PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kainuun Olli Korhosen jälkeläisten oikea alkujuuri


Matti Lund
14.01.09, 18:25
Kainuun Olli Korhosen jälkeläisten oikea alkujuuri


Havaitsin viestiketjuissa, ettei sanallisesti ilmoittamiani oikaisuja Olli Korhosen sukupuuhun ole alkuunkaan ymmärretty tällä listalla, vaan on jatkettu virheellisten tietojen umpimähkäistä kopiointia ja levitystä. Tämä levitys näyttäisi saaneen jopa uutta innostusta. - Aika pöyristyttävää, täytyy sanoa, ettei osoitettuja virheitä ole välitetty pysähtyä ajattelemaan.

Siksi laitan oheen Olli Korhosen sukupuun alkujuuren mahdollisimman yksinkertaisesti visualisoidussa muodossa, jotta asian helposti oivaltaisi vaatimattomammallakin ymmärryksellä varustettuna.


Kaavion väri- ja nuolisymboliikan selitän ensin:

Syvän vihreällä olevat sukusuhteet ovat asiakirjadokumenteilla varmistettuja tietoja niin, ettei mitään muuta pätevää tulkintamahdollisuutta niitä vastaan voida esittää. (Todisteet löytyvät kommenteistani viestiketjussa "Korhonen etsii juuriaan ...". Tässä on vastaus ketjun alkuunpanijalle.)

Vaaleanvihreä tarkoittaa, että sukusuhteen laatua ei ole ilmoitettu suoraan missään asiakirjassa, mutta siten värjätty nuorempi Olli Korhonen näyttää perineen vanhemman Olli Korhosen talon ja on varmuudella samoja Vihtamon Korhosia.

Punainen soikio ja punainen katkoviiva tarkoittavat, että on useampia aihetodisteita, jotka viittaavat Jussi Korhosen ja Ragni Korhosen osalta siihen, että he kuuluivat Vihtamon Olli Korhosen sukuun, mutta siitä ei ole toistaiseksi sukusuhteen laadun varmistavaa tietoa. Näistä punaisista juurista ei siis ole riittävää varmuutta, ja lisälöydöt asiakirjoista saattavat vielä ratkaista suuntaan tai toiseen sen, kuihtuvatko vai kukoistavatko nämä juuret Olli Korhosen yhteydessä.

Olen jakanut Olli Korhosen lapset kahteen avioon siten, että poikien jakautuminen on selvä, mutta Ragnin suhteen katraaseen olen jättänyt avoimeksi.

Olen laittanut asiakirjoista löytämäni tiedot Ollin vanhempien poikien vaimoista, koska niistä ei näytä olevan kenelläkään muulla tietoa kuin minulla. Tässä ne tiedot samalla jaan muille.

Nuoremmista pojista en ole merkinnyt mitään muuta kuin heidän nimensä ja Hannun osalta hänen elinaikansa, koska siitä oli niin syntymävuodesta kuin kuolinvuodestakin liikkeellä rajusti virheellisiä aikamäärätietoja. Hannun tarkan kuolinpäivän voi tarkastaa kalenteriohjelmalla: se on oikeudenpöytäkirjassa ilmoitettu: vuoden 1680 huhtikuun ensimmäinen tiistaipäivä (Lähde: Sotkamon välikäräjät 8.04.1680, KA 1680, nide T.1, s.110.)

Kaavio on vasta alustava, sillä en ole ehtinyt vielä tarkastaa kokonaisuudessaan keräämääni runsasta lähdemateriaalia. Päätin laittaa kaavion esille näin keskeneräisenäkin, koska väärää sukujohtoa on nyt innostuttu niin voimakkaasti levittämään eikä sellainen ole suotavaa tietojen oikeellisuuden kannalta.


terveisin Matti Lund

Ann
14.01.09, 19:44
Kiitos Matti tiedosta!

Oletin minäkin että se Kaupin tekemä sukuselvitys olisi OK.
Joten on parempi ohjata kurssi oikeata reittiä pitkin, muuten vene uppoa ja jäämme rannalle katsomaan tapahtunutta.

Totta kai pitää korjata Olli I, Olli II ja Olli III Korhosen suhteen jota se vihdoin ja viimeksi tulee oikein.
Olli Korhosen jälkeläiset olen yrittänyt parhaani mukaan saada jotakin järkevää asian suhteen mutta se alku on ollut tosi paha pala selvittää.

Olen tosi kiitollinen kaikille jotka ovat auttaneet minua saada Kainuun Korhosen sukua suuremmaksi.

Tällä hetkellä taitaa olla n. 4.600 henkilöä, josta n. 4.000 ovat syntyneet ennen v. 1909.
Teen sitten lähiaikoina muutoksen sinne ”Kainuunsuvun”- sivuille.

Terveisin

blue-eyed
14.01.09, 21:23
Matti hyvä,

kyllä olen huomioinut Sinun arvokkaan työsi, apusi ja tutkimuksesi Korhosista, vaikka en ole niitä vielä omiin tietoihini korjannutkaan. Mutta, asia pysyy kyllä mielessä ja käyn Korhosten kimppuun heti, kun jaksan ja ehdin. Nyt vain puhti ei siihen riitä, en tiedä mikä virus on iskenyt, ei siis tietokonevirus vaan joku tauti.

Sukututkimuspuuhaa on riittänyt, kun olen yrittänyt etsiä vastauksia tuolla SukuHakurissa oleviin Kainuuta koskeviin kysymyksiin, vaikka en nyt mikään expertti niissä olekaan. Löysin toki taas uuden sielunsiskon, joka samalla on jopa moninkertainen sukulainen.

Jospa tässä yhteydessä uskallan esittää Sinulle kainon pyynnön, että onko mitenkään mahdollista, että saisit siellä arkistokäynneilläsi selvitettyä myös minun Sotkamon Klemettiseni, ne kun nyt ovat siellä samassa paikassa tarjolla, missä Korhosetkin (Yahoon Kainuun ryhmä)

Selvitit taidolla jo esi-isäni Kovalaiset, mutta äitini puolen Klemetit kaipaisivat perusteellisen tutkimuksen 1600-luvulla. Olen yrittänyt selvittää niitä vuosien varrella useammankin henkilön kanssa, mutta ilmeisesti kenelläkään ei riitä mielenkiintoa asiaan perusteellisesti ja omat taitoni eivät riitä. Minulle on ehdotettu esi-isäksi myös Kajaanin linnan rakentamisajatuksen kuninkaalle esitellyttä Klemetti Eerikinpoikaa sekä Kuluntalahdessa asunutta profossia, mutta mitään varmuuttahan asiasta ei ole. Kun näitten Klemettien alkuperän saisin selville, niin sitten voisin rauhassa keskittyä vaikka Korhosiinkin. Kun Kovalaiset ja Klemetit ovat järjestyksessä voin huokaista, että oman sukupuuni peruselementit ovat ojennuksessa.

Et ehkä muista, mutta vuosien aikana olet pelastanut minut jo monesta pälkähästä. Kiitos!!

Terkuin

Korhoant
15.01.09, 18:14
Kiitos Matti, kun laitoit Olli Korhosen jälkeläisiä järjestykseen. Nyt minunkin maalaisjärkeni alkaa käsittää lasten järjestyksen. Yritin itse sinun tiedoistasi koota alkuketjun, mutta eihän se onnistunut. Mielestäni myös jatkosukupolvissa 1650-1700 on epävarmoja "tulkintoja", mutta???

Kiitos ja hyvää jatkoa tutkimuksillesi. Terveisin Martti K

Matti Lund
15.01.09, 23:57
Nyt minunkin maalaisjärkeni alkaa käsittää lasten järjestyksen. Yritin itse sinun tiedoistasi koota alkuketjun, mutta eihän se onnistunut. Mielestäni myös jatkosukupolvissa 1650-1700 on epävarmoja "tulkintoja", mutta???

... Terveisin Martti K


Hyvä, jos "tiedon piirustaminen" paransi tiedon vastaanotettavuutta.

