PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Johan Laihianderin patronyymi


kati tuloisela
16.04.09, 19:34
Löysin itselleni sellaisen esivanhempisuvun kuin Collenius ja alkuisä, Köyliön khra Anders Colleniuksella oli Brita-niminen tytär, joka oli Euran kappalaisen puoliso. HY-matrikkelin avulla Britan puolisoksi selvisi kappalainen Johan Erici Laihiander [#1868], ratsutilallisenpoika Euran Kiukaisten Laihian kylästä. Edelleen HY-matrikkelista löytyy heidän poikansa Säkylän khra Henrik Johannis Laihiander [#4669], jonka I pso oli Loimaan khra Matias Rungiuksen tytär Maria.

Kun sitten yleisesti googlailin, huomasin, että monella sukututkimussivulla on Henrikin isäksi merkitty Euran kappalainen ja Euran Sorkkisten Björnin ratsutilallinen Johan Laihiander. Tälle on vuoron perään merkitty, sivustosta riippuen, patronyymiksi " Erici/Erici?/Thomass/Thomass? ". HY-matrikkeli ei mielestäni missään sivulauseessakaan mainitse mitään Björnistä.

Eli kysymys kuuluu:
Oliko kappalainen Johan ERICI Laihiander Björnin isäntä vai isännöikö siellä kaima Tuomaanpoika? Oliko khra Henrik Johannis Laihiander syntynyt Björnillä vai onko siellä syntynyt samanniminen kaima, sillä tällekin papille on kertynyt erilaisia syntymäpäivä -ja paikkavaihtoehtoja, riippuen sivustoa mitä katselee.
:confused:Löytyykö jotain kirjallista apulähdettä, josta tämä Björnin isännän patronyymi olisi tarkistettavissa? SAY:n mukaan (dig.arkisto) Björnin emäntä oli Brita kylläkin nimeltään ja Björnin isäntää tittelöidään Herr Comminister, joten uskaltaisiko tässä kallistua patronyymi Ericin puoleen?

Topi
16.04.09, 22:34
Terve Kati,

Olet varmaankin kahlannut Lempi Ahlan "Björnin suku"-nimisen kirjan (Vammala 1954) läpi ? Siellä on sivulta 25 alkaen käsitelty Laihiander-Björni sukua. Kirja löytyi hyllystäni kun vaimoni kuuluu myös tuohon sukuun.
Topi

Topi
17.04.09, 16:41
Tervehdys Kati,

Pääsin taas koneen ääreen ja tässä pari kommenttia tuosta Ahlan kirjasta. Minulla ei ole kompetenssia arvioida kuinka luotettava tämä tutkimus on mutta näyttä ainakin lähdeviitteineen asialliselta.

Henrikki Juhananpoika Laihianderin sanotaan syntyneen Euran Björnillä 1.1.1683 ja haudataan Säkylän kirkkoon 3.6.1753.

Hänen vanhemmikseen mainitaan Juhana Eerikinpoika Laihiander ja Briitta Antintytär. Briitan vanhemmista ei mainita mitään mutta hänen sanotaan olevan "Halsin leski ja Laihianderin vaimo". Eli olisi ollut jonkun Halsin vaimona ennen Laihianderia.

Juhan Eerikinpoika olisi ollut jo vuonna 1677 Euran Sorrkisten isäntänä ja jo ainakin vuodesta 1688 sekä Björnin ja Lempelän talojen omistajana. 1681 hän pyytää talvikäräjillä talontarkastusta "asumatilallaan" Björnillä. Björnin edellinen omistaja on Sigfred Antinpoika. Björni on tullut Laihianderille vuonna 1680.

Terv
Topi

kati tuloisela
17.04.09, 18:15
Colliander-löytöni on vielä niin tuore, että pyöriskelen vasta lähtökuopissa innoissani. En ole vielä tutustunut Ahlan kirjaan, mutta kyllä sekin pitäisi jostain näppeihin saada, onkohan se kirjastotavaraa?

