PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Nykyisiä sukulaisia?


SukuNiko
28.03.09, 16:50
Hei!

Minulla on tälläinen ongelma:

Papallani on avioton tytär, joka syntyi 1947.
Nimi on tiedossa, syntymäaika ja äidin nimi. Tahtoisin ottaa tähän tätiin yhteyttä, mutta oletettavasti kun hän on mennyt naimisiin hänen sukunimensä ei ole enää sama. Pappani on kuollut eikä muilla ole mitään tietoa hänestä.

Miten voisin jäljittää sukulaiseni ja ottaa mahdollisesti yhteyttä häneen?

PVuorio
28.03.09, 17:06
Hej

Ei ole ongelmaa ellei ao henkilö ole kieltänyt tietojen antamista.

Kts. http://192.49.222.187/osoitepalvelu/

t Pertti Vuorio

Heinoska
28.03.09, 18:41
Jos sukunimi on vaihtunut niin ei kai tuolta saa tietoa. Kysyjän ongelma taisi olla siinä että henkilö on avioliiton kautta saanut uuden nimen eikä sitä ollut tiedossa. Entäs tytön äidin kautta jos se on tiedossa.? Voisi olla helpompaa jos hän on vielä elossa. Vaikka olen kyllä itse saanut kuolleistakin väestörekisterin kautta tietoja. Aika vaivaloista taitaisi olla seurata tytön syntymäseurakunnasta eteenpäin muuttotietoja. Sukunimen muuttuminen tekee asian hankalaksi...hmh...
Tässä tämä nähdään jäljittämisen vaikeus jos ei satu olemaan ole neiti etsivä.

SukuNiko
28.03.09, 18:45
Olen yrittänyt Enirosta katsoa äitiä, mutta turhaan.
Antavatko siis tietoja väestörekisteristä tai ehkä verovirastosta?

Erkki Järvinen
28.03.09, 18:58
Olen yrittänyt Enirosta katsoa äitiä, mutta turhaan.
Antavatko siis tietoja väestörekisteristä tai ehkä verovirastosta?

Tuskinpa verovirastosta mutta kokeile väestörekisteriä, jos ei onnistu niin sitten pitänee vain edetä pitkän tien kautta kirkkoherranvirastosta toiseen ja sitä tehden eteenpäin.

PVuorio
28.03.09, 20:45
Jos sukunimi on vaihtunut niin ei kai tuolta saa tietoa. Kysyjän ongelma taisi olla siinä että henkilö on avioliiton kautta saanut uuden nimen eikä sitä ollut tiedossa. Entäs tytön äidin kautta jos se on tiedossa.? Voisi olla helpompaa jos hän on vielä elossa. Vaikka olen kyllä itse saanut kuolleistakin väestörekisterin kautta tietoja. Aika vaivaloista taitaisi olla seurata tytön syntymäseurakunnasta eteenpäin muuttotietoja. Sukunimen muuttuminen tekee asian hankalaksi...hmh...
Tässä tämä nähdään jäljittämisen vaikeus jos ei satu olemaan ole neiti etsivä.

Hej

Ainakin oman kokemukseni perusteella voin kertoa saaneeni syntymäajan ja "vanhan nimen" perusteella tietooni osoitteen ja uuden sukunimen. Yhdellä puhelinsoitolla jokin vuosi sitten.

t Pertti Vuorio

KirsiL
28.03.09, 21:45
Sama kokemus kuin P Vuoriollakin. Koulukaveri takavuosilta löyty "tyttönimellä" ja syntymäajalla, vaikken nykyistä nimeä tiennytkään.

Heinoska
29.03.09, 00:24
Kävin ihan tuolla osoitepalvelun info sivulla ja niin siellä tosiaan sanotaa että osoitteita voi tiedustella myös entisillä nimillä ja osoitteilla. Väestötietojärjestelmästä hekin tietonsa saavat. Hyvä tietää vastaisuuden varalle. Näin näitä asioita yhdessä tuumaillen viisastutaan.

HilkkaSinikka
29.03.09, 12:46
Hei!

