PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Saako sanoa


Päivihannele
01.04.09, 17:13
näin alkuun vaikka ymmärrän, että asiat ovat vakavia, minua ainakin uutena tulokkaana ihmetyttää tämän palstan ns. vakavuus:rolleyes:. voisiko tänne lisätä ns. kevennyskentän, jossa jokainen voi purnata niin epäonnistumis kuin onnistumisiakin. Jotenkin tuntuu, että uuden olisi helpompi tulla ikäänkuin sisälle tähän juttuun :).
Ko. palstalla voisi puhua ihan mikä mieleen juolahtaa; vaikka haukkua nuo menneen ajan "pahat" tai mitä tahansa.
En tiedä, onko tämä tullut muiden mieleen tai ollut joskus aiheena, mutta esitän tämän toivomuksen kuitenkin :D:.
Ymmärrän kyllä,että tämä on sukututkimusforum, ja näitä minun mainitsemiani sivuja varmasti löytyy muualtakin, mutta ei kai kevennyskään pahaa tekisi..

Anssi K.
01.04.09, 17:20
Saman asian olen itsekin huomannut, että täällä ollaan vakavalla ilmeellä liikkeellä, sukututkimushan on iloinen asia!:) Joissain viestiketjuissa ollaan jopa vihamielisiä toisia kohtaan.. Asiallista keskustelun toki pitää olla, mutta kaipaisin itsekin hieman rennompaa fiilistä tänne. Mutta se on vain minun mielipiteeni. :)

Juha
01.04.09, 17:25
Suku Forumilla on käytössä "Asian vierestä" -alaforumi.

Siellä voi kukin irrotella mielensä mukaan hieman vapaamuotoisemmin.


Jokaiselle forumille muodostuu pikku hiljaa "oma henki" ja täällä se on ollut oikein hyvä. Välillä ylläpito on joutunut käyttämään hieman "kättä pidempää", mutta niitä kertoja on todella vähän :)

Joten Päivihannele, tervetuloa tekemään tästä hengestä entistäkin ehompi



Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
Suku Forumin moderaattori

Päivihannele
01.04.09, 17:26
kiitos Anssi, komppaamisesta. Itse olen ihan alkaja, ja vasta ruvennut kiinnostamaan nuo sukujuuret; löysin tämän palstan, onneksi. Mutta ajatuksia on paljon, enkä välttämättä löydä "lokeroa", mihin niitä heittäisin, joten minun mielestä olisi hyvä perustaa myös ns. "yleinen pulinaboxi"

Heikki Koskela
01.04.09, 17:27
näin alkuun vaikka ymmärrän, että asiat ovat vakavia, minua ainakin uutena tulokkaana ihmetyttää tämän palstan ns. vakavuus:rolleyes:. voisiko tänne lisätä ns. kevennyskentän, jossa jokainen voi purnata niin epäonnistumis kuin onnistumisiakin. Jotenkin tuntuu, että uuden olisi helpompi tulla ikäänkuin sisälle tähän juttuun :).
Ko. palstalla voisi puhua ihan mikä mieleen juolahtaa; vaikka haukkua nuo menneen ajan "pahat" tai mitä tahansa.
En tiedä, onko tämä tullut muiden mieleen tai ollut joskus aiheena, mutta esitän tämän toivomuksen kuitenkin :D:.
Ymmärrän kyllä,että tämä on sukututkimusforum, ja näitä minun mainitsemiani sivuja varmasti löytyy muualtakin, mutta ei kai kevennyskään pahaa tekisi..

Minulla on ilo ilmoittaa Päivihannelelle, että Suku Forum on varustettu hörynypaineen ja muitten positiivisten asioitten esittämiseksi osio (vai mikä se oikeasti on), joka kantaa nimeä Asian vierestä. Käyppä katsomassa ja ihmettele. :D:

Päivihannele
01.04.09, 17:32
Kiitos. enpä tietystikään ollut käynyt katsomassa noita alaotsikoita; joten tämä viesti aiheeton.. mutta näin alkajan silmistä tosiaan forum näyttää vakavahkolta, joten voisiko tuota asianvierestä-osuutta jotenkin korostaa, jotta uudet, nuoret ym. pääsevät paremmin jyvälle.. tämä ei ole moite sivustoja kohtaan vaan ehdotus, mikä tulee uuden tulijan näkövinkkelistä

Juha
01.04.09, 17:48
Ehdotus noteraattu, mutta toistaiseksi "Asian vierestä" pysyy siellä missä on.

