PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : suku


nilsvasara
03.04.09, 18:45
olen vasta liittynyt jäseneksi enkä oikein tiedä miten pitää toimia kun alkaa tutkimaan esim .omaa sukua

Juha
03.04.09, 20:00
Surffaa www.genealogia.fi ja valitse yläreunan palkista linkki "Apuneuvoja" sekä edelleen sen alta linkki "Aloita sukututkimus".

Kun luet tuon jutun, oletkin jo varmaan jyvällä!

Ja hyödynnä ihmeessä tätä forumia, mutta suosittelen lämpimästi tuota mainitsemaani linkkiä.


Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
webmaster

Heikki Koskela
03.04.09, 20:02
olen vasta liittynyt jäseneksi enkä oikein tiedä miten pitää toimia kun alkaa tutkimaan esim .omaa sukua

Tervetuloa laajaan sukututkijain joukkoon. Tämä on harrastus, joka ei jätä harrastajaansa kylmäksi asialle. Tulet varmasti saamaan runsaasti ohjeita ja apua päästäksesi alkuun.

Minä voin aloittaa antamalla muutaman neuvon, jotta pääset alkuun. Oman suvun tutkiminen on looginen aloitus. Aluksi tarvitset tietoja vanhemmistasi ja isovanhemmistasi, joko kyselemällä tai suoraan kirkkoherranvirastosta. Kirkkoherranvirasto antaa maksua vastaan sinulle tiedot isovanhemmistakin taakse päin. Voit myös tehdä viraston kanssa sopimuksen, jolloin pääset katsomaan myös mikrokortteja.

Minun mielestäni olisi heti alkuunsa hyvä hankkia sopiva sukututkimukseen liittyvä ohjelma, joka auttaa valtavasti asioitten järjestämisesssä. Ohjelmia on monenlaisia, ilmaisia ja maksullisia. Ohjelma saattaa määritellä tavan miten etenet tutkimuksessa ja mitä tietoja tarvitset.

Erityisen tärkeää on kirjoittaa muistiin sukuusi liittyviä oheistietoja. Niitä ei ole koskaan liikaa. Vaikka et saisikaan kaikkia tietoja heti omaan tutkimukseesi mukaan, on niitä syytä arkistoida paperikopioina omaan arkistoon vastaisen varalle.

Tässä on vain karkea linjaus aluksi. Lisää varmasti tulet saamaan.

Make
04.04.09, 14:43
Jottei jälkeentulevien tarvitsisi toistaa minun tekemiäni virheitä lisään Juhan ja Heikin vinkkien lisäksi tämän: merkitse aina muistiin jokaisen kirjaamasi tiedon lähde. Kokemus on osoittanut, että tulee aika jolloin haluat ehkä tarkistaa asian tai muuten lukea tiedon uudelleen. Silloin on kiusallista kun ei muista yhtään mistä on tiedon saanut.

Päivi H
04.04.09, 15:31
Hei!
Myös Maken neuvo on oikein hyvä, ainakin vähän myöhemmässä vaiheessa. Minulla on vieläkin papereita, joissa on joku nimi ja syntymäaika, paikka ym. Miksi olen etsinyt tätä henkilöä? Onko tämä tieto tarkistettu ja mistä?
Sellaista epämääräisyyttä kannattaa välttää, ettei tule turhaa työtä. Ja tosiaan - kaikkea ei voi muistaa, kun pitemmälle ehtii.

Onnea aloitukseen
ph