PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Landsarkiven i Finland


rauken46
04.02.09, 21:25
Hej.
Jag har bett om hjälp att söka personer. Landsarkiven för Tavastehus och Viborg, svarar mig att dom inte har tid. Är det vanligt eller har jag otur. Har dom mycket att göra eller ställer dom inte upp. Jag är lite bortskämd med landsarkiven i Sverige. Jag får alltid ett svar. Om dom dom gör en mindre slagning så är det gratis och är det lite mer, ca en timmes jobb, får jag betala 400:-. Det är vad dom ställer upp med. Kan någon upplysa mig hur jag skall charma landsarkiven i Finland.
mvh
Leif Rondahl

Olarra
04.02.09, 22:29
Hej.
Jag har bett om hjälp att söka personer. Landsarkiven för Tavastehus och Viborg, svarar mig att dom inte har tid. Är det vanligt eller har jag otur. Har dom mycket att göra eller ställer dom inte upp. Jag är lite bortskämd med landsarkiven i Sverige. Jag får alltid ett svar. Om dom dom gör en mindre slagning så är det gratis och är det lite mer, ca en timmes jobb, får jag betala 400:-. Det är vad dom ställer upp med. Kan någon upplysa mig hur jag skall charma landsarkiven i Finland.
mvh Leif Rondahl

Kan inte kommentera fallet Tavastehus, men när det gäller min fars födelsestad Viborg, måste man tyvär säga att efter andra värdskriget ligger staden och arkivet utanför Finlands grenser (i Ryssland) - tyvär. De material som man lyckades evakuera finss i landsarkivet i St. Michels.
mvh Olavi A.

kkylakos
05.02.09, 07:37
Hej.
Jag har bett om hjälp att söka personer. Landsarkiven för Tavastehus och Viborg, svarar mig att dom inte har tid. Är det vanligt eller har jag otur. Har dom mycket att göra eller ställer dom inte upp. Jag är lite bortskämd med landsarkiven i Sverige. Jag får alltid ett svar. Om dom dom gör en mindre slagning så är det gratis och är det lite mer, ca en timmes jobb, får jag betala 400:-. Det är vad dom ställer upp med. Kan någon upplysa mig hur jag skall charma landsarkiven i Finland.
mvh
Leif Rondahl

Tack för tipset, kanske kan jag slippa att resa till Vadstena. Om arkivet inte har resurser så finns de inte. Alternativ är att resa hit eller att arbeta med ett yrkesforskare. (Själv tycker jag att det är jätte svårt att hitta bra yrkesforskare i Sverige...)

Några listade för Finland listade här http://www.genealogia.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=180%3Aprofessional-researchers&catid=121%3Aprofessional-researchers&Itemid=217&lang=sv

Ann
05.02.09, 10:34
Tack för tipset, kanske kan jag slippa att resa till Vadstena. Om arkivet inte har resurser så finns de inte. Alternativ är att resa hit eller att arbeta med ett yrkesforskare. (Själv tycker jag att det är jätte svårt att hitta bra yrkesforskare i Sverige...)

Några listade för Finland listade här http://www.genealogia.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=180%3Aprofessional-researchers&catid=121%3Aprofessional-researchers&Itemid=217&lang=sv
Hej!

Det finns nog många flera som gör släktforskningen som yrkesforskare än denna lista för Finland.

Mvh

rauken46
05.02.09, 20:42
Kan inte kommentera fallet Tavastehus, men när det gäller min fars födelsestad Viborg, måste man tyvär säga att efter andra värdskriget ligger staden och arkivet utanför Finlands grenser (i Ryssland) - tyvär. De material som man lyckades evakuera finss i landsarkivet i St. Michels.
mvh Olavi A.

Hej.
Tack för upplysningen. Att det under en längre tid har varit besvärligt för Finland och finländare med alla krig och ockupanter av utländska makter har jag nu först förstått. Det beror på att jag söker personer och platser.
Mycket har som sagt försvunnit med anledningen av alla krig.
Är St Michels ett Landsarkiv?
mvh
Leif Rondahl

rauken46
05.02.09, 20:44
Tack för tipset, kanske kan jag slippa att resa till Vadstena. Om arkivet inte har resurser så finns de inte. Alternativ är att resa hit eller att arbeta med ett yrkesforskare. (Själv tycker jag att det är jätte svårt att hitta bra yrkesforskare i Sverige...)

Några listade för Finland listade här http://www.genealogia.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=180%3Aprofessional-researchers&catid=121%3Aprofessional-researchers&Itemid=217&lang=sv

Hej där.
Kanske jag kan hjälpa dig. Jag har ca 20 års vana.
mvh
Leif Rondahl

Olarra
05.02.09, 21:46
Är St Michels ett Landsarkiv?
mvh Leif Rondahl

Hej Leif!
Ju, det är det, och det var dit som största delen av de föredetta finska Viborgs kyrkoböcker tex. evakuerades. En del av dom yngre material från 1900-talets första halvan blev kvar i Viborg. Det arrangeras resor till Viborg för dom som är intresserade att forska där. Det går att forska, men tex. fotokopierna kan kosta upp till 2 euro per styck. Men alltså största delen finns på finska sidan i St. Michels (Mikkeli på finska). Här är linken till arkivverkets hemsidor:
http://www.narc.fi/Arkistolaitos/sve/landsarkiven/

mvh Olavi A.

rauken46
05.02.09, 21:55
Hej
Det var ju bra det. Men så är jag där igen. Jag förstår eller pratar inte finska. Något annat språk än finska, kan jag inte se på sidan.
Vad gör jag?
mvh
Leif

Olarra
05.02.09, 23:22
Men så är jag där igen. Jag förstår eller pratar inte finska. Något annat språk än finska, kan jag inte se på sidan.Vad gör jag?
mvh Leif

No det är konstigt de, St Michels tycks vara de ända landsarkivet som har teksten bara på finska. Vist är savolax helt finskt, men ändå. Du kan ju alltid sicka email till adressen mikkeli(at)narc.fi på svenska eller engelska och fråga efter material du vill veta om - jag menar, att om det överhuvudtaget finns i St Michels. Vad är det för källor du vill gå igenom? Man kan ju alltid också fråga efter människor här, eller söka genom HISKI.
Olavi A.

kkylakos
06.02.09, 08:17
Vad är det för källor du vill gå igenom? Man kan ju alltid också fråga efter människor här, eller söka genom HISKI.
Olavi A.

Vad gäller närheten av Viipuri, kan man också använda Katiha (http://www.karjalatk.fi/katiha/index.php). Mer material än i Hiski, men lite besvärligare att använda - tycker jag. Och endast på finska?

Olarra
06.02.09, 09:32
Det finns också en massa olika personer nämda i J.W.Ruuths Viborgs stads historia, som säkert finns även i någon svensk bibliotek. Om jag mins rätt finns det fyra band i boken och mycket information om förhållanderna i staden i forna tiden - och på svenska.
mvh Olavi

eller
07.02.09, 13:46
Kaisa skrev::
"Själv tycker jag att det är jätte svårt att hitta bra yrkesforskare i Sverige."
Här är en länk:
http://www.genealogi.se/katalogen/
De är inte alla professionella, men har oftast bättre kunskap om sitt eget område än "professionella" forskare.
För övrigt har ju nästan varje hembygdsförening, med självaktning, en släktforskargrupp som kan sin socken, släkt o bygd. Se Google.
Och på Landsarkiven hjälper man, som sagt, till med mycket.
M v h Leif