Olen kyllä pannut merkille eräät ongelmakohdat esitetyissä Olli Korhosen pojan Svenin jälkipolvitauluissa, varsinkin Kaupin tauluissa. Muiden poikien jälkipolvitauluista ei esityksiä näyttäisi näytillä olevankaan.

Eräs virheellisyyksien aiheuttaja lieneekin pitäytyminen kapea-alaiseen Svenin jälkeläisten keruiluun, tyyliin "poimi rusina ja kopioi pikaisesti se tauluun", jolloin suhteiden analysointi ja siitä avautuvat oikeaan suuntaan johdattavat sukuverkoston piirteet ovat jääneet huomaamatta.

Sukututkimuksessa on joskus se vaikeus, että kun ajatustakin pitäisi olla kovasti mukana, mutta mielikuvitus ei saa silloin olla liian vilkas.

En ole ehtinyt tutustua Leean laatimiin tauluihin, mutta Arlan antama referaatti Leean kirjan johdannostahan muistaakseni osoitti, ettei siinä katsauksessa ollut niitä mielikuvitus -Olleja kummittelemassa, vaan Leea piti Sveniä vuonna 1611 verotukseen tulleen Vihtamon Olli Korhosen poikana niin kuin hänen käyttämiensä lähteiden perusteella pitääkin.

Kalenteriohjelmasta muuten tarkistin sen Hannu Korhosen kuolintiistain vuodenpäivän, ja se oli 6.04.1680 ja Hannun kuolinsyyn tutkinta pidettiin kiirastorstaina 8.04.1680!

terveisin Matti Lund

Ann
20.01.09, 09:31
Hei!

Olen tehnyt "Kainuunsuvut"- sivuille uudempi version Korhosen suvusta.

Terveisin

Sari H
21.01.09, 10:09
Matille suuri kiitos asian oikaisusta ja sain hurjan paljon lisätietoa Korhosista aiemmasta ja tästä keskustelusta.
Olen myös laittanut korjauksia muillekin jotka eivät tätä forumia lue, jos siellä on heillä ollut tuo myös väärin.

Kiitokset!

Matti Lund
21.01.09, 11:23
... ja sain hurjan paljon lisätietoa Korhosista aiemmasta ja tästä keskustelusta.
Olen myös laittanut korjauksia muillekin jotka eivät tätä forumia lue, jos siellä on heillä ollut tuo myös väärin.

Kiitokset!

Hei Sari

Etsit Rusi Korhosen isän Matti Korhosen alkuperää ja niissä merkeissä kerroin aikaisemmin joitakin tietojani Murtomäenkylässä joitakin aikoja asuneesta Matti Korhosesta.

Vaikka tätä Matti Korhosta verotettiin suhteellisen lyhyen aikaa, vaikuttaa kuitenkin siltä, että hän olisi asunut torppaansa vielä jonkin ajan sen jälkeen, kun verottaminen oli loppunut, eli kun hänen nimeään ei tavata enää maakirjoista.


Ja vaikuttaa siltä, että torppa ei heti verotuksen loputtua vapautunut toisten asutettavaksi. Cajaneborgin vapaaherrakunnan talvikäräjillä, Paltamo ja Sotkamo 4-5.02.1659 (nide T.1, mf ES2113) Nimittäin todetaan, että "Matti Korhoisen 1/8 mtl talon Murtomäellä on ottanut Antti Sirviäinen". Muuta siitä käsittelystä ei selviä, sillä asiasta on seuraavalla aukeamalla arvioni mukaan 7 riviä lisää, mutta se aukeama on täysin lukukelvottomaksi turmeltunut, osittain itse asiakirjan, osittain mikrofilmauksen osalta.

Jännittävä yhteensattuma on se, että tässäkin, kuten Pyhäjoen Pyhäjärven tapauksessa (ks. aloittamaani ketjua siitä), Korhosta seuraa talossa Sirviö!

Jännittävä on myös Oulunsuun Korholan Matti Korhosen/Korhosten esiintyminen. Siellä esiintyy Matti Korhonen samaan aikaan kuin Murtomäessäkin, Korhola on kahdessa savussa, kun kantaosaa siellä asuu Antti Korhonen. Oulunsuun Korhola näyttää sitten jälleen yhdistyvän, mutta taas pitkähkön tauon jälkeen 1640 -luvulla sitä aletaan jälleen asumaan kahdessa verotetettavassa yksikössä. Antti Korhosen tilalle tuli jo 1630 -luvulla kantaosaan hänen poikansa Pekka ja toisessa osassa on taas Matti Korhosen nimi, mutta hänen osansa autioituu jälleen viimeistään 1650.

Jos aihetta ilmenee, annan Sinulle näistä tarkempia tietoja. Tämä oli vain yleismuistutus Sinulle, että olen näiden parissa edelleen.

terv Matti Lund

Sari H
21.01.09, 11:25
Suuri kiitos Matti jälleen! Tarkastelen tätä viestiäsi tarkemmin, mutta nyt kiirus töihin. Mukavaa päivänjatkoa !

Sari H
22.01.09, 11:03
Matti. olen hukannut s-postiosoitteesi ja minulla olisi sinulta kysyttävää. Voisitko meilata mulle osoitteeseen heimonen.sari*dnainternet.net * tilalle se at merkki. Kyse Oulun rippikirjoista. Anteeksi että laitoin tämän tänne....

Matti Lund
13.01.11, 18:46
Hei Sari

Etsit Rusi Korhosen isän Matti Korhosen alkuperää ja niissä merkeissä kerroin aikaisemmin joitakin tietojani Murtomäenkylässä joitakin aikoja asuneesta Matti Korhosesta.

Vaikka tätä Matti Korhosta verotettiin suhteellisen lyhyen aikaa, vaikuttaa kuitenkin siltä, että hän olisi asunut torppaansa vielä jonkin ajan sen jälkeen, kun verottaminen oli loppunut, eli kun hänen nimeään ei tavata enää maakirjoista.


Ja vaikuttaa siltä, että torppa ei heti verotuksen loputtua vapautunut toisten asutettavaksi. Cajaneborgin vapaaherrakunnan talvikäräjillä, Paltamo ja Sotkamo 4-5.02.1659 (nide T.1, mf ES2113) Nimittäin todetaan, että "Matti Korhoisen 1/8 mtl talon Murtomäellä on ottanut Antti Sirviäinen". Muuta siitä käsittelystä ei selviä, sillä asiasta on seuraavalla aukeamalla arvioni mukaan 7 riviä lisää, mutta se aukeama on täysin lukukelvottomaksi turmeltunut, osittain itse asiakirjan, osittain mikrofilmauksen osalta.

Jännittävä yhteensattuma on se, että tässäkin, kuten Pyhäjoen Pyhäjärven tapauksessa (ks. aloittamaani ketjua siitä), Korhosta seuraa talossa Sirviö!

Jännittävä on myös Oulunsuun Korholan Matti Korhosen/Korhosten esiintyminen. Siellä esiintyy Matti Korhonen samaan aikaan kuin Murtomäessäkin, Korhola on kahdessa savussa, kun kantaosaa siellä asuu Antti Korhonen. Oulunsuun Korhola näyttää sitten jälleen yhdistyvän, mutta taas pitkähkön tauon jälkeen 1640 -luvulla sitä aletaan jälleen asumaan kahdessa verotetettavassa yksikössä. Antti Korhosen tilalle tuli jo 1630 -luvulla kantaosaan hänen poikansa Pekka ja toisessa osassa on taas Matti Korhosen nimi, mutta hänen osansa autioituu jälleen viimeistään 1650.

Jos aihetta ilmenee, annan Sinulle näistä tarkempia tietoja. Tämä oli vain yleismuistutus Sinulle, että olen näiden parissa edelleen.

terv Matti Lund


Nyt on kyllä niin, että alan vakuuttua siitä, että Rusi Matinpoika Korhosen isä oli Matti Antinpoika Korhonen Oulunsuun Korholan talosta.

