PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Stepan Maukku (1890) Mantsinsaaresta Venäjälle


Timo S Laakso
19.04.09, 12:04
Stepan Ivaninpoika Maukku, syntynyt 1890 Mantsinsaaressa, joutui/siirtyi
Venäjällä noin 1917. Olen tullut tietämään, että hän kuoli Neuvostoliiton
Tsheljabinskissa 1942 Stepan Ivanovitsh Mauk -nimisenä ja että hänellä on
lapsenlapsia samalla suunnalla. Heihin saa yhteyden kauttani. Tuntisiko kukaan
Stepanin Suomeen jääneitä sukulaisia?

Tuula Ala-Lahti
16.10.09, 19:12
Hei,
olen keräilemässä Maukkujen sukutietoja, joten minua kiinnostaa Stepanin vaiheet. Stepan Maukku oli Ivan Jakovleff Maukun poika. Hänellä oli 3 siskoa ja kaksi veljeä, joista 3 kuoli lapsena.
Olen vasta näissä kirjauksissa alkutekijöissä. Itse olen Ivanin veljen Pavelin sukuhaaraa.

T Tuula Ala-Llahti

Minna T.
19.02.11, 21:56
Hei !
Olen tutkimassa myöskin sukuni historiaa. Äitini äidin isä oli Aleksanteri Maukku joka syntyi Mantsin saaressa 17.8.1896. Hänen vaimonsa nimi oli Ljubov Maukku, os. Kostilainen. He muuttivat Suomeen evakkona vuonna 1944 ja asettuivat asumaan Ouluun. Heidän lapsensa nimet olivat Aino ( s.1930) Hannes, Leo, Vilho ( s.-33 k. 2010) Anja (s.-37) Meeri (k.1992), Sylvi ja Niilo. Aino on minun mummoni.
Haluaisinkin tietää mitä sukua Stepan Maukku oli Aleksanterille? Ja oliko Stepanin isällä Ivanilla veljiä tai siskoja? Löysin itse Pawel Maukun joka olisi syntynyt 1874, hänen tietonsa menevät USA:n ja Englannin suunnalle. Amerikassa näyttääkin olevan Mauk nimisiä todella paljon. Onko nämä sukua Maukuille vai onko Mauk ihan oma sukuhaaransa? Tiedän että Stepan oli vakiinnutanut nimekseen Mauk, oliko se siis venäjällä yleinen nimi johon oli helppo muuttaa nimi Maukusta?
Tuula: Oletko sinä Maukkuja tutkiessasi törmännyt nimeen Aleksanteri ja olemmeko me kenties sukua? Olen itse edelleen Oululainen, samoin kun kaikki mummoni sisarukset perheineen. Meitä Maukun sukulaisia on täällä Oulussa paljon :)
Mistä sukutietoja yleisimmin voi netistä löytää?
Kiitos kovasti jo etukäteen!

Tuula Ala-Lahti
19.02.11, 22:55
Hei Minna,
olemme samasta suvusta Mantsinsaaresta.
Jakov Maukulla oli 7 poikaa ja yksi tyttö:
1. Joann (Ivan) s.1859, hänellä oli poika Stepan s. 1890 ja hän lähti Neuvostoliittoon.
2. Jevdokia s1862 kuollut lapsena
3. Georgi (Jegor) s 1863 ja hänellä oli poika Aleksander s. 17.8.1896 sekä 6 muuta lasta.
4. Pavel s 1866 ja hänellä oli poika Aleksanteri s. 1907. Tämä Aleksanteri on minun äitini isä.
5. Andrei s. 1868
6. Feodor (Heikki) s. 1872
7. Petter (Pekka) s. 1875
8. Ilja s. 1879.
Maukut asuivat saarella Terolan kylässä, jossa heillä oli useampikin talo äitini ollessa lapsi.

Minun sähköpostini on talalahti*gmail.com, jos haluat olla yhteydessä.
olen kerännyt tietoja ja löytänyt Maukun jo 1765 syntyneeksi Terolassa.

