PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Suku Forumin rekisteröinti


admin
04.02.09, 15:47
Ystävällinen jäsen ilmoitti että käyttäjänimi "Neko":lla ei ollut ilmoittanut nimensä profiilissaan. Ilmeni että kyseinen "Neko" rekisteröintivaiheessa ilmoitti nimen mutta kävi sen jälkeen poistamassa sen profiilistaan:mad:.

On nähtävästi paikallaan muistuttaa:

Profiilissa on sääntöjen mukaan oltava etu+sukunimi, siis oma nimi. Ellei siellä ole niin jäsen joutuu käyttökieltoon. Mikäli huomataan että nimi on tekaistu niin sama tapahtuu. Mikäli sähköpostiosoite ei toimi tai on tilapäisosoite jonka kautta ei yhteyttä saa niin on suuri mahdollisuus että joutuu käyttökieltoon kun se huomataan. Forumin käyttö siis edellyttää että moderointi pystyy saamaan jäseneen yhteyttä tarvittaessa.

Vähän välillä tarkistamme profiilien tiedot ja lisäksi valppaat kanssakeskustelijat ilmoittavat mikäli säännöistä poiketaan.

Hasse

Neko
04.02.09, 20:06
Olen erittäin pahoillani, että loukkasin teitä esiintymällä nimimerkillä. En tajunnut käydä sääntöjä heti läpi niin tarkkaan, että olisin tajunnut kyseessä olevan suuri virhe. Nyt printtasin foorumin säännöt, jotten enää sortuisi väärinkäyttöön.

Tämä on mitä tapahtui: Pelästyin kun tajusin, että nimeni näkyy JULKISESTI KAIKILLE. En pidä siitä, että nimeni on eri puolilla internettiä. Olisin toivonut, ettei jokainen tuntematon ihminen tällä foorumilla saa tietoonsa kuka olen, kun täällä käydään läpi niinkin intiimejä asioita kuin omaa sukua. Toivoin intimiteettisuojaa, joka yleensä sukututkimusasioissa koskee kai eläviä henkilöitä.En siis yrittänyt piilottaa persoonaani adminilta vaan julkisesta profiilista.

Enpä ole ennen saanut porttikieltoa millekään foorumille (varsinkaan samana päivänä kun innoissani olen aloittanut kyseisen foorumin käytön). Ylpeyteni koki kolauksen.

Mutta käykää toki kaikki, joita asia on häirinnyt,profiilissani katsomassa kuka olen niin saatte itsellenne mielenrauhan. Nyt siellä on minusta oikein kuvakin. Sittenhän jokainen voi vielä googlettaa nimeni, jotta saa minusta lisätietoa.:D:

Ja vielä ihan oikeasti anteeksi, en normaalisti ole niin sarkastinen kuin nyt edellisessä kappaleessa. Nyt vain hermostuin hieman siitä, miten vahvasti täällä rekisteröitymiseeni reagoitiin. Olen ollut muillakin ihan asiallisilla foorumeilla, enkä ole tällaista kohdannut. Mutta säännöt ovat sääntöjä, ymmärrän. Enkä oikeasti tajunnut rikkovani niitä.:oo:

Aloitimme väärällä jalalla, siirrytäänpä nyt toiselle ja jatketaan puhtaalta pöydältä. Eikö?

Tämä foorumi vaikuttaa oikein hyödylliseltä, ja toivottavasti käyttäjätkin ovat mukavia. Sain jo ennen banneja todella ystävällisiä vastauksia kysymykseeni. Lämmin kiitos teille, jotka vastasitte! Olette parhaita.

admin
04.02.09, 21:56
Asia ihan kunnossa.

Edellytyksenä jäsenyydelle on että jäsenet näkevät ja Seura julkaisijana tietää kuka on kirjoituksen takana. Ulkopuoliset, Google ym. ei näe nimeäsi eikä muitakaan profiilin tietoja.

Valitan ettet voi keskustella anonyymisti tässä foorumissa - mutta ainakin nimesi ei näy Suku Forumin takia googlatessa.

