PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kiimingin vanhat tiet


tellervoranta
05.02.09, 12:20
Tästä pitäisi ilmestyä piirtämäni kuva Kiimingin vanhoista teistä. Paitsi jokivarren vanha tie,n.v1700, oli lisäksi katkoviivalla merkitsemäni tiet, esim. "Pottutie" Oulusta Honkasen kautta Yli-Iihin. Kotitaloni, tavallinen ja karjalaistyyppinen, ovat ruksilla joen molemmin puolin. Valitettavasti en saanut näkyviin värejä, joita käytin.

p mattila
05.02.09, 17:30
Hei ja vau! Tämä näyttää yli-iiläiskiiminkiläisjuurisen silmään upealta! Olen tässä tovin setvinyt Kiimingistä Ameriikkaan menneitten kohtaloita ja taidanpa taas palata Pohjois-Suomen sukuihin. Tiedätkö Tellervo tutkimusta, joka olisi eritoten tehty "ameriikankiiminkiläisistä"?

tellervoranta
05.02.09, 20:53
En kyllä tiedä.Katselin tuossa paria Kiimingin kirjaa, vaan ei erityisesti ollut ko aiheesta.
Omasta lähisuvusta Kiimingissä ei tietääkseni ole mennyt ketään. Yhteen Ala-Honkasen poikaan olen törmännyt merkinnällä Amerikkaan, vaan taisi lähtö jäädä haaveeksi. Muutamia yksittäisiä tapauksia tiedän sekä Amerikassa käyneitä.
Minullahan on mikrofilmit taloista vuoteen 1900 ja kastetuista vuoteen 1880 ja n. kuusi vuotta olen niitä lappanut.
On hyvä, jos kartoitat Amerikkaan menijöitä. :)

J.k.Lipsahti muuten kotitaloni väärään paikkaan, koska länsipuolella oleva on Haukiputaan rajalla. Kiiminkiä kyllä jatkuu Haukiputaalle päin rannassa ja itäpuolella.
Terveisin

tellervoranta
08.02.09, 13:00
Nyt en puhu teistä, vaan kun katsoin tietosi, iski ankara epäilys, että olisimme sukulaisia. Sanooko Johan Erik Erikinpka Hurun tytär Anna Greta, avio Tikka No26 mitään? :)

Hei ja vau! Tämä näyttää yli-iiläiskiiminkiläisjuurisen silmään upealta! Olen tässä tovin setvinyt Kiimingistä Ameriikkaan menneitten kohtaloita ja taidanpa taas palata Pohjois-Suomen sukuihin. Tiedätkö Tellervo tutkimusta, joka olisi eritoten tehty "ameriikankiiminkiläisistä"?

p mattila
27.02.09, 18:55
Hei Tellervo! Olenpa tosiaan ollut noitten ameriikanserkkujen lumoissa, etten ole joutanut täällä voorumilla käymään. Elikkäs minun sukuni Polojärviin on se, että Juuso Pekanpoika Polojärvi muutti Taivalkosken Polosta Kiiminkiin Kotajärven Tikan taloon (1863) ja Juuson tytär Priita avioitui Juho Hekkalan kanssa. Mutta Hurut eivät ole tulleet vastaan. Juuson äiti oli Liisa Holappa, sitä isoa Holapan sukua ja Juuson isä Pekka taas sitä Polon sukuhaaraa. Juuson vaimo oli Maria Manninen Kuusamon Poussusta. Tässä tällainen pikaselvitys, katselenpa taas hetken suomalaisia serkkuja! Siis Kiimingin sukulaiset ovat nimillä Tikka ja Polojärvi, Kotajärvellä näköjään vieläkin asuu Polojärvi -nimistä väkeä. Olisipa soma joskus haastella, ollaanko sukua vai ei. Mutta kaikki aikanaan!

p mattila
27.02.09, 19:01
Vielä; muuttivat taloon 31 Tikka

Pirkko

tellervoranta
27.02.09, 19:48
No niin, jatketaanko sitä Yli-Iin tietä :):)

Juuso Polojärven poika Aleksander s.7.5.1855 avioitui Anna Greta Johan Eeriksdr Huru s.28.8.1856 kanssa. Lapsosia näkyy...
Tämä Johan Eerik Eerikinpka on minun iiä:n veli ja hänestä olisi varmaan tullut Hurun isäntä, mutta kuoli nuorena. Iistä tullut leski jäi muutaman lapsen, mm. Anna Greta, kanssa, muutti pois. Isä Erkki Huru jäi asumaan taloa kuolemaansa asti.

