PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Anton Ahlbäck Vaasan seudulta


Annina
01.04.09, 19:19
Hei!

Päätin kokeilla jos joku tietäisi enemmän isäni puolen suvusta. Isoisäni Erik Ahlbäckin(s.1907 k.1995)isä Anton Ahlbäck(s.~1870)oli siis lähtöisin Vaasan seudulta, ja hänen juurensa onkin minulle täysi mysteeri. Isoisäni äiti oli ilmeisesti Amalia Eklund Sipoosta. Olen todella kiitollinen jos jollakin on asiasta tietoa. Ahlbäckien sukukirja on hankintalistalla, kyse lienee samasta suvusta.

Ystävällisesti,

Annina

Matti Lund
01.04.09, 22:58
Hei!

Päätin kokeilla jos joku tietäisi enemmän isäni puolen suvusta. Isoisäni Erik Ahlbäckin(s.1907 k.1995)isä Anton Ahlbäck(s.~1870)oli siis lähtöisin Vaasan seudulta, ja hänen juurensa onkin minulle täysi mysteeri. Isoisäni äiti oli ilmeisesti Amalia Eklund Sipoosta. Olen todella kiitollinen jos jollakin on asiasta tietoa. Ahlbäckien sukukirja on hankintalistalla, kyse lienee samasta suvusta.

Ystävällisesti,

Annina


En tiedä sanoa mitään varmaa Erik ja Anton Ahlbäckin polveutumisesta, mutta Vaasassa eleli 1600 -luvulla kauppias Olof Mikaelinpoika, jolla oli ainakin pojat Konrad ja Mikael sekä tyttäret Kirstin ja Karin.

Näistä ainakin pojan Konradin jälkeläiset alkoivat käyttää 1700 -luvun alussa Ahlbäck -nimeä. Konrad Olofinpojasta tuli kauppias ja raatimies Vaasaan. Konradin liiketoimet olivat aika laajat ja suurehkot. Uskon huomattavan osan Vaasan ympäristön Ahlbäckeistä olevan hänen jälkeläisiään.

Joistakin sukuhaaroista lienee kerätty ahkerasti tietoja, kuten pappis- ja virkamiessukuhaaroista, joistakin vähemmän. Sukukirja jota tarkoittanet, taisi olla Kokkolan ympäristöpitäjiin levinneistä Ahlbäckeistä, siellä päin vaikuttaneen räätälin jälkeläisistä.

"Googlettamalla" saattaa löytyä joitain selvityksiä tai viittauksia painettuihin selvityksiin.

Jossain kokoomateoksessakin saattaa olla muutama rivi näistä Ahlbäckeistä, eli ne kannattaa tarkistaa.

Löytänet kokoomateosten nimet täältä SSS:Nkin sivuilta.

Jos tavoittelemasi juuret johtavat tähän Konrad Olofinpoikaan, minulla on kyllä joitain hajatietoja hänen perheestään, vaikkakaan varsinaista selvitystä en ole siitä tehnyt.

terv Matti Lund

Annina
02.04.09, 07:31
Hei ja kiitos vastauksestasi, tästä on hyvä lähteä liikkeelle! Pitääkin tarkistaa nämä lähteet ensin, kirjan saankin lainaksi.

T: Annina

Annina
03.04.09, 22:52
Nyt selvisikin että Anton Ahlbäck eleli etelä-Suomessa, eikä Vaasan seudulla, jossa myös avioitui sipoolaisen Elin(ei Amalia)Eklundin kanssa. Ei vain ole tietoa, missä Anton syntyi ja varttui. Anton olisi kuulemma syntynyt n. vuonna 1860-70...Antonin isä ollu lienee Adolf etunimeltään.

Hiskistä löytykin:

-Adolf Ahlbäck joka olisi muuttanut vuonna 1838 Staffansbölestä Helsingin puolelta Sipooseen ja saanut vaimonsa Anna Lovisan kanssa pojat Anton Reinh.(v.1840) ja August Wilhelm(v.1842).


Lienenkö edes oikeilla jäljillä, aika näyttää. Yhdellä sukupolvella heittää tämä arvio... Toisaalta jos Anton(tai August) sai pojan josta myös tuli Anton..

-Annina-