Johan Laihianderin puolisosta Britasta vähän tässä lisätietoja:

Brita Andersintytär Collenius, Laihiander e. Herkelenius
k. 1698 Eura Sorkkinen
Avioitui kahdesti.
I pso jo 1668, Anders Martini Herkelenius, k. 1671 Köyliö
II pso 1673, Johan Erici Laihia, Laihiander, s. Eura/Kiukainen Laihia, k. 1703/1704 Eura
I avion lapsia en ole (vielä) mistään löytänyt, II aviosta 6 lasta: Eric, Anders, Henric, Valborg, Lisa, Maria.

Anders Martini Herkelenius oli Köyliön pitäjänapulainen.
Kotoisin Satakunnasta, nähtävästi Härkälä-nimisestä talosta. Ylioppilas Turussa sl. 1658. Nimi on kopioitu Albumista noin v. 1696 Satakuntalaisen osakunnan matrikkeliin. Köyliön kirkkoherran apulainen (1668). [www-HY yo-matr. #1255]

Britan vht: Köyliön kirkkoherra Anders Matthæi (Collenius) (k. 1676) ja Elisabet Juhontytär [nämä löytyvät mutkan kautta Britan veljen, Säkylän khra Gabriel Colleniuksen kohdalta www-HY yo-matr. #956]
---

Pojan, Säkylän khra Henric(us) Johannis Laihianderin syntymäajaksi HY-yomatrikkeli tarjoilee tiedon ~1682, moni sivuston pitäjä ilmoittaa ajaksi juuri tuon Ahlan käyttämän 1.1.1683, mutta sitten vielä löytyy sellainenkin käytetty versio kuin 28.10.1682. Se, mistä nämä kumpikin päiväys on alunperin lähtöisin, ei minulle vielä ole kirkastunut.

Samanlainen mielenkiintoinen eroavaisuus on itse kappalainen Johan Erici Laihianderin kuolinajassa, siitäkin näkyy versiota hautauspäivänä 22.9.1703 ja 22.9.1704. Ensimmäinen näistä mainitaan kuitenkin HY yo-matrikkelissa #1868. Mistähän tämäkin vuoden heitto on lähtöisin?

kati tuloisela
17.04.09, 19:33
Colliander-löytöni on vielä niin tuore, että...
...että en osaa edes sitä oikein kirjoittaa. Kyse oli siis Collenius-löydöstä .:cool:

KimmoV
17.04.09, 20:52
Terve !
Olen itsekin (ilmeisesti) em. Henrik Laihianderin ja Maria Rungiuksen jälkeläinen. Viime Genoksessa oli tarinaa Euran (myöh Kiukaisten) Euran Laihian suvuista ja siinä viite Björnin sukuun (Alha).

Itse olen havainnut samat viheet(?) eri webbisivuilla. Euran kappalainen, Björnin rusthollari Johan (Eerikinpoika) Laihiander sekoitetaan usein veljensä (Tuomas Eerikinoika) poikaan Johan Laihianderiin. Edellisen 1. vaimo oli Brita Collenia ja 2. Langia. Tämä Johan kuoli 1703 Euran Björnissä.

Jälkimmäinen Johan Laihiander kuoli Yläneen Heinjoella 1699, veljensä rusthollissa. Vaimonsa oli Anna Esckolia.

Kolmas Johan Laihiander oli taas 1. Johanin pojan, Säkylän kirkkoherran Henrik Laihianderin poika, sittemmin Närpiön kirkkoherra.

pistän inom kort linkin sukukaavioon

t. Kimmo Vainio

kati tuloisela
18.04.09, 09:30
Kiitos hyvästä vinkistäsi Genokseen 2008:4, se piti vielä uudestaan yölukemisina ahmia. Hassu (outo?!) juttu oli, että olin alleviivannut sieltä Laihiandern nimen, eikä minulla silloin ollut mitään tietoa, että hän jotenkin sukupuuhuni liittyisi itse tai vaimonsa kautta. Mitähän enneunia lienen nähnyt?

