PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Wahlberg


ingridhedinvalberg
18.04.09, 20:17
Jag söker släktingar i Finland, Isak Wahlberg (kanske stavas det Vahlberg, sett olika stavning på olika ställen) är det namnet längst bak, som jag har att gå vidare på. Det är min farmors far och han borde ha fötts nån gång under 1850-1880 talet, vet ej när han dog. Min farmor föddes i Helsingfors men jag vet inte säkert ifall min farmors far bodde där eller om de flyttade dit. Farmor var medlem i Helsingfors Norra Svenska Församling tills hon flyttade till Sverige i slutet av 40-talet. Hennes namn var Tyyne Alina Vahlberg som ogift.

Jag har fått uppfattningen att Wahlberg är ett vanligt efternamn, men finns det några särskilda platser i Finland där släkter med namnet Wahlberg, haft sin tillhörighet?
Tacksam för era råd!

mvh Ingrid Hedin Vahlberg
(jag kan tyvärr inte finska)

harrysme
19.04.09, 08:29
Här är lite statistik:

Wahlberg Antal Män Kvinnor i Finland Utomlands Nuvarande namn 412 192 220 350 62 Tidigare namn 134 7 127 124 10 Avlidna 192 72 120 173 19 Totalt 738 271 467 647 91

Det ser ut, att det lyckades inte att flytta tabellen. I alla fall enligt tabellen de finns 412 Wahlberg, 350 av dem i Finland.

Det finns en prästesläkt Wahlberg som levde i Östra Finland. En av mina förfäder hette Wahlberg och levde i Kivineb i förra Finska Karelien.

Enligt Hiski släkten levde överalt i Finland. Ganska många var soldater.

Jag tror att du skulle skriva till församlingen för att komma framåt.

Laila Pitkänen
19.04.09, 10:07
Det finns släkt med namnet Walhberg i Mellersta Finland; närmare bestämt i Jyväskylä. En familj har emigrerat till Kanada på 1950 -talet.

Hälsningar,
Laila Pitkänen