PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mattias Sjöblom och Catharina Yleen, Nystad


barbfuns
11.03.09, 23:34
Sjömannen Mattias (Mats) Sjöblom gifter sig med borgardottern Margareta Catharina Yleen den 20 feb 1785 i Nystad.
Mattias kommer till Finska församlingen i Stockholm 1807 och uppger då att han är född 1757 i Nykyrka församling.
Catharina kommer till Finska församlingen i Stockholm 1811 och uppger då att hon är född 1761 i Nystad.
De har barnen Anna Helena född 24 nov 1796 och Johan född 12 mars 1804.
Jag söker mer information om denna familj:
Hade de fler barn än Anna och Johan?
Kan Nykyrka församling som Mattias är född i, vara densamma som Kalanti församling?
Enligt en uppgift som jag har fått skall Catharina vara född 1764 och föräldrarna skall vara handelsmannen Johan Yleen och Catharina Eskolin.
Jag efterlyser information som kan bekräfta detta samt också mer information om Catharinas föräldrar.
Jag är tacksam för all hjälp som jag kan få!
Barbro Funseth
Uppsala, Sverige

Ben-Eric
12.03.09, 00:00
Hej
Här hittar du uppgifter i Nykyrka.
http://hiski.genealogia.fi/hiski/1lhyj3

mvh
Ben-Erik Pahlman

L.E
12.03.09, 00:55
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=igi/search_IGI.asp&clear_form=true

Enligt ovanstående är Margareta Catharina f. 19.09 1764 i Nystad
Far Johan Yleen gifta 26.11 1761 i Nystad
Mor Catharina Echolin

L.E

barbfuns
13.03.09, 20:42
Jag har gjort en sökning i Hiski för Kalanti (Nykyrka) och år 1757 föddes det fem pojkar med namnet Mattias. Då jag saknar uppgift om vilken dag och månad Mattias Sjöblom föddes går det ju inte avgöra vilken av dessa pojkar han är. Jag känner inte heller till hans patronymikon, hade jag gjort det så kunde ju detta ge en ledtråd till hans faders förnamn.
Det finns ju heller inga uppgifter om föräldrar i notisen för Mattias och Catharinas giftermål.
När det gäller Catharinas födelsedatum och namn på hennes föräldrar:
jag provade att söka på familysearch.org men jag fick inte upp någonting på henne där. Jag tänkte kontrollera vilken källan är till de uppgifter som jag erhållit om henne här i forumet. Jag har erfarenheten att en del uppgifter som man får på familysearch inte alltid är så tillförlitliga, det gäller väl främst de uppgifter som är inskickade av privatpersoner.
Enligt familysearch skulle Catharina vara född 1764, hon har själv uppgett 1761 som sitt födelseår när hon skrevs in i Finska församlingen i Stockholm, så årtalen stämmer inte.

L.E
13.03.09, 21:16
Family Search Prova
Batch Number C453871
First Name: Margareta Last Name: Johansdotter
Årtal: 1761
Årtal: 1764
Vad beträffar Mattias Sjöblom, bör man ha tillgång till kommunionsböckerna för att kunna utreda vilka som är hans föräldrar,
de är dessvärre ännu inte utsatta på nätet men kommer nog.


Mvh. L.E

barbfuns
14.03.09, 15:46
Jo, nu hittade jag henne på Familysearch. Uppgifterna kommer uppenbarligen från kyrkböckerna. Årtalet stämmer visserligen inte med det som Catharina själv uppgett men hon kan ju ha haft dålig koll på sitt födelseår, hon uppgav ju ingen dag och månad heller. Eller så är det en felskrivning/missuppfattning från prästens sida. Båda varianterna kan ju förekomma.
Alternativet är att det finns ytterligare en kvinna med namnet Margareta Catharina Yleen som föddes 1761, fast då borde ju hon ha dykt upp vid sökning på Familysearch.
Eftersom Mattias var sjöman borde han väl finnas i rullorna för sjömanshuset i Nystad och då kan man kanske hitta uppgifter om födelsedatum och kanske även föräldrarnas namn. Var hittar man sjömanshusets rullor? Finns de att tillgå på www?
Det enda som jag har hittat i Hiski på Johan Yleen och Catharina Eskolin är att de gifte sig 16 nov 1761 och att Johan Yleen gifte om sig den 3 sept 1789. Då var han änkeman så Catharina dog alltså senast 1789. Det finns inget om när och var de är födda.
Jag har tittat på http://www.sukuhistoria.fi/sshy/ men än finns inget för Nystad upplagt där.