Elähän huoli vielä mitään: meidän sukutaulussa on myös Hekkala haara :D:

Olemmekohan sukulaisia??? Aikaisemmista Tikoista olen yhdessä toisen henkilön kanssa tehnyt pitkän sukuselvityksen kuin myös Hekkalahaarasta.

p mattila
27.02.09, 20:07
Juu juu, kyllä tässä selvää sukulaisuutta alkaa olla ilmassa! Tuo Kiimingin Hekkalahaara on Kellosta, mutta sen varmaan tiesitkin jo. Kelloon Hekkalan suku on saanut vahvistusta Pudasjärven Ypykästä, Veteläisistä. Mistä sitten ne Veteläiset... no, ooppa tiiä, varmaan sekin aikanaan selviää. Laitoin Sinulle vielä tohkeissani privaatin viestin.

Pirkko

tellervoranta
27.02.09, 21:00
Kiitän;), luin sen.
Äitini sukuhaarassa on muistaakseni Leskelä emäntien kautta joku Veteläinen ....on semmonen kutina, että olisin tälle Forumillekin kirjoittanut. :eek:

kummia ovat nämä tiet...pääsinpähän takaisin otsikkoon :cool:

tellervoranta
28.02.09, 14:52
Kuljepa Pirkko tuosta Juuso Hekkala+Kaisasta isä Juho Juhonpka Hekkalaan s.1820+vaimo Brita Liisa Ponnosta isä Juho Hekkalaan s.1795 Haukip,( tullut 1814 Kiiminkiin)+vaimo Margareta Mikkoseen ja sieltä pariskunta Juho Juusonpka Mikkonen s.1762+vaimo Kristiina Larsintr Timonen/Hångala s.1771, niin sitten tämä Lars on meille yhteinen esi-isä :);):)

Taaksepäin polvissa voi sitten mennä, jos kuinka. Tuossa nuo vanhimmat näkyvät Haukiputaan Hiskissä ja digissä.

Kuljetaan vaikka rantatietä...

p mattila
28.02.09, 18:22
Jep, näinhän se menee, sain eräältä sukututkijalta kerran nähtäväksi tämän tutkimuksesi osan. En tosin koskaan selvittänyt, MIKSI tutkimuksesi sivusi myös Hekkalan sukua. Juuri tämä Kellosta tullut orpo (myös avioton) renkipoika Juho Hekkala (ensimmäinen pesti Kanniaisen talossa Kontiossa) otti vaimokseen tämän Mikkosen tyttären ja sitä rataa...Katselin nämä tiedot myös mikrofilmeiltä, vaikka Haukiputaan, Kiimingin ja Pudasjärven tiedothan ovat kohtalaisen näppärästi HisKistä löydettävissä. No tietty tämä rengiksi pestautuminen selvisi vasta filmiltä. Perimätieto kehno vain on jarrutellut tutkimuksen kulkua, on näköjään tosi hankala tuoda toisenlaista tietoa suvun omien tarinoitten keskelle.

Tämä on siis äitini isän sukua, Äidin äidin suku kiertyy Karjalankylän ja Pirttitörmän kautta Kiiminkiin sekin, Kontioon. Että "näitä polkuja tallaan"! Ja löytyyhän se sitten itse Vesainenkin suvusta kun tarpeeksi tutkaillaan.

tellervoranta
28.02.09, 21:45
Heips taas :)
Meidän suvun tutkimuksessa ja sukutaulussa on yritetty kartoittaa eri oksistoja. Taulussa on jatkettu Johan Hekkalan ja Margareta Mikkosen tyttärestä Greta Stiinasta, joka avioituu Eerik Henrikinpka Halosen eli Haipuksen kanssa. Lapset on myös lueteltu.
Tämä Kristiina Larsin tai Laurintr Timonen eli 1771-1855 ja asui Mikkosella koko avioliiton ajan, lopuksi tietenkin vanhana emäntänä.

skrivailen tätä tietä nyt tiuhanlaiseen, kun olisi tarettava lähteä huomenna vähän reissuun. Hyviä unia ;):cool:;)