Hasse

Tiina Lietzén
05.02.09, 00:02
Hei Hasse

Kyllä asia on niin, että google näkee. Ainakin kun googlasin pari päivää sitten omaa nimeäni lainausmerkeillä varustettuna, niin kaksi ekaa osumaa oli heti foorumin keskusteluihin. :oo:

Tiina

Sami Lehtonen
05.02.09, 00:25
Hei Hasse

Kyllä asia on niin, että google näkee. Ainakin kun googlasin pari päivää sitten omaa nimeäni lainausmerkeillä varustettuna, niin kaksi ekaa osumaa oli heti foorumin keskusteluihin. :oo:

Tiina

Mahtaisiko johtua siitä, että nimesi on vähän muuallakin, kuin pelkästään profiilissasi?

Tiina Lietzén
05.02.09, 00:44
Heippa

En tiedä, mutta noiden vilkaisemieni linkkien perusteella nimi näyttää olevan viestin ylälaidassa eli tavallaan lähettäjän kohdalla. Tietysti se on myös viestin alla, mutta luulisin kyllä tuon ylälaidan nimen tulevan jostain muualta... :confused:

Saattaapa olla, että google ottaa nimeni tuosta viestin yläpalkista tuohon forum-keskustelun "yhteenvetoonsa". Olisiko niin, että alussa rekisteröityneillä oli oltava koko nimi tuossa yläpalkissa, mutta nyt viime aikoina on käynyt nimimerkkikin? Vai onko tuo ylälaidassa näkyvä nimeni samasta paikasta lähtöisin kuin käyttäjätunnukseni? Oli miten oli, mutta google löytää ainakin sen. :)

Tiina

Hannu Hellsten
05.02.09, 01:44
Heippa

En tiedä, mutta noiden vilkaisemieni linkkien perusteella nimi näyttää olevan viestin ylälaidassa eli tavallaan lähettäjän kohdalla. Tietysti se on myös viestin alla, mutta luulisin kyllä tuon ylälaidan nimen tulevan jostain muualta... :confused:

Saattaapa olla, että google ottaa nimeni tuosta viestin yläpalkista tuohon forum-keskustelun "yhteenvetoonsa". Olisiko niin, että alussa rekisteröityneillä oli oltava koko nimi tuossa yläpalkissa, mutta nyt viime aikoina on käynyt nimimerkkikin? Vai onko tuo ylälaidassa näkyvä nimeni samasta paikasta lähtöisin kuin käyttäjätunnukseni? Oli miten oli, mutta google löytää ainakin sen. :)

Tiina
Hei Tiina
Minä olen näköjään liittynyt Forumiin käyttäjätunnuksellani samana päivänä kuin sinäkin omallasi, joten kyllä se nimimerkilläkin onnistui.
Olisiko niin kuin Sami kirjoitti, että google löytää näistä viesteistä, mutta että profiilissa ilmoitettu nimi on sen ulottumattomissa. Tästähän alun perin oli Nekon huoli.

Audrey
05.02.09, 04:41
Mikäli sähköpostiosoite ei toimi tai on tilapäisosoite jonka kautta ei yhteyttä saa niin on suuri mahdollisuus että joutuu käyttökieltoon kun se huomataan. Forumin käyttö siis edellyttää että moderointi pystyy saamaan jäseneen yhteyttä tarvittaessa.

Hasse


Toivottavasti tässä sähköpostiosoitteen tarkistamisessa ollaan sitten vähän löysempiä ja tarkistetaan asia yksityisviestilläkin, jos meiliosoitteeseen ei saada yhteyttä?
Vaihdan säännöllisin väliajoin forumeille antamani meiliosoitteet, ihan turvallisuussyistä, enkä välttämättä muista heti vaihtaa sitä profiiliinkin, varsinkaan jos ei tule hetkeen käytyä täällä.

