PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Maria von Borgen från Borgå


rauken46
04.02.09, 21:18
Hej igen
Nu ställer jag åter frågan om von Borgen från Borgå. Hennes far och syskon och även hennes farfar Bertil Borg, klockare i Borgå har jag.
Enligt Svenska adelsätter av Elgenstierna avlider Maria 1742. Var? Hon finns ej att finna i några papper i Sverige efter 1722. Flyttade hon och maken till Borgå? Hon gifter sig 1707 med direktör Johan Dassau och flyttar från Eskilstuna 1722. Med hjälp av samtliga landsarkiv och Riksarkivet i Sverige, så finner vi inga spår efter henne eller Johan. (Jag frågat på denna sida tidigare). Måtte det finnas någon människa som kan lämna upplysningar. Landsarkiv i Finland, som jag skrivit till, har inte möjlighet att hjälpa mig. Borgås domkyrkoförsamling kunde inte det heller. Deras äldsta kyrkobok är från 1749. Jag har även skrivit till Genealogiska Föreningen i Finland och bett om forskarhjälp. Väntar svar därifrån. Skulle det var så svårt att tag i uppgifterna.
Hoppfull
Leif Rondahl

K-Erik
09.02.09, 17:58
Hejsan,
försök med mantalslängderna i Borgå socken från 1710 - 1733. Troligen har de bott på Drägsby gård eller i staden.
Någon kan säkert hjälpa dig, själv har jag just nu inte sådana möjligheter.