PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sorvari ja Mukari


RiinaP
23.03.09, 09:16
Laitan tänne vielä ilmoituksen viimeisestä sukuhaarastani, jos joku osaisi auttaa sen suhteen.

mummuni:
äiti: SANNI ILONA SORVARI OS.MUKARI synt. 18.2.1902 kuollut 3.3.1980
isä: KOSTI VILJAMI SORVARI synt. 8.10.1900 kuollut 14.3.1970

KOSTIN isä MATHIIAS SORVARI synt. 13.3.1875 kuollut 3.2.1949
" äiti MAIJA-LIISA os.TUOKKOLA synt. 10.5.1873 kuollut 30.10.1938

SANNIN isä JOSEF NESTOR MUKARI synt.6.11.1868 kuollut 5.6.1927
" äiti HEDVIG SOFIA os.HAHTO synt.15.7.1871 kuollut ?.9.1939

Näitä henkilöitä olen yrittänyt etsiä vaikka miten päin, mutta tuo etelän kuntien paikkakunta tietous on aika heikko ja kun ei ole edes tarkkoja paikkakuntia tiedossa, niin on vähän hakuammuntaa vesiperätuloksin :(

Joskus olen kuullut puhuttavan Teuvasta, mutta liekö lapsen mieli tallettanut paikkakunnan muistiin jostain muusta asiayhteydestä ???

Jos jollakin tulee vastaan kyseiset henkilöt sukupuissa, niin ottaisin mielelläni tietoa vastaan ;)

Riina P.

Matti Lund
23.03.09, 11:14
Laitan tänne vielä ilmoituksen viimeisestä sukuhaarastani, jos joku osaisi auttaa sen suhteen.

mummuni:
äiti: SANNI ILONA SORVARI OS.MUKARI synt. 18.2.1902 kuollut 3.3.1980
isä: KOSTI VILJAMI SORVARI synt. 8.10.1900 kuollut 14.3.1970

KOSTIN isä MATHIIAS SORVARI synt. 13.3.1875 kuollut 3.2.1949
" äiti MAIJA-LIISA os.TUOKKOLA synt. 10.5.1873 kuollut 30.10.1938

SANNIN isä JOSEF NESTOR MUKARI synt.6.11.1868 kuollut 5.6.1927
" äiti HEDVIG SOFIA os.HAHTO synt.15.7.1871 kuollut ?.9.1939

Näitä henkilöitä olen yrittänyt etsiä vaikka miten päin, mutta tuo etelän kuntien paikkakunta tietous on aika heikko ja kun ei ole edes tarkkoja paikkakuntia tiedossa, niin on vähän hakuammuntaa vesiperätuloksin :(

Joskus olen kuullut puhuttavan Teuvasta, mutta liekö lapsen mieli tallettanut paikkakunnan muistiin jostain muusta asiayhteydestä ???

Jos jollakin tulee vastaan kyseiset henkilöt sukupuissa, niin ottaisin mielelläni tietoa vastaan ;)

Riina P.


Hei,

Osa löytyy Jurvasta, osa ehkä Teuvasta kuten kuulopuheista olet päättelevinäsi.

Tässä on linkki Hedvigin lähtöperheen rippikirjasivulle Jurvan Hahtolaan:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/jurva/rippikirja_1875-1884_mko20-38/20.htm


Ehkä siinä on Sinulle alkupiste, josta tämä vyyhti voisi lähteä kelautumaan auki?

Jossain vaiheessa noita muitakin löytynee Jurvasta, sillä esim. laihialainen talonnimi Mukari saattaa löytyä Jurvan torppareista (näet Jurvan rippikirjoista, että laihialaisilla kylillä ja taloilla olivat nimensä mukaiset torppa-alueet Jurvassa). Sorvarikin saattaa sieltä löytyä, mutta Sorvari -nimisiä taloja on muissakin ympäröivissä pitäjissä, samoin Tuokkolaa, mutta luulen, että Sinun tapauksessasi voisi olla kysymys Teuvan Tuokkolasta.

Osa rippikirjoista lienee tuloillaan vielä nettiin, mutta joitakin tarvitsemiasi osia ei liene tulossa, joten Sinun pitää mennä arkistoon tutkimaan niiltä osin ko. seurakuntien mikrokortteja.

terv Matti Lund

Tapani Kovalaine
23.03.09, 19:32
Sellainen tieto on SSHY:n jäsensivujen kautta löytyvässä Jurvan rippikirjassa, että Hedvig Sofia Hahto muutti Teuvalle 1893 ja sai sitä ennen kohdalleen maininnan, että hänet on kuulutettu avioon 1.7.1893, mutta eipä sanota kenen kanssa!

