PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lampukari (Lambukari) Yli-Iissä


Teija Kristiina
01.04.09, 13:23
Hei! Olen uusi foorumilla.

Kyselen, että olisiko jollakulla tietoa suvusta nimeltä Lampukari tai Lambukari, ja nimenomaan henkilöistä: Jakob Philips.son. Lambukari, kotoisin Norr Iistä, Yli-Iin kylästä ja vaimostaan Carin Bengts.dotter.

Ovat Maria Jacobs.dr Siuruan, o.s. Lampukari (synt. 18.06.1698 tai 1689 Ii, kuollut 10.05.1767 Ii), vanhemmat.

Jouni Kaleva
01.04.09, 19:21
Hei! Olen uusi foorumilla.

Kyselen, että olisiko jollakulla tietoa suvusta nimeltä Lampukari tai Lambukari, ja nimenomaan henkilöistä: Jakob Philips.son. Lambukari, kotoisin Norr Iistä, Yli-Iin kylästä ja vaimostaan Carin Bengts.dotter.

Ovat Maria Jacobs.dr Siuruan, o.s. Lampukari (synt. 18.06.1698 tai 1689 Ii, kuollut 10.05.1767 Ii), vanhemmat.
Hei

Lyhyt vastaus: ovat. Asian saat helposti selville Hiskistäkin (tunnetko?) isä-Jaakko ehti kuolla 7kk ennnen lapsensa syntymää, sekin selviää Hiskistä.
Tämä Lampukarin tila oli Iin pitäjässä, Pohjois-Iin kylässä, ei Yli-Iissä.

Paljon mielenkiintoista Marian myöhemmistä vaiheista löydät, kun laitat tämän Forumin "Etsi"-kohtaan hakusanaksi "Siurua".

Hyvää alkua tutkimuksillesi :)

Teija Kristiina
02.04.09, 17:05
Hei

Lyhyt vastaus: ovat. Asian saat helposti selville Hiskistäkin (tunnetko?) isä-Jaakko ehti kuolla 7kk ennnen lapsensa syntymää, sekin selviää Hiskistä.
Tämä Lampukarin tila oli Iin pitäjässä, Pohjois-Iin kylässä, ei Yli-Iissä.

Paljon mielenkiintoista Marian myöhemmistä vaiheista löydät, kun laitat tämän Forumin "Etsi"-kohtaan hakusanaksi "Siurua".

Hyvää alkua tutkimuksillesi :)

Niin, toki tiesin että ovat Marian vanhemmat, olen sen katsonut Hiskistä. Sitä asiaa en siis kysynyt, vaan totesin sen.

Haluaisin nimenomaan tietää Marian vanhemmista Jakobista ja Carinista, kuten asian esitin. Marian myöhemmistä vaiheista tiedän paljon. Äitini esiäidit tulevat Marian (Siurua, o.s. Lampukari) suvusta.

Minua siis yhä kiinnostaa Lampukari-suku ja nuo Marian vanhemmat, mainitsemastasi Pohjois-Iin kylästä (olin väärin kirjoittanut "Yli-Iistä").
Onkohan kellään tietoa heistä? Heidän taustoistaan, vanhemmistaan, syntymäajoistaan ja muusta.

Teija Kristiina
02.04.09, 17:48
Tämän tiedon ongin tuolta aiemmasta keskustelusta....mutta sen jo tiesinkin:

Marian isä on Jaakko Filipuksenpk. Lampukari, joka ehti kuolla 9.12.1688 ennen Marian syntymää. Äiti on Charin Bengtsdotter, joka vihittiin toiseen avioonsa 1.12.1689 Matts Jörss Pernun kanssa. Tämä taas näyttää olevan se Matti Yrjönpoika Lambukari, joka haud. keväällä 1696 35-vuotiaana.