L.E
14.03.09, 20:15
CATARINA JOHANSSON Birth: 25 MAR 1736 Uusikaupunki
Father: JOHAN ESCHOLIN
Mother: MARIA ERICSDR

http://www.genealogia.fi/hakem/merimiehet/index1s.htm
Här finns sjömän, tyvärr inte från 1700 talet.

L.E
14.03.09, 21:04
JOHANNES MATTSSON Birth: 23 DEC 1736 UusikaupunkiFather: MATTHIAS YLLEEN
Mother: WALB

barbfuns
15.03.09, 18:37
Enligt FamilySearch har Johan Escholin och Maria Eriksdotter också döttrarna Maria född 1734 och Helena född 1737.
I HISKI hittade jag notis om vigsel den 13 dec 1733mellan Johan Escholin och Maria Olkeen. Kan de vara desamma personer som Johan Escholin och Maria Eriksdotter?
För Maria Olkeen har jag inte kunnat hitta något om i Familysearch, på Maria Eriksson hittar jag 3 st födda under perioden 1700-1710 men det omöjligt att veta om det är någon av dessa som är Johan Eskolins hustru.
Jag har letat vidare i HISKI och FamilySearch för att se om det går att hitta något mer på Johan Escholin: om det går att hitta hans födelsedatum och föräldrar.
I HISKI fanns jag:
vigsel den 15 mars 1700 mellan Johan Eskolin och Anna Jakobsdotter Ru…
vigsel den 9 april 1703 mellan Johan Eskolin och Maria Surickala
Frågan är då, är det samma Johan Eskolin som gifter sig två gånger? Har inte hittat någon dödsnotis för Anna Jakobsdotter, men det verkar troligt att första hustrun dog och Johan gifte som sig.
I FamilySearch har jag hittat barn till denne Johan Eskolin:
Johan Johansson född 17 jan 1704, far: Johan Eskolijn
Johannes Johansson född 17 nov 1707, far: Johan Escholijn
David Johansson född 19 aug 1710, far: Johan Eskolin
Anna Johansson född 22 nov 1711, far: Johan Eskolin

barbfuns
15.03.09, 18:44
Hittade också på FamilySearch att Mattias Yleen har följade barn forutom Johannes:
Henric född 2 juni 1738
Anna Helena född 12 dec 1739
Maria född 4 mars 1742, död 27 mars 1742
Mattias född 17 aug 1743
Margaretha född 27 feb 1745
Och att Mattias hustru heter Walborg Andersdotter.

barbfuns
16.03.09, 13:36
Vilka batchnummer skall man använda om man vill söka i vigsel- resp dödsregister för Nystad (när man söker i International Genealogical Index) på FamilySearch?

När jag fick ett batchnummer att använda vid sökning i födelseregistret för Nystad så hittade jag Mattias och Catharinas samtliga barn. Vilket jag inte gjorde när jag sökte utan batchnummer.

Tänkte jag skulle försöka hitta mer uppgifter om Catharinas förfäder vad gäller data om giftermål och död/begravning. Om det finns på FamilySearch förstås.
:)

L.E
16.03.09, 16:56
Det finns tyvärr inte uppgifter om giftermål, död/begraving i Nystad
på Family Search.

L.E

barbfuns
16.03.09, 21:09
Det var ju synd! :( Men det går inte att göra så mycket åt. Jag får hoppas att Nystads kyrkböcker snart blir scannade och läggs upp på www. Annars går det väl att fjärrlåna mikrofilmer av kyrkböckerna genom biblioteket.
Jag får tacka så mycket för all hjälp som jag har fått här med att hitta anfäder till Catharina Yleen! Nu har jag fått ihop en hel del material som jag kan gå vidare med.
När det gäller hennes make, Mattias Sjöblom kanske det är en bra idé att titta i rullorna för Stockholms sjömanshus. Eftersom Mattias flyttade till Stockholm borde han ju ha skrivit in sig där. Har jag tur finns han där och kanske då också med namn på sina föräldrar.
Jag är också tacksam för alla tips om litteratur och artiklar mm som handlar om Nystads historia, handel och borgare i Nystad och liknande.
Än en gång, tack så mycket för all hjälp! :)

papelo
17.03.09, 20:35
Hej Barbro!