Kansalaisen Karttapaikka kertoo Mukari-nimisen talon sijaitsevan noin 2 km pohjoiseen Teuvan kirkosta. Sorvarin talo sijaitsee Mukarin naapurustossa.

Teuvan pitäjän Kirkonkylässä RN:o 5 on Tuokkolan tila. Vuotta 1880 nuorempaa henkikirjaa ei ole saatavilla, joten voi vain arvailla, että 7-vuotias Maija-Liisa Tuokkola on niiden 23 henkilötietorivin alaikäisten lasten joukossa, joiden etunimiä ei ole mainittu (digikuvat 2240 ja 2241). Ilman kirkonkirjoja ei taida päästä eteenpäin.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=637190&zoom=3&x=1&y=1&sx=400&sy=400

RiinaP
24.03.09, 12:18
Kiitokset Matille ja Tapanille :)

Oli ihana saada edes yhdet nimet lisää kyseiseen sukuhaaraan.

Odottelen edelleen tunnuksia, jotta pääsen näkemään hieman enemmän ;)

RiinaP
26.03.09, 15:30
Voisikö joku kertoa minulle mikä on s. 19.1. Maja Lisa Hahdon äitin nimi ?
En saa selvää....

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=8457&pnum=117

TerhiA
26.03.09, 15:41
Voisikö joku kertoa minulle mikä on s. 19.1. Maja Lisa Hahdon äitin nimi ?
En saa selvää....
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=8457&pnum=117


Hedvig
_________
/_ TerhiA _\

RiinaP
26.03.09, 15:52
Kiitos Terhi :)

Matti Lund
26.03.09, 16:44
Voisikö joku kertoa minulle mikä on s. 19.1. Maja Lisa Hahdon äitin nimi ?
En saa selvää....

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=8457&pnum=117


Hei

Maija Liisan äiti on Teuvassa syntynyt Helvi Mikint. Björn (Etunimen kirjurimuoto on ´Hedvig´, jota suomenkielisellä Pohjanmaalla ei osattu lausua ihmisille vieraitten ja käsittämättömien d- ja g -kirjaimen takia, vaan enimmäkseen käytettiin siellä Helvi -muotoa. Myös lisänimen b- kirjainta ei osattu lausua, vaan lausuttiin kova p. Jurvassa on Pyörni -niminen paikka. Sillä tavalla se nimi oikeammin meni ihmisten suussa.). Se on muistaakseni siellä Vähälläarolla, Helvi s. 20.10.1809 k. Jurvassa 10.11.1881.

Kannattaa vain kelata ja tahkota jonkin aikaa niitä rippikirjoja, niin luku alkaa siitä sujua. Muuta keinoa ei ole oppia niitä lukemaan ja Pohjanmaan osalta se on yksinkertaista, kun siinä tekstissä ei ole mitään monipuolista, vaan pikemminkin enimmäkseen yhden ja saman toistoa.

----------------------------------------------------------------

Kun nyt pysähdyn hetkiseksi katsomaan näitä nimiä ja aikoja, niin huomaan, että minulla on yhteisiä juuria näiden henkilöitten kanssa.


Maija Liisan mies on siis Matti Heikinpoika Hällström.

Hänen isänsä, Papinvaaran torppari Heikki Hällströmhän on alkuaan Heikki Kristonpoika Peltokoski, syntynyt talollisen poikana Teuvalla Järvenpäänkylässä, tullut sitten torppariksi Jurvaan.

Taas Heikki Kristonpojan äiti on Anna Matintytär Rapi s. 4.12.1760 Laihialla k. 11.07.1827 Teuvalla.

Tämä Anna on oma esiäitini ensimmäisen avioliittonsa kautta Tuomas Simunanpoika Peltokosken s. 19.11.1757 k. 3.07.1793, kanssa. Anna meni toiseen avioon Laihialla tuolloin palvelleen rengin, Lohtajalla syntyneen Kristo Heikinpoika Bergin kanssa. Tästä aviosta on muun muassa tämä kiinnostuksesi kohde Heikki, lisänimeltään myöhemmin Hällström.

Tätä kautta Heikki Hällströmin juuret menevät eräisiin vanhoihin Laihian taloihin ja myös eräisiin taloihin Keski-Pohjanmaalla Kokkolan ympäristösssä. Maija Liisan juurissa taas toistuvat useasti eräät Jurvan ja Teuvan vanhimpien talojen suvut, jotka tunnetaan 1500 -luvun lopulle, osin 1500 -luvun alkuunkin kuten Hiipakka eli Färä.