Yksinkertainen syy tälle vakuuttumiselle oli eri tyyppisten veroluetteloiden tarkempi katsominen läpi siltä ajankohdalta, joka edeltää sitä, jolloin Korhonen saapuu Niskankylään, ja vähän sen jälkeen.

Tällöin RL 1653 (WA774) kertoo autiosta vapaavuosilla otettujen osassa, että Niskankylässä on ottanut autiosta talon Matti Antinpoika Korhonen. Kun tämän jälkeen katsoo, mitä tästä on käräjillä, niin käräjille on haastettu Rusi Korhonen vastaamaan tämän autiotilan katselmusasiassa, mutta Rusi ei ilmaannu paikalle, joten häntä sakotetaan siitä 3 hopeamarkalla.

En voi toisaalta tulla muuhunkaan tulokseen sen takia, että Matti Antinpoika Korhoselle ensin erotetaan Oulunsuusta 1/4 manttaalin talo hänen veljensä Pekka Antinpoika Korhosen asuttaman ½ manttaalin perintötalon kyljestä. Ilmeisesti Matti Antinpoika on ollut "kanssa-asujana" jo tätä ennen ja haluaa oman itsenäisen talonosansa syystä tai toisesta (eli ei tule hyvin toimeen veljensä Pekan kanssa, lisäksi on kolmaskin veli Heikki Korhonen). Käräjiltäkin löytynee tästä käsittelyä.


Tämä Matti Antinpoika Korhosen yritys Oulunsuussa tyssää kuitenkin alkuunsa, sillä talo on vuosien 1650...1653 Oulunsuun maakirjoissa kirjattu autioksi. Kun Matti Antinpoika Korhonen -niminen mies on vuonna 1653 ottanut aution Niskankylästä ja samanniminen Matti Antinpoika Korhonen on jättänyt Oulunsuussa 1/4 manttaalin kruununtilan autioksi 1650 ja se on vielä merkitty vuoden 1653 maakirjaan hänen autiokseen, tuskin tämän yhtäaikaisen liikkeen takana voi olla kukaan muukaan Matti Antinpoika Korhonen kuin tämä Oulunsuun mies.

terv Matti Lund

Sari H
13.01.11, 18:51
Hei Matti

Kiitokset näistä tiedoista!

Sari

Korhoant
14.01.11, 13:43
Nyt on kyllä niin, että alan vakuuttua siitä, että Rusi Matinpoika Korhosen isä oli Matti Antinpoika Korhonen Oulunsuun Korholan talosta.

Yksinkertainen syy tälle vakuuttumiselle oli eri tyyppisten veroluetteloiden tarkempi katsominen läpi siltä ajankohdalta, joka edeltää sitä, jolloin Korhonen saapuu Niskankylään, ja vähän sen jälkeen.

Tällöin RL 1653 (WA774) kertoo autiosta vapaavuosilla otettujen osassa, että Niskankylässä on ottanut autiosta talon Matti Antinpoika Korhonen. Kun tämän jälkeen katsoo, mitä tästä on käräjillä, niin käräjille on haastettu Rusi Korhonen vastaamaan tämän autiotilan katselmusasiassa, mutta Rusi ei ilmaannu paikalle, joten häntä sakotetaan siitä 3 hopeamarkalla.

En voi toisaalta tulla muuhunkaan tulokseen sen takia, että Matti Antinpoika Korhoselle ensin erotetaan Oulunsuusta 1/4 manttaalin talo hänen veljensä Pekka Antinpoika Korhosen asuttaman ½ manttaalin perintötalon kyljestä. Ilmeisesti Matti Antinpoika on ollut "kanssa-asujana" jo tätä ennen ja haluaa oman itsenäisen talonosansa syystä tai toisesta (eli ei tule hyvin toimeen veljensä Pekan kanssa, lisäksi on kolmaskin veli Heikki Korhonen). Käräjiltäkin löytynee tästä käsittelyä.


Tämä Matti Antinpoika Korhosen yritys Oulunsuussa tyssää kuitenkin alkuunsa, sillä talo on vuosien 1650...1653 Oulunsuun maakirjoissa kirjattu autioksi. Kun Matti Antinpoika Korhonen -niminen mies on vuonna 1653 ottanut aution Niskankylästä ja samanniminen Matti Antinpoika Korhonen on jättänyt Oulunsuussa 1/4 manttaalin kruununtilan autioksi 1650 ja se on vielä merkitty vuoden 1653 maakirjaan hänen autiokseen, tuskin tämän yhtäaikaisen liikkeen takana voi olla kukaan muukaan Matti Antinpoika Korhonen kuin tämä Oulunsuun mies.

terv Matti LundTervehdys!
Kun Matti Antinpoika Korhonen saapuu Niskankylään Oulunsuun Korholasta, niin hän siis ei voine olla sama henkilö Murtomäessä esiintyvän Matti Korhosen kanssa? Mutta milloin Matti on saapunut Oulunsuun Korholaan ja onko mitään todisteita, että hän olisi saapunut sinne Pielisestä (Nurmeksesta) Pohjois-Karjalasta?
Pekka Heikinpoika Korhonen/Lähtevä saapuu Ulajärven Niskankylän Lähtevään Pielisen pitäjästa 1700-luvun alussa. Löytyykö mitään vahvistavia tietoja, että hän olisi Matti Antinpojan pojanpoika?

Näitä kyselee Korhosiin "sotkeutunut" Korhonen, Martti K http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon9.gif

Matti Lund
14.01.11, 15:39
Tervehdys!
Kun Matti Antinpoika Korhonen saapuu Niskankylään Oulunsuun Korholasta, niin hän siis ei voine olla sama henkilö Murtomäessä esiintyvän Matti Korhosen kanssa? Mutta milloin Matti on saapunut Oulunsuun Korholaan ja onko mitään todisteita, että hän olisi saapunut sinne Pielisestä (Nurmeksesta) Pohjois-Karjalasta?
Pekka Heikinpoika Korhonen/Lähtevä saapuu Ulajärven Niskankylän Lähtevään Pielisen pitäjästa 1700-luvun alussa. Löytyykö mitään vahvistavia tietoja, että hän olisi Matti Antinpojan pojanpoika?

Näitä kyselee Korhosiin "sotkeutunut" Korhonen, Martti K http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon9.gif


Veroluetteloiden mukaan, esimerkiski RL:n 1627 (WA773) Pekan, Matin ja Heikin isä Antti Korhonen oli vielä elossa ja 60 -vuotias, eli syntynyt sen mukaan 1567, Pekka oli tällöin 30 -vuotias eli syntynyt 1597.

Vuoden 1625 jauhatusluetteloon on Oulunsuuhun kirjattu sekä Antti Korhonen että Matti Korhonen (ES852: 4959A: 37). Tästä ei tietysti varmuudella selviä se, onko tämä Matti Korhonen Antin poika vai veli.


Vuoden 1624 vuotuisverossa on Antti Korhonen (ES850:4952A: 178). Listassa on myös Matti Antinpoika, mutta listasta ei selviä, onko hän Korhosia, Mutta vuoden 1623 kymmenysluettelossa on taas sekä Antti että Matti Korhonen.