Jag tittade snabt i Åbo arkivet din släkt. Här är fem jpg. Jag vet inte hur de syns.

papelo
17.03.09, 20:42
Här är två jpg om släkt Yleen och Eskolin. Hoppas någon kan översätta dom till dig. Dom är från "bok" Borgarsläkt från Nystad av Cajanders förskningar, samlats av Helmer Winter.

barbfuns
18.03.09, 20:56
Hej Matti!
Tack för bilderna. Det går alldeles utmärkt att läsa texterna.
Jag känner flera finsktalande personer, jag skall be någon av dem att översätta. Jag tror ändå att jag förstår en del, som att Jöran Yleen föddes i Yleneellä 4 april 1696 och att hans far heter Yrjö (Göran). Jag har sett Jöran (Georg) Yleen i födelselängderna på Familysearch, han var visst gift två gånger: med Anna Petex och Christina Margareta Wikman, med första frun fick han 14 (!) barn.
Jag förmodar att Mats (Mattias) Yleen som är gift med Walborg Andersdotter kan vara en bror till Jöran/Georg.
Noterade en intressant sak när jag tittade på noteringen om Johan Sjöbloms dop, bland vittnena fanns Michel Tegeström och Cajsa Sjöblom.
Det ligger nära till hands att tro att Cajsa kan vara Matts Sjöbloms syster. Det finns också en Margareta (Greta) Sjöblom i Nystad, hon gifter sig första gången 1792 med Jonathan Lundgen och andra gången 1798 som änka med Anders Wigell. Även hon kan tänkas vara en syster till Matts Sjöblom. Hittar inga andra Sjöblom i Nystad i vigsellängden (HISKI) eller födelselängden (FamilySearch) vid den här tiden så det kan nog vara så att dessa tre är syskon.

papelo
18.03.09, 22:27
Hej!

Här är lite mera släkt info.

Anna Lena Sjöblom f. 24.11.1796
far sjöman Matts Sjöblom f .08.08.1758 (rk)
mor Margareta Catharina Yleen f. 19.09.1764 Nystad
morfar Johan(nes) Yleen f. 23.12.1736 Nystad d.03.12.1795 (rk) Nystad
mormor Catharina Eskolin f. 25.03.1736 Nystad d. 17.01.1789 (rk)Nystad

morfars föraldrar
borgaren Matthias Yleen och Walborg

mormors föraldrar
borgaren Johan Eskolin och Maria Ericsdotter Olkenia

papelo
18.03.09, 22:28
Margareta Catharina Yleens bror Johan flyttade 07.06.1788 till Stockholm

papelo
18.03.09, 23:17
Matts Yleen f. 18.08.1701 (rk)
Walborg Andersdotter f. 03.03.1797 (rk)

