PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hirttis - mikä paikkakunta?


Hannu Numminen
24.02.09, 21:29
Kajsa Antintytär (Andersdotter) muutti 29.12.1840 Köyliöön paikkakunnalta nimeltä Hirttis. Mikä ja missä tuollainen kunta tai paikka mahtaa olla? En löytänyt sitä netistä, koetin esim. SshyWikiä ja jopa Googlea.

Köyliöön liittyen vielä: Karhian kylän Jaakolan talo liittyy tämän Kaisan mieheen, Isak Samuelinpoika oli sieltä kotoisin. Kun en itse ole kotoisin Köyliöstä, kyselisin nöyrimmin, missä Karhia mahtaa sijaita? Ja onko Jaakola paremmin tunnettu nimellä Jaakkola? Köyliön nettisivuilla ei mainita Karhian kylää, Wikipediassa sentään. Talo ei oikein tunnu löytyvän netistä.

Pirjo L
24.02.09, 21:39
Olisiko kuitenkin Hwittis = Huittinen.

Terv. Pirjo

Pirjo L
24.02.09, 21:44
Niin ja Karhia löytyy haulla kansalaisen karttapaikasta.

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?cx=1575480&cy=6777666&scale=40000&tool=siirra&query=hae&hakutapa=paikannimihaku&nimi=Karhia&osoite=&kunta=K%C3%B6yli%C3%B6&isShown=true&lang=FI

Heinoska
24.02.09, 21:46
Toinen vaihtoehto jos Huittinen ei natsaa voisi olla Hiittinen-Hitis. Nekin voivat sekoittua jos on ollut kirjoittaja suurpiirteinen koukeroissaan.

Hannu Numminen
24.02.09, 22:18
Kiitos tähänastisista vastauksista!

Huittisia ja Hiittisiä minäkin yritin niihin koukeroihin sovitella, mutta sitten muuton yhteydessä tuli vastaan niin kauniilla käsialalla kirjoitettu Hirttis, että oli pakko tulla tänne kyselemään viisaammilta. Niin, katselin siis mikrokorteilta näitä tietoja Turun Maakunta-arkistossa.

Erityiskiitos siitä Kansalaisen karttapaikan linkistä! En sitä muistanutkaan... :oo:

Kiittäen Hannu

Hannu Numminen
24.02.09, 23:15
Juu, ja täytyy tietysti tarkistaa tuo Huittisten johtolanka, joskin se näyttää edellyttävän yhteydenottoa Huittisten seurakuntaan (mitenkähän suhtautuvat epämääräiseen kyselyyn "olisko tämä ollut Huittisista?"... :)).

Hannu

Seppo Niinioja
25.02.09, 10:01
Juu, ja täytyy tietysti tarkistaa tuo Huittisten johtolanka, joskin se näyttää edellyttävän yhteydenottoa Huittisten seurakuntaan (mitenkähän suhtautuvat epämääräiseen kyselyyn "olisko tämä ollut Huittisista?"... :)).

Hannu

Ei sitä kannata ujostella, ihan asiallinen kysymys. Saat ehkä kuitenkin paremmin tai ainakin nopeammin tutkituksi asian itse. Huittinen on Köyliön naapuripitäjä ja siksi varteenotettava ehdokas. HisKin lisätiedoissa on mm. mikrofilmiluettelot. Olet ehkä jo katsonut Köyliön muuttaneet 1831-1866 rullasta JK 428. Huittisten muuttaneet 1808-1849 ovat rullassa JK 1083. Molemmat lienevät Turun maakunta-arkistossa, Köyliön muuttaneet myös mikrokorteilla.

Seppo Niinioja

Hannu Numminen
25.02.09, 10:49
Näin seuraavana päivänä alkaa tuo Huittinen tuntua yhä todennäköisemmältä, olen ehkä tulkinnut vi:n ir:ksi siinä kauniissakin käsialassa. Ja se sentään oli 1800-luvun alkupuolelta eikä 1600-luvun lopulta... Noitten 1600-luvun arabiatyyppisten tekstien kanssa olenkin jo mukavasti hikoillut. Tarttis varmaan käydä jokin käsialakurssi, vaikka päätä seinään -metodillakin jotain sentään aukeaa. ;)

Ja seurakuntaan yhteydenotossa en oikeastaan sentään ujostele, olen vain saanut sen käsityksen, että seurakunnissa niillä saattaa olla jotakin muutakin tekemistä kuin aloitteleville sukutkimuksen harrastajille vastailu...

Taas kiitokset vastanneille ja erityisesti Pirjolle (Huittisten esiintuonnista) ja Sepolle (HisKin lisätietojen esittelystä, en ollut niitä edes huomannut :eek:)!

Joka päivä näkyy oppivan jotain uutta. Tai vanhaa.

Hannu

Pirjo L
25.02.09, 12:25
Voin illalla katsoa tuota Huiitista.

Pirjo L
25.02.09, 17:13
Koska minulla ei ole noita Huittisten muuttaneita, niin tiedustelen Kaisan syntymäaikaa ja oliko hänet merkitty syntyneeksi Huittisissa ja olisiko mahdollisia lisätietoja?

Terv. Pirjo

Hannu Numminen
25.02.09, 22:20
Koska minulla ei ole noita Huittisten muuttaneita, niin tiedustelen Kaisan syntymäaikaa ja oliko hänet merkitty syntyneeksi Huittisissa ja olisiko mahdollisia lisätietoja?

Terv. Pirjo

Kajsa Antintytär (Andersdotter), s. 5.6.1825 (Köyliön rippikirjojen mukaan), muutti 29.12.1840 Köyliöön mahdollisesti Huittisista ja tämä muuttopaikka oli myös merkitty synnyinpaikaksi. Isak Samuelinpoika (s. 15.12.1829) oli Kaisan mies ja hän oli kotoisin Köyliön Karhian kylän Jaakolan talosta. Siinä kaikki tähänastiset Kaisaan liittyvät tietoni, paitsi tietysti myöhemmin Köyliössä syntyneet pariskunnan lapset.

Terveisin Hannu