa on isäntänä Johan Thomasson s. 20.6.1693. Hänen puolisonaan Sofia Johansson s. 9.2.1699. Heidät oli vihitty 25.5.1743. Molemmat olivat vihittäessä leskiä.

Sofia oli muuttanut 1743 Sahalahdelta Längelmäelle mukanaan poika Samuel Mickelsson.
Längelmäellä oli vihitty 17.5.1725 sotilas Mickel Sigfredsson Sahalahden Pajulasta ja leski Sofia Johansdr. Tounasta.

Sofia mainitaan leskeksi. Hänen ensimmäinen puolisonsa oli 28.12.1722 sotilas Jöran Mattsson Wästilästä. Täällä Sofia ennen Wästilää

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=10753&pnum=146

Sotilas Jöran Mattsson kuoli 14,8.1723 21-vuotiaana. Sofia palasi Tounaan.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=10753&pnum=151

Sieltä Sofia siis 1725 sotilas Mickel Sigfredssonin vaimona Sahalahdelle, josta uudelleen leskeksi jääneenä Kultalaan Johan Thomassonin vaimoksi. Johanin edellinen vaimo Brita Jöransdr. oli kuollut.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=10754&pnum=50

Copperossa on pariskunta Mickel Thomasson ja Sofia Thomasdr.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=10754&pnum=45

Toisaalta, kuka on tässä näkyvä Maria Tuomaantytär s. 1709? Iältään hän voisi olla Maria Mikontyttären äiti, mutta muuten ei oikein täsmää.
Onko Mickel Thomassonin ja Sofia Thomasdr:n vihkiaika tiedossa? Olisiko Mickel ollut jo ennen Sofiaa naimisissa?

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=10754&pnum=123

Täällä lienee äidin nimessä virhe, koska Mickel Thomassonin vaimoksi on merkitty Maria Tuomaantytär.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=10806&pnum=44

Päivi V.

Päivi V.
08.09.16, 23:04
Tarkennan vielä, että Maria Mikontyttären syntymästä on merkintä, mikäli hänen vanhempansa ovat sotilas Mickel Sigfredsson ja Sofia Johansdr. Uskon, että näin on.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=18418&pnum=13

Päivi V.

Aimo
09.09.16, 06:13
Olen päätynyt Päivin kanssa samaan havaintoon. Päivi toi lisäksi esiin Sophia Juhontyttären aiemman, minulle tuntemattoman, avion.

Olen katsellut tuota seuraavissa mainittua Thomas Bertilssonia sillä silmällä, että voisiko olla Mikko Tuomaanpojan (s.1709) isä. Jos Maria Tuomaantytär (s.1709) olisi Mikon sisar, olisivat kaksosia. JOS taas Copperon Bertil Bertilsson (siltavouti k.24.04.1752) olisi Tuomaan ja Johanin veli, olisi tämän pojan, Copperon nuoremman Johan Bertilssonin (siltavouti, s.23.06.1728) ja Copperon isännäksi merkityn Mikko Tuomaanpojan (s.1709) välillä sukulaisuussuhde, siltavouti siis isännän serkku.

Toisaalta kyllä kai siltavouti voi asua talossa ilman sukulaisuussuhdettakin...

Längelmäen ja Keuruun kesäkär. 10-12.6.1699 uti Hiukos byy
HMA Sääksmäki 1, s 475v-, mf ES 3366

s 477v - Cronoödeshem:t i Lefweslax, som Thomas Bertilsson 1.1.1698 fådt inrymning opå. Blifwit öde förr åhr 1697, då förre åboen Klemet Thomasson medh alt sitt husfolck igenom hunger aflidit. Cautionister: bönderne Grels Knutson i Lefweslax, Thomas Matsson i Kuifwais och Lars Eriksson i Sålala.

