PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Suomennetut sukunimet ja alkuperäiset


Järvi
10.08.07, 13:27
Suvussani on muutamia 1900-luvun alussa suomennettuja sukunimiä ja ongelmana on, että perimätieto ei enää kerro, mitkä alkuperäiset nimet olivat.

Tietäisikö joku, onko mahdollista löytää arkistotietoa nimien muuttamisesta?

Antti Järvenpää
10.08.07, 13:53
Koitappa virallisen lehden hakuja. Oheisen linkin pitäisi toimia http://194.100.116.230/asp/nimihaku.asp?lang=fi

Jos ei toimi, mene osoitteeseen genealogia.fi ja edelleen kohtaan henkilönimet, josta kyseinen linkki on kopioitu kohdan Nimitietokantoja alta.

Täältä löytyy melkoinen määrä nimimuutoksia, josta ainakin itse olen löytänyt etsimäni.

Ritva Puomilahti
10.08.07, 14:12
Kuka tästä tietokannasta vastaa? Eli siis kenelle voi tehdä korjauspyynnön yhden perheenjäsenen virheellisesti kirjoitetusta uudesta sukunimestä. Muiden sukunimet ovat oikein. Kyseessä on siis todella tietokantaan pujahtanut kirjoitusvirhe.

Järvi
10.08.07, 17:35
Kiitos tiedosta! Haku näytti toimivan myös siten, että vain suomennettu nimi kirjoitetaan kenttään eli alkuperäistä ei tarvita. Jotain jo löytyikin...

Antti Järvenpää
10.08.07, 18:54
Kuka tästä tietokannasta vastaa? Eli siis kenelle voi tehdä korjauspyynnön yhden perheenjäsenen virheellisesti kirjoitetusta uudesta sukunimestä. Muiden sukunimet ovat oikein. Kyseessä on siis todella tietokantaan pujahtanut kirjoitusvirhe.

Minulla ainakaan ei ole aavistustakaan, kuka tuosta tietokannasta vastaa. Ehkäpä joku Suomen Sukutukimusseuran toimihenkilö osaisi ottaa kantaa asiaasi.

kkylakos
13.08.07, 09:35
Kuka tästä tietokannasta vastaa? Eli siis kenelle voi tehdä korjauspyynnön yhden perheenjäsenen virheellisesti kirjoitetusta uudesta sukunimestä. Muiden sukunimet ovat oikein. Kyseessä on siis todella tietokantaan pujahtanut kirjoitusvirhe.

Tietokannan on tarkoitus vastata alkuperäistä lähdettä (useimmiten virallinen lehti) joten kannattanee tarkistaa onko virheellinen kirjoitusasu ollut jo siellä. Muutospyynnöt voi lähettää toiminnanjohtajalle, joka ohjannee sopivaan työjonoon.