PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Onko vihitty?


Harri-Ilmari
31.01.09, 18:20
Tulinkohan oikeaan tulokseen, että vihillä käynti olisi "unohtunut".
Salomon Salomoninpoika Kivenmäki s. 21.9.1840 Alavus k. 29.1.1913 Alavus ja Gustava Jaakopintytär Möykkymäki s.21.4.1838 Kuortane ovat Alvudella avioliittoon kuulutettu 8.9.1866 mutta vihittyjen luettoloista heitä ei löydy. Gustaava on synnytänyt pojan Kustaa 5.12.1873 ja syntyneiden luettelossa on merkintä, että Kustaa olisi äpärälapsi. Alavudelta saamassani sukuselvityksessä on maininta, että Salomonille ja Gustaavalle on myennetty avioero 16.3.1875, mutta siinäkään selvityksessä ei ole mainintaa vihkimisestä.

Tapani Kovalaine
31.01.09, 22:02
Tässä on digikuva, joka valaisee kyseessä olevan avoparin tilanteita:

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/alavus/rippikirja_1871-1880_mko95-123/315.htm

Avoliitto on purkautunut viimeistään vuonna 1880, kun Salomo on toisen henkilön kanssa ryhtynyt liittoutumaan. Avoparin kaksi lasta ovat sikälis aviottomia, että mahdollisuutta saada avio aikaan tuomioistuimen päätöksellä ei ole haluttu käyttää. Avioeroa ei ole tapahtunut 16.3.1875, vaan ripitys sen johdosta, että onko sitä nyt pitänyt lapsia saada aikaan ilman kirkon alttarilla saatua lupaa. Abs tarkoittaa ripitystä eikä avioeroa. - Lasten isyys vaikuttaa riidattomalta, sillä lapset ovat niin kutsuttuja kihlalapsia. Kannattaisi hankkia Salomonin jälkeen tehty perukirja, josta näkyisi perilliset. - Kihlauksella oli aiempien lakien mukaan oikeusvaikutuksia. Vasta vuonna 1988 (muistaakseni) vaikutukset poistuivat avioliittolain uudistuksen myötä. Tosin vihittävää paria laissa yhä nimitetään kihlakumppaneiksi, vaikka he eivät koskaan olisi "menneet kihloihin".

Harri-Ilmari
31.01.09, 23:59
Kiitos tiedoista. Olin tuota samaa rippikirjan sivua itsekin tutkinut, mutten päässyt selvyyteen mitä pappi siihen oli kirjoittanut.
Tämä Salomon taisi olla aika kovakalloinen kaveri kun seuraavan vaimon kanssa värkättiin neljä äpärälasta ennenkuin mentiin vihille. Taisi Salomokin saada muutakin kuin papilta moitteita.
Rippikirjoihin pienellä käsialalla kirjoitettujen tekstein tulkitsemisen oppimiseen taitaa kulua vielä hyvä tovi, vai onko niistä tehty joku oppikirja mitä voisi hyödyntää