Suku Forum on ensisijaisesti tarkoitettu helpottamaan sukututkijoiden välistä yhteydenpitoa ja auttamaan aloittelijoita, pidemmälle ehtineitä ja kokeneita sukututkijoita heidän tutkimuksissaan.

Joten jos tarkoitat jyvälle pääsemisessä nimenomaan sukututkimustietouden kartuttamista, niin sitä varten ovat olemassa oikeastaan kaikki muut alaforumit. Kannattaa hyödyntää niitä. Jokainen voi toki omalla viestimistavallaan vaikuttaa missä tahansa yhteydessä siihen, miten me muut koemme tämän median.

Höyrynpaineventtiili (eli tuo Asian vierestä -forumi) tulee sitten ylimääräisenä bonusetuna.


Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
Suku Forumin moderaattori

Päivihannele
01.04.09, 17:56
Asian vierestä, varmasti ihan ok, mutta itse en ko. palstaa löytänyt, en tosin osannut etsiäkään. voisiko siinä kohtaa mainita jotenkin, että tänne ns. muut ajatukset; eikä ne välttämättä ole asian vierestä vaan voivat olla joillekin ihan tosi tärkeitä..
Musta on ihailtavaa, ja tosi hyvä juttu, että tämä foorumi on aktiivinen, vastauksia tulee, eli ei eletä jossain uinulehdossa. Kiitos siitä.

Tapani Kovalaine
01.04.09, 18:17
TÄSSÄPÄ TULEE NÄYTE ASIAN VIERESTÄ: Saako sanoa:) SAANKO LUVAN?

Vuonna 1945 olin asiakkaana parin kuukauden ajan Lastenlinnassa ja siellä vaikutti johtajalääkärinä verraten tai oikeastaan huomattavan pienikokoinen lääkäri ja muistelen - vaikka olin tuolloin vasta vuoden ikäinen - lääkärin olleen nimeltään Arvo Ylppö. Hänen sukujuuriaan en ole tutkinut, mutta hän oli työssään hyvin pätevä.

Olen kuullut, että joissakin akateemisissa tanssiaisissa tämä Arvo Ylppö oli käynyt tanssiin kutsun merkiksi kumartamassa saadakseen edessään olevan viehättävän neitokaisen parketille mukaansa pyörähtelemään. Mutta olikin tullut pakit! Neitokainen ei tuntenut eikä tietänyt, että hakija on tontori Ylppö ja tuli sanoneeksi itseään paljon lyhykäisemmälle tanssiin kutsujalle:
Minä en tanssi lapsen kanssa!
Ylppö oli nopeaälyisenä vastannut kohteliaasti:
Oi anteeksi, en tiennytkään Teidän olevan raskaana!

Tällä lyhyellä anekdootilla halusin keventää ja tehdä ymmärrettäväksi, että poliisi ei sukututkimusta kenties harrastamattomana kaikkia Kanki-Kaikkosia tunne ja seisottaa heitä tähtien kanssa sen vuoksi vaikkapa räntäsateessa.

Päivihannele
01.04.09, 18:23
Todennäköisesti juuri näin. Ja aika hyvä vertaus olikin :)

Anssi K.
01.04.09, 18:36
Itsellä heti alkuun oli tunne, että täällä on porukka liian totista, lienee johtuu siitä, että olen luultavasti forumin nuorimmasta päästä. :) Mutta ei enää niin paljon tunnu siltä, joskus tosin.

Paljon olen täältä neuvoja saanut, vaikka kysymykset ovat omasta mielestäni tyhmiä olleetkin. Mutta nopeasti on vastauksia ja neuvoja tullut, joista tällainen vasta-alkaja on ollut erittäin iloinen! :)

Make
01.04.09, 19:57
Voi kuule Päivi kun opit meidät tuntemaan, joudut toteamaan, että olemme ns. pääsääntöisesti omintakeisesti, mutta hauskasti, ihan kepeämielisiä kirjoittajia. Joskus täällä tuppaa tulemaan akateemista depattia, mutta eisevvälii.