Edelleen otantoja Antti (Eskonp.) Korhosesta:

VV 1619 (¾ m.)
KYMM 1618 (Antti Eskonpoika)
KYMM 1617
VV 1617
KYMM 1616
VV 1616
KYMM 1615
VV 1613 (¾ m.)
KYMM 1612
VV 1610 (¾ m.)
HLL 1609 (2)
VT 1608 (¾ m.,4:6 äyriä)
VV 1606 (½ m., Anders Kårhonen)
VV 1605 (3 pa, Anders Rahkoi) luult. nimivirhe
VV 1603 (1/4 m., 3 pa, Anders Kahoinen)
KYMM 1603 Anders Eskilsson
VV 1602 (1/4 m., 3 pa, Anders Kahoinen)
VV 1601 (1/4 m., 3 pa, Anders Eskilsson)
KYMM 1600
KYMM 1598
KYMM 1595
VV 1595 (8 pa)
KYMM 1594
VV 1594 (8 pa)
VV 1593 (8 pa)
VV 1592 (8 pa) Antti Korhonen
VV 1591 (10 pa) Esko Laurinp., poltettu vuonna 1590!
VV 1590 (10 pa) Esko Laurinp.
VV 1588 (10 pa) Esko Laurinp.
KYMM 1587 Esko Korhoi
VV 1587 (10 pa) Esko Laurinp.
VV 1586 (10 pa) Esko Laurinp.
VV 1585 (8½ pa) Esko Laurinp.
VV 1584 (8½ pa) Esko Laurinp.
KYMM 1583 Esko Korhonen (Eskell Korhoine)
KYMM 1582 Esko Korhonen (Eskil Korhoinen)
VV 1582 (8 pa) Esko Laurinp. (Eskell Larsson)
VV 1581 (8 pa) Esko Laurinp. (Eschill Larsson)
KYMM 1580 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
KYMM 1580 Esko Korhonen (Eskil Korhoinen)
VV 1579 (8 pa) Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
KYMM 1578 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
KYMM 1577 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
VV 1577 (8 pa) Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
KYMM 1576 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
KYMM 1571 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
VV 1570 (8 pa) Lauri Korhonen (Lasse corhoijnen)
KYMM 1569 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
VV 1569 (8 pa) Lauri Korhonen (Lasse carhoij)
KYMM 1568 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
VV 1568 (7 pa) Lauri Korhonen (Lasse Corhoijnen)
VV 1567 (5 pa) Lauri Korhonen (Lasse Korhoin)
KYMM 1566 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
KYMM 1564 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
VV 1562 (5 pa) Lauri Korhonen (Lasse Kårhoin)
VV 1560 (5 pa) Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
VV 1557 (4 pa) Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
KYMM 1556 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
NV 1554 (4-½) Lauri Korhonen (Lasse Koroinen)
NV 1552 (4-½) Lauri Korhonen (Lasse Korinen)
NV 1551 (5-½) Lauri Korhonen (Lasse Koroijnen)
NV 1550 (5-½) Lauri Korhonen (Lasse Kuraijnen)
NV 1549 (5-½) Lauri Korhonen (Lasse Kuraijnen)
NV 1548 (7-½) Lauri Korhonen (Lasse Karaijnen)

VoudintiliLuettelossa ei pääse vuotta 1548 pitemmälle taaksepäin.

Jotain lisääkin on, mutta keskeytyy tämä istunto tähän.

Matti Antinpoika Korhonen tuskin asui vakituisesti muualla kuin Oulunsuussa.

Rusi on saattanut kierrellä renkinä laajemminkin, mutta tuskin hän on syntynyt Oulunsuun ulkopuolella.

terv Matti Lund

Korhoant
14.01.11, 16:16
Kiitos Matti! Nyt tuli kattava selvitys Matti Antinpoika Korhosen taustasta ja hänen esi-isistään.
Täytyy tälle pohjalle rakentaa Muhoksen Korhosten "sukupuu".

Kiitos!
terv Martti K

Tapani Kovalaine
14.01.11, 22:22
Tervehdys!
Kun Matti Antinpoika Korhonen saapuu Niskankylään Oulunsuun Korholasta, niin hän siis ei voine olla sama henkilö Murtomäessä esiintyvän Matti Korhosen kanssa? Mutta milloin Matti on saapunut Oulunsuun Korholaan ja onko mitään todisteita, että hän olisi saapunut sinne Pielisestä (Nurmeksesta) Pohjois-Karjalasta?
Pekka Heikinpoika Korhonen/Lähtevä saapuu Ulajärven Niskankylän Lähtevään Pielisen pitäjästa 1700-luvun alussa. Löytyykö mitään vahvistavia tietoja, että hän olisi Matti Antinpojan pojanpoika?
Näitä kyselee Korhosiin "sotkeutunut" Korhonen, Martti K http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon9.gif
Esi-isäni Mauno Maunonp Nevalainen (1721-1794) tuli Pohjois-Karjalasta Utajärven Ahmaksen kylän Lähtevään noin vuonna 1750 ja avioitui 1753 lautamies Pekka Korhosen (1702-1765) Maria-tyttären (1732-1785) kanssa, mutta tuolloin tyttären sukunimenä oli Seppänen. Vai oliko hän sittenkin Seppänen?

Kun Maunon lähtöpaikaksi on ilmoitettu Pielis, niin se tarkoittaa tuon ajan kirjauksissa yhtä hyvin Nurmesta kuin Lieksaakin eli Pielisjärven pitäjää. Luulin jo hetken, että oliko ne Korhosetkii sieltä Pielisen vaaroilta...

http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/2qzmiv?fi+0336+vihityt+391) 5.4.1753 Niska drg. Magnus Nevatar (Nevatar nimen perässä ! -merkki) pg. Mar. Pehrsdr. Seppänen
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/muhos/rippikirja_1751-1759_ik117/37.htm (http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/muhos/rippikirja_1751-1759_ik117/37.htm)
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/muhos/rippikirja_1741-1749_ik117/38.htm

Korhoant
15.01.11, 10:46
Esi-isäni Mauno Maunonp Nevalainen (1721-1794) tuli Pohjois-Karjalasta Utajärven Ahmaksen kylän Lähtevään noin vuonna 1750 ja avioitui 1753 lautamies Pekka Korhosen (1702-1765) Maria-tyttären (1732-1785) kanssa, mutta tuolloin tyttären sukunimenä oli Seppänen. Vai oliko hän sittenkin Seppänen?

Kun Maunon lähtöpaikaksi on ilmoitettu Pielis, niin se tarkoittaa tuon ajan kirjauksissa yhtä hyvin Nurmesta kuin Lieksaakin eli Pielisjärven pitäjää. Luulin jo hetken, että oliko ne Korhosetkii sieltä Pielisen vaaroilta...

http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/2qzmiv?fi+0336+vihityt+391) 5.4.1753 Niska drg. Magnus Nevatar (Nevatar nimen perässä ! -merkki) pg. Mar. Pehrsdr. Seppänen
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/muhos/rippikirja_1751-1759_ik117/37.htm (http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/muhos/rippikirja_1751-1759_ik117/37.htm)
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/muhos/rippikirja_1741-1749_ik117/38.htm

Terve!
Kiitos tarkennuksista. Hiskistä Muhoksen vihityistä Joulukuussa 1726 löytyy Pekka Pekanpoika Korhonen, joka avioituu Elin Niilontytär Väänättären kanssa. Tämä Pekka on käsitykseni mukaan myöhemmin Lähtevä ja Seppänen.
Muhoksen vihityistä löytyy myös Pekka Hekinpoika Korhonen, joka on tullut Pielisestä ja avioituu Kaija Yrjöntytär Kemiläisen kanssa. Minusta hän on tuon Pekka Pekanpoika Korhosen/Lähtevän/Seppäsen isä?
Samoissa vihityissä on vielä Antti Pekanpoika Korhonen vihitty Vappu Matintytär Karpattaren kanssa, molemmat Sotkamosta. Hänkin on minun käsityksen mukaan Pekka Heikinpojan poika?
Tähän tietoon perustuu minun käsitykseni, että nämä kolme Korhosta olisi lähtöisin Pielisestä?
Tosin Pekka Korhonen/Lähtevä/Seppänen on joidenkin tietojen mukaan ollut nuorempana sotilas? Liekkö isälläkin sama tausta ja sitä myötä käyneet Muhokselta käsin sotilaina Pielisen pitäjässä? Tämä on vain minun arvailuja, ei tietoa.
Terveisin Martti K

Sukututkija JaSKa
15.01.11, 15:48
Hei Ann,
kävin tutustumassa "vasta "nyt kainuunsuvut sivuilla olevaan Korhosten suku- materiaaliin. Sinulla voi ollakin uudempi versio itselläsi, mutta ainakin tuosta versiosta puuttuu oma esi-isäni eli Fredrik (Reeti) Larsinpoika s.29.11.1833, k.29.12.1884, hänellä oli myös toinen vaimo, jonka kanssa kolme lasta. Ensimmäinen vaimo Anna Pitkänen kuoli 28.10.1866. Avioliitto toisen vaimon Anna Walborg Rusanen kanssa solmittiin 1.9.1872 ja tästä avioliitosta lapset:
Karl Fredrik (Kalle Reeti) Fredrikinpoika s.23.11.1873, Tipasoja 9 Liimattala, k.1.5.1945 Tipasoja Alatalo
Greta Stina Fredrikintytär s.20.4.1876
Anders Fredrikinpoika s.14.12.1878

Raimo Ranta
19.01.11, 09:59
Esi-isäni Mauno Maunonp Nevalainen (1721-1794) tuli Pohjois-Karjalasta Utajärven Ahmaksen kylän Lähtevään noin vuonna 1750 ja avioitui 1753 lautamies Pekka Korhosen (1702-1765) Maria-tyttären (1732-1785) kanssa, mutta tuolloin tyttären sukunimenä oli Seppänen. Vai oliko hän sittenkin Seppänen?

