PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Carl Grönros & Wilhelmina Syrén


Riitta Autere
26.01.09, 17:23
Carl Grönros, joka oli ammatiltaan mahdollisesti suutari tai suutarikisälli, sekä Wilhelmina Syrén olivat molemmat Pietarhovissa Venäjällä kesäkuun alussa 1862. He olivat tuolloin täysi-ikäisiä ja uskonnoltaan luterilaisia ja saattoivat olla keskenään naimisissa, mutta avioliitosta en voi olla täysin varma. Siihen tietoni sitten loppuvatkin. Tietäisikö joku jotain lisää?

Terveisin,

Riitta

Tuula Cu
30.01.09, 12:03
Minulla on tiedoissa Anna Sofia Wilhelmina Syrén, joka syntyi 13.8.1820 Espoossa, meni 1844 Lars Pehkosen kanssa naimisiin Pielisjärvellä ja asui Pankajärvi 5:ssä perheineen ainakin vielä rippikirjan 1860-69 aikana. Tarina kertoo, että Espoon ja Lieksan-Pielisjärven välillä hän olisi asunut Loviisassa. Mutta luulen, että hän ei ole seikkaillut Pietarhovissa, kun sai samana vuonna heinäkuussa lapsenkin.

Wilhelmina Syrénejä ei kuitenkaan varmaan monta ole, kun hänet luet pois laskuista... Loviisasta löytyneistä Wilhelminoista olen kiinnostunut.

Tuula K

Riitta Autere
30.01.09, 16:50
Minulla on tiedoissa Anna Sofia Wilhelmina Syrén, joka syntyi 13.8.1820 Espoossa, meni 1844 Lars Pehkosen kanssa naimisiin Pielisjärvellä ja asui Pankajärvi 5:ssä perheineen ainakin vielä rippikirjan 1860-69 aikana. Tarina kertoo, että Espoon ja Lieksan-Pielisjärven välillä hän olisi asunut Loviisassa. Mutta luulen, että hän ei ole seikkaillut Pietarhovissa, kun sai samana vuonna heinäkuussa lapsenkin.

Wilhelmina Syrénejä ei kuitenkaan varmaan monta ole, kun hänet luet pois laskuista... Loviisasta löytyneistä Wilhelminoista olen kiinnostunut.

Tuula K
Kiitos Tuula!

Olet oikeassa, tiedossasi oleva Wilhelmina Syrénisi ei vaikuta sille Wilhelminalle, jota etsin. Etsimälläni Wilhelminalla on jokin kontakti Berndt Alexander Winkiin tai tämän vaimoon Elisabeth Annassoniin, koska hänet mainitaan kesäkuussa 1862 pariskunnan tyttären kummina Carl Grönrosin kanssa vailla mitään muita tietoja. Etsiminen on, kuten koko Winkin perheen varhaisvaiheiden osalta, tällä hetkellä vielä hakuammuntaa ja poissulkemista.

Kiitos avusta!

Riitta

Leena Nikula
27.10.15, 08:19
Löysin tämän vanhan ketjun, kun pohdiskelin Anna Sofia Vilhelmiinan muuttoa Pielisjärvelle.
Vilhelmiinanhan saapuu rippikirjan mukaan kesäkuussa 1840 Pielisjärvelle pappilan piiaksi. 1841 hän synnyttää aviottoman pojan Berndt Henrikin. Kastekirjassa ei ole kastemerkintää, mutta lasten ja rippikirjoissa syntymäpäiväksi on merkitty 10 tai 19. tammikuuta. 1843 hän saa toisen aviottoman pojan Lars Johanin, joka kuoli vauvana. 1844 hän avioituu Lars Pehkosen kanssa ja muuttaa Pankajärvelle.

Tuula Cu
31.10.15, 15:38
Joo, aika nopeasti tämä Anna Sofia Wilhelmina on synnyttänyt sen jälkeen, kun on matkannut Pielisjärvelle, matka on ollut hänelle todella rankka. Mutta reipas nuori nainen hän on ollut, selvinnyt vanhempien varhaisesta kuolemasta eteenpäin Helsingin-Espoon tienoilla.

Siskoni on tätä tapausta enemmänkin aprikoinut; jos olet tätä sukua, voin antaa privaatisti hänen yhteystietonsa ja hän pääsee aprikoimaan kanssasi :).

Muistaakseni Loviisassa ASW:n kanssa samassa piirissä (talossa?) on asunut nuorimies Berndt, ehkä vanhimman pojan isä?

Tuula K

Leena Nikula
31.10.15, 19:30
Kiitos vastauksesta. Laitan yksityisviestiä.