Esivanhuslinjat varsinkin Laihian osalta ovat selvillä 1500 -luvun alkuun asti. Olen julkaissut niistä muutaman pikku tutkielman, joista niitä mm. selviää.


terveisin Matti Lund

RiinaP
26.03.09, 18:44
Todella suuret kiitokset Matti :)

Pitkään yritin tavata tuota Hällströmiä ja mutta ei :D:

Osa noista esim. Jurvan kirkonkirkoista on todella kauniilla käsialalla kirjoitettu, joita on nautinto lukea, mutta osa on sellaista "suttu-mongerrusta"....

Teuva todella uupuu :( ja luulen palapelin palasia olevan siellä todellakin hieman enemmän.

Laittaisitko minulle vaikka yv:nä julkaisuistasi enemmän - esi-isät kiinnostaa :D:

Rapima1
08.07.09, 18:11
Hei

Maija Liisan äiti on Teuvassa syntynyt Helvi Mikint. Björn (Etunimen kirjurimuoto on ´Hedvig´, jota suomenkielisellä Pohjanmaalla ei osattu lausua ihmisille vieraitten ja käsittämättömien d- ja g -kirjaimen takia, vaan enimmäkseen käytettiin siellä Helvi -muotoa. Myös lisänimen b- kirjainta ei osattu lausua, vaan lausuttiin kova p. Jurvassa on Pyörni -niminen paikka. Sillä tavalla se nimi oikeammin meni ihmisten suussa.). Se on muistaakseni siellä Vähälläarolla, Helvi s. 20.10.1809 k. Jurvassa 10.11.1881.

Kannattaa vain kelata ja tahkota jonkin aikaa niitä rippikirjoja, niin luku alkaa siitä sujua. Muuta keinoa ei ole oppia niitä lukemaan ja Pohjanmaan osalta se on yksinkertaista, kun siinä tekstissä ei ole mitään monipuolista, vaan pikemminkin enimmäkseen yhden ja saman toistoa.

----------------------------------------------------------------

Kun nyt pysähdyn hetkiseksi katsomaan näitä nimiä ja aikoja, niin huomaan, että minulla on yhteisiä juuria näiden henkilöitten kanssa.


Maija Liisan mies on siis Matti Heikinpoika Hällström.

Hänen isänsä, Papinvaaran torppari Heikki Hällströmhän on alkuaan Heikki Kristonpoika Peltokoski, syntynyt talollisen poikana Teuvalla Järvenpäänkylässä, tullut sitten torppariksi Jurvaan.

Taas Heikki Kristonpojan äiti on Anna Matintytär Rapi s. 4.12.1760 Laihialla k. 11.07.1827 Teuvalla.

Tämä Anna on oma esiäitini ensimmäisen avioliittonsa kautta Tuomas Simunanpoika Peltokosken s. 19.11.1757 k. 3.07.1793, kanssa. Anna meni toiseen avioon Laihialla tuolloin palvelleen rengin, Lohtajalla syntyneen Kristo Heikinpoika Bergin kanssa. Tästä aviosta on muun muassa tämä kiinnostuksesi kohde Heikki, lisänimeltään myöhemmin Hällström.

Tätä kautta Heikki Hällströmin juuret menevät eräisiin vanhoihin Laihian taloihin ja myös eräisiin taloihin Keski-Pohjanmaalla Kokkolan ympäristösssä. Maija Liisan juurissa taas toistuvat useasti eräät Jurvan ja Teuvan vanhimpien talojen suvut, jotka tunnetaan 1500 -luvun lopulle, osin 1500 -luvun alkuunkin kuten Hiipakka eli Färä.

Esivanhuslinjat varsinkin Laihian osalta ovat selvillä 1500 -luvun alkuun asti. Olen julkaissut niistä muutaman pikku tutkielman, joista niitä mm. selviää.


terveisin Matti Lund

Terve!
Olen yrittänyt etsiskellä oman sukuni historiaa, tosin vielä hiukan pintapuolisesti, mutta nyt olen jo saanut aikaiseksi käyttäjätunnukset tänne. Nopealla haulla sanalla "Rapi" tuli vain yksi viesti, johon olit kirjoittanut. Onko sinulla enemmänkin tietoa tästä Anna Matintytär Rapin sukujuurista? En ole aikaisemmin törmännyt tietoon, että Teuvalla tai Jurvassa olisi ollut ko. nimeä käytössä. Tiedän, että Harlusta on muuttanut Kokkolaan Otto Rapi, ja hänen lapsiaan ovat sielläpäin asuvat Rapi- nimiset. Kuulopuheiden mukaan nimi olisi ollut suojattu, mutta asiasta en ole varma. Oma sukuni löytyy Etelä-Karjalasta, Lemiltä.
terveisin Markku Rapi