mika68
02.04.09, 04:32
Kiitos. enpä tietystikään ollut käynyt katsomassa noita alaotsikoita; joten tämä viesti aiheeton.. mutta näin alkajan silmistä tosiaan forum näyttää vakavahkolta, joten voisiko tuota asianvierestä-osuutta jotenkin korostaa, jotta uudet, nuoret ym. pääsevät paremmin jyvälle.. tämä ei ole moite sivustoja kohtaan vaan ehdotus, mikä tulee uuden tulijan näkövinkkelistä

Itse sukututkimushan on vakavaa ja tarkkaa työtä, jos haluaa tehdä sen oikein.
Muuten voidaan kyllä irrotella. itekkin tykkään bailaamisesta :oo:

HilkkaSinikka
02.04.09, 11:27
kiitos Anssi, komppaamisesta. Itse olen ihan alkaja, ja vasta ruvennut kiinnostamaan nuo sukujuuret; löysin tämän palstan, onneksi. Mutta ajatuksia on paljon, enkä välttämättä löydä "lokeroa", mihin niitä heittäisin, joten minun mielestä olisi hyvä perustaa myös ns. "yleinen pulinaboxi"

Hei,
mielestäni Suku Forum on hyvin selkeä ja "lokerot" löytyvät helposti etusivulta vierityspalkkia "vierittämällä". Kevennystäkin on aivan tarpeeksi. Noita pulinaboxeja on aivan riittämiin. Olen erittäin tyytyväinen Suku Forumin ohjelmatoteutukseen ja täyttää hyvin sen tarpeen, johon se on tarkoitettukin.

Hilkka

Seppo Niinioja
02.04.09, 12:21
TÄSSÄPÄ TULEE NÄYTE ASIAN VIERESTÄ: Saako sanoa:) SAANKO LUVAN?

Vuonna 1945 olin asiakkaana parin kuukauden ajan Lastenlinnassa ja siellä vaikutti johtajalääkärinä verraten tai oikeastaan huomattavan pienikokoinen lääkäri ja muistelen - vaikka olin tuolloin vasta vuoden ikäinen - lääkärin olleen nimeltään Arvo Ylppö. Hänen sukujuuriaan en ole tutkinut, mutta hän oli työssään hyvin pätevä.

Olen kuullut, että joissakin akateemisissa tanssiaisissa tämä Arvo Ylppö oli käynyt tanssiin kutsun merkiksi kumartamassa saadakseen edessään olevan viehättävän neitokaisen parketille mukaansa pyörähtelemään. Mutta olikin tullut pakit! Neitokainen ei tuntenut eikä tietänyt, että hakija on tontori Ylppö ja tuli sanoneeksi itseään paljon lyhykäisemmälle tanssiin kutsujalle:
Minä en tanssi lapsen kanssa!
Ylppö oli nopeaälyisenä vastannut kohteliaasti:
Oi anteeksi, en tiennytkään Teidän olevan raskaana!

Tällä lyhyellä anekdootilla halusin keventää ja tehdä ymmärrettäväksi, että poliisi ei sukututkimusta kenties harrastamattomana kaikkia Kanki-Kaikkosia tunne ja seisottaa heitä tähtien kanssa sen vuoksi vaikkapa räntäsateessa.

Jatkoa lupa-asiasta: Pieni kasku (todella) vanhasta englannin kirjastamme, lukappale The Ball: Tunnettu irlantilainen näytelmäkirjailija George Bernard Shaw oli hyväntekeväisyystanssiaisissa. Rouvashenkilö, jota hän haki, kursaili jotenkin tähän tapaan:
- Mikä sai teidät, kuuluisan kirjailijan pyytämään minua pikku raukkaa (poor little me) tanssiin?
- Nämähän ovat hyväntekeväisyystanssiaiset, eikö niin?, ritarillinen (gallant) Shaw vastasi.

Seppo Niinioja

jorma oksanen
03.04.09, 17:05
Onpa hiljaista vai mitä lie

Päivi H
03.04.09, 20:20
No, rikotaan hiljaisuus, vaikka onkin väärä osio.
Minä peesaan HilkkaSinikkaa; Asian vierestä on mielestäni hyvä ja riittävä pulinaboxi.
Useimmat varmasti ottavat ensin Päivän viestit tai Uudet viestit, jolloin ne pulinatkin näkyvät hyvin, jos otsikoi vetävästi.
ph