PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kouvalaisia kaivataa


sukuvika
18.08.07, 13:54
Olen tutkaillut Kouvalaisen sukua mutta pysähtynyt siihen etten löydä mistä Kouvalainen tuli Iisalmeen Erik Kouvalainen s. 1718 missä? ( puoliso on nähtävästi Anna Auvinen ( joissakin tiedoissa Anna Jääskeläinen) tuli perheineen Iisalmen Haapajärvelle ,olisiko ketään avuliasta tähän asiaan
Näin käy aloittelijalle :(

EMHK
11.12.07, 11:35
Hei olen Kouvalainen 08 alueelta.Olen kiinnostunut sukujuuristamme todella paljon.Voisiko teiltä saada lisätietoa?Ystävällisin terveisin:E.K.

hessu 07
14.12.07, 20:37
Olen tutkaillut Kouvalaisen sukua mutta pysähtynyt siihen etten löydä mistä Kouvalainen tuli Iisalmeen Erik Kouvalainen s. 1718 missä? ( puoliso on nähtävästi Anna Auvinen ( joissakin tiedoissa Anna Jääskeläinen) tuli perheineen Iisalmen Haapajärvelle ,olisiko ketään avuliasta tähän asiaan
Näin käy aloittelijalle :(

***************************
Terve!

Liekö mitään yhteyttä tai apua ollenkaan, mutta en malta olla kirjoittamatta.
Saarijärvellä on isohko järvi Pyhäjärvi nimeltään, sen eteläisellä puoliskolla on saari nimeltään "Kouvalainen".
Siinäpä temppu tutkia, liittyvätkö asiat mitenkään toisiinsa.

Hessu 07

sukuvika
15.12.07, 12:00
Hei kiitos !
Kaikki viitteet otetaan ilomielin vastaan ja katotaan jos mitä löytyy.
Puhutaan myös Pyhäjärven Kouvalaisista ! mutta miten se liittyy mainitsemaasi asiaan tullaan tutkimaan, joten kaikki vinkit tänne vain.
Hyvää Joulun odotusta toivottaen sinulle
Tv. Sukuvika (S.K)

sukuvika
16.12.07, 09:40
Hei olen Kouvalainen 08 alueelta.Olen kiinnostunut sukujuuristamme todella paljon.Voisiko teiltä saada lisätietoa?Ystävällisin terveisin:E.K.






Hei!:rolleyes:
(jos et vieläkään ole saanut minun postia) olen se "sukuvika"
Ellei yhteydet muutoin pelaa laita posti osoitteeseen
postikatu*suomi24.fi

(tuo yksimerkki on /ät/ tuossa postikatu jälkeen)

Julle
17.12.07, 15:06
>Olen tutkaillut Kouvalaisen sukua mutta pysähtynyt siihen etten löydä >mistä Kouvalainen tuli Iisalmeen Erik Kouvalainen s. 1718 missä?

Epäilisin Iisalmeen tuloa Kiuruvedeltä tai Pielavedeltä. Sieltä Nousiaisetkin ovat aikanaan siirtyneet Iisalmeen!

Näyttää noita Kouvalan kyliä olevan ainakin Hattulassa, Lohjalla aikaisin ja Luopioidessa. Vinkiksi vain!

sukuvika
17.12.07, 15:36
Kiitos vinkistä.
Pielävedeltä ei Kouvalaiset ole lähtöisin vaan tulivat Iisalmesta Pielavedelle/
Joulun odotusta kaikille foorumilaisille

Ari Kolehmainen
10.04.13, 13:43
Kouvalais-keskustelukin katosi, mutta tässä on nyt jotain uuttakin. Vaikuttaa nimittäin siltä ettei Kivesjärven Kovalaisilla ole yhteyttä Iisalmen seudun Kouvalaisiin. Tuli puolivahingossa Pielaveden Kolehmaisia katsoessani vastaan Pielavedeltä Heikki Koffualainen/Koffwalainen. Hänen isänsä näyttää olevan Sihveri. Hankala on luoda mitään yhteyttä Kivesjärven Kovalaisiin, heillä tämä Sihveri Juhonpoika Kolehmainen syntyi vasta 1620-luvulla, eikä siis sovi tähän kuvioon lainkaan.