Ymmärrän Nekoa hyvin. Omakin rekkautumiseni tänne venyi pariin vuoteen juuri tuon nimiasian takia. Olen parilla muullakin forumilla ja tämä taitaa olla ainoa jossa nimestä ollaan sekä ylläpidon että kanssakirjoittajien toimesta näin kiinnostuneita. (Enpä ole kyllä muulla forumilla nähnyt jäähyaitiotakaan, mikä herätti ihmetystä aluksi kun en heti edes oivaltanut kyseisen boksin tarkoitusta :D: ).

admin
05.02.09, 07:04
Hei Hasse

Kyllä asia on niin, että google näkee. Ainakin kun googlasin pari päivää sitten omaa nimeäni lainausmerkeillä varustettuna, niin kaksi ekaa osumaa oli heti foorumin keskusteluihin. :oo:

Tiina

Niinkuin tässä on kommentoitu jo - profiilitiedot ei näy Googlelle jne. mutta tietenkin kaikki muut sivulla olevat asiat, allekirjoitukset, viestien tekstit, otsikot jne. näkyvät Googlelle kuten kaikille muillekin tahoille samalla tavalla kuin Sinulle silloin kun et ole kirjautuneena. Selasin äsken Googlea samalla hakuehdolla ja - 169 osumaa jossa ensimmäinen nimelläsi varustettu oli viittaus tekstiin "...terveisin T.L."

Juha
05.02.09, 07:50
Ihan sivukommenttina;

Omasta mielestäni on itsestään selvää, että pyytäessäni apua toisilta tutkijoilta, ilmoitan samalla kuka olen. Ja kun tiedän kuka apua on antanut, osaan häntä myös kiittää, antaa lisätietoja jne jne.


En toisaalta ymmärrä, miksi forumille annettu sähköpostiosoite pitäisi välillä vaihtaa turvallisuussyistä :confused: Osoite ei nimittäin suoraan näy mistään - ainoastaan silloin, jos itse haluat lähettää suoran viestin toiselle käyttäjälle, tulee osoitteesi näkyviin.

Juha

admin
05.02.09, 08:45
Toivottavasti tässä sähköpostiosoitteen tarkistamisessa ollaan sitten vähän löysempiä ja tarkistetaan asia yksityisviestilläkin, jos meiliosoitteeseen ei saada yhteyttä?
Vaihdan säännöllisin väliajoin forumeille antamani meiliosoitteet, ihan turvallisuussyistä, enkä välttämättä muista heti vaihtaa sitä profiiliinkin, varsinkaan jos ei tule hetkeen käytyä täällä.

Ymmärrän Nekoa hyvin. Omakin rekkautumiseni tänne venyi pariin vuoteen juuri tuon nimiasian takia. Olen parilla muullakin forumilla ja tämä taitaa olla ainoa jossa nimestä ollaan sekä ylläpidon että kanssakirjoittajien toimesta näin kiinnostuneita. (Enpä ole kyllä muulla forumilla nähnyt jäähyaitiotakaan, mikä herätti ihmetystä aluksi kun en heti edes oivaltanut kyseisen boksin tarkoitusta :D: ).

Mikäli sähköpostiosoite on viallinen niin miten yksityisviestillä voi saada henkilöä kiinni mikäli ko. "ei tule hetkeen käytyä täällä"?

Tosiasia on että mikäli ei ylläpidä toimivaa sähköpostiosoitetta profiilissaan niin kyseinen käyttäjä on aina riskivyöhykkeellä. Täten mm. kaikki ne jotka käyttävät tilapäistä, pelkästään foorumikeskustelua varten luotua sähköpostiosoitetta: kannattaa laittaa foorumin profiiliin vakituisen sähköpostiosoitteenne.

Oma sähköpostiosoite on nyt ollut käytössä n. 11 vuotta. Vakuutan että mikäli näkisin että sen liittäminen Suku Forumin profiiliin olisi itselleni suuri riski niin en sitä olisi tehnyt.

Sami Lehtonen
05.02.09, 08:50
Hei Tiina
Minä olen näköjään liittynyt Forumiin käyttäjätunnuksellani samana päivänä kuin sinäkin omallasi, joten kyllä se nimimerkilläkin onnistui.
Olisiko niin kuin Sami kirjoitti, että google löytää näistä viesteistä, mutta että profiilissa ilmoitettu nimi on sen ulottumattomissa. Tästähän alun perin oli Nekon huoli.

Olemme näemmä kaikki liittyneet heti heinäkuussa 2007. Itselläni oli alkuun käyttäjätunnuksena akronyyminen väännös nimestä, jonka adminin suosiollisella avustuksella vaihdoin kokonaiseen nimeen vasta myöhemmin s.v.

Tuo oli juuri se, mitä hain takaa, eli käyttäjätunnus ja mahdollinen "signatuuri" - niinkuin minulla tuo automaattisesti lisättävä viimeinen rivi - näkyy Googlelle.

Tiina Lietzén
05.02.09, 10:15
Hei

Juu, kuvittelin, että tuo googlen löytämä "ylärivi" tulisi profiilista, mutta se ilmeisesti tulee näiden viestien yläpalkista olevasta käyttäjätunnuksesta, jota ilmeisesti itse ei voi edes vaihtaa, vai kuinka?

Muuten olen kyllä samaa mieltä Juhan kanssa tuosta nimen käytöstä. :)

Tiina

admin
05.02.09, 10:30
Hei

Juu, kuvittelin, että tuo googlen löytämä "ylärivi" tulisi profiilista, mutta se ilmeisesti tulee näiden viestien yläpalkista olevasta käyttäjätunnuksesta, jota ilmeisesti itse ei voi edes vaihtaa, vai kuinka?

Tiina

Itse ei voi vaihtaa - mutta tietenkin pyynnöstä admin/modet voivat. En kuitenkaan suosittele että kaikilla olisi mitäänsanomattomia käyttäjätunnuksia. Tunnushan on osittain sitä varten että tunnistaisimme kirjoittajan.

Tiina Lietzén
05.02.09, 10:47
Hei Hasse

Totta.
Asiasta toiseen ja vähän tämän aiheen viereenkin. Miten tuohon allekirjoitukseksi saa kuvan, kuten ymmärtääkseni sinulla on nuo yhteystiedot? En löytänyt ohjeista.

Tiina

Juha
05.02.09, 10:50
Mene tuohon vasemmalla ylös ja valitse "Käyttäjätiedot"

Sieltä ota "Muokkaa allekirjoitusta"

Sen jälkeen voit lisätä kuvan aivan samalla tavalla kuin lisäisit sen tavalliseen viestiinkin eli tuosta kellertävästä kuvakkeesta tekstiruudun yläpuolella


Juha

Tiina Lietzén
05.02.09, 11:38
Hei Juha

Ei ole meikäläisen allekirjoituksen muokkauksissa tuota kuvanlisäysnappia (tässä viestihommassa se kyllä on), vaan ainoastaan tuo kellertävä puhekupla, josta tulee kai lainaus. :eek:

Tiina

Erkki Järvinen
05.02.09, 12:53
Hei Juha

Ei ole meikäläisen allekirjoituksen muokkauksissa tuota kuvanlisäysnappia (tässä viestihommassa se kyllä on), vaan ainoastaan tuo kellertävä puhekupla, josta tulee kai lainaus. :eek:

Tiina

Kyllä siellä ylhäällä vasemmalla on;
-> Käyttäjätiedot,
-> Control Panel / asetukset,
-> Muokkaa allekirjoitusta,

Tiina Lietzén
05.02.09, 13:27
Hei Erkki

Kyllä tuo Muokkaa allekirjoitusta -kohta löytyy, vaan ei sellaista keltaista laikkaa, josta saisi kuvan lisättyä.

Paitsi että nyt löysin sieltä allekirjoituskohdan alapuolelta "allekirjoituskuvaa" varten alueen, mutta ei siinä kyllä keltaista nappia ole. :rolleyes:

Nimim. "menen optikolle" :oo:

admin
05.02.09, 13:43
Liitteessä on oman selaimen näkymä allekirjoituksen muokkauksesta. Se häviksissä oleva ikoni/painike on korostettu punaisella

Hasse

tellervoranta
05.02.09, 13:59
Miksei minulla ole tuollaista, vaan kuten Tiina sanoi, on tagit ja alla signature. :eek: (tässä tietenkin on, vaan ei käyttäjäpaneelissa)

Ritva Puomilahti
05.02.09, 14:08
Samoin minulta puuttuu allekirjoituksen muokkauksesta nuo neljä merkkiä, jotka ovat tässä vastauslomakkeessa noiden merkkien "kasvata sisennystä" ja "Lisää (Quote)..." eli siis nuo: lisää linkki, poista linkki, lisää sähköpostiosoite ja lisää kuva.

