PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : isoisän tietojen " julkaisu"


piipa
08.04.09, 20:30
Minulla on vuosisadan vaihteen alussa syntynyt henkilö, jonka ruotsissa asuva lapsenlapsi vanhempineen antaneet alkujaan tiedot isoisästä minulle, ja loput löysin mormooneilta. Nyt tuli amerikoista pyyntö minulle ettei kyseisen isoisän tietoja julkaista.....toivomuksen esitti isoisän tyttärentytär äitinsä pyynnöstä.

Miten olette toimineet tällaisessa tilanteessa?

Sami Lehtonen
08.04.09, 21:32
Minulla on vuosisadan vaihteen alussa syntynyt henkilö, jonka ruotsissa asuva lapsenlapsi vanhempineen antaneet alkujaan tiedot isoisästä minulle, ja loput löysin mormooneilta. Nyt tuli amerikoista pyyntö minulle ettei kyseisen isoisän tietoja julkaista.....toivomuksen esitti isoisän tyttärentytär äitinsä pyynnöstä.

Miten olette toimineet tällaisessa tilanteessa?

Tässä ei juuri käynyt ilmi, millaisten tietojen julkaisusta olisi kyse. Vainajalla ei periaatteessa ole henkilötietolain suojaa, mutta arkaluontoisten tietojen kohdalla lienee syytä olla varovaisempi. Toisin sanoen jokin tieto voi periaatteessa loukata jälkeläisiä - varsinkin jos siitä on kulunut verrattain vähän aikaa (alle 50v). Jos kyse on nimestä, syntymä- ja kuolinajoista, ammatista jne. niin silloin en lähtisi tietoja kenenkään jälkeläisen pyynnöstä poistamaan. Heillä ei ole siihen minkäänlaista lakiin perustuvaa oikeuttakaan. Lapsia voi olla 10 ja lapsenlapsia 100 - kenelle näistä se oikeus sitten edes kuuluisi, jos sellainen olisi.

Kysymyksen jatkopohdiskelua helpottaisi se, jos voisit täsmentää, milloin kyseinen henkilö on kuollut ja minkälaisista tiedoista olisi kyse. Uskonasiat, poliittinen suuntautuneisuus jne. kuuluvat arkaluonteisiin tietoihin, jolloin henkilön kuolemasta tulisi olla 50v kulunut. Tämä tietysti vain, jos ko. henkilö ei ole itse niitä aktiivisesti tuonut esiin.

piipa
08.04.09, 21:37
Tekstini oli kopioitu mormoonien sivuilta eli nimi, s.aika ( 1916 ) ja kuolinaika 2004. Ei muuta. Kirjoitin tiedot facebookissa sukumme sivuilla , en siis muuten julkaisten.
Vainaja asui Minnesotassa. Hänen jälkeläisistään ei ollut mitään tietoa.

piipa
08.04.09, 21:40
Siis Minnesotassa asuvista jälkeläisistä ei ollut tietoa. Tekstini oli osoitettu ruotsiin kyseisen isoisän jälkeläiselle tyyliin onko synt. aika oikea. Tämän ruotsissa auvan jälkeläisen kanssa olen ollut yhteydessä ja hän on luvannut auttaa minkä kykenee.