PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Viestieni näkyminen


tellervoranta
20.08.07, 19:06
Hei,

miksi viestini näkyvät jonkun Juhan sivuilla ja Suku Forum sivuilla Googlessa?

On varmaankin vaihdettava nimimerkki, vaikka suositeltiin oman nimen käyttöä ?

Juha
20.08.07, 19:25
Ne näkyvät, koska tätä forumia ei ole suojattu hakukoneilta. Tälläisen julkisen forumin yksi hieno juttu on se, että siitä aikaa myöten muodostuu valtava tietopankki kaikille sukututkijoille. Näin ollen on luontevaa, että hakukoneilla (esim. google) löytää tieto forumilta niin halutessaan.


Omassa blogissani (minä olen se joku) on ns. RSS-syötteenä viisi uusinta keskustelunavausta Sukuforumilta. Tuollaisen jutun voi kuka tahansa tehdä vapaasti omille sivuille näin halutessaan.

Jokainen voi allekirjoittaa viestinsä miten haluaa, mutta tuossa julkisessa profiilisssa on oltava etu- ja sukunimi.

Jos joku tuota RSS-syötettä ihmettelee, niin voi lukea siitä lisää vaikka googlettamalla hakusanoilla "rss" ja "syöte".

ystävällisesti

Julle
20.08.07, 20:26
Kiitos Tellervo huomautuksesta!

Olen itse asiassa kanssasi samaa mieltä keskustelujen näkymisestä hakukoneilla.

Olen ymmärtänyt, että tämä keskustelupalsta on tarkoitettu Sukututkimusseuran jäsenille, jotka pääsevät tarkastelemaan ja lukemaan keskustelupalstoja ja hekemaan tietoa Etsi-toiminnolla. Ei ole mitään järkeä kerätä tietoa keskustelupalstoihin, vaan silloin pitäisi käyttää Wikipedian tai tietokannan kaltaisia välineitä.

Mielestäni "ministerillä" on mahdollisuus vaikuttaa keskustelujen näkymiseen hakukoneissa:

"Mikäli haluat estää kaikkia hakurobotteja indeksoimasta sivujasi, voit sijoittaa seuraavan metatag-elementin sivusi HTML-koodiin:
<META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX, NOFOLLOW"> Muutosta kannattaen

Juha
20.08.07, 21:04
Tämä keskustelupalsta on tarkoitettu kaikkien luettavaksi, mutta sille voivat kirjoittaa ainoastaan rekisteröityneet käyttäjät.

Palsta ei siis ole mitenkään erityisesti omistettu nimenomaan SSS:n jäsenille, vaan se on SSS perustama ja ylläpitämä. Luonnollisesti SSS aina toivoo, että ei-jäsenistä mahdollisimman moni tämän Sukuforumin kautta saisi innoituksen liittyä seuran jäseneksi.

Kaikki palaute on luonnollisesti tervetullutta ja sitä käsitellään ylläpidon toimesta aika ajoin.

Mitä tulee hakukoneisiin; viittaan edelliseen viestiini.



ystävällisesti

Juha Vuorela
webmaster, MJD
Suomen Sukututkimusseura
Liisankatu 16 A
00170 Helsinki

admin
20.08.07, 21:22
..."Mikäli haluat estää kaikkia hakurobotteja indeksoimasta sivujasi, voit sijoittaa seuraavan metatag-elementin sivusi HTML-koodiin:
<META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX, NOFOLLOW"> Muutosta kannattaen...
Kaikella kunnioituksella. - Katekismuksessakin sanotaan ettei saa varastaa...

Suku forumille on määritelty että saa indeksioida ainoastaan ns. arkistosivut. Määrittely on tehty vastaavalla tavalla kuin yllä mainittu metatieto eli ns. robots.txt -menetelmällä. Kuitenkin olen tähän mennessä joutunut uhkaamaan jatkotoimenpiteillä kolmea hakurobottia jotka eivät ole noudattaneet sääntöjä ja kieltoja.

Se mitä näkyy yleisessä verkossa on todennäköisesti aina indeksoitu jossain hakupalvelussa. Google ei ole ainoa...

Ainoa tapa olla varma siitä ettei kukaan indeksoi sivuja on poistaa lukuoikeuden ei-kirjautuneilta, eli näyttää tyhjää etusivua. Silloin toisaalta kovin moni ei edes löydä keskusteluforumiamme. Sitäkö haluamme?

tellervoranta
21.08.07, 07:02
Hei,

katsotaan. Lähden nyt reissuun.

tellervoranta
24.08.07, 11:12
Hei, miten tää tarkemmin ottaen tapahtuu?

Tellervo:confused:



Kiitos Tellervo huomautuksesta!

Olen itse asiassa kanssasi samaa mieltä keskustelujen näkymisestä hakukoneilla.

Olen ymmärtänyt, että tämä keskustelupalsta on tarkoitettu Sukututkimusseuran jäsenille, jotka pääsevät tarkastelemaan ja lukemaan keskustelupalstoja ja hekemaan tietoa Etsi-toiminnolla. Ei ole mitään järkeä kerätä tietoa keskustelupalstoihin, vaan silloin pitäisi käyttää Wikipedian tai tietokannan kaltaisia välineitä.

Mielestäni "ministerillä" on mahdollisuus vaikuttaa keskustelujen näkymiseen hakukoneissa:

"Mikäli haluat estää kaikkia hakurobotteja indeksoimasta sivujasi, voit sijoittaa seuraavan metatag-elementin sivusi HTML-koodiin:
<META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX, NOFOLLOW"> Muutosta kannattaen

Juha
24.08.07, 11:22
Tellervo,

Tuolla tarkoitetaan sitä, että jos sinä haluat omien kotisivujesi olevan mahdollisimman näkymättömissä. Tuolloin voidaan käyttää mm. tuota menetelmää siihen, että hakukoneet eivät löydä tietoja.

Siitä ei siis ole apua sinulle henkilökohtaisesti forumin käyttäjänä.

Mikäli ei halua nimensä ja/tai sähköpostiosoitteensa leviävän turhaan, voi forumin käyttäjätunnukseksi valita jonkun muun kuin oman nimensä. Tai voit administrator Hassen tavoin käyttäää allekirjoituksena kuvatiedostoa.

Koko nimi täytyy kuitenkin forumin sääntöjen mukaisesti olla näkyvissä ns. profiilissa.



Juha Vuorela
webmaster, MJD
Suomen Sukututkimusseura
Liisankatu 16 A
00170 Helsinki

tellervoranta
24.08.07, 18:17
Hei

antaa olla näin. Tietonihan näkyvät joka tapauksessa sukututkijoiden listalla. Lisäksi olen vuosikausia käyttänyt nimeäni Pohjoisen-ja Lapinlistoilla ja vuodattanut tietoja suvuista, johon kuulun. ( Lisäksi löpöttänyt kaikenlaista)

Hämmästyin kuitenkin nyt, koska esim. tietylle nettisivuille antamani tiedot eivät näy hakureissa ja lisäksi sivun ylläpitäjä on minulle henkilökohtaisesti lähettänyt tekstin, mitä hän kirjoittaisi mielellään palstalleen ja kysynyt luvan julkistaa. Ja minä olen sen antanut. :eek: