PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Augustin Ehrensvärd


Carl
04.02.09, 20:29
Olen lukenut, että kapteeni August Hagelbergin vaimo, Anna Lovisa Quick (1758-1840), oli Ehrensvärdin avioton lapsi. Tietääkö joku enemmän asiasta? Kuka oli Anna Lovisan äiti ja oliko äidillä muita lapsia? Syntyikö Anna Lovisa Suomenlinnassa? August Hagelbergin ja Anna Lovisa Quickin lapset muuttivat nimensä myöhemmin Hagelstamiksi.

Terveisin, Carl

Timo W
05.02.09, 10:25
August Hannibal Hagelstam. Hän oli G.A. von Boismanin tyttären Gustava Fredrikan puoliso (vihitty 1811 tammikuussa).
August Hannibal palveli kuninkaallisen armeijan laivastossa, ylennettiin kapteeniksi vuonna 1810, myöhemmin majuri.

August Hannibalin vanhemmat: Gabriel August Hagelberg ja Anna Lovisa Qvick (Suomenlinnan rakentajan Augustin Ehrensvärdin avioton tytär). Hagelstam nimi otettu käyttöön vuonna 1801.

August Hannibal Hagelstam osti Backaksen ja Silfvastaksen tilat vuonna 1824, myyjänä oli Suomen Keisarillisen Senaatin Finanssi-toimituskunta. Backaksen hinta oli 39 ruplaa 75 kopeekka hopeassa, Silfvastas maksoi 54 ruplaa 7 kopeekkaa hopeassa.

Lähde: http://www.valt.helsinki.fi/projects/kmuisti/matapupu/suutari/himmelitie/backas.html

Kapteeni Hagelbergin poika Gabriel August Hagelberg oli kiivas ja tarmokas, niin kuin hänestä kerrotaan. Itse kuvaa hän itseään sanomalla, ettei hänen luonteisensa miehen sovi olla kenenkään toisen alainen. Kustaa III:n Venäjä-sodan jälkeen 1788-90, johon hän otti osaa kapteenina, erosi hän sotapalveluksesta ja asettui Westerkullan kartanoon. Hän oli naimisissa Augustin Ehrenswaldin aviottoman tyttären Anna Lovisa Qvickin kanssa. Gabriel August Hagelbergilla oli kolme poikaa, jotka kaikki ottivat osaa Suomen sotaan 1808-09. Veljekset olivat kuitenkin jo vuonna 1801 vaihtaneet sukunimensä Hagelstamiksi. Syytä tähän ei tiedetä varmasti, mutta arvellaan poikien halunneen muuttaa nimensä, koska se olisi saattanut vaikeuttaa heidän sotilasuraansa. Hagelberg oli nimittäin riitautunut korkeiden herrojen kanssa, erikoisesti epäillään hänen suututtaneen herttua Fredrikin. Joka tapauksessa Hagelberg vihasi sydämessään Klingsporia eikä säästänyt sanojaan puhuessaan tästä.

Lähde: http://www.valt.helsinki.fi/projects/kmuisti/vantaa/helpit/westerkulla/westerkar.htm

Sami Lehtonen
05.02.09, 16:11
Erään muinaisen kansankiihottajan kerrottiin syntyneen neitseestä. Jos guuglattuja tuloksia Hagelstameista uskoo, niin ilmeisesti Anna Lovisa Qvick taas syntyi ilman äitiä.

Kysymykseni siis kuuluukin: Kuka oli Anna Lovisa Qvickin äiti ja mistä nimi Qvick tuli? Jos tietäisimme tämän ja paikan niin voisi vähän helpommin löytää lähteet, joissa myös tieto isyydestä voisi ilmetä. Vuonna 1758 käsittääkseni Augustin Ehrensvärd ei ainakaan itse enää ollut maisemissa, vaan sotimassa Pommerissa. Asialla tietysti ehti käydä 1757 puolellakin ja produktio olla valmis 9 kuukautta myöhemmin.

Carl
05.02.09, 17:09
Kiitos tiedoista Timo!

August Hannibalin nuorempi veli Otto Julius (Julius Magnus) oli myös kuuluisa mies:

http://www.vobam.se/kartografer.htm#H

Eniten minua kuitenkin kiinnostaa Gabriel August Hagelberg + Anna Lovisa Qvick, koska minun esivanhemmat asuivat jonkin aikaa kapteeni Hagelbergin omistamassa talossa (Gamla Kärr, Östersundom, Sipoo). Tämä minun esiäitini nimi oli Elsa Maria Qvick ja hänen miehensä oli myös ollut armeijan palveluksessa sairaalakomissaarina. Nyt olisi mielenkiintoista saada selville, oliko Anna Lovisa ja Elsa Maria mahdollisesti sukua toisiinsa.

Sami Lehtonen
05.02.09, 17:33
Kiitos tiedoista Timo!

August Hannibalin nuorempi veli Otto Julius (Julius Magnus) oli myös kuuluisa mies:

http://www.vobam.se/kartografer.htm#H

Eniten minua kuitenkin kiinnostaa Gabriel August Hagelberg + Anna Lovisa Qvick, koska minun esivanhemmat asuivat jonkin aikaa kapteeni Hagelbergin omistamassa talossa (Gamla Kärr, Östersundom, Sipoo). Tämä minun esiäitini nimi oli Elsa Maria Qvick ja hänen miehensä oli myös ollut armeijan palveluksessa sairaalakomissaarina. Nyt olisi mielenkiintoista saada selville, oliko Anna Lovisa ja Elsa Maria mahdollisesti sukua toisiinsa.

Hei Carl,

tiedätkö sinä, missä tämä Anna Lovisa on asunut/elänyt? Myös Elsa Marian synnyin- ja asuinseudut voisivat valaista asiaa.

Carl
05.02.09, 17:51
Kun Anna Lovisa Qvick meni naimisiin August Hagelbergin kanssa Nauvossa 18.11.1781, hän oli "jungfru från Sveaborg".

Carl
05.02.09, 18:02
Elsa Mariasta tiedän sen verran, että hän oli syntynyt 1765 ja kuoli 16.03.1834 Sipoo, Sundom Granö. Mies Carl Gustaf Sundström kuoli samassa paikassa 1836. He asuivat Sipoossa vuodesta n. 1810 kuolemaansa saakka, aluksi siis August Hagelbergin tilalla.