Kun Maunon lähtöpaikaksi on ilmoitettu Pielis, niin se tarkoittaa tuon ajan kirjauksissa yhtä hyvin Nurmesta kuin Lieksaakin eli Pielisjärven pitäjää. Luulin jo hetken, että oliko ne Korhosetkii sieltä Pielisen vaaroilta...

http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/2qzmiv?fi+0336+vihityt+391) 5.4.1753 Niska drg. Magnus Nevatar (Nevatar nimen perässä ! -merkki) pg. Mar. Pehrsdr. Seppänen
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/muhos/rippikirja_1751-1759_ik117/37.htm (http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/muhos/rippikirja_1751-1759_ik117/37.htm)
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/muhos/rippikirja_1741-1749_ik117/38.htm

Hei Tapani
Mauno Nevalaisesta, mistä sait Maunolle isäksi Maunon ? Muhoksella vaikutti
kaksi Mauno Nevalaista toinen s.n 1697 ja toinen n 1721. Tämä nuorempi voisi olla edellisen poika, mutta.... vanhemman Maunon perunkirja ei manitse
perijöinä Mauno nimistä poikaa.

Korhola eli Lähtevä Utajärvi Ahmas
(rk1751-1759) vävy, kanssa-asuja
Karhu no 7 Muhos Laitasaari
(1761-1762) talollinen
Nurro eli Posti eli Koukkari no 12 Utajärvi Niska
(rk1756-1770) talollinen
(rk1775-1777) talollinen
(mk1762-1777) talollinen
Laitila no 5 Utajärvi
(rk1778-1783) talollinen
Gesti no Muhos Laitasaari
(1784-85) talollinen
Ristiniemi Utajärvi Sotkajärvi
(rk1786-1791) talollinen

Korhola eli Lähtevä Muhos Ahmas, vävy, talollinen. Måns Nevalainen s.n 1721 tuli Ahmakelle luultavasti synnyinpitäjästään Pielisestä. Hän oli ahkera talonvaihtaja. Asuinsijat vaihtuivat tiuhaan ja sitä myötä sukunimikin. Tuli vävyksi lautamies Pekka Korhoselle eli Seppäselle ja myöhemmin isännäksi Ahmaksen Korholaan eli Lähtevään. Muhoksella perhe tavataan vuonna 1761 -1762 sieltä talolliseksi Niskankylän Koukkariin eli Nurroon (1765-1777 ) edelleen Utajärven Laitilaan (1778-1784 ) josta Muhoksen Kestiin (1784-. Kestistä Sotkajärven Ristiniemen isännäksi. Vanhuusvuotensa hän vietti tyttärensä ja poikansa perheissä Niskankylässä.
Sukuniminään Nevalaisella oli mm, Nurro, Ristiniemi, Laitinen, ja Kesti.

Vanhemman Maunon perijöitä perunkirjan mukaan
Kauppi-Määttä no 36 Muhos Laitasaari 3.1.1758

Perunkirja Magnus Määtän jälkeen. (ent Nevalainen)
Vaimo Carin kuollut aiemmin Carinilla edellisestä avioliitosta Johan Määtän kanssa poika Johan, avioliitosta Mangnuksen kanssa lapset Lars, Carin, Christina ja Maria. Carinin mainitaan olevan Viipurissa, Cristina naimisissa Johan Keräsen kanssa ja 20-vuotias Maria on vielä naimaton.

Kauppi-Määttä no 36 Muhos Laitasaari
rk1722) talollinen
rk1722-1732 talollinen
rk1733-1740 talollinen
rk1741-1749 talollinen
rk1750-1757 talollinen

terv
-raimor-

Raimo Ranta
19.01.11, 10:31
Veroluetteloiden mukaan, esimerkiski RL:n 1627 (WA773) Pekan, Matin ja Heikin isä Antti Korhonen oli vielä elossa ja 60 -vuotias, eli syntynyt sen mukaan 1567, Pekka oli tällöin 30 -vuotias eli syntynyt 1597.

Vuoden 1625 jauhatusluetteloon on Oulunsuuhun kirjattu sekä Antti Korhonen että Matti Korhonen (ES852: 4959A: 37). Tästä ei tietysti varmuudella selviä se, onko tämä Matti Korhonen Antin poika vai veli.


Vuoden 1624 vuotuisverossa on Antti Korhonen (ES850:4952A: 178). Listassa on myös Matti Antinpoika, mutta listasta ei selviä, onko hän Korhosia, Mutta vuoden 1623 kymmenysluettelossa on taas sekä Antti että Matti Korhonen.

Edelleen otantoja Antti (Eskonp.) Korhosesta:

VV 1619 (¾ m.)
KYMM 1618 (Antti Eskonpoika)
KYMM 1617
VV 1617
KYMM 1616
VV 1616
KYMM 1615
VV 1613 (¾ m.)
KYMM 1612
VV 1610 (¾ m.)
HLL 1609 (2)
VT 1608 (¾ m.,4:6 äyriä)
VV 1606 (½ m., Anders Kårhonen)
VV 1605 (3 pa, Anders Rahkoi) luult. nimivirhe
VV 1603 (1/4 m., 3 pa, Anders Kahoinen)
KYMM 1603 Anders Eskilsson
VV 1602 (1/4 m., 3 pa, Anders Kahoinen)
VV 1601 (1/4 m., 3 pa, Anders Eskilsson)
KYMM 1600
KYMM 1598
KYMM 1595
VV 1595 (8 pa)
KYMM 1594
VV 1594 (8 pa)
VV 1593 (8 pa)
VV 1592 (8 pa) Antti Korhonen
VV 1591 (10 pa) Esko Laurinp., poltettu vuonna 1590!
VV 1590 (10 pa) Esko Laurinp.
VV 1588 (10 pa) Esko Laurinp.
KYMM 1587 Esko Korhoi
VV 1587 (10 pa) Esko Laurinp.
VV 1586 (10 pa) Esko Laurinp.
VV 1585 (8½ pa) Esko Laurinp.
VV 1584 (8½ pa) Esko Laurinp.
KYMM 1583 Esko Korhonen (Eskell Korhoine)
KYMM 1582 Esko Korhonen (Eskil Korhoinen)
VV 1582 (8 pa) Esko Laurinp. (Eskell Larsson)
VV 1581 (8 pa) Esko Laurinp. (Eschill Larsson)
KYMM 1580 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
KYMM 1580 Esko Korhonen (Eskil Korhoinen)
VV 1579 (8 pa) Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
KYMM 1578 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
KYMM 1577 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
VV 1577 (8 pa) Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
KYMM 1576 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
KYMM 1571 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
VV 1570 (8 pa) Lauri Korhonen (Lasse corhoijnen)
KYMM 1569 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
VV 1569 (8 pa) Lauri Korhonen (Lasse carhoij)
KYMM 1568 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
VV 1568 (7 pa) Lauri Korhonen (Lasse Corhoijnen)
VV 1567 (5 pa) Lauri Korhonen (Lasse Korhoin)
KYMM 1566 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
KYMM 1564 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
VV 1562 (5 pa) Lauri Korhonen (Lasse Kårhoin)
VV 1560 (5 pa) Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
VV 1557 (4 pa) Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
KYMM 1556 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
NV 1554 (4-½) Lauri Korhonen (Lasse Koroinen)
NV 1552 (4-½) Lauri Korhonen (Lasse Korinen)
NV 1551 (5-½) Lauri Korhonen (Lasse Koroijnen)
NV 1550 (5-½) Lauri Korhonen (Lasse Kuraijnen)
NV 1549 (5-½) Lauri Korhonen (Lasse Kuraijnen)
NV 1548 (7-½) Lauri Korhonen (Lasse Karaijnen)

VoudintiliLuettelossa ei pääse vuotta 1548 pitemmälle taaksepäin.