Muutamia poimintoja:
v. 1635 henkikirja
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=13581694 (vasen sivu, toiseksi ylin perhekunta)
v. 1638 henkikirja
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=12648532 (Vaaraslahti, neljänneksi ylin rivi)
v. 1638 jousiluettelo
http://kotisivu.suomi.net/picea/iisalmi/iisalmi_rl_1638.html (linkitän tämän, koska alkuperäistä ei internetistä ole tarjolla (Hindrich Sigfreds. Koffwalain)
v. 1639 karjaluettelo
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=12402435 (Vaaraslahti, neljänneksi ylin rivi)
v. 1647 henkikirja
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=11140584 (Pielavesi, kolmanneksi alin rivi, Esko Kolehmaisen yläpuolella)

Kouvalaiset katoavat sittemmin luetteloista ja ovat luultavasti tilattomina, kunnes Erkki Kouvalainen, s. 1718 ilmestyy jälleen esiin. Muutama sukupolvi jää siis välistä, mutta on varsin todennäköistä että tämä Heikki Sihverinpoika liittyy myöhempään Erkkiin. En sitten tiedä mistä tuo Heikki Sihverinpoika Pielaveden seuduille tulee ja mistä tuon sukunimensä on saanut.

Tapani Kovalaine
10.04.13, 20:55
Savon Tuomiokirjatietokanta antaa yhden ainoan osuman Kovalaisista ja se on vuodelta 1744 Pien-Savon käräjiltä. Erik Kovalainen esiintyy käräjien pöytäkirjassa pariin kertaan Kovalaisena ja kerran Kouvalaisena, joten äänin 2-1 hänet voidaan lukea Kovalaiseksi. Mutta eipä näytä menevän vuoden 1744 jälkeen montaakaan vuotta, kun tämä Erkki on pysyvällä tavalla muuttunut perheineen Kouvalaiseksi.

Käräjät 1744: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=13953&pnum=490

Oma teoriani, jolla voi kyllä heittää vaikkapa kovanlaista vesilintua, on sellainen että Auvilainen ja Kouvalainen ovat suloisesti päässeet sekoittumaan. Auvisen vävystä Kovalaisesta tuli Kouvalainen! Vaan onhan näitä kartoilla monia taloja ja kyliä, joiden nimi on ollut satoja vuosia Kouvala. Sillä perusteella jonakin päivänä löydämme Erik Kouvalaiselle vanhemmat.

Sadan vuoden välykset Arin esille tuomien pielavetisten tietojen ja rippikirjaan Iisalmelle ilmestyneiden Kovalaisten / Kouvalaisten kanssa täytyy kuroa umpeen.

blue-eyed
11.04.13, 10:22
Missä on näiden henkilöiden jälkipolvet? Minusta kun nämä kaikki ovat yhtä ja samaa nimeä.

Veijo Saloheimon mielestä nimet Kovanen ja Kovalainen kuuluvat yhteen, joten missä on se veteen piirretty viiva, jossa Kovaset rupeavatkin elämään itsenäisesti Kovasina ja Kovalaiset Kovalaisina?

Siis Saloheimo mainitsee nämä Kovaset/Kovalaiset:
- 1543 Matti ja Olli Kovalainen Jääskessä, kenties Vilkolahdessa, jossa kaksi Kovasen taloa oli autiona 1582.
- 1590 asui Kivennavan Ahjärvellä Ihannus, Lauri ja Lemetti Kovanen.
- 1541 asui Mikkelissä Vuolingossa, Vanhalassa ja Suosaaressa yhdeksän Kovasta.
- 1590 tuli Paavo ja Mikko Kovanen Paltamon Kivesjärvelle.

