PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Muutto Korpiselästä Venäjälle 1867


Ere
24.02.09, 17:45
Olen tehnyt sukututkimusta äitini suvusta. Kyseessä on Torvinen suku, jotka tulevat Karjalasta Korpiselän pitäjästä Ägläjärven kylästä. He ovat olleet Korpiselän ortodoksisessa seurakunnassa kirjoilla.

Olen selvittänyt erästä muuttoasiaa ja perimätiedon mukaan isoisäni veljen Petter Stepanovin (patronyymi) veli Ivan Stepanov Torvinen s.1824 oli muuttanut Korpiselän pitäjästä, Ägläjärven kylästä Kisanurmi 2 tilalta lapsiensa kanssa jonnekin Venäjälle vuonna 1867. Ivan oli ollut lampuoti.

Ivan oli vihitty 10. lokakuuta. 1848. Ivanin morsian oli kuolleen tilattoman Saveli Nikitanpoika Savinaisen tytär Jefimia s. 1828 Ilomantsin seurakunnasta Ontronvaaran kylästä. Ivanin vaimo Jefimia oli kuollut v. 1864. Ivan oli muuttanut vaimonsa kuoleman jälkeen lapsiensa kanssa jonnekin Venäjälle. Heillä oli lapsia: Marfa Ivanova s.1850, Wasili Ivanov s.1852, Irinja Ivanova s. 1855, Andrei Stepanov s.1860 ja Anna Ivanova s.1863 k.1866 (syntymäajat on laskettu rippikirjasta).

Ivanin perhe on yliviivattu Korpiselän henkikirjoista 1867. Mitään lisämerkintää yliviivauksesta ei ole, esim. muuttopaikkaa tms. Luin jostain kirjasta, että kyseessä olevana aikana olivat suuret nälkävuodet ja muuttoliikenne Venäjälle oli kova.

Olen käynyt läpi Passiviraston luettelot, eikä perhettä löydy siellä.

Olisiko kenellään tietoa ja kokemusta, kuinka minun kannattaisi edetä tutkimuksessani, jotta voisin selvittää Ivanin perhettä ja mahdollista muuttopaikkaa?

Eero Komulainen