PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lammi | Johan Henrikson, s. 2.11.1831 - syntynyt missä?


Kaija Salminen
05.02.09, 22:25
Hei!
Olen etsinyt kissojen ja koirien kanssa syntymäpaikkoja ja vanhempia alla olevalle Lammilla asuneelle pariskunnalle. Voisikohan kukaan Lammin seudun tutkijoista auttaa minua? Kylien ja talojen nimet saattavat olla seuraavassa epäortodoksisesti kirjoitettuja, toivottavasti kuitenkin ymmärrettävästi:

Johan Henriksson, s. 2.11.1831, jonka syntymäaika on merkitty moneen kertaan Lammin rippikirjoissa, mutta sitä ja hänen vanhempiaan ei löydy Lammin kastetuista (Hiskistä). Ensimmäiset rippikirjamerkinnät löytyvät, kun hän oli renkinä Lammin Kataloisten kylän Saaristen torpassa v. 1849-50:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/lammi/rippikirja_1849-1858_tk165-166/241.htm (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/lammi/rippikirja_1849-1858_tk165-166/241.htm)
Sitä edeltävänä ajanjaksona v. 1838 – 48, TK165, häntä ei näy Saaristen torpassa. 1850-luvulla hän oli renkinä Kataloisten Paakkalassa ja Palosten kylän Pamppalassa. Siellä hän avioitui 1.6.1857 Eeva Kaisa Eevantyttären kanssa (on Hiskissä). Oli edelleen renkinä v. 1860 Pamppalassa, sitten Palosten kylän Lossalassa, Montolan kylän Lassilassa ja Kaitalan kylän Lintilässä. Muutti vielä Kaitalan kylän Appolaan, minkä jälkeen rippikirjatiedot päättyvät Digiarkistossa.

Vaimo Eva Caisa Evasdotter, s. 25.3.1829, jonka syntymäaika on myös Lammin rippikirjoissa. Tullut 15.2.1849 Koskelta (H.l.?) Lammille Kättärlän kylän Kintulaan seuraavan rippikirjan mukaan, sikäli kuin olen osannut lukea oikein:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/lammi/rippikirja_1849-1858_tk165-166/250.htm (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/lammi/rippikirja_1849-1858_tk165-166/250.htm)
Syntymätietoja ja vanhempia (äitiä) en ole löytänyt Hiskin Hämeenkosken kastetuista. Oli piikana Kintulan talon jälkeen Kataloisten kylän Brusilassa ja Paloisten kylän Pamppalassa v. 1855-58, jolloin oli jo samassa rippikirjassa Johan Henrikinpoijan kanssa, ja avioitui v. 1857.

Pariskunta sai ainakin kaksi lasta: Vilhelmiina, s. 24.11.1861 Lammi, Palonen, sekä Viktor, s. 5.3.1866 Lammi , Palonen.

Lammin ja Kosken mikrofilmejä (lastenkirjoja ym.) minulla on kaukolainatilauksessa, mutta niitä joutuu odottamaan. Toivoisin saavani edes jotakin pientä osviittaa Lammin seutua paremmin tuntevilta. Kiitos etukäteen.

Terv. Kaija Salosta

Juha
05.02.09, 22:48
Hiskistähän ei löydy tuon vuoden kastettuja Lammin osalta.

IGI-kortistosta löytyy 12.11.1831 syntynyt Johan Henriksson, jonka vanhemmat olivat Henrik Johansson ja Eva Johansson.

manda
07.02.09, 20:11
Vuosi sitten olin samoissa "tuskissa" ja luin lastenkirjoja etuperin ja takaperin! Nekin osittain aika surkeita, mutta kuitenkin nopeuttavat (rippikirja)tutkimista.
Ehkä kannattaa odotella niitä . . .
terv. manda

Kaija Salminen
07.02.09, 20:45
Hei!
Kiitokset Juhalle IGI-tiedoista ja Mandalle rohkaisusta ja empatiasta! Jään odottelemaan kaukolainarullia, mutta melkein olin unohtanut, että IGI:stä voi olla paljon apua. Juhan löytämä Johan Henrikssonin syntymäaika 12.11.1831 eroaa vain yhdellä numerolla rippikirjassa olleesta päivästä 2.11.1831, mistä heräsi epäilys, että rippikirjassa on ehkä kopiointi- tms. virhe. IGI:ssä ei ollut tarkempaa syntymäpaikkaa, mutta pelastava enkeli tuli apuun täällä koti-Salossa. Täkäläinen tutkijakollega oli löytänyt omista Lammin kastettujen mikrokorteistaan (jotka saan jopa lainaksi) seuraavat tiedot:

12/11 1831 Kurckjärvi, Sildola, Johannes , tp. Henric Johs. – Eva Johsdr.

Johanneksella on siis sama syntymäpäivä ja samat vanhemmat kuin Juhan IGI-tiedoissa, ja lisäksi kylä ja talo. Pikaisesti kävin tarkistamassa Digiarkiston Lammin rippikirjoista kyseisen kylän tiedot, ja pariskunta löytyi tosiaan Kurkijärven Sildolasta, mutta rouva oli kylläkin Eva Michelsdotter. Kunhan muilta töiltä ennätän, selvitän vielä, onko kyse oikeasta perheestä ja onko rouva Juhon- vai Mikontytär.

Tutkimisiin

Kaija