- 1598 jäivät Mikkelin Norolassa Markku ja Tahvo Kovalaisen talot autioiksi.
nimet erkanivat pysyvästi siitä alkaen.

Reijo Ollinpoika lähti 1627 Kangasniemen Kutemajärveltä Hankasalmen Kovalanmäen kautta Värmlantiin Gunnarskogin Bogeniin.

Hiitolan Änkilässä asui 1613 Antti Kovanen.

Kivesjärvelle tulleen Mikko Kovasen on Ari paikantanut Pekka Kolehmaisen appiukoksi Kovalan taloon ja näin sukunimi olisi muuttunut Kolehmaisesta Kovalaiseksi ja oli näin muodoin meidän Paltamon Kovalaisten juuri.

Reijo Ollinpoika löytyy Grells Kavalaisena Värmlannin Gunnarskogin Bogenista perheineen, Reittu on tosin käynyt välilla asumassa Norjankin puolella, mutta haudattu Bogeniin. Aiemmin täällä on jo keskusteltu Hankasalmen Kovalaisista joissa nimi on kirjoitettu milloin Kovalainen milloin Kavalainen, mutta Ari oli sitä mieltä, että Kovalaisia ei pidä sekoittaa itä-suomalaiseeen Kavalaisten sukuun. Todellisuudessa Hiskistä ei löydy yhtään Kavalaisen nimellä kulkevaa henkilöä eikä väestörekisterikeskuksesta liioin. Joten tällaista Kavalaisten sukua ei ole ollut olemassakaan. Nimi on tuolla Ruotsin metsäsuomalaisten keskuudessa muuttunut Kavalaiseksi. Olen siis ehdottomasti sitä mieltä, että Tapanin Hankasalmelta löytämä Kovalainen on juuri tähän samaan Reittuun liittyvä Kavalainen. Sitä tukee jo sekin, että Grells Kavalaisen suvussa esiintyy metsäsuomalaisessa perheessä niin Ruotsin kuin Norjan puolellakin veljeni DNA:ta.

Tosin Kovaset ovat näemmä ryöstäneet tämänkin omiinsa, niin kuin nämäkin henkilöt, jotka löytyvät Matti J Kankaanpään toimittamasta Viipurin ja Savonlinnan läänin henkikirjasta 1701.

Savon ylinen kihlakunta. Mikkelin pitäjä:
Harium
Christer Kåfwain ja Eskell Kåffwain

Kangasniemi
(H+)angamäkij
Peer Nielsson, Son Michell mh
Mattz Kåfwain, S: Samuell

Katsokaa Kovasten sukuseuran ensimmäisen sivun nimiluetteloa, ovatko Kovasia vai Kovalaisia?

http://suvut.genealogia.fi/kovanen/

Saloheimo ei tunne nimeä Kouvalainen vaan nimen Kouvonen.
-1618 Kouvonen on Antti Matinpojan sukunimenä Joukion Kaiturinrannalla.
- Lauri Kouvo kirjattiin 1591 Nuijamaan Kouvolasta.
- Lokalahdella on Koivoisten kylä.

Savonlinnan läänin henkirjasta 1701 löytyy Viipurista
Wallen
Anders Koufwos Dr Anna

Jääsken kihlakunta
Ruokolahti
Koufwola, Inf --3 Hansa Anderss mh, Br Lars E:a

Viipurin läänin henkirja 1701
Lapinjärvi
Koufwola 4-- Lieut: Erich Niesllss:s h:o, D: Arfwed Jacobss mh, Dr Brita

Myös Mikkelin pitäjässä oli Kåfwala-niminen kylä, jossa asuivat Christer Pajain
mh, Jöran Påhlsson mh, Peer Nickullain mh, Tårp. Påhl Jallkain mh

Jos Paltamon Kovalaisten alkuisä on Pekka Kolehmainen, joka appiukkonsa ja oman nimensä yhteismuotona on ruvennut käyttämään nimeä Kovalainen tai sitten toisen teorian mukaan nimi on syntynyt talon nimestä Kovala. Lännessähän liikanimenä säilyi talon nimi perusmuodossaan, mutta Kainuussa puhutiin henkilöistä, jotka taloa asuttivat - lainen päätteellä, kuten Kovalainen, Mäkeläinen, Jokelainen jne.

