PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Krivitsky/Kivikko


Pekka A.
19.01.09, 19:58
Hei kaikille. Etsin tietoa äitini puolen suvusta Viipurista. Perhe muutti 1930-luvulla Suomeen ja silloin nimeksi vaihtui Kivikko. Alun perin se esiintyi Karjalassa muodoissa Krivitsky/Krivitski/Krivitskij.

Paikallisesti ehkä tunnetuin perheessä saattoi olla Konstantin Krivitsky, joka lauloi bassoa Viipurin Laulumiehissä. Hänellä oli kolme poikaa Onni, Toivo ja Väinö.

Konstantinin kastetodistuksen mukaan hänen isänsä oli Vikenti Ounfreinpoika Krzywicki. "Puolan alamainen", roomalaiskatolinen, syntynyt Kaunasissa.

Arvostaisin ihan mitä tahansa lisätietoa.
Kiitos!

Tapani Kovalaine
20.01.09, 10:25
Karjala-tietokantahaku KATIHA löytää erään veturinkuljettaja Onni Kivikon, joka on vuonna 1906 syntynyt Viipurissa, mutta mahtaako kuulua tuodon Krivitsky-sukuun?

Veturinkuljettaja Onni Olavi Kivikko 1906 +9.2.1945 http://www.karjalatk.fi/katiha/sl.gif KuHa 1945

Pekka A.
20.01.09, 10:41
Hei Tapani! No toden totta sukua on. Onni on ukkini, joka tosin kuoli työmaalla sattuneessa onnettomuudessa jo ennen syntymääni.
Olen sen verran aloittelija näissä sukuasioissa, että en edes tiennyt tällaisen tietokannan olemassaolosta.
Kävin itsekin katsomassa sitä ja siinä Onnin yläpuolella on Lauri Kivikko, joka myös kuuluu sukuun. Kaatui nuorena jatkosodassa.

Tämä kysymys on mahdottoman laaja, mutta osaatko neuvoa mistä voisin löytää tietoja tämän Onni Kivikon isän, Konstantin Krivitskyn vaiheista. Konstantin siis syntyi Viipurissa ja oli katolisen seurakunnan jäsen.

Monet kiitokset!
terv. Pekka Anttila

Tapani Kovalaine
20.01.09, 10:54
Joku muu kyllä tietää, mutta minä löysin vain arkistolaitoksen VAKKA-tietokannasta (narc.fi kautta) tiedon, että Turun katolisen seurakunnan kirkonarkisto löytyy. Viipurista ei ollut mainintaa. Suosittelisin yhteydenottoa arkistolaitoksen palveluihin.

http://www.narc.fi:8080/VakkaWWW/HakuTulos.action?hakuTyyppi=perusHaku&hakuVapaaSana=katolinen+seurakunta&hakuAlkuVuosi=&hakuLoppuVuosi=&hakuSailArkisto=MikaTahansa&hakuAmLuokka=MikaTahansa&search=Tee+haku

Marja Salminen
19.05.09, 15:51
Meidän arkistosta löytyy Anna s.1884 +1947 hän oli Konstan sisar, Annalla oli tytär Maria ja Marian lapsista on elossa vielä kaksi.
Annan hautakivessä sukunimi kirjoitettu muotoon Krsheviski.
Konsta on vihitty 23.2.1900 Porissa.
Nimenmuutoksista löytyi 1931 Krivitskij muutetun Kivikoksi, muutosta hakivat Konstantin, pannuseppä, Lauri Johannes lapsi, Onni Olavi veturinlämmittäjä, Toivo Gunnar lapsi ja Väinö Konstantin kauppa-apulainen.

Pekka A.
21.05.09, 18:07
Hei Marja,
Monet kiitokset vastauksestasi!
Mistä ihmeestä olet löytänyt noin paljon tietoa, josta suurin osa on minulle uutta?!
Mainitsit, että "meidän arkistosta" löytyy... Mitä arkistoa tarkoitat?
Entä mistä löysit tietoa Annan lapsista? Yritin itse kovasti jäljittää häntä, kun hän vielä Viipurissa asuessaan kuului roomalais-katoliseen seurakuntaan. En ole löytänyt edes kuolintietoja.
Ja vielä haluaisin kysyä, että tiedätkö missä Annan hauta on, kun osasit kertoa, että hautakivessä sukunimi on kirjoitettu muotoon Krsheviski. Tiedätkö muuten kuuluiko hän kuollessaan edelleen room.katoliseen seurakuntaan?
Entä missä mahtavat Annan lapsenlapset asua? Tiedätkö heidän nimiään? Voisin yrittää varovaisesti heitä lähestyä. Jos heiltä vaikka saisi lisätietoa. Kovasti kiinnostaisi tietää enemmän tästä Konstantinin isän historiasta:
Monin terveisin,
Pekka Anttila

Marja Salminen
21.05.09, 18:23
Hei Pekka
Laitoin jo aiemmin tämän forumin kautta sinulle yksityispostia sähköpostiisi, käyhän sieltä katsomassa niin löydät puhelinnumeron johon voit soittaa vaikka heti. Jos muitakin sattuu kiinnostamaan niin Anna on haudattu Hämeenlinnaan.

Eeva Lehtinen
10.03.11, 12:20
Olen etsimässä mitä tahansa tietoa John Gergasta syntynyt Suomessa 1835, kenties ollut katolinen, mutta siitäkään ei ole varmuutta. Onko kukaan törmännyt nimeen? Nimi voi olla myös muodossa Guerga tai Gherga. Hän on myöhemmin muuttanut Norjaan ja sieltä Amerikkaan.
Onko olemassa Viipurin katolisen seurakunnan jäsenluetteloita?

Pekka A.
10.03.11, 17:30
Hei. Minulla ei ole mitään tietoa kyseisestä suvusta. Nimi ei ole tullut vastaan omissa selvityksissäni. Vaikka ei minusta ollut apua, niin ajattelin vastata, että et turhaan odota. Onnea etsintään! terv. Pekka

Eeva Lehtinen
10.03.11, 19:33
Kiitos, voihan joskus jonkun haaviin jäädä joku Gergakin. Luultavasti ei kirkonkirjoista löydy, en tiedä, mihin uskontokuntaan ovat kuuluneet ja mitä tehneet, mutta ehkä jostain lähteistä voisi löytyä. Turkkilaisalkuperää.