Jotain lisääkin on, mutta keskeytyy tämä istunto tähän.

Matti Antinpoika Korhonen tuskin asui vakituisesti muualla kuin Oulunsuussa.

Rusi on saattanut kierrellä renkinä laajemminkin, mutta tuskin hän on syntynyt Oulunsuun ulkopuolella.

terv Matti Lund

Hei Matti

Kiiitos uupumattomasta tutkimustyöstäsi ja kiinnostuksestasi Oulujoki varren
asutushistoriaa kohtaan. Kun ryhdyin puhtaaksi kirjoittamaan vanhoja henki-maa-vero- ym muita asiakirjoja tämä Korhos asiakin on ollut pöydälläni.
Saatta hyvinkin olla, että olet oikeilla jäljillä Rusi Matinpoika Korhosen isän kotipaikasta Oulunsuun kylässä Korholan talossa. Olisin kiinnostunut tietämään minä vuonna Korholaa jaettiin poikien Matin ja Pekan kesken?
Nim veljet ? Pekka ja Heikki näkyvät Korholassa monissa luetteloissa mm. ruodutusluetteloissa, mutta Matti Korhonen vain seuraavissa: Miksi Matin isännimeä ei manita vaikka ns. veljien isännimi mainitaan ?


(1626) Mats Korhoinen,Pohjanmaan myllytulliluettelot 1626 (4959a) (http://digi.narc.fi/digi/dosearch.ka?ay=2142144.KA)(1629) Mats Korhonen, Pohjois-Pohjanmaan voutikunnan myllytulliluettelot 1629 (4964a) (http://digi.narc.fi/digi/dosearch.ka?ay=2142173.KA) autio(rl1633) Mats Andersson 35 v.Pohjanmaan jalkaväkirykmentti(ehkä eri mies) (ruodutusluettelo, 1630-1635 WA773
¼ mant
(mk1634) Mats Andersson, Pohjois-Pohjanmaan voutikunnan maakirja 1634(4971) (http://digi.narc.fi/digi/dosearch.ka?ay=2142187.KA) autio


Matti Antinp Korhosta ja Brusius Matinp Korhosta en Oulunsuun kirjoista ole löytänyt vaikka on jo täysi-ikäinen Niskankylällä vuonna 1649


Junttila eli Klemetti sitemmin Korhola Utajärvi Niska
(kl1649) talollinen, Mats Korhonen, Oulun pitäjä 1649 kymmenysluettelo
(hk1650) talollinen, Mats Korhonen ja poika Brusius s.n1626, Oulun pitäjä 1650 henkikirja
(kruununv.1651) talollinen, Mats Anderss, Länsipohjan lääni kruunun verolista Oulun pitäjä

Mutta.. jatketaan selvittämistä, ehkä on vielä ennenaikaista naulata Matti Antinpoikaa Oulusuun kylä lähtöiseksi.

-raimor-

Tapani Kovalaine
19.01.11, 17:56
Hei Tapani, Mauno Nevalaisesta, mistä sait Maunolle isäksi Maunon ? Muhoksella vaikutti kaksi Mauno Nevalaista toinen s.n 1697 ja toinen n 1721. Tämä nuorempi voisi olla edellisen poika, mutta .... vanhemman Maunon perunkirja ei manitse perijöinä Mauno nimistä poikaa. - terv - raimor -
Kyllä tuo patronyymi on tullut kirjastosta. Lainasin kerran 1600-luvun Nevalaisia koskevan kirjan ja sen perusteella Kainuuseen lähteneitä Maunoja koetin etsiä. Perusteeni on sen verran olematon, että pitääpä lainata sama kirja uudelleen ja pyrkiä sitten mahdollisimman alkuperäisen lähteen äärelle. Siihen asti - tuon patronyymin voi ohittaa olan kohauksella. ;) Eipä silti, noin 10 prosentin todennäköisyydellä patronyymi voi olla Mauno, sillä Nevalaisten miesten nimissä on ollut vaihtoehtoja ja variointia varsin niukan sorttisesti.
Terveisin Tapani

Matti Lund
20.01.11, 02:25
Ohessa alla vielä päivitys veroluettelotietoihin, ennen isoavihaa Oulunsuussa Korholassa:


