PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Jan Sundberg


MortenMo
19.08.07, 15:17
Jan Sundberg from Finland came from Finland to Ljusterö in Sweden at the end of the 1700's. He married Greta Hansdotter and they had a number of children, starting with Johannes in 1798 and ending with Ulrika in 1820.
At his funeral in 1831 it is noted that he was born in Finland on 13 March 1755, but there is no further information on where he came from. In 1801 he is noted to be "båtskeppare", so he would most likely come from somewhere on the coast. His name indicates the same. My gut feeling is Åland/Ahvenanmaa, but there is nothing to substantiate that. The Sundberg name appears several places, e g in Borgå/Porvoo. He does not yet appear in HisKi as far as I have found.
Does anyone know more of Jan Sundberg?

Blondie992
19.08.07, 16:29
Det finns en massa Sundbergare här på Åland som alla är släkt med sej själva, men som båtskeppare på Åland finns det en möjlighet att hitta denna Sundberg som du söker efter, och då skall man kontakta Landskapsarkivet i Landskapet Åland. Vill du ha kontaktuppgifterna dit så ger jag dem gärna, då jag engång befinner mej på denna holme som går under folkmun namnet "Alcatraz"

MortenMo
19.08.07, 16:40
Hej! Ja, tack, hemskt gärna. Slänger förbi både öarna och fastlandet ibland, eftersom frun är svenska och svärmor är finska. Besökte även vänner på Geta i fjol.

Morten, Norge
:)

Ingeborg Palmén
19.08.07, 20:38
En snabbtitt i Hiski gav ingen Jan/Jean född 13.3. 1755. Däremot fanns några Johan/Johannes födda eller döpta detta datum. Jag tittade (slarvigt)närmast på kustsocknarna En döpt i Ingå, en född i Korpo och en född i Pernå. Utanför städerna finns inte många med släktnamn på 1750-talet.
mvh Ingeborg i Helsingfors

MortenMo
19.08.07, 22:02
Tack, Ingeborg! Frågan är väl också om rätt kyrkobok är inmatad. Sundberg-namnet finns i alla fall i ett antal socken, och även före 1750. Det är ju ett typiskt naturbeskrivande gårdsnamn som hör kusten till. Förutom städerna finns det i flera socken på Åland, t.ex. Finström, Sund och Jomala, och hos ett antal soldater. Däremot har jag inte (ännu) hittat det på Ljusterö. Känslan är därför att han förde namnet med sig till Sverige.

Morten

Ingeborg Palmén
20.08.07, 10:37
I Hiski borde samtliga existerande dopböcker från 1700-talet vara intagna. Det fanns bara 2 Jan födda exakt 13.3 1755, däremot ett antal Johan/Johannes.
Någon far Sundberg till ett barn fött exakt detta datum hittade jag inte heller. Däremot en Jan Sundberg som far till ett flickebarn år 1756 i Finström. Det kunde vara en släkting, farbror el. dyl. till din Jan, den namnformen tycks inte ha varit vanlig i Finland just då, jfr antalet döpta barn.
God jaktlycka önskar
Ingeborg i Helsingfors

Ben-Eric
25.08.07, 10:44
Det finns en massa Sundbergare här på Åland som alla är släkt med sej själva, men som båtskeppare på Åland finns det en möjlighet att hitta denna Sundberg som du söker efter, och då skall man kontakta Landskapsarkivet i Landskapet Åland. Vill du ha kontaktuppgifterna dit så ger jag dem gärna, då jag engång befinner mej på denna holme som går under folkmun namnet "Alcatraz"

Alla Sundbergare på Åland är inte släkt med sig själva! En av släkterna härstammar från Kökar och en fr Sibbo.
mvh
Sundbergättling