Oriveden talvikär. 8-9.3.1704
VA Yläsatakunta KOa24 s. 196v-, mf 1972

s. 212 - ...Wittnet N:o 2, Bonden Thomas Bertilsson i LefwesLax i Lengelmä Pastorat - -: Kåskenhåro widh den rinnande Bäcken skillier LehwesLax, Westola, Mustasu och Touna byars i Tafwastehus Lähn ägor. Des broder Bonden Johan Bertilsson i Hietalax (p.o. Hirtolax). Thomases framledne Fader Bertill Mattsson hade berättat...

Aimo

Sanna B.
09.09.16, 06:57
Minulla on Juho Pertunpojan vaimo Maria Mikontytär myös muistiinpanoissani ja hänellä vanhempina juurikin sotilas Pajulan Sipilässä, Mikko Sipinpoika Aspengren, k.2.8.1742 saaristolaivastossa ja tämän vaimo Sofia Juhontytär s.9.2.1699 Touna, vih. 17.5.1725 Längelmäellä.

Sofialle olen myös kirjannut yhden avioliiton tätä ennen, Yrjö Matinpoika Mars k.1723 (tästä aviosta pienenä kuollut poika) ja yhden Aspengrenin jälkeen, juuri Juho Tuomaanpojan s.20.6.1699 k.1768.

Aviosta Mikko Aspengrenin kanssa ainakin 5 lasta, joista yksi kuoli pienenä, muut, eli sotilaat Samuli Åkerblomin ja Mikko Winterfeldtin sekä Puharilan Myllymäen lampuodin Juho Mikonpojan olen kirjannut Maria Mikontyttären veljiksi.

t. Sanna

PS: Päivi, tuolla Tounassa meillä on jälleen yhdet yhteiset esivanhemmat: Sofian isän kaksi siskoa ovat minun esivanhempiani.

Päivi V.
09.09.16, 13:05
Sanna kiitos näistä tiedoista. Sinulla on aina vastaus valmiina, kun on kyseessä Längelmäki tai Orivesi. :)

Aimon esittämät oletukset Bertilinpoikien veljeyksistä ja heidän isästään ovat mielenkiintoisia. Kiitos Aimo, että puutuit Maria Mikontyttären tietoihini, jotka olin siis johtanut väärin.

Päivi V.

Aimo
09.09.16, 17:20
Taidetaan jo etääntyä otsikon aiheesta, mutta totean oman kiinnostukseni syyn Längelmäen Copperoon. Esiäitini on Christina Bertilsdr (k.29.03.1751) Längelmäen Copperosta, josta avioitunut 19.09.1725 Kuhmalahdelle Tervaniemen Hemmingin Simon Perssonin s.10.02.1699 puolisoksi. Christinan vanhemmat Bertil Bertilsson (k.24.04.1752), siltavouti Copperossa eli Tiihalanniemessä ja Maria Axelsdr (k.22.01.1727) Leväslahden Mikkolasta

Aimo

Sanna B.
11.09.16, 06:59
Olen katsellut tuota seuraavissa mainittua Thomas Bertilssonia sillä silmällä, että voisiko olla Mikko Tuomaanpojan (s.1709) isä.
Mielestäni Mikko Tuomaanpoika, jolla on Längelmäen kirjoissa tuo s.vuosi 1709, on 1710 Jämsän Hauvalassa syntynyt Mikko Tuomaanpoika, vanh. Kolmusen isäntä Tuomas Tuomaanpoika ja Sofia Tapanintytär. Mikko vihittiin Jämsässä 1741 Isännäisen Sofia Tuomaantyttären kanssa (s.1718), vanh. Tuomas Pertunpoika ja Anna Juhontytär.
Heille syntyi Längelmäellä ainakin 4 lasta, kunnes muuttivat takaisin Jämsään 1753.