MK 1712 ½ m. Pekka Korhonen
RL 1709 ½ m. Pekka Korhonen
MK 1706 ½ m. Pekka Korhonen
HK 1704 ½ m. Pekka Korhonen, Vo Riitta (vaimo kirjattu ulos köyhyyden takia)
MK 1701 ½ m. Pekka Korhonen (Peer Kårhånen)
MK 1700 ½ m. Pekka Korhonen (Peer Kårhånen)
RL 1700 ½ m. Pekka Korhonen (Peer Kårhuinen)
HK 1699 ½ m. Pekka Korhonen, Vo Riitta
HK 1696 ½ m. Pekka Korhonen, Vo Riitta
HK 1695 ½ m. Matti Korhonen, Vo Riitta
HK 1691 ½ m. Pekka Erkinp. Korhonen, Vo Riitta
HK 1690 ½ m. Pekka "Pekanp." Korhonen, Vo Riitta, Veli Erkki
HK 1689 ½ m. Pekka Erkinp. Korhonen, Vo Riitta, Veli Erkki
HK 1688 ½ m. Pekka Erkinp. Korhonen, Veli Erkki (Pehr Ersson Korhoinen & B: Erich)
MK 1687 ½ m. Erkki Korhonen (Erich Korhoinen)
KYMM 1686 Erkki Korhonen (Erich Korhojnen)
RL 1684 ½ m. Erkki Korhonen (Erich Kårhåjnen)
HK 1683 ½ m. Erkki Korhonen, Pk Pekka
MK 1682 ½ m. Erkki Korhonen (Erich Kårhånen)
MK 1680 ½ m. Erkki Korhonen (Erich Kårhånen)
RANSAK 1679 ½ m. Erkki Korhonen (Erich Kårhåijnen;obs: fattig och siuck, endaste mans hielp Son utgåt för soldat, 3 lehmää, 1 hevonen)
HK 1678 ½ m. Erkki Korhonen (Erich Kårhåinen)
HK 1677 ½ m. Erkki Korhonen (Erich Kårhåinen, H: Agata Henrichz dr.)
RL 1676 ½ m. Erkki Korhonen
HK 1676 ½ m. Erkki Korhonen (Erich Korhoinen H. Agneta Hendersdotter)
HK 1674 ½ m. Erkki Korhonen (Erich Corhojnen H. Agne Hend: dotter Pig. Carin Tomas dotter)
HK 1671 Erkki Korhonen (Erich Corhojnen), & Vo
MK 1668 ½ m. Lauri Korhonen
HK 1667 Pekka Korhonen (Peer Korhoinen), & Vo
HK 1665 Pekka Korhonen (Peer Kårhoinen), & Vo
HK 1660 Pekka Korhonen (Peer Korhoinen), & Vo
HK 1659 Pekka Korhonen (Peer Kårhojnen), & Vo
HK 1658 Pekka Korhonen (Peer Kårhojnen), 2 Pk & pj Vo
HK 1657 Pekka Korhonen (Peer Korhoinen), 1 Pk & pj Vo
HK 1656 Pekka Korhonen (Peer Kårhojnen), 1 pk
RL 1655 ½ m. Pekka Korhonen (Per Andersson, Kårhola)
RL 1653 ½ m. Pekka Korhonen (Pheer Andersson, Korhola)
MK 1653 ½ m. Pekka Antinp. (Per Andersson, Korhonen)
MK 1652 ½ m. Pekka Antinp. (Per Andersson, Korhonen)
MK 1651 ½ m. Pekka Antinp. (Per Andersson, Korhonen)
MK 1650 ½ m. Pekka Antinp. (Per Andersson, Korhonen)
MK 1653 ¼ m. Matti Antinp. (Matz Andersson, Korhonen) autio
MK 1652 ¼ m. Matti Antinp. (Matz Andersson, Korhonen) autio
MK 1651 ¼ m. Matti Antinp. (Matz Andersson, Korhonen) autio
MK 1650 ¼ m.Matti Antinp. (Matz Andersson, Korhonen)
KYMM 1645 Pekka Antinp., Korhola (Peer Andersson, Kårhoila)
RL 1644 ½ m. Pekka Korhonen (Peer Korhoinen)
RL 1643 ½ m. Pekka Korhonen (Peer Korhoinen)
RL 1642 ¼ m. Pekka Antinp. (Per Andersson)
RL 1640 ½ m. Pekka Antinp. (Per Andersson), 39 v
RL 1637 ¾ m. Pekka Antinp. (Per Andersson)
MK 1635 ¾ m. Pekka Antinp. (Per Andersson)
MK 1634 ¾ m. Pekka Antinp. (Per Andersson)
RL 1633 ¾ m. Pekka Antinp. (Per Andersson), 32 v, veli Heikki 20 v
RL 1630 ¾ m. Pekka Antinp. (Per Andersson), veli Heikki
RL 1629 ¾ m. Antti Korhonen vanha, Pk Pekka Antinp. (Per Andersson)
RL 1627 ¾ m. Antti Korhonen 60 v, Pk Pekka Antinp. (Per Andersson) 30 v
KL 1626 Matti Korhonen
KL 1626 Antti Korhonen
JL 1625 Matti Korhonen
JL 1625 Antti Korhonen
VV 1624 Antti Korhonen (Anders Kårhonen)
KYMM 1623 Matti Korhonen
KYMM 1623 Antti Korhonen
KL 1622 Antti Korhonen (Anders Korhoin)
VV 1620 ¾ m. Antti Korhonen (Anders Kårhåinen)
VV 1619 (¾ m.) Antti Korhonen (Anders Korhoinen)
KYMM 1618 Antti Eskonpoika (Anders Eschilsson)
KYMM 1617 Antti Eskonpoika (Anders Eschilsson)
VV 1617 Antti Korhonen (Anders Korhoinen)
KYMM 1616 Antti K
VV 1616 Antti K
KYMM 1615 Antti K
VV 1614 Antti Korhonen (Anders Korhoinen)
VV 1613 ¾ m. Antti Korhonen (Anders Korhoi)
HLL 1612 Antti Eskonpoika (Anders Eschelsson)
VV 1610 ¾ m. Antti Korhonen (Anders Korhoinen)
HLL 1609 Antti Eskonpoika (Anders Eschelsson 2)
VT 1608 (¾ m.,4:6 äyriä)
VV 1606 (½ m., Anders Kårhonen)
VV 1605 (3 pa, Anders Rahkoi) luult. nimivirhe
VV 1603 Antti Korhonen (1/4 m., 3 pa, Anders Kahoinen)
KYMM 1603 Antti Eskonpoika (Anders Eskilsson)
VV 1602 Antti Korhonen (1/4 m., 3 pa, Anders Kahoinen)
VV 1601 Antti Eskonpoika (1/4 m., 3 pa, Anders Eskilsson)
KYMM 1600 Antti Eskonpoika (Anders Eshilsson)
KYMM 1599 Antti Eskonpoika (Anders eskilsson)
KYMM 1598 Antti Eskonpoika (Anders eskilsson)
KYMM 1595 Antti Eskonpoika (Anders eskilsson)
VV 1595 (8 pa) Antti Eskonpoika (Anders Eskilsson)
KYMM 1594
VV 1594 (8 pa)
VV 1593 (8 pa)
VV 1592 (8 pa)
VV 1591 (10 pa) Esko Laurinp., poltettu vuonna 1590!
VV 1590 (10 pa) Esko Laurinp.
VV 1588 (10 pa) Esko Laurinp.
KYMM 1587 Esko Korhoi
VV 1587 (10 pa) Esko Laurinp.
VV 1586 (10 pa) Esko Laurinp.
VV 1585 (8½ pa) Esko Laurinp.
VV 1584 (8½ pa) Esko Laurinp.
KYMM 1583 Esko Korhonen (Eskell Korhoine)
KYMM 1582 Esko Korhonen (Eskil Korhoinen)
VV 1582 (8 pa) Esko Laurinp. (Eskell Larsson)
VV 1581 (8 pa) Esko Laurinp. (Eschill Larsson)
KYMM 1580 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
KYMM 1580 Esko Korhonen (Eskil Korhoinen)
VV 1579 (8 pa) Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
KYMM 1578 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
KYMM 1577 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
VV 1577 (8 pa) Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
KYMM 1576 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
VV 1575 (8 pa) Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
VV 1574 (8 pa) Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
VV 1573 (8 pa) Lauri Korhonen (Lasse Korckoinen)
VV 1572 (8 pa) Lauri Korhonen (Lasse Kårhainen)
KYMM 1571 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
VV 1570 (8 pa) Lauri Korhonen (Lasse corhoijnen)
KYMM 1569 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
VV 1569 (8 pa) Lauri Korhonen (Lasse carhoij)
KYMM 1568 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
VV 1568 (7 pa) Lauri Korhonen (Lasse Corhoijnen)
VV 1567 (5 pa) Lauri Korhonen (Lasse Korhoin)
KYMM 1566 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
KYMM 1564 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
VV 1563 (5 pa) Lauri Korhonen (Lass Kårhoin)
VV 1562 (5 pa) Lauri Korhonen (Lasse Kårhoin)
VV 1560 (4½ ö) Lauri Korhonen (Lasse korhoinn)
VV 1559 (4 pa) Lauri Korhonen (Lasse Kårhåinn)
VV 1558 (4 pa) Kerttu -leski (Giertrudh enckia)
VV 1557 (4 pa) Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
KYMM 1556 Lauri Korhonen (Lasse Korhoinen)
NV 1554 (4-½) Lauri Korhonen (Lasse Koroinen)
NV 1553 (4-½) Lauri Korhonen (Lasse Koro)
NV 1552 (4-½) Lauri Korhonen (Lasse Korinen)
NV 1551 (5-½) Lauri Korhonen (Lasse Koroijnen)
NV 1550 (5-½) Lauri Korhonen (Lasse Kuraijnen)
NV 1549 (5-½) Lauri Korhonen (Lasse Kuraijnen)
NV 1548 (7-½) Lauri Korhonen (Lasse Karaijnen)

Koottu talonhaltijaluettelo:

Lauri Korhonen 1548-57
Kerttu -leski 1558
Lauri Laurinp. Korhonen 1559-1580
Esko Laurinp. Korhonen 1581-1600
Antti Eskonp. Korhonen 1601-1629
Pekka Antinp. Korhonen 1630-69
Erkki Pekanp. Korhonen 1671-87
(Vo Aune Heikint.)
Pekka Erkinp. Korhonen 1688-1713
(Vo Riitta)

Huomiota kiinnittää se, että vuonna 1558 on isännäksi kirjattu leski Kerttu.
Vuonna 1559 kuitenkin jatkuu kirjaus Lauri Korhoselle vuoteen 1581 asti.

Todennäköisintä on tällöin se, että oli vanhempi Lauri, joka on kuollut noin vuonna 1557 ja nuorempi Lauri aloittaa vuonna 1559. Kerttu on siis todennäköisesti nuoremman Laurin äiti tai äitipuoli.

