PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mistä Carl Hallenberg 1780 - 1838 on tullut Karjalaan?


Pertti
10.03.09, 14:06
Tervehdys suvuista kiinnostuneet

Olen varttunut ja juuristani kiinnostunut etsijä. Otsikossa mainittu Hallenberg, myös Hallonborg nimellä oleva henkilö on esi-isiäni.

Miten saksalaisittain? kirjoitettu nimi kulkeutuu rajakarjalaan, Muolaan pitäjään? Lapsena kuulemieni arvelujen mukaan heitä olisi siirretty Ruotsista rajavartijoiksi? Myös Hansa-kauppiaiden suuntaan olen kuullut arveluja?

Mistä sukunimi on otettu? Saksassa on samanniminen kaupunki, perustettu 1100 luvun tienoilla. Ruotsi-Suomi sotajoukot lienevät majailleet noilla seuduilla 1618-1648, liittolaisinaan paikalliset Saksit noin 7000 miehen voimin.

Kun paluu Ruotsiin tapahtui, oletettavaa lienee se, että liittolaiset joutuivat seuraamaan koston pelossa päävoimia? Jotkut heistä saattoivat olla kotoisin tuon nimisen kaupungin läheltä ja ottivat nimekseen Hallenberg entisen asuinpaikkansa mukaan.

Tietääkö kukaan mistä lähteistä olisi apua? Onko kenties joku tutkinut asiaa?

Olisin kiitollinen kaikista tiedoista, ensisijaisesti ennen vuotta 1780 tapahtuneista siirtymisistä Suomessa, ja myös Ruotsista tai Saksasta Suomeen?

Tapani Kovalaine
10.03.09, 22:07
Hiski tuntee Carl Samuelinpoika Hallonbergin. Onko kysymyksessä tämän henkilön sukujuurien etsintä?

http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/1ll60u?fi+0504+kastetut+8447)8.3.1780 14.3.1780 Läskelä Såg Samuel Hallonberg Maria Skyttä Carl Dan.

Pertti
11.03.09, 09:05
Kiitoksia kysymyksestäsi, oletan kyseessä olevan saman sukujuuren. Ikä täsmää, muuttoilmoitusta en vielä ole saanut käsiini.

Alkuperäinen nimi lienee Hallenberg. Nimi on toisinaan kirjoitettu ruotsalaisittain ja muissa yhteyksissä olen sen todennut koskevan myöhemmin nimellä Hallenberg esiintyvää henkilöä. Vuoden 1850 jälkeen Hallonberg nimeä en ole enää löytänyt.

Tiedoista kiitollinen

Kuhlberg
11.03.09, 10:19
Hei!

HisKi:llä etsimällä löytyy nimivaihtoehdot Hallenberg, Hallenborg, Hallonberg ja Hallonborg. Onnea etsintään!

Göran Kuhlberg