PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ruotusotilaat


ReinoIlmari
28.02.09, 11:50
Oletteko arvoisat sukunne tutkijat löytäneet jostain tietoja Suomen Sodassa 1808-1809 kaatuneista tai kadonneista ruotusotilaistanne?
Kysymyksessä on ruotusotilas Porin jalkaväkirykmentistä.
Ruoveden rippikirjassa on hänen kohdallaan merkintä "död i fält".

eeva häkkinen
28.02.09, 14:22
1809 Års Besigtnings och Cassations Mönster Rulla, kesäkuulta 1809 on aika niukkasanainen, joitakin merkintöjä "efterblefwen wid retraite från ...". Parhaat tiedot löytyisivät, jos tämän soturin leski olisi avioitunut uudestaan, seurakunnan avioliittoasiakirjoissa saattaisi olla selvitys miehen kohtalosta. Kuulen mielelläni, jos löytyy muita vinkkejä. Oman esi-isäni kaatumisen sain varmistettua vasta pitäjänkokouksen pöytäkirjasta, jossa selviteltiin sotaleskien ja -orpojen ylläpitoa, mutta tieto oli vain tuo sama "död i fält".

Kirsi Rannikko
28.02.09, 14:54
Perniön Lintilän sotilastorpan Isaac Lindholmista mainitaan rippikirjan 1810-1815 s. 130, että blifit död (yliviivattuna sana borta) i kriget enligt fältväb. Hjorts betyg af d. 28. Sept 1813. Eli vääpeli Hjortin todistuksen mukaan kuollut sodassa. Jos tällaisia todistuksia olisi jossain tallessa, niistä voisi selvitä muutakin.

Terveisin,

Seppo Niinioja
28.02.09, 16:02
Perniön Lintilän sotilastorpan Isaac Lindholmista mainitaan rippikirjan 1810-1815 s. 130, että blifit död (yliviivattuna sana borta) i kriget enligt fältväb. Hjorts betyg af d. 28. Sept 1813. Eli vääpeli Hjortin todistuksen mukaan kuollut sodassa. Jos tällaisia todistuksia olisi jossain tallessa, niistä voisi selvitä muutakin.

Terveisin,


Olen tainnut nähdäkin tuon merkinnän tai ainakin jotakin toista sotilasta koskevan vastaavan vaimoni perniöläisiä Hjorth-esivanhempia tutkiessani. Ruth Hjorthin selvityksessä (http://www.kolumbus.fi/carita.hjorth/Hjorth-suku.htm ) taulussa 2 on mainittu luultavasti samainen vääpeli:

- Carl, s. 18.9.1775 Perniön Löfböhlessä. Naimaton. Kersantti ja kenttävääpeli [p.o. vääpeli], asui Perniössä Lupajan Carlsdahlissa. Plikt (sakkoa) för olaga krigsförande. Kummina monen lapsen ristiäisissä. K. 27.6.1851 Perniössä Carlsdahlissa.

Erikoinen tapaus: sai sakkoa laittomasta sodankäynnistä.

Koetanpa muistaa penkoa Kansallisarkiston Militaria-kokoelman sisällysluetteloa, jos sieltä löytyisi näitä todistuksia tai niiden kopioita. Seurakuntaanhan todistuksen on kai varsinaisesti täytynyt tulla. Niidenkin arkistoluetteloista olen joskus löytänyt paikan päällä aineistoa, jota ei arkistolaitoksen VAKKA-rekisterissä, saati HisKin mikrofilmiluettelossa mainita, jos aineistosta on olemassa vain alkuperäiset seurakunnassa eivätkä mormonit ole sitä jostakin syystä kuvanneet. Jotkut seurakunnat pitävät mustasukkaisesti kiinni vanhoistakin alkuperäisistään, joita niiden ei ole pakko luovuttaa arkistolaitokselle.

Happy hunting, sanoo saksalainen

t. Seppo Niinioja

H.Arjava
28.02.09, 16:06
Ainoa säilynyt sotasairaalan potilaspäiväkirja on tietääkseni Uumajan Rödbeckin sairaalasta. Lindénin v. 1908 ilmestyneen kirjan mukaan sen pitäisi olla Suomalaisen Lääkäriseuran kirjastossa, mutta kun en ole itse sitä tarvinnut, en ole asiaa tarkemmin selvittänyt. Siinä pitäisi olla aika tarkat luettelot sairaista ja kuolleista.

H. Arjava

Kataja
28.02.09, 18:28
Tässä Genoksen artikkelissa on aika monta nimeä.
http://www.genealogia.fi/genos/35/35_78.htm
Marjatta

eeva häkkinen
28.02.09, 19:13
Perniön Lintilän sotilastorpan Isaac Lindholmista mainitaan rippikirjan 1810-1815 s. 130, että blifit död (yliviivattuna sana borta) i kriget enligt fältväb. Hjorts betyg af d. 28. Sept 1813. Eli vääpeli Hjortin todistuksen mukaan kuollut sodassa. Jos tällaisia todistuksia olisi jossain tallessa, niistä voisi selvitä muutakin.

Terveisin,


Juuri tällaisia todistuksia tarkoitin ja olen niitä nähnyt seurakuntien avioliittoasiakirjoissa - siis niissä, joissa on myös leskien papille tuomat perukirjat ja naimalupiakin, riippuen seurakunnan arkiston ylläpidosta.
Tämä tietysti edellytti, että sotilaalta jäi leski, joka avioitui uudestaan. Pappihan joutui osoittamaan, että leski oli todella leski ja voitiin kuuluttaa uuteen avioon. Muita mahdollisia löytöpaikkoja ovat lähetetyt virkakirjeet ja annettujen virkatodistusten toisteet, jos seurakunnasta on tällaisia tallessa.
Pappi joutui kirjoittamaan eläkkeen saantia varten vuosittain todistuksen, että leski eli naimattomana köyhissä oloissa tai että kaatuneelta oli jäänyt alaikäisiä lapsia. Näistä ei siis ole apua, jollei perhettä jäänyt - enkä tiedä, mihin nämä papintodistukset päätyivät.

Tillander
28.02.09, 20:41
Tämä on mielenkiintoinen keskustelu, sillä minun äiiii oli musiikkikersantti Wolff (Wolfes, Volfes) Porin rykmentissä. Hän menehtyi Suomen sodassa. Olen löytänyt häntä koskevan tiedon kokoelmasta "Finska lönefordringskommitteen" (elin joka maksoi rästipalkkoja upseereille ja sotilaille tai heidän omaisilleen hävityn sodan jälkeen). Asiakirjat käsittävät useita mikrofilmeja, alkaen numerosta FR429, KA:ssa. Kersantin saatavat olivat 14 talaria, ja rullalta löytyi mm. hänen leskensä antama valtakirja eräälle majurille nostaa rahat Tukholmasta.
Sensijaan minun iiiii, joka oli kuormastokuski (trosskusk) uusmaalaisessa rykmentissä ja rippikirjan mukaan "ei palannut sodasta" on hävinnyt tällaista jälkeä jättämättä.

Terveisin

ReinoIlmari
01.03.09, 12:34
Kiitän kaikkia vastanneita arvokkaista tiedoista ja vinkeistä.
Yritän eteenpäin.