Kun kuitenkin vuonna 1559 esiintulevan Lauri Korhosen pojanpoika Antti Eskonpoika on syntynyt jo 1567, niin vuonna 1559 esiintulleen Lauri Korhosen pojan Eskon täytyy olla lähellä täysi-ikäisyyttä jo vuonna 1559. Eli Esko olisi syntynyt tämän arvion mukaan noin 1540, joten isä Lauri olisi syntynyt noin 1520 tai aikaisemmin. Siihen sopisi se, että vanhempi Lauri Korhonen olisi syntynyt vähän ennen vuotta 1500.

Korholalla on koko tämän historian ajan sangen pienet peltoalat ja myös karjamäärä pieni. Kun manttaalimäärä on kuitenkin ollut ennen vähennystä 3/4, ovat talolla olleet kohtalaiset kalavedet ja metsävarat.

Vanhempaa Lauri Korhosta ennen ei todennäköisesti ole Korhosia ollut kovin montaa sukupolvea Oulunsuussa. Ehkä ei heitä paljoakaan arvio noin vuodesta 1500 tämän talon perustamisajankohta Oulunsuussa.

Peltoalan jatkuva pienenä pitäminen ja talon köyhyys viittaavat suvun savolaiseen alkuperään ja viljelyyn kaskeamisella. Kuitenkin talo kulkee harvinaisen useita polvia isältä pojalle. Toisaalta talo ei elätä kovin suurta porukkaa eikä kestä halkomista, joten se panee talon ylimääräiset miehet hakemaan paikkoja uudisviljelyksille, ehkäpä erämaapitäjiinkin.

terv Matti Lund

Korhoant
18.07.19, 16:59
Matti Lund on tehnyt hyvän selvityksen tästä Kainuun Korhosten alkujuurista, mutta sitkeästi tuo vanha tieto noissa Kainuun Korhosten alkujuurissa pysyy.
Luin tuossa äsken juttua Sotkamon Heinämäen Korhosista ja siinä arvostamani Korhosten sukuseuran entinen puheenjohtaja Eino Korhonen kertoo tuota vanhaa sukutarinaa 1560 syntyneestä Olavi Korhosesta ja hänen pojastaan 1573 syntyneestä Olavi vanha Korhosesta jne.
Samoin Geni jakaa tätä samaa tarinaa 1560 syntyneestä Olavi Korhosesta ja hänen 1573 syntyneestä pojastaan Olavi vanha Korhosesta?
Korhosia on Kainuussa ollut ennen Olavi vanhaa Korhosta s.noin 1573.
Ensimmäinen? 1567 - 1575 Matti Korhonen Ristijärvi
1575 Heikki Korhonen Melalahti
1576 Tuomas Korhonen Vuittolahti

1576 Erkki Korhonen Melalahti
1576 Mikko Korhonen Mieslahti
1576 Olavi Korhonen Paltamo
Sitten seuraavana on Olavi Korhonen Vitsamosta 1611
Miten nämä liittyy toisiinsa. siinäpä palapelin ratkomista ja asian setvimistä?

Korhoant
25.02.23, 12:05
Sotkamon Korhosten esi-isän Olavi Olavinpoika Korhosen s. n. 1573 sukuhaara on tutkittu aika hyvin ja hänen haploryhmäkseen on arvioitu N-Y21581, joka on syntynyt noin 1550. Kun DNA-tutkimus etenee tiedot tarkentuu. Nyt on Olavin pojasta Olavista s. n. 1624 tehty DNA tutkimus ja sen tulos on haploryhmä N-FGC72584. Tämä on syntynyt noin vuonna 1495 ja ennen haploryhmää N-Y21581. Siis ristiriitaa tiedoissa on? Aikaisemmat 8, Big Y-700 testiä on tehty Olavin s. 1573 pojasta Veinistä s. noin 1626 ja ovat haploryhmän N-Y21581 alahaploja.
Tuo haploryhmän N-FGC72584 testi on tehty Suonenjoen "kullankaivaja Korhosista" polveutuvasta Korhosesta, jonka tiedot perinteisellä sukututkimuksella juontavat Iisalmen/Sonkajärven kautta Sotkamon Laakajärven Korholaan Pekka Sipinpoika Korhoseen s. n. 1706-1713.
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=1591&pnum=229
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=1598&pnum=237
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=5294&pnum=204
Laakajärven Korhosten pitäisi polveutua taasen tuosta n. 1624 syntyneestä Olavista, joka osti Korholan pojalleen Olaville, joka muutti Laakajärvelle joskus 1670-luvulla. Nuo 1600-luvun tiedot on paljon arvailujen varassa, joten olisikko mahdollista, että tuo 1824 syntynyt Olavi ei olekkaan tuon 1573 syntyneen Olavin poika vaan vaikka Olavin veljenpoika? Tällaisia ajatuksia tapaus herättää, vai löytyykö mita selityksiä?

Korhoant
26.02.23, 11:26
Sotkamon Korhosten esi-isän Olavi Olavinpoika Korhosen s. n. 1573 sukuhaara on tutkittu aika hyvin ja hänen haploryhmäkseen on arvioitu N-Y21581, joka on syntynyt noin 1550. Kun DNA-tutkimus etenee tiedot tarkentuu. Nyt on Olavin pojasta Olavista s. n. 1624 tehty DNA tutkimus ja sen tulos on haploryhmä N-FGC72584. Tämä on syntynyt noin vuonna 1495 ja ennen haploryhmää N-Y21581. Siis ristiriitaa tiedoissa on? Aikaisemmat 8, Big Y-700 testiä on tehty Olavin s. 1573 pojasta Veinistä s. noin 1626 ja ovat haploryhmän N-Y21581 alahaploja.
Tuo haploryhmän N-FGC72584 testi on tehty Suonenjoen "kullankaivaja Korhosista" polveutuvasta Korhosesta, jonka tiedot perinteisellä sukututkimuksella juontavat Iisalmen/Sonkajärven kautta Sotkamon Laakajärven Korholaan Pekka Sipinpoika Korhoseen s. n. 1706-1713.
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=1591&pnum=229
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=1598&pnum=237
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=5294&pnum=204
Laakajärven Korhosten pitäisi polveutua taasen tuosta n. 1624 syntyneestä Olavista, joka osti Korholan pojalleen Olaville, joka muutti Laakajärvelle joskus 1670-luvulla. Nuo 1600-luvun tiedot on paljon arvailujen varassa, joten olisikko mahdollista, että tuo 1824 syntynyt Olavi ei olekkaan tuon 1573 syntyneen Olavin poika vaan vaikka Olavin veljenpoika? Tällaisia ajatuksia tapaus herättää, vai löytyykö mita selityksiä?
Kyllä kait tässä on tehtävä se johtopäätös, että molemmat perinteinen- ja DNA-sukututkimus on oikein, ainoastaan haploryhmän N-Y21581 syntyaika on huomattavasti myöhäisempi eli noin 1626. Haploryhmä N-Y21581 on syntynyt Veini Olavinpojan syntyessä 1626. Veinin isän Olavi Olavinpoika Korhosen s. n. 1573 haploryhmä on tuo n. vuonna 1500 syntynyt N-FGC72584 ja se on periytynyt hänen pojalleen Olaville s. n. 1624 ja se tarkentuisi siitä vielä, jos joku poika Olavin jälkipolvistaan tekisi Big Y-700 testin.

Satu Matero
31.08.23, 16:48
Hei,

tarkistan: Yllä puhutaan Olavi Olavinpoika Korhosesta, joka lienee sama joka esiintyy varmasti ensimmäisen kerran asiakirjoissa Sotkamossa uudistilallisena maantarkastuskirjassa 1606 (4861a: 74v) ja jolla oli Elfsborgin lunnasluetteloissa 1614 vaimo, mutta oli 1615 leski.

Missä asiakirjassa esiintyy hänellä patronyymi Olavinpoika?

Korhoant
31.08.23, 17:19
Hei,

tarkistan: Yllä puhutaan Olavi Olavinpoika Korhosesta, joka lienee