papelo
18.03.09, 23:57
Walborg Andersdotter f. 03.03.1707

barbfuns
19.03.09, 16:07
Matti! Tack så väldigt mycket för all den här informationen! Och nu har jag också ett mer exakt födelsedatum för Matts Sjöblom. Jag misstänkte att det födelseår (1757) som noterats i Finska församlingens husförhörslängd (Sthlm) inte var helt korrekt. Han är alltså född 8 aug 1758. Tittade som hastigast i födelselängderna för Kalanti och även Uusikirkko (i Hiski), men hittade ingen som passar in på Matts. :confused:
Nu är väl Nykyrka inget ovanligt namn på en församling, i Sverige har det genom tiderna funnits åtskilliga Nykyrka av och till. Det har det kanske gjort i Finland med.
Catharinas bror Johan måste nog ha bott lite till och från i Nystad efter det att han flyttade till Stockholm. Han gifte sig ju i Nystad 3 nov 1796 med Johanna Sakeen och de fick två barn som bägge föddes i Nystad: Helena 16 sep 1797 och Johanna 11 apr 1799.
Jag har hittat Johan Yleen i Finska församlingens böcker, och hustrun Johanna och dotter Helena återfinns också där med noteringen att de kom till församlingen år 1811. Det var samma år som Catharina Yleen med barnen Anna Lena och Johan kom till Stockholm. Johans dotter Johanna finns inte med, så hon har förmodligen avlidit innan 1811 om hon nu inte blev kvar i Nystad hos någon släkting.
Johan Yleen dog den 2 juni 1815, uppenbarligen på en av sina resor till sjöss (om jag tytt anteckningen rätt). Och det finns ingen notering om var han är begravd så han är väl begravd till sjöss. Och det är noterat att ingen dödsorsak är uppgiven. Hans änka gifte om sig 2 jan 1818 med varvstimmermannen Michael Lönqvist född 1782 i Torneå.

L.E
19.03.09, 18:39
På följande adress kan du hitta uppgifter om såväl släkterna Acholin som Yleen. B.l.a. Yleen`s "stamfader" klockaren Jöran Gustafsson med hustru Walborg i Yläne finns nämnd.

http://matrikkeli.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=5524

Matts Sjöblom tycks vara svårfångad. I Latela socken foddes en Matts 8.8.1758 men han dog som barn i Eura. I samma kommun föddes en
annan Matts 18.8 1758 men hans levnadsöde kunde jag inte spåra med för
mig, enkelt, tillgängliga uppgifter.

L.E

barbfuns
19.03.09, 21:43
Hej L.E!
Tack för länken till Ylioppilasmatrikkeli 1640–1852, jag har tittat på den och det finns en och annan pusselbit där. I texten om Henrik Yllenius nämns att han har en brorson som heter Georg Gabriel Yleen och länkar man sig vidare finner man att hans far heter Georg Yleen. (De återfinns också i födelseindex för Nystad på Familysearch)
När Mats Yleens son Johan döptes fanns Georg Yleens hustru Anna Petex bland dopvittnena, så det är det väl troligt att Georg är bror med Mats. Så man kan väl anta att Mats Yleen också är en son till klockaren Göran Gustafsson.

Det finns ju en Nils Escholin i Nystad som har sönerna Johan född 20 maj 1690, Nikolaus född 6 nov 1691 och Gabriel född 21 okt 1696. Hur släktskapet ser ut mellan denne Nils och den Johan Escholin som gifter sig med Anna Jacobdotter 1700 och (?) med Maria Surikala 1703 kan jag inte avgöra. En rimlig gissning är kanske brorson?

I Ylioppilasmatrikkeli 1640–1852 hittar jag en Nils Escholenius, fast jag kan inte utläsa ifall det finns något släktskap mellan honom och Eskolinarna i Nystad.

Det kan ju också vara så att Matts Sjöblom är född i Sverige, det finns/fanns ju flera församlingar i Sverige med namnet Nykyrka och det finns ju Sjöblomssläkter även i Sverige. Om nu inte Matts tog sig namnet Sjöblom i samband med att han blev sjöman.
Visst fanns det ett sjömanshus i Nystad på 1700-talet? I så fall borde han ju finnas i rullorna där. Fast var/hur kan man få tillgång till dessa?

papelo
19.03.09, 22:16
Hej!

Jag tänker, att de är säkert att Matts har fött i Finlands Nykyrka=Kalanti. I Nystad är Karl Cajanders förskningar om Nystads borgare släkt. Jag tänker att dom är i mappar där. Jag måste ga någongån titta på dom.
Nystads första RK=Rippikirja=Husförhör i Sverige 1737-1757 finns mycket om Yleens släkt. Äldste födelsdatumer är från 1600-talet. Jag kan ta foton av dom med kamera och skicka till dig. Jag kan titta i bibliotek Nystads historia boken vad dom säger om din släkt. Att forska Matts Sjöblom kan ta lite eller mycket tid. Det kan vara jobbigt. (Min Svensk hustru hjälper mig att skriva svenska:).
Jag har forskat hennes släkt i Skåne med geneline)