PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Födelseattest


Leffe
27.03.09, 18:47
Jag har en avlägsen släkting i Ryssland, vars farfarsmor var finländska. Hon gifte sig 1882 i Orel i Ryssland med en rysk militär. Deras åttonde barn föddes emellertid i Helsingfors den 22.9.1904. Jag har fått en fråga om det går att skaffa fram "a document about the birth of my grandfather". Kan någon föreslå hur jag kunde gå till väga? Jag kan ju naturligtvis börja med att söka fram en bekräftelse på födseln i kyrkoböckerna, men finns det en möjlighet att få fram någotslags födelseattest?
Mvh
Leffe

K-Erik
29.03.09, 20:45
Då uppgifterna är från 1900-talet måste du beställa dem från Helsingfors centralregister. Här kommer e-postadressen, de svarar bra också på svenska.
sukututkimus*evl.fi (sukututkimus*evl.fi),
Karl-Erik Liljeström

Leffe
01.04.09, 09:53
Tack för tipset. Jag besökte dem i går och bläddrade igenom dop- och födelseregister. Då jag tyvärr inte hittade någon bekräftelse på födelsen, slog det mig att modern antagligen bara varit på besök i Helsingfors och antagligen var mantalsskriven annanstans inom Kejsardömet. Eventuellt i Kaunas, där mannen var stationerad 1899-1904. 1906 bodde de i Barnaul i Sibirien. Därför är det nog troligen ganska omöjligt att hitta någon notering om födelsen i Helsingfors. Jag får koncentrera mig på att noggrannt gå igenom den digra korrespondensen som finns kvar mellan modern och hennes syskon i Finland. Där kanske framgår detaljer om nedkomsten i Helsingfors.
Bästa hälsningar

Risto Toivonen
01.04.09, 13:47
Om pappan var rysk, var han troligen ortodox och barn döptes också till ortodox. Du kunde försöka ortoxförsamlingar i Helsingfors.