Nyt minua ihmetyttääkin, että mitä nämä Kovalaiset ovat, jotka esiintyvät tuossa Saloheimon kirjoituksessa. Arin tutkimusten mukaan me Kainuun Kovalaiset emme olisi mitään sukua näille Saloheimon luettelemille Kovalaisille. Voisiko sittenkin olla niin, että Kivesjärvelle muuttanut Mikko Kovanen=Mikko Kovalainen, niin kuin Saloheimo antaa ymmrtää, että ne ovat yksi ja sama nimi. Tätä ajatusta tukee tuo Grells Kavalainen sieltä suomalaismetsistä??

Ari Kolehmainen
11.04.13, 10:54
Kovalainen-suku syntyi siis vasta Paltamon Kivesjärvellä kun Kovasten vävyn Pekka Kolehmaisen pojanpojanpojille tuota uutta lisänimeä alettiin merkitä. Vielä Pekan kohdalla itse, ei poika Juhon, eikä vielä pojanpoikienkaan Pekka ja Sipi (Sihveri) Kolehmaisen kohdalla tuota nimeä käytetty. He kulkivat koko elämänsä asiakirjoissa Kolehmaisina. Mutta kun monta sukupolvea oli Kovalan taloa asuttu niin varmaankin heitä Kovalaisiksi rinnalla myös kutsuttiin ja siitä lienee nimi jäänyt.

Nämä aiemmat siellä sun täällä asiakirjoissa mainitut Kovalaiset eivät siis liity tähän varsinaiseen Kovalaisen sukuun, joita ei siis muita ole kuin tämä Kivesjärveltä lähtöisin oleva. He voivat toki olla kantaäiti Anna Kovasen kautta sukua. Kovasia joita muissa Kovalan taloissa asui on voitu myös satunnaisesti Kovalaisena merkitä asiakirjoihin, mutta pysyvää nimeä näistä ei ole muodostunut.

Kavalaisen nimeä ei minullekaan ole tullut vastaan, voi olla että on muunnelma Kovasesta. Tuo Kangasniemeltä Hankasalmen kautta Värmlantiin mennyt Reijo Ollinpoika ei ainakaan isälinjassa voi liittyä Kivesjärven Kovalaisiin, mutta Kovasten kautta sukuyhteyksiä voi toki olla. Kovalaisten kantaisän Pekka Kolehmaisen jälkeläisiiin hän ei kuitenkaan voi kuulua. On siis erotettava Kovalaisen suku ja Kovasen suku. Kaikki muut paitsi Kivesjärveltä lähtöisin olevat ovat Kovasia, riippumatta siitä ovatko Kovasina vai Kovalaisina asiakirjoihin merkityt (siihen en osaa ottaa kantaa ovatko kaikki samaa sukua). Tämä keskustelu tosin enemmän taitaisi kuulua tuonne Kovalais-ketjuun.

blue-eyed
11.04.13, 11:26
Tämä keskustelu tosin enemmän taitaisi kuulua tuonne Kovalais-ketjuun.

Enpä tiedä, kun kysyin myös noista Kouvalaisista :)

Kiitos Ari, kai sinuun pitää luottaa, kun itse en osaa alkuperäisiä lähteitä tutkia. Olen vain sellainen ajattelija ja epäilijä kunnes asiat on minulle järkeen käyvästi esitetty.