PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Apua tulkintaan tarvitaan


Kukkis
04.02.09, 15:01
Linkki: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/orivesi/rippikirja_1815-1824_tk150-151/52.htm
Kysymys:
Mitä lukee toisella rivillä Matts Mattsson 16.6.1773 jälkeen ja lähinnä mihin siinä viitataan Johan Lindqvistillä?

Kukkis
04.02.09, 20:57
Lisäystä kysymykseeni:

Matti Matinpoika tuli ennen avioitumistaan Oriveden pappilaan rengiksi, mutta varmuutta siitä, että mistä ei ole tiedossani.

Matti Matinpoika oli syntynyt Oriveden rippikirjojen mukaan 16. kesäkuuta 1773 ja avioiduttuaan 22. lokakuuta 1815 Orivedellä hän muutti Alavudelle,
jossa hänen nimensä kohdalle ilmestyy syntymäpaikaksi Lohtaja (Lochteå).

Kuitenkaan mistään lähteistä ei ilmene hänen olemassa oloa Lohtajalla rippikirjojen mukaan, toisaalta Suur-Lohtaja on ollut Saloisten emäseurakunnan kanssa varsin suuri alueellisesti ja väliin on mahtunut Kalajokilaaksokin.

Se missä hän oli asustanut ja ketkä olivat hänen vanhempansa ja sisaruksensa on todellakin minulle suuri mysterio ja asiaa on miettinyt minun lisäksi joitakin muitakin erityisesti asiantuntijoita alueelta. Luulisi jotain kiinnostavan, jos heidän juuristaan puuttuisi Matti -veli.

Tatupoika
28.02.09, 22:15
Siinä näyttäisi olevan toinen rivi renkejä, eivät liity toisiinsa.

Sariainen
01.03.09, 19:06
Linkki: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/orivesi/rippikirja_1815-1824_tk150-151/52.htm
Kysymys:
Mitä lukee toisella rivillä Matts Mattsson 16.6.1773 jälkeen ja lähinnä mihin siinä viitataan Johan Lindqvistillä?

Minä kyllä lukisin sen Carl Johan Lindstedt 1810 tai 1820.
Aivan varma ei voi olla nimen edess olevasta merkinnästä. Siinä on kaksi päällekäin.
Terv., SARIAINEN :confused:

Tatupoika
01.03.09, 20:24
Matti Matinpoika on lähtenyt 22.10.1815 (lukee viimeisessä sarakkeessa), sarakkeissa 3...9 on ollut Mattia koskevia merkintöjä. Tilan säästämiseksi ja renkien suuren määrän takia on uusi sarake renkejä aloitettu ylhäältä ei niin tärkeiden tietojen päälle. Siinä siis lukee toisen rengin nimi, ei liity Mattiin muuten kuin yhteisen palveluspaikan muodossa. Minua kiinnostaa jokusen rengin lyhenne: drengf:, muut pelkkä dr, oliko jonkin sortin pomorenki?

eeva häkkinen
01.03.09, 21:53
Minua kiinnostaa jokusen rengin lyhenne: drengf:, muut pelkkä dr, oliko jonkin sortin pomorenki?

drengfougd?

Seppo Niinioja
02.03.09, 07:28
drengfougd?

Seuran sivulla olevan lyhenneluttelonkin (http://www.genealogia.fi/lyh/) mukaan drgf on drängfogde, suomeksi isäntärenki. Lea Lampénin Ruotsalais-suomalaisen suursanakirjan (1973) mukaan fogde on "vouti; maatilan työnjohtaja". Ammattikoulutusta heille ruvettiin antamaan vuodesta 1840 Tammelassa sijaitsevassa Mustialan maanviljelys- ja meijeriopistossa, josta on ollut puhetta Lagerstam-ketjussa. Oppilaat olivat "Fogde Elever" ja he toimivat valmistuttuaan kai pääasiassa kartanoiden pehtoreina (inspektor). Mustialan opetusohjelmaan tuli myöhemmin myös agronomikoulutus.

Seppo Niinioja