Minulla on tälläinen ongelma:

Papallani on avioton tytär, joka syntyi 1947.
Nimi on tiedossa, syntymäaika ja äidin nimi. Tahtoisin ottaa tähän tätiin yhteyttä, mutta oletettavasti kun hän on mennyt naimisiin hänen sukunimensä ei ole enää sama. Pappani on kuollut eikä muilla ole mitään tietoa hänestä.

Miten voisin jäljittää sukulaiseni ja ottaa mahdollisesti yhteyttä häneen?

Hei!
Olen saanut useita osoitteita Väestörekisteristä (vanhalla sukunimelläkin ja vähemmilläkin tiedoilla). Olen käyttänyt Väestörekisterin sivuilla olevaa mahdollisuutta, jossa voi myös maksaa (muistaakseni kaksi pankkivaihtoehtoa) ja vastaus tulee melkein saman tien sähköpostiin. Maksullinen (alle 5 € muistaakseni). Hallusasi olevat tiedot ovat aivan riittävät. Ei muuta kuin VRK-Osoitepalveluun!

Hilkka

kkylakos
30.03.09, 06:10
Väestörekisterikeskuksen osoitepalvelu pystyy käyttämään kriteerinä vanhoja nimiä, asuinpaikkoja yms. He antavat tiedot (jos ei ole erikseen kielletty ja) jos pystyvät löytämään vain yhden hakukriteereihin sopivan henkilön. Eli mitä tavallisempi nimi, sitä tärkeämpää tietää jotain muutakin.

Itse olen aina käyttänyt puhelinpalvelua, kun siinä voi ilamista itseään epätarkemmin ja tarkentaa tarvittaessa. En tiedä onko per puhelu tullut kalliimmaksi kuin 5 euroa.

Seppo Niinioja
30.03.09, 08:52
Väestörekisterikeskuksen osoitepalvelu pystyy käyttämään kriteerinä vanhoja nimiä, asuinpaikkoja yms. He antavat tiedot (jos ei ole erikseen kielletty ja) jos pystyvät löytämään vain yhden hakukriteereihin sopivan henkilön. Eli mitä tavallisempi nimi, sitä tärkeämpää tietää jotain muutakin.

Itse olen aina käyttänyt puhelinpalvelua, kun siinä voi ilamista itseään epätarkemmin ja tarkentaa tarvittaessa. En tiedä onko per puhelu tullut kalliimmaksi kuin 5 euroa.

Samaa mieltä. Puhelimitse minäkin olen asioinut, paljon kätevämpää. Hinta on 1,67 euroa/min + pvm ja numero, 0600 01 000 hakusanalla "Osoitetiedustelut" on vain Eniron, mutta ei Fonectan yrityshakemistossa ja tietysti netissä. Tuo kahden vähän erilaisen puhelinluettelon julkaisu on muuten täysin järjetöntä.

Syntymäpaikkaa ja ammattia he eivät ilmoita, mutta vahvistavat ns. valistuneen arvauksen. Asiakaspalvelijat lienevät eri puolilla Suomea eivätkä välttämättä tunne ruotsinkielistenkään nimien oikeinkirjoitusta ääntämisen perusteella, saati sitten Zyskowicz'ia, mikä nimi kuulemma oikein lausuttuna on zɨskoviʧ, alku s:nä (ei tsyskoviʧ). Wikipediasta lunttasin. Parempi taitaa silti olla sanoa vaan reilusti Tsyskovits...

Ellei ole jo tullut tässäkin esille, niin mainittakoon, myös kuolleiden henkilöiden kuolinaika ja -paikka voi löytyä, tietysti edellyttäen että heidät on ennätetty aikanaan kirjata väestötietojärjestelmään. Sen toimintahan alkoi n. 1970.

Seppo Niinioja

Erkki Järvinen
30.03.09, 09:31
Samaa mieltä. Puhelimitse minäkin olen asioinut, paljon kätevämpää. Hinta on 1,67 euroa/min + pvm ja numero, 0600 01 000 hakusanalla "Osoitetiedustelut" on vain Eniron, mutta ei Fonectan yrityshakemistossa ja tietysti netissä. Tuo kahden vähän erilaisen puhelinluettelon julkaisu on muuten täysin järjetöntä.