Lm (vanhin?) ikäkirja: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=8822681
Lm muuttaneet (vas.s.): http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=8822698

t. Sanna

Sanna B.
11.09.16, 07:06
Toisaalta, kuka on tässä näkyvä Maria Tuomaantytär s. 1709? Iältään hän voisi olla Maria Mikontyttären äiti, mutta muuten ei oikein täsmää.
Onko Mickel Thomassonin ja Sofia Thomasdr:n vihkiaika tiedossa? Olisiko Mickel ollut jo ennen Sofiaa naimisissa?
[/FONT]
1746 alk. rk-jaksossa mainittu Maria s.1709 on Mikon sisko.
Mainitaan Längelmäeltä muuttaneissa Mikon perheen mukana.

t. Sanna

Aimo
11.09.16, 10:19
...ja siellä muuttokirjassahan sanotaankin, että des syster Maria Thomasdr.
Arvailuni siis tältä osin tulivat asiakirjalla oikeaksi osoitetuksi. Ajatus Mikko Tuomaanpojan ja Maria Tuomaantyttären vanhempien Längelmäkisyydestä sen sijaan tuli alas ammutuksi. Kiitos siitä.

Aimo

PS. vastasin ensimmäiseen viestiin, mutta Sannahan olikin jo tuon sisaruudenkin todennut..

Aimo
11.09.16, 11:47
Taitaakin ehkä tuo Maria Tuomaantytär (s.1709) olla Sofia Tuomaantyttären eli Mikon puolison systeri. Mainitaan nimittäin tuon ikäinen Maria Jämsän Asemen Isännäisen Thomas Bertilssonin tyttärenä Jämsän SAY:ssa 1727-1737. Ja niinhän tuo muuttokirjan sanamuotokin voidaan tulkita. (des syster)
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=444090

Minulla on sellainen olettama, että Asemen Isännäisen Thomas Bertilsson on sama kuin Leväslahden Thomas Bertilsson. Tämä olisi 1700 luvun alkupuolella muuttanut Asemeen ja lapset Sofia ja Maria olisivat siten paluumuuttajia Längelmäelle, vaikka sitten taas 1753 palasivatkin Jämsään.

Sofia Tuomaantyttärelle on merkitty jo ennen Jämsässä tapahtunutta aviotaan ripilläkäyntimerkintöjä Copperossa 1740-41. Jos näin on, rippikirja näyttää jotenkin konseptista jälkikäteen puhtaaksikirjoitetulta, voikohan näin olla? http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6232649

Tai ehkä paremminkin niin, että Asemen Isännäisen Bertil Mattssonin pojat (tai ainakin Thomas) ovat käyneet Leväslahdella hääräämässä ja palanneet sitten Asemeen. Jämsän SAY:ssa mainitaan Isännäisen Bertil Mattsson ja pojat Thomas ja Johan, siis samat kuin mainittiin Leväslahdella 1698 ja 1704 tuomiokirjapoiminnoissa.

Onnistutko Sanna ampumaan hypoteesini alas?

Aimo

Sanna B.
11.09.16, 13:24
Hui, en minä nyt toisten päätelmiä halua alas ampua :oo:

Marian kohdalla olet varmasti oikeassa. Mikolla oli myös Maria-niminen sisko (SAY, rk), mutta hän lienee päätynyt toisaalle.

Tuomas Pertunpojan kohdalla tosin myönnän olevani eri mieltä.
Olen tulkinnut, että hän olisi Hirtolahden Perttu Matinpojan poikia, otti Einolan autiosta viljelykseen 1698 edellisen isännän Klemetti Tuomaanpojan ja tämän väen kuoltua nälkään 1697. Hänet mainitaan talvikäräjillä 1704 Hirtolahden Juho Pertunpojan veljeksi. Näihin samoihin kohtiinhan viittasit myös edellä.
Tuomas Pertunpoika kuoli Einolassa n.1712: rk:n marginaalissa lukee "obiit" http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6244315

Olen sovitellut siltavouti Perttu Pertunpoikaa myös tähän perheeseen, mutta en ole löytänyt ainakaan vielä todistetta tätä varten. Perheessä oli kyllä Perttu-niminen poika, mutta tuossa kun on vielä 1696-97 välissä, en ole uskaltanut yhdistää heitä yhdeksi henkilöksi.

t. Sanna

Sanna B.
11.09.16, 18:35
Hei taas!

