PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kognitiivinen kemia


Sami Lehtonen
19.04.09, 18:26
Tieteenteossa on aina tärkeässä roolissa ns. aputieteet. Sukututkimus jo sinällään on yksi historian aputieteistä ja mm. heraldiikka voi toimia sukututkimuksen aputieteenä rälssisukujen osalta.

Omaa työskentelyään voi tehostaa myös muuten ja esittelenkin tässä salaisen tiedekunnan jo legendaariseksi muodostuneen oppiaineen - kognitiivinen kemia, joka voidaan nähdä myös aputieteenä:
http://www.helsinki.fi/jarj/intelligenzia/sal/#Cch

Olarra
19.04.09, 21:16
Huik(k)aisevat valinnan mahdollisuudet tuossa sivuaineessa, tai miksei pääaineessakin. Alussa mainitaan 4 ammattia, johon ainevalinta soveltuu, olen niistä toistaiseksi työkseni tehnyt kahta. Koska nykyisin en toimi niistä missään, niin arvelen apua olevan noista opinnoista muihinkin tehtäviin. Tämä ei ole tunnustus opinnoista salaisessa tiedekunnassa. Jotkut kohdat soveltunevat sellaisenaan myös esim. sukuforumisteille, mitkä? Älkäämme siis opinnoissa aina miettikö vain ammatillista hyötyä, yleissivistys on tärkeää sinälläänkin. Blogistiikan tu(t)kijoillekin ovat varmasti hyödyksi. Laitoitpa Sami hauskan listan!
t. Olavi A.

Seppo Niinioja
20.04.09, 09:15
Minä olen aina pitänyt historiaa sukututkimuksen aputieteenä. Enempi vähempihän historiantutkimuksissa näkyy viitteitä sukututkimuksen tuloksiin. Kansallisbiografian laatijoitakin on moitittu virheellisten sukulaisuustietojen esittämisestä, kun ovat jotakin Bergholmia tms. käyttäneet.

Aika hurttia huumoria tuossa Samin linkissä. Millekähän sylttytehtaalle jäljet johtavat? Kaksi ilmeistä vaihtoehtoa tulee mieleen.

Sain juuri luetuksi tunnetun ent. huumesyyttäjän Ritva Santavuoren muistelma- ja mielipidekirjan Rouva Syyttäjä. Sen hauskasta kerronnasta huolimatta hiukset nousivat välillä pystyyn suomalaisenkin huumetodellisuuden ja lainsäädännön edessä. Olen varmaan tosikko, mutta Santavuoren jälkeen kognitiivinen kemia ei oikein kolahtanut.

Vahinko että Ritva Santavuori hyllytettiin Jälkiviisaista, kun esitti mielipiteen, joka tulkittiin rasistiseksi. Sehän on kuolemansynneistä vakavin, oli leikkiä tai ei. Aion silti vielä lukea jatko-osan Rouva Syyttäjän paluu.

Seppo Niinioja

Heikki Koskela
20.04.09, 09:45
Minä jo parin silmänräpäyksen ajan uskoin otsikon tuottamaan hämmennykseen. Mutta sentään tapauduin tunnolleni ja tunsin helpotusta. Olin sentään järjellinen olento - tosin ykisnkartainen sellainen.

Ehkäpä syynä on luonnontieteellinen koulutus ja perityt geenit. Sen verran sana kognitiivinen kiinnosti, että katsoin sen merkitystä Wikipediasta. Luettuani sen merkityksen huomasin olevani täsmälleen samassa käsityksen tilassa kuin ennen luentaa. En kyennyt sisäistämään sanan merkitystä. Ehkä sitten myöhemmin?

Lisää hämmennystä hetken aiheutti se, ettei opiskeluaikana vielä ollut kehitetty kognitiivistä kemiaa. Onpa hyvä, että sekin on keksitty muitten oppirakennelmien joukkoon. Eläköön kognitiivinen kemia!

Erkki
20.04.09, 11:17
"Ollos huoleton, poikas valveill' on!"

Kansakunnan parhaat pojat olleet asialla.