Syntymäpaikkaa ja ammattia he eivät ilmoita, mutta vahvistavat ns. valistuneen arvauksen. Asiakaspalvelijat lienevät eri puolilla Suomea eivätkä välttämättä tunne ruotsinkielistenkään nimien oikeinkirjoitusta ääntämisen perusteella, saati sitten Zyskowicz'ia, mikä nimi kuulemma oikein lausuttuna on zɨskoviʧ, alku s:nä (ei tsyskoviʧ). Wikipediasta lunttasin. Parempi taitaa silti olla sanoa vaan reilusti Tsyskovits...

Ellei ole jo tullut tässäkin esille, niin mainittakoon, myös kuolleiden henkilöiden kuolinaika ja -paikka voi löytyä, tietysti edellyttäen että heidät on ennätetty aikanaan kirjata väestötietojärjestelmään. Sen toimintahan alkoi n. 1970.

Seppo Niinioja

Tuo puhelinluettelo asia; Eniro ja Fonecta on todellakin asia jossa ei paljon ole maalaisjärkeä käytetty.

Tuosta Zyskowicz -nimestä tulee mieleeni eräs apteekista reseptillä saatava lääkevalmiste kun on vähän sinnepäin valmisteen nimi :D:

SukuNiko
14.04.09, 18:57
Moi!

Nyt olen sanut soitettua Osoitehakuun.
Etsimäni henkilön äiti löytyi mutta on kuollut noin 20 vuotta sitten.
Etsimääni henkilöä ei löydy syntymäajalla ollenkaan :/
Kalliiksi tuli kun muutaman minuutin porisin.

Olisiko sis jatkoa ajatellen millaisia mahdollisuuksi tai keinoja löytää sukulaiseni, onhan hän sentään tätini, ja olisi mukava nähdä häntä. Avioliiton ulkopuolella syntynyt hän on, joten tuskin itse tietää minusta ja muista.

Apua kaivaten ja hyvää alkavaa viikkoa toivottaen SukuNiko

Sivander
14.04.09, 19:28
Itse olen tuota osoitepalvelua myös käyttänyt ja minusta se toimii hyvin silloin kun tiedot ovat oikein.

Syntymäaika voi olla monesti myös väärin. Silloin auttaa jos tietää syntymäpaikan tai muutaman vanhan asuinpaikan, jonka mukaan yksilöinti voidaan tehdä. Itse olen hakenut monesti pelkän kuvitellun asuinpaikan mukaan. Eivät ilmoita kuitenkaan montaa mahdollista vaihtoehtoa vaan täytyy olla varma oikeasta henkilöstä.

Joidenkin adoptiolasten kohdalla on ollut ihmetystä kun heitä ei löydy järjestelmästä vanhalla nimellään vaan ovat kirjatut ainoastaan uuden sukunimen mukaan.

Tosiaan palvelu ilmoittaa muuttuneen nimen suhteen uuden nimen ja kulleiden osalta myös kuolinpaikan.

Eikä hintakaan ole sen enempää kuin monessa seurakunnassa virkatodistuksen hinta.

tv Pekka

KirsiL
14.04.09, 19:51
Taitaisin seuraavaksi kysellä seurakunnasta virkatodistusta tämän kuolleen äidin osalta sukututkimusta varten viimeisen asuinpaikan perusteella. Tai jos tiedät tätisi syntymäpaikan vuodelta 1947, siitä seurakunnasta, äidin tietojen pohjalta kuvittelisi löytyvän ja samalla tulisi varmistettua syntymäajan oikeellisuus. Silloin voisi tulla parempia tuloksia tuolta osoitepalvelustakin.

Tuulakki
14.04.09, 20:33
Itse olen saanut maistraatista viime vuosisadan alkupuolella syntyneen pariskunnan perhetiedot kaikkine lapsineen, tyttären kohdalle oli merkitty avionimi. Olisiko maistraatista siis apua, jos pyytäisit etsimäsi henkilön selvittämistä tämän äidin ja/tai isän henkilötietojen avulla?
Lisäys vielä: vanhemman/vanhempien oikea syntymäaika ja oikea nimi pitää olla tiedossa kun pyynnön esittää.