Kaikki tietoni menevät siis ajassa taaksepäin, koska en tunne muita Maukkuja. Suku hajaantui evakkoaikaan ja kai jo hiukan ennenkin osa muutti leivän perässä pois saarelta. Olen keräillyt tietoja Laatokan Mantsikirjasta, jota saa tilata Karjala-lehdestä. Samoin olen saanut tietoja: http://www.genealogia.fi/ ja http://www.karjalatk.fi/katiha/index.php sitten olen tilannut Mikkelin maakunta-arkistosta henkikirjoja ja lukenut niitä kirjastossa.
Voit hyvin ottaa yhteyttä, koska on aivan turha 2 ihmisen hakea samoja tietoja.

1874 syntyneestä Pawel Maukusta minulla ei ole tietoa.
Oletko tietoinen Mantsinsaariseurasta? - http://www.mantsinsaariseura.fi/content/uutiset

Seura tekee vuosittain matkan saarelle ja olen käynyt siellä 2 kesänä.

T Tuula A.

Leo
25.03.11, 08:52
Olen laatinut Maukuista sukukaavion. Se löytyy osoitteesta:
www.kolumbus.fi/leo.mirala

Keskustelun aloittaja kyseli Neuvostoliittoon muuttaneen Stepan Maukun Suomessa asuvia sukulaisia. Kansalaissodan aikana Salmissa ei ollut taisteluja. Salmin työväenyhdistyksen ainoa rikos oli ratsia venäjänkielisiin kouluihin tuhoamaan tsaarin kuvat ja venäjänkieliset kirjat. Silti sodan aikana ja sodan jälkeen ammuttiin työväenyhdistykseen kuuluneita. En osaa sanoa miten paljon ammuttiin, ainakin kymmeniä. Vielä 1919 Aunuksen retkikunta ampui kotikylässäni kuusi henkeä, naisia, lapsia ja vanhuksia. Neuvostoliittoon pakeni ilmeisesti satoja salmilaisia. Ulkomaiden painostuksen takia Salmista jäi ampumatta 80 henkeä Kustaa Savolaisen muistelmien mukaan.

mikita
25.11.13, 20:24
Tervehdys!

Selailin vanhoja foorumeita ja ilokseni huomasin täällä keskustelua Maukuista.
Olen otsikossa mainitun Stepanin siskon Anna Ivanova Maukun pojan tyttären poika. Isomummoni ajautui sodan jälkeen Kemin ja Kalixin kautta Kajaaniin, minne myös ukkini Yrjö Nikoskinen (ent. Georg Nikolajeff) asettui. Tämän hetken tilanne taitaa olla sellainen että tätä sukuhaaraa ei enää Kajaanissa ole kuin yksi henkilö, muut ovat Espoossa, Helsingissä, Simossa ja Kemissä.

Iso-mummoni puhui joskus mantsin saaresta ja hallussani on joitakin valokuvia sieltä. Mm. yhdessä kuvassa on Ivan Jakovlev Maukun talo ja sen edessä kolme naista, heistä joku on Eeva (Paraskeva) Maukku (os. Pitkänen).

Tuula Ala-Lahti
26.11.13, 11:59
Hei Mikko,
Olipa mukava kuulla tästäkin sukuhaarasta. Olen sukututkimuksen ja Mantsinsaaren matkojen myötä tutustunut Anni/Annan sisaren Pelagean pojan tyttäreen. Hänhän on sinun äitisi pikkuserkku.

Jos haluat ottaa yhteyttä suoraan, sähköpostini on talalahti*gmail.com

Terveisin:)
Tuula Ala-Lahti

Timo S Laakso
26.11.13, 12:10
Mitäpäs jos kaivan esiin Stepan Maukun jälkeläiset Venäjältä?

Tuula Ala-Lahti
26.11.13, 12:14
Hei Timo,
tämä olisi tosi mukavaa.
Kiitos jo etukäteen.
Tuula
talalahti*gmail.com

Timo S Laakso
26.11.13, 12:18
Jälkeläisen nimen tiedän. Pitäisi vain etsiä, missä päin laajaa Vennäänmaata asuu, mutta tiedän, kuka tietää.