Minun isoäitini naislinjan taustat eivät ole tuosta Pernu-suvusta, vaan jatkuu Siuruasta:
Maria Mattz.dr Siurua, jonka äiti siis Maria Jakobs.dr Siurua, o.s. Lambukari, ja isä Mattz Anders.s Siurua.
---> Elisabeth eli Lisa Anders.dr Siurua, jonka äiti Maria Mattz.dr Siurua ja isä Anders Påhls.s Siurua o.s Wilpola
---> Beata Johans.dr Siurua, jonka äiti Elisabeth (Lisa) Anders.dr Siurua ja isä Johan Samuel.s Siurua
---> Kaisa Sofia Jaakontytär Yli-Aittoniemi (Jalasjärvi), jonka äiti Beata Johans.dr Siurua ja isä Jakob Yli-Aittoniemi
---> Maria Perämäki o.s. Kaski (Jalasjärvi), jonka äiti Kaisa Sofia Jaakontytär Yli-Aittoniemi ja isä Salomon Valentin Kallio, ottanut nimen Perämäki

Beata Johans.dr Siuruan syntymä- ja kuolinaika sekä -paikat kiinnostaisivat myös, kuten puolisonsa Johan Samuels.s Siuruan.

Mutta: Aloitukseni mukaan siis etsin yhä Carin Bengs.dr'n vanhempia ja taustaa ja Jacob Philips.s Lambukarin isää ja äitiä sekä muuta taustaa suvulle Lambukari/Lampukari.

Jouni Kaleva
02.04.09, 19:49
Mutta: Aloitukseni mukaan siis etsin yhä Carin Bengs.dr'n vanhempia ja taustaa ja Jacob Philips.s Lambukarin isää ja äitiä sekä muuta taustaa suvulle Lambukari/Lampukari.

Hei Teija

Luin kysymyksesi huolimattomasti ja siis vastasin kun ei kysytty :)

Esitän nyt tässä tiedon puutteessa oletuksiani:

Minulla on mutu, että Carin Bengtsdr. olisi syntyään Räsä (Etelä-Iin talo). Tämä perustuu siihen, että18.6.1689 syntyneen Maria-tytön kummeina oli mm. Jacob Bengtsson Räsä (Carinin veli?) ja Johan Waldaris hustro Anna Bengtsdr. (Carinin sisar?)

Tällöin sopisi, että olisi vihitty Haukiputaalla 20.1. 1684 Jaakko Filipuksenpk. Kurkelan kanssa. Nämä olisivat siirtyneet Pohjois-Iin Lampukariin.

Elokuussa 1696 kuolevat Karinin toisen avion lapset Lauri ja Elina, joukossa myös "Jaakko Lampukarin poika Antti, 11v7kk". Antti olisi siis synt. 1685, mutta ei löydy Hiskistä syntyneistä.

Karinin toinen mies kuoli samaten 1696 ja spekulaationi mukaan kolmas mies saattoi olla se Mikko Matinpk. Pernu l. Sulikka, joka näkyy yhdessä Etelä-Iin Pernun talossa Carin-vaimon kanssa 1700-06. Näiden vanhin poika Simon synt. 1699. Jos tämä olisi näin, niin Karinin kuolinajaksi varmistuisi 11/1717.

tellervoranta
02.04.09, 20:44
Tätä Forumilla olleen linkin sisältöä voipi myös ajankulukseen katsella :)
http://www.kolumbus.fi/tapio.rekila/

Sulikkalaisia ilmaantunut myös Kiiminkiin ja liittyvät Ala-Honkasen Kauppilavävyyn.

Teija Kristiina
14.04.09, 12:44
Minulla on mutu, että Carin Bengtsdr. olisi syntyään Räsä (Etelä-Iin talo). Tämä perustuu siihen, että18.6.1689 syntyneen Maria-tytön kummeina oli mm. Jacob Bengtsson Räsä (Carinin veli?) ja Johan Waldaris hustro Anna Bengtsdr. (Carinin sisar?)

Tällöin sopisi, että olisi vihitty Haukiputaalla 20.1. 1684 Jaakko Filipuksenpk. Kurkelan kanssa. Nämä olisivat siirtyneet Pohjois-Iin Lampukariin.


