PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Nurmes, nimi Ossipain


Kataja
10.02.09, 18:49
Staffan Tuonoin, ent. nimi Täppan Ossipain. Onko Ossipain tässä yhteydessä etunimi, sukunimi vai isännimi?
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/nurmes/rippikirja_1723-1741_tk1354/49.htm (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/nurmes/rippikirja_1723-1741_tk1354/49.htm)
Marjatta

Leo
10.02.09, 22:13
Kyseessä varmaan alkujaan ortodoksinen nimi, Stefan Osipinpoika, uusi nimi luterilaisittain Stefan eli Tapani Tuononen.

Kyösti Thum
10.02.09, 22:18
Kyllä tässä pitää uskoa papin kirjaustapaa. Ensin etunimi ja sitten sukunimi. Muillakin on n päätteiset sukunimet. Siis Ossipain on sukunimi.
Liekö edellisellä sivulla oleva Ossipain sama, vai samaa sukua.
Pielisjärven Pankajärvellä kuoli useita Oloff Ossipains lapsia(hiski).


Kyösti Thum

Tapani Kovalaine
10.02.09, 22:21
Hiskistä löytää Pielisjärven seurakunnassa haudatuista kolme osumaa, joista yksi tulee tässä:

9.3.1690 Pangajerfwi lilla Son omainen: Oloff Ossipains

Vuoden 1890 henkikirjoissa ei enää Ossipaisia Pohjois-Karjalassa ollut, mutta oli sentäs kahdeksan Jässipäinen ja kaksi Jessipäinen -nimistä asujaa. Kannattaa huomioida myös sukunimi Ossi.

PS. Kyöstipä ehti jo kertoakin nuo Pielisjärven Ossipaiset, mutta tulkoon toistetuksi...

Essimi
10.02.09, 22:52
Osipov, Jesipov jne...

Kataja
12.02.09, 20:47
Oletetaan siis, että kyseessä on suku Ossipain. Sukunimi ilm. muodostettu etunimestä Ossipa samalla tavalla kuin Mikko, Mikkonen. Tiedetäänkö tästä Ossipain-suvusta jotakin? Mahtavatko edellä mainitut Pankajärven henkilöt olla samaa sukua? Pankajärvi näyttää olevan aika kaukana Kajoosta, mutta monet ortodoksit kai noina aikoina muuttivat asuinpaikkaa.
Nämä henkilöt olivat Suomen puolella asuvia ortodokseja. Oliko heidän keskuudessaan isännimikäytäntöä lainkaan olemassa? Jos oli, niin miten olisi ilmaistu Ossipan poika? Olen yrittänyt saada käsitystä sen ajan ortodoksisesta nimikäytännöstä, mutta löytämäni selitykset ovat kovin ristiriitaisia.
http://www.tuonoset.fi/page6.php (http://www.tuonoset.fi/page6.php) Tuonosen sukuseuran sivulla on selvitetty Tuononen-nimen kehitystä, mutta en käsitä, miten Ossipain-suku liittyy niihin Tuonosiin, joita on käsitelty. Tuononen-nimi näyttäisi olevan vanha nimi. Onko tämä Ossipain ihan eri suku, jonka joku edustaja jostain syystä muutti nimensä Tuonoseksi? Tai siis syyhän oli kääntyminen luterilaiseksi, mutta miksihän uusi nimi oli juuri Tuononen?
Marjatta

Kyösti Thum
12.02.09, 22:43
Kataja:
Onko sinulla jotain todisteita siitä että Täppan Ossipain olisi Staffan Tuon?
Minusta tuo Täppan on kirjoitettu noin 1723 ja niin kuin kirjasta ilmenee sivuja käytettiin uudelleen ja Staffan merkittiin siihen vaimonsa kanssa 1733. Täppan saatettiin yliviivata, ettei sotkisi merkittyjä tai poismuutettuaan aikaisemmin. Edellisellä sivulla on Rysse Thonon Ossipain jota ei ole yliviivattu. Tässä tuo rysse tarkoittaa joko uskontoa tai venäläisyyttä, joka kanssa oli todennäköinen. Seka-avioliitot olivat kiellettyjä. Miten luterilainen pappi merkitsi sellaisen? Monissa kirjoissa lapset merkittiin aviottomiksi tms.
Minusta Pankajärvi on juuri Täppanin ja Thononin käyttämällä kulkureitillä Repolan suuntaan. Epäilisin heidän olleen niitä karjalaisia kauppamiehiä, jotka olivat koko 1600 luvun kulkeneet laukkukaupalla. 1661 heille myönnettiin tullimaksuja vastaan vapaa kauppaoikeus koko Suomeen.
Se että nämä kirjattiin nimellä Ossippain johtui luterilaisesta kirjaajasta. Koska se oli sukunimi niin se muodostui muutamia sukupolvia aikaisemmin, näiden isännimi tuskin oli Ossipov.
Käkisalmen läänin tuomiokirjakortistossa on pari Ossippain sukunimellä olevaa miestä 1680-luvulta.