Ritva

Juha
05.02.09, 14:11
Admin osannee vastata parhaiten, mutta voisiko teillä olla evästeet "cookies" estettynä selaimesta. Se voisi periaatteessa vaikuttaa asiaan

Juha

admin
05.02.09, 14:57
Itse vilkaisisin onko Java ja JavaScript aktivoitu selaimessa...

Ritva Puomilahti
05.02.09, 15:09
Javat on aktivoitu ja cookiesit sallittu, joten siitä ei ole kiinni. Pystyn kyllä tarvittaessa allekirjoituskuvan lisäämään, koska minulta ainakin löytyy tuon ruudun alapuolelta Signature Picture, jossa on tämä mahdollisuus: Lataa allekirjoituskuva, jossa kuvan voi ladata joko toiselta palvelimelta tai omalta tietokoneelta. Noiden ikonien puuttuminen vain ihmetyttää. Käytän kyllä Ubuntua, mutta vaikea uskoa, että sillä olisi tässä tapauksessa mitään merkitystä.

Ritva

jyrkienator
05.02.09, 15:33
Itsellänikin oli noin kuinka Ritva kertoi, latasin kuvan jonka jälkeen kuva tuli näkyviin ja kuvan viereen alleviivattu teksti Insert Signature Picture

Siitä klikkaamalla sain kuvan allekirjoitukseni alle, jos se nyt näkyy?

Erkki Järvinen
05.02.09, 16:26
Hei Erkki

Kyllä tuo Muokkaa allekirjoitusta -kohta löytyy, vaan ei sellaista keltaista laikkaa, josta saisi kuvan lisättyä.

Paitsi että nyt löysin sieltä allekirjoituskohdan alapuolelta "allekirjoituskuvaa" varten alueen, mutta ei siinä kyllä keltaista nappia ole. :rolleyes:

Nimim. "menen optikolle" :oo:

minullahan on allekirjoituskuva (osoitekuva) lisättynä sieltä mistä neuvoin - vai puhutaankohan me nyt eri asiasta.

Seppo Niinioja
05.02.09, 16:33
On teillä murheet...

Seppo Niinioja
nimellä vaan ei nimimerkillä, kuvalla tai ilman

Tiina Lietzén
05.02.09, 23:25
Kyllä tässä Erkki varmaankin samasta asiasta puhutaan, mutta näyttää siltä, että toisilla tuo näyttö on erilainen kuin toisilla. Itsellänikin kaikki Javat, cookiet ym. on kyllä sallittuina, mutta ei näy napit. Sain homman kuitenkin toimimaan. Liitteenä kuva allekirjoitusnäytöstäni, jos se jotakuta kiinnostaa.

Ja nyt on nähtävästi kadonnut koko allekirjoitus viestin alalaidasta, ainakin esikatselun mukaan. :eek:

Tiina

Juha
06.02.09, 08:24
Onhan sinulla rasti kohdassa "Näytä allekirjoituksesi".

Kun olet kirjoittamassa uutta viestiä, tuo ruutu näkyy heti tuossa alapuolella



Juha

Tiina Lietzén
06.02.09, 10:07
Hei

Kyllä tuo allekirjoituksen puuttuminen johtui ihan minusta tällä kertaa ja rastikin oli paikallaan. En ollut tajunnut, että pitää painaa vielä sitä Insert signature -kohtaa (tai mitä siinä nyt lukikin). Kun painoin sitä, allekirjoitus tuli näkyviin.

Tiina

tellervoranta
06.02.09, 14:24
....kokeilen edelleen kuvatusta alle...