Kiitos näistä!
Mielenkiintoisia 'mutuja' :)

Teija Kristiina
14.04.09, 12:45
Tätä Forumilla olleen linkin sisältöä voipi myös ajankulukseen katsella :)
http://www.kolumbus.fi/tapio.rekila/


Kävin katsomassa. Kiitos tästä linkistä! :)

Jouni Kaleva
18.04.09, 09:53
Tätä Forumilla olleen linkin sisältöä voipi myös ajankulukseen katsella :)
http://www.kolumbus.fi/tapio.rekila/

Sulikkalaisia ilmaantunut myös Kiiminkiin ja liittyvät Ala-Honkasen Kauppilavävyyn.

Tapio Rekilä taitaa itsekin olla Forumin jäsen. Siksi haluan täällä puuttua yhteen sukujohtoon, joka koskettaa minua hyvin läheisesti.

Krekilä on johtanut:
Carolus Henrici Kranck (Haukiputaan kappalainen)
Henricus Laurentii Lithovius (Limingan khra)
Laurentius Matthiae Raumanus (?) (Iin khra)

Lauri Raumannuksen "sekaantuminen" Lithoviuksiin on peräisin Jouko Vahtolan kirjoittamasta teoksesta Haukiputaan seurakunnan historia, 1980, jossa sivulla 21 arvellaan näin olleen, käyttäen lähteenä asessori (sittemmin rovasti) Timo Holman käsikirjoitusta.

Olen asiasta keskustellut Timo Holman kanssa ja olemme todenneet, että kyseessä oli todellakin vain arvelu. Ei ole perusteita muuttaa Sursillianan ilmoitusta siitä, että Henricus Lithoviuksen isä oli eräs lampuoti Lauri Kaarinan Littoisista.

Olen kirjoittanut aiheesta: Kaleva J, Kuka oli Haukiputaan kappalaisen Carolus Henrici Kranckin isä? Genos 78 (2007) s. 196.

Tähän artikkeliini sain runsasta taustatietoa ja kannustusta Timo Holmalta. Ongelma oli häntäkin vaivannut vuosikymmenet. Tiedän, että Holma ei pahastu, kun tähän siteeraan häneltä saamaani kirjettä. Lauseen sanoma avautuu vasta, jos saat ao. kirjan käsiisi.

"[Haukiputaan seurakunnan historian] sivun 21 ylimmän kappaleen alinta riviä hellästi hipoessasi päässet aistimaan, miten mielenkiintoista ja vaikeaa Carolus Henricin syntyperän selvittäminen meille silloin oli."

TapsaR
18.04.09, 17:54
Juuri tuosta Haukiputaan seurakunnan historian kirjasta kopioin Henricin tiedot enkä hoksannut, että Sursillianassa on toisenlainen tieto. Korjaan kotisivuani piakkoin.

Tapio Rekilä

Jouni Kaleva
18.04.09, 18:05
Juuri tuosta Haukiputaan seurakunnan historian kirjasta kopioin Henricin tiedot enkä hoksannut, että Sursillianassa on toisenlainen tieto. Korjaan kotisivuani piakkoin.

Tapio Rekilä
Joo

Ja tuossa mainitussa Genos-artikkelissa on toisenlainen tieto koskien Carolus Kranckin isää.

s.peltonen
09.05.13, 23:53
Jounin ajatus Lampukarin asukkaista saa vahvistusta käräjäpöytäkirjoista.
Kesäkäräjillä 1687 Jaakko Filipinpoika Kurkela ylösottaa Pohjois-Iissä sijaitsevan Erkki Lampukarin neljännesmanttaalin talon, mikä oli ollut autiona 50 vuotta.

Kesäkäräjät 14-16.07.1687 (KO a:7; rr24), oikeanpuoleinen sivu, alin juttu:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3688647

Tässä vielä linkit Karin Pentintyttären vihkitietoihin.
20.01.1684 Haukiputaalla vihitään Jaakko Filipinpoika Kurkela ja etelä-iiläinen piika Karin Pentintytär Räsä:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7318774

01.12.1689 Iissä vihitään etelä-iiläinen Matti Yrjönpoika Pernu ja edesmenneen Jaakko Lampukarin leskivaimo Karin Pentintytär Pohjois-Iistä:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/ii/vihityt_1680-1700_ik255/5.htm

Sukuhenkisin Terveisin,
sari