Kyösti Thum

Kataja
13.02.09, 12:41
En ole niin taitava että osaisin todistaa tämmöistä, siksi kyselenkin taitavampien mielipiteitä, joita olen saanutkin, kiitos niistä.
Olen kyllä ihmetellyt, olisiko kyseessä 2 eri henkilöä. Olen silti ajatellut, että Staffan Tuonoin ja Tappan Ossipain on sama henkilö, koska Tappania ei ole merkitty kuolleeksi, ja koska seuraavassa rippikirjassa on poika Nils, joka on merkitty syntyneeksi 1722, hänellä ei ole merkintää eri sukunimestä eikä että olisi poikapuoli:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/juuka/rippikirja_1773-1799_tk1402/27.htm (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/juuka/rippikirja_1773-1799_tk1402/27.htm)
Clemens, joka v.1743 on merkitty 13-vuotiaaksi, on hiskin mukaan syntynyt 1729, Nils on merkitty 18-vuotiaaksi, ja hänellä on jo rastit, Clemensiä pitää vielä kuulustella. Nilsin syntymävuosi 1722 vaikuttaa aidolta.
Ja etunimi on sama, ja tuona aikana Kajoon Tuonosten sanotaan kääntyneen luterilaisiksi. Ja Tuonostenkin on sanottu käyneen kauppaa.
En tiedä, mikä todistusarvo näillä seikoilla olisi.
Marjatta

mika68
13.02.09, 13:00
En ole niin taitava että osaisin todistaa tämmöistä, siksi kyselenkin taitavampien mielipiteitä, joita olen saanutkin, kiitos niistä.
Olen kyllä ihmetellyt, olisiko kyseessä 2 eri henkilöä. Olen silti ajatellut, että Staffan Tuonoin ja Tappan Ossipain on sama henkilö, koska Tappania ei ole merkitty kuolleeksi, ja koska seuraavassa rippikirjassa on poika Nils, joka on merkitty syntyneeksi 1722, hänellä ei ole merkintää eri sukunimestä eikä että olisi poikapuoli:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/juuka/rippikirja_1773-1799_tk1402/27.htm (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/juuka/rippikirja_1773-1799_tk1402/27.htm)
Clemens, joka v.1743 on merkitty 13-vuotiaaksi, on hiskin mukaan syntynyt 1729, Nils on merkitty 18-vuotiaaksi, ja hänellä on jo rastit, Clemensiä pitää vielä kuulustella. Nilsin syntymävuosi 1722 vaikuttaa aidolta.
Ja etunimi on sama, ja tuona aikana Kajoon Tuonosten sanotaan kääntyneen luterilaisiksi. Ja Tuonostenkin on sanottu käyneen kauppaa.
En tiedä, mikä todistusarvo näillä seikoilla olisi.
Marjatta

Tästä ihan appropoo vedin johtopäätöksiä, että Oulun Jutilat olisivat olleet Pohjois-Karjalasta.
Nimittäin Tapani ja Klement esiintyvät suvussa.
Klemetti Jutila, joka muutti Kemijärvelle 1630-luvulla. Hänen poikansa Tapani kai keksi sukunimen Könönen?
Ja Jaakko-pojasta kehittyi Jaakkola-suku.
Jossain sukuhistoriassa lukee, että Oulun Jutilat olisivat olleet peräisin Pohjois-Karjalasta (Seppäsiä?).

Jonna
20.07.13, 11:34
Ainakin Juuassa eli Ossipa Tuononen, joten sen puolesta Ossipain voisi olla isännimi.

Ossipa Tuononen mainitaan Pielisjärven käräjillä 16.3.1743. Jorofai Vakanainen Kajoosta oli lainannut yhdessä edesmenneen appensa, Ossipa Tuonosen (Ossipa Tounain) sekä lankonsa, Jeufei Tuonosen kanssa 80 taaleria nimismies Johan Winteriltä. Jeufein leski Jougemäa Paputar määrättiin maksamaan laina takaisin nimismiehelle yhdessä Jorofai Vakanaisen kanssa. En ole varma, luinko etunimet oikein.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=13439&pnum=34

Kataja
20.07.13, 13:54
Ainakin Juuassa eli Ossipa Tuononen, joten sen puolesta Ossipain voisi olla isännimi.

Ossipa Tuononen mainitaan Pielisjärven käräjillä 16.3.1743. Jorofai Vakanainen Kajoosta oli lainannut yhdessä edesmenneen appensa, Ossipa Tuonosen (Ossipa Tounain) sekä lankonsa, Jeufei Tuonosen kanssa 80 taaleria nimismies Johan Winteriltä. Jeufein leski Jougemäa Paputar määrättiin maksamaan laina takaisin nimismiehelle yhdessä Jorofai Vakanaisen kanssa. En ole varma, luinko etunimet oikein.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=13439&pnum=34

Kiinnostava tieto. Iän puolesta tuo Ossipa voisi olla Staffan Tuonosen isä, koska Staffan s. 1697, mutta voisi olla velikin.
Mitenkä selittyisi tässä valossa sivun keskimmäinen henkilö? Mitä hänen edessään lukee?
http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=5923&pnum=48

Marjatta

Jonna
21.07.13, 10:56
Kiinnostava tieto. Iän puolesta tuo Ossipa voisi olla Staffan Tuonosen isä, koska Staffan s. 1697, mutta voisi olla velikin.
Mitenkä selittyisi tässä valossa sivun keskimmäinen henkilö? Mitä hänen edessään lukee?
http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=5923&pnum=48

Marjatta

Rysse Thonon Ossipain eli 'venäläinen', millä viitattiin ortodoksikarjalaisiin. Uskon, että hän liittyy jotenkin Teppana Ossipaiseen (ehkä veli?) sekä mahdollisesti Thonon (Tuonon?) yläpuolella mainittuun Iivanaan. Iivanan sukunimeksi on kirjattu Touoinen, mikä voisi tarkoittaa Tuonosta, ja hän oli myös 'Rysse'.

Tahvo Tuononen (Teppana Ossipainen?) oli esivanhempiani samoin kuin 1711 syntynyt Iivana Tuononen. Olisi mukava selvittää molempien vanhemmat ja yhdistää heidät yhteen sukuun. Ilmeisesti Tuonosten sukuseura on tällaista selvitystä jo tehnyt, mutta en ole nähnyt näitä selvityksiä.