PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hans West, Vanaja, Harviala


ErkkiR
14.03.09, 09:27
Olen tätä joskus aiemminkin jollakin forumilla kysellyt, mutta kokeillaanpa taas.

Vanajan Harvialan kartanossa toimi kartanon asiamiehenä Hans West. Hänen puolisonaan mainitaan esim. Hiskissä Annicka Johansdotter. Hans on haudattu Janakkalassa 2.4.1704 ja kuolinpaikaksi on merkitty Kuumolan säteri Janakkalasta, joka kuului Harvialan kartanokompleksiin.

Tämä pariskunta kiinnostaisi. Lapset ovat suht hyvin selvillä, mutta Hansin ja Annickkan alkuperä on selvittämättä.

Löytyisiköhän apua ?

Erkki

karisalm
07.04.09, 06:05
Hei

Hans West mainitaan ennen Vanajan Harvialaan muuttoaan Espoonkartanossa vastaavissa tehtävissä, v. 1687 tittelillä ombudsman på Esbo gård Hans West ja SAYssä v. 1694 tittelillä drengfougd Hans West. Lapsista Maria lienee siten syntynyt Espoossa.

ErkkiR
07.04.09, 16:45
Kiitos Esko. Ihan mielenkiintoinen tieto !

Erkki

Sami Lehtonen
07.04.09, 19:51
Liekö sitten Espoon suunnalla Westin kotipaikka? Lyhyesti voin todeta, ettei Vanajan historiat (I ja II) sisällä mitään tietoja Westeistä. Janakkalan historiassa Kerkkonen mainitsee hänet muutamassa yhteydessä. Westin tyttäret avioituivat janakkalalaisten talonpoikien kanssa.

ErkkiR
07.04.09, 20:44
Niinpä, turhaan tuli minunkin kahlattua jo ajat sitten nuo Vanajan historiat läpi. No nyt on ainakin suunta, josta voisi tavalla tai toisella pyrkiä eteen päin, vaikka vaikeaa tuo lienee.

SSM
25.08.11, 15:49
Hei,

Ilokseni löysin tämän viestiketjun sillä minäkin olen isäni isän puolelta sukua Hans Westille. Tietoni päättyivät juurikin häneen eli teiltä sain arvokasta lisätietoa. Kiitos!

Jos tietoa on tullut tähän päivään mennessä lisää niin olisi mukava tietää:).

Susanna Sundholm
Espoo

ErkkiR
25.08.11, 16:48
Terve Susanna,

Ainakaan minulla ei ole tietoa, että asiasta olisi lisätietoa. Itse en ole paljonkaan asiaa ehtinyt penkoa. Olisi mukava kuulla kenenkä Hansin lapsen jälkeläinen olet !

Erkki

karisalm
25.08.11, 16:56
Hei

Olin unohtanut koko West asian mutta vastaan nyt eli Pirkkalan käräjillä jonka päivämäärää en valitettavasti ole ottanut ylös vuokraaja Johan Johansson mainitsee tilalla asuneen "förra ombudsman Hans West" ja jos Nokian kartanossa ei ole ollut kahta Hans nimistä asiamiestä niin Hans West on siksi patronyymiltään Classon

SAYssä Nokian kartanossa v. 1701

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=617562

SSM
25.08.11, 18:28
Kiitokset nopeista vastauksistanne ja uudesta tiedosta!

Olen Maria Westin jälkeläisiä. Entä sinä Erkki?

ErkkiR
25.08.11, 19:17
Moikka,

Vaikka nyt en asiaa työmatkani vuoksi tarkistamaan pääsekään, niin selkeästi muistissa on, että Marian jälkeläisiä minäkin ! :) Olisipa mielenkiintoista vaihtaa hieman tietoja !

Erkki

Vesa Hynninen
25.08.11, 22:37
Myös minä olen Hans Westin tyttären Marian jälkeläisiä. Kiitos taas mielenkiintoisista lisätiedoista.

Hans on ollut sitten liikkuvainen kaveri. Harvialassa on hänelle syntynyt lapsia 1698 - 1700 ja sitten jo 1701 SAY:n mukaan Pirkkalassa. Hänhän on sitten haudattu 1704 Janakkalan kirjoissa ja kuollut ilmeisesti Harvialassa.

karisalm
26.08.11, 06:07
Hei

Sekä Harviala että Nokia olivat kyseenä olevana aikana Fabian Wreden omistuksessa joka selittää miksi Hans West mainitaan molemmissa kartanoissa. Hans siten välttämättä asunut Nokialla vaikka kartanon asioita hoitikin.

SSM
26.08.11, 08:58
Kiitokset Esko taas arvokkaasta lisätiedosta!

Maria Westin jälkeläisille tiedoksi että hänen lapsistaan Adam Gustafsson jonka tytär Eva Adamsdr ja jonka poika Eric Michelsson ovat esivanhempiani. Vieläkö ollaan sukulaisia 1800-luvulle tultaessa?

Vesa Hynninen
26.08.11, 21:53
Kiitos Eskolle loogisesta lisäyksestä Hans Westin tarinan ympärille.

Susannalle : Omat esipolveni kulkevat Maria Westin tyttären Kaisa/ Katariina Kustaantyttären kautta, joten emme ole aivan samaa haaraa.

ErkkiR
28.08.11, 22:01
Itselläni yhteys taas kulkee Marian tyttären Beata Gustafsdotterin kautta.

Jussi Joensuu
11.09.11, 08:53
Ei varsinaisesti liity Hämeen Weateihin, mutta Utsjoella Karigasniemen-Outakosken alueella on asunut Westejä 1800-luvulta ja asuu yhä. Olisi hauska selvittää, onko yhteyttä Hämeeseen. Tenon varren Westit ovat täysin saamelaistuneet ajat sitten, kuten monet muutkin etelämpää tulleet suvut, mm. omia sukulaisiani parisataa vuotta sitten...

Henri_e
16.07.13, 20:36
bump

Hans West on myös minun esi-isäni, ja tämä on mielenkiintoinen ketju. Hans Westin tyttären Marian poika Adam Gustafsson (s.1725) on oma ääiäiääi
(siitä eteenpäin Adamin tytär Eva Adamsdotter s.1762)

SSM
16.07.13, 23:16
Hei Henri,

Kiva että West-ketju on taas elvytetty!

Oletko huomannut että meillä West-yhteys näyttää varmentuneen Family Finderissa? :)

Terveisin,
Susanna

Henri_e
17.07.13, 11:07
Hei Henri,

Kiva että West-ketju on taas elvytetty!

Oletko huomannut että meillä West-yhteys näyttää varmentuneen Family Finderissa? :)

Terveisin,
Susanna
Moi Susanna, itseasiassa en ole huomannut, mutta kiinnostava juttu! Vastaan yv:llä vielä enemmän.
t: Henri

Juho!
04.08.13, 23:26
Hei,

Pikakommentti tähän. Harviala, Nokia ja Esbogård tietääkseni kuuluivat samalle suvulle 1600-luvulla. Cruusien asiakirjoja on läjäpäin Lundissa ja niiden yleisluetteloita on harvakseltaan ilmestynyt nettiin (Suomen Topographica valitettavasti vieläkin tekeillä). Kansallisarkistolta FR-filmeistä löytyy Suomea koskevia mikrofilmikuvia (mm. kartanotilejä).

De la Gardieska arkivet Lundissa: http://www.ub.lu.se/projekt/de-la-gardieska-arkivet/innehaall

T: Juho

Vekkuli
14.10.14, 20:01
Kappas vain, hämeenlinnalainen vaimoni on myös Hans Westin jälkeläisiä.