Mutta sitten samainen Genos s.178 Taulu 5 luettelee Valpuri Matintr Laihian lapset ja nyt pitää sitten samalla ihmetellä sitäkin:
Mielestäni sieltä puuttuu Jacob Ericsson, joka Selinheimo mainitsee [SSV 18, 1934 Selinheimo, Vilho: Indrenius, Indrén, Indrelius,Indrell ja Indraeus. Sukujen alkuperä ja alkuvaiheet. (s. 118-191 sukutaulu I)]:

Jacob (Jaakko) Erkinpoika Laihia, Kaarluoto
s. Eura/Kiukainen Laihia Laihia
k. 22.2.1717
puustellinhaltija; talollinen Porin msrk Preiviiki Kaarluoto
Kotoisin Euran Kiukaisten Laihian rusthollista. Naimisiinmentyään Jaakosta tuli ensin puustellinhaltija Kokemäensaarella [KO 1675] ja sitt. Preiviikissä Carlö'n (Kaarluodon) talollinen [RO 1694]. Lähteet: SSV 1934:18 Selinheimo
Pso 1.1.1668 Brita Tuomaantytär, s. Pori msrk Kokemäensaari
Vht: ratsutilallinen Pori msrk Kokemäensaari (1624- ) Thomas (Tuomas) Mikonpoika (s.1585 Pori msrk Vähä-Rauma, k.1673 Pori msrk Kokemäensaari) ja Brita Matintytär (s. 1600, k.1670 Pori msrk Kokemäensaari).
Mainitaan Kokemäensaaren perheenjäsenenä mantt.luettelossa 1656 (merkitty tuolloin ikäjärjestyksessä Lauri-veljensä jälkeen ennen Valpuria) ja vielä 1661. Lähteet: SSV 1934:18 Selinheimo

Vaimostaan Britasta kulkee esipolviketju Kokemänsaarelle eli Inderö'ön, josta mm. Indren(ius)-suku polveutuu.
-Thomas (Tuomas) Mikonpoika, ratsutilall. Pori msrk Kokemäensaari (1624- )
-Mickel (Mikko) Laurinpoika, talollinen Pori msrk Vähä-Rauma (1572- )
-Lars (Lauri) Heikinpoika, Storfinger (Suursormi), ratsutilallinen Pori msrk Kokemäensaari (1594-1627)
-Henrik (Heikki) Olavinpoika, ratsutilallinen Pori msrk Kokemäensaaressa (1548-93) ja Harjunpäässä (1552-94)
-Olof (Olavi) Laurinpoika, ratsutilallinen Pori msrk Kokemäensaari ja Harjunpää ( -1546)

Ajallisesti ja paronyymiltään Jacob Ericsson kyllä näyttäsi tähän Laihian (taulu 5) perheeseen sopivan.

Topi
19.04.09, 16:24
Moi Kati,

Tuossa Lempi Ahlan kirjassa arvellaan tuon Jaakko Eerikinpojan olleen spitaaliin sairastuneen Eerik Simonpojan poikia, ei Valpuri Matintyttären ja Eerik Laurinpojan lapsia (viite 14, sivulla 30).

Ahla mainitsee Juhana Eerikinpoika Laihianderista, että tämä kuolee Björnillä ja haudataan Euran kirkkoon 22.9.1704. Tiedä sitten mikä on oikein !

Kirjassa on muuten ihan mukava kuva Henrik Laihianderista (sivut 36 ja 37). Kuva on Margareeta Kapsian votiivitaulusta Säkylän kirkosta kopiotuna.

terv
Topi

Tiina Miettinen
19.04.09, 17:23
Huomauttaisin, että artikkelien viitteetkin kannattaa aina tutkailla huolellisesti, koska niissä esitetään usein sellaisia lisätietoja, jotka eivät mahdu tai sovellu artikkelin varsinaiseen tekstiosuuteen.

Genoksen 4/2008 artikkelissa Laihian suvusta viitteessä 37 on selvitystä Jaakko Erkinpojasta.

66SM
21.04.09, 21:32
Noin kokemusperäisesti sanoisin että papin nimessä ei ole virheitä patronyymissä. Useimmiten kun joku tutkija on väittänyt että asiakirjoissa on virhe nimessä, niin tarkemmassa tutkimuksessa on paljastunut ettei siellä mitään virhettä ollut. Aika tunnettujenkin tutkijoiden kohdalla.

kati tuloisela
22.04.09, 19:20
Tiina Miettinen, kiitos vinkkauksestasi noihin lähdemerkintöihin. Olin valitettavasti hypännyt sen yli, mutta olen tosi tyytyväinen, että tämäkin asia selvisi minulle.
Kaiken kaikkiaan, kiitos kaikille muillekin keskusteluun kommentteja ja vinkkejä antaneille, olen päässyt jyvälle!