PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Missä henkikirjoitettuna?


Leila Niemenmaa
23.08.07, 18:50
Hei!

1900-luvun alkukymmeninä näytti monilla olleen tapana pysyä kirjoilla kotiseurakunnassa, vaikka todellinen asuinpaikka oli muualla. Onko kenelläkään kokemusta siitä, minkä kunnan henkikirjoihin tällaiset henkilöt on merkitty?

Kysyn, koska etsin tietoa henkilöistä, jotka muiden lähteiden (mm. nimismiehen myöntämät työpassit ja muistitieto) ovat asuneet kunnassa. Henkikirjoista heitä ei löydy, ei ainakaan siltä kylältä, missä he ovat muiden lähteiden mukaan asuneet. On todennäköistä, että he eivät vielä myöskään ole olleet seurakunnassa kirjoilla. Ja koska tutkin erään kylän historiaa, en voi kovin monesta asukkaasta pyytää maksullista selvitystä seurakunnasta. Lähinnä etsin todellista taloon muuttovuotta.

Terveisin
Leila Niemenmaa

piipa
23.08.07, 19:01
Aikoinaan itse jouduin etsimään tietoa omasta syntymäpaikkakunnastani, koska olin kirjoilla ihan muualla kuin missä synnyin, johtuen siitä ettei äitini ollut tehnyt ilmoitusta muuttamisesta virallisesti. Kyllä ne viralliset tiedot, ainakin 1900-luvun alku ja puolessa välin, olivat ihan muuttajasta kiinni.

Itselläni virkatodistuksessa kulkee koko ajan " väärä " syntymäpaikka.

kkylakos
24.08.07, 10:28
Hei,

puhtaasti veikkauksena luulisin, että 1900-luvun alussa (erityisesti ennen uskonvapautta) "valtiollinen kotipaikka" oli linkissä seurakunnan jäsenyyteen ja henkikirjat saatettiin tehdä rippikirjojen pohjalta.

Lainauksena (http://www.valt.helsinki.fi/sosio/vaesto/pdf/pitkanen.pdf)

"Näin perustetussa tilastovirastossa oltiin jo 1800-luvun lopulla selvillä siitä, että edellisen vuosisadan puolivälistä periytyvä järjestelmä alkoi olla vanhentunut. Lisäongelmia syntyi myös siitä, että väkeä liikkui entistä
enemmän kaukaisemmille alueille, jopa siirtolaisiksi ulkomaille, eivätkä läheskään kaikki ilmoittaneet liikkumisistaan kotiseurakuntansa papistolle. Siirtolaiset tuli määräystenkin mukaan jättää entisen kotiseurakuntansa rekistereihin, ja samoin oli tehtävä muillekin muuttajille, jotka eivät olleet tehneet asianmukaista muuttoilmoitusta. Seurauksena oli, että seurakuntien henkilökirjat eivät enää täysin vastanneet seurakunnissa tosiasiassa asuvaa väestöä. Pitkään tyydyttiin erinäisiin tilapäisratkaisuihin. Sellaisia olivat esimerkiksi maan suurimmissa kaupungeissa järjestetyt välittömät väestölaskennat, joita toimeenpantiin kymmenvuosittain vuodesta 1870 vuoteen 1930. Nämä laskennat eivät perustuneet koko maan väkilukutilaston lailla seurakuntien henkilökirjojen inventoinnille, vaan laskijat keräsivät tiedot suoraan alueen väestöltä."

kkylakos
24.08.07, 10:39
Ja koska tutkin erään kylän historiaa, en voi kovin monesta asukkaasta pyytää maksullista selvitystä seurakunnasta. Lähinnä etsin todellista taloon muuttovuotta.

Oletko yrittänyt neuvotella seurakunnan kanssa, että saisit tälläiseen paikallishistorialliseen tarkoitukseen luvan päästä itse tutkimaan kirkonkirjoja?

Leila Niemenmaa
25.08.07, 15:49
Oletko yrittänyt neuvotella seurakunnan kanssa, että saisit tälläiseen paikallishistorialliseen tarkoitukseen luvan päästä itse tutkimaan kirkonkirjoja?

Varmaan luvan saisin, pitkä välimatka vain estää kirkonkirjojen tutkimisen tällä hetkellä. Olen yrittänyt sopivaa tilaisuutta odotellessani tutkia lähteitä, joita saan kotipaikkakunnalle (esim. mikrofilmatut henkikirjat), siksi kysymykseni.

Terveisin
Leila Niemenmaa

Seija Randell
08.09.07, 19:48
Tämä on nyt ulkomuistista, mutta mielestäni ennen nykyistä lakia ev.lut.kirkko nimenomaan hoiti väestörekisteriä, ja sai siitä hyvästä jonkun korvauksen tai sallitun aiheen kirkollisveron keräämiseen. Sitten oli kyllä väestölaskentakaavakkeet, jotka kiinteistön päämies palautti täytettynä. Käsittääkseni kyse oli tarkistuksesta ja muutostiedot hoiti kirkko, ja ei-kirkkoon kuuluvilla oli sovittu muu järjestely. Eli tietojen ei pitäisi poiketa.
Olen kuullut, että 1900-luvun alussa ei aina tehty muuttoilmoituksia, vaikka asuttiin kaukanakin kotoa. Näitä ei sitten virallisesti näy missään eikä millään.
Ei kyllä vielä 60-70-luvullakaan virallisissa papereissa näy muualla olo. Opiskelulukukausien aikana kyllä piti säntillisesti tehdä muuttoilmoitus, mutta koskaan kesäisin ei. Ja luulen, että kun olen ollut ulkomailla joitakin jaksoja, niistä ei näy missään mitään.

piipa
08.09.07, 20:00
Omalta kohdaltani tilanteeni selvisi yllättäen viikko sitten, monen vuoden kyselyjen jälkeen.

Oli ns kylän vanhin jonka luo vanhempani veivät minut ns hätäkasteeseen ( olin 3 kk ) ja " isäni" merkittiin isäksi vaikkei tunnustusta oltu tehty ja toinen kummeistani oli vasta 11v.

Puolen vuoden päästä pappi lähimmässä srk:assa teki ns vahvistuksen ja kaikki annetut tiedot menivät hyväksytyksi. Sylikummien nimet ovat olemassa, mutta henkilöitä ei, koska olivat ilmeisesti keksityt.

Tämä tästä srk:untien tietojeen luottamisesta!