Vanhemman Johanin vaimoksi olen löytänyt Lisa (Elisabet) Yrjöntyttären, syntynyt 1694.

Lapsia syntyy heille alustavien tietojen mukaan seuraavasti:
Maria Johanintytär, 27.2.1722 Längelmäki Koppero – . Kopperossa 1740-1742 "I Vingiö"
Johannes Johaninpoika, 7.6.1724, kast. 19.6. Längelmäki Koppero – 1724, h. 26.7. Längelmäki Koppero, Johan Bertilinpojan pieni poika
Sofia Johanintytär, 2.5.1728, kast. 4.5. Längelmäki Koppero – 1740, h. 17.8. Längelmäki Koppero, talollisentytär, (8v), 12-vuotiaana
Elisabet Johanintytär, 1729 Längelmäki Koppero – 1740 Längelmäki Koppero, talollisentytär, 11v
Walborg Johanintytär, 17.4.1732 Längelmäki Koppero -
Christina Johaninpoika, 19.4.1735 Längelmäki Koppero – ?haudattu 14.12.1735 Längelmäki Koppero, Johanin tytär.

Auttaako tämä eteenpäin osaltaan?
Näihin minulla olisi muutama lisä-/ts. erilainen tieto tai päätelmä:
Vanhempi Juho Pertunpoika vihittiin 1719 Kuhmalahdella Liisa Yrjöntyttären kanssa. He asuivat vielä 1742 Kopperossa ja muuttivat sen jälkeen Kuhmalahden Noksioisiin.
Längelmäen syntyneistä heille löytyy, kuten yllä mainittu, 6 lasta. Poika Juho kuoli pienenä, samoin tytär Liisa. Sofia löytyy myös haudatuista, samana päivänä kuin Liisa, mutta tässä on joko papille sattunut virhe tai sitten perheeseen syntyi vielä toinenkin Sofia, sillä parin Sofia-tytär vihittiin Kuhmalahdella 1751 Matti Sipinpojan kanssa.
Voisi myös olla, että joulukuussa 1735 haudattu lapsi ei ollutkaan saman vuoden huhtikuussa syntynyt Kirsti, vaan 1732 syntynyt Valpuri, tai myöhemmin syntyi vielä yksi tytär - heillä nimittäin oli tämänniminen tytär, joka vihittiin Kuhmalahdella 1757 Jaakko Yrjönpojan kanssa.
Syntymäajat ovat Kuhmalahdella miten sattuu, mutta samasta porukasta on kyse.
Tässä 1760 alk. Kuhmalahden rk, siellä vanhemmat sekä Sofia ja Kirsti: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6120605

Myös heidän vanhin tyttärensä, Maria, päätyi Kuhmalahdelle, Kaivo-nimiseen torppaan ja sieltä myöhemmin takaisin Längelmäelle (kuoli 1793 Längelmäen Syväjärvellä). Marian pso Yrjö Matinpoika s.1722 Längelmäen Vinkiällä (k.1788). Heillä oli ainakin 3 lasta, joilla oli jälkeläisiä.

t. Sanna

Päivi V.
11.09.16, 20:00
Minulla on vanhemman Juho Bertilinpojan s.1693 vaimon Lisa Jöransdr:n syntymäaikana 19.3.1695 Kuhmalahti Isopento.

Päivi V.

Sanna B.
11.09.16, 20:04
Minulla myös.
Juhollahan mainitaan Kuhmalahdella myös s.aika, 5.8.1695. Aiempien ikämerkintöjen mukaan olen arvioinut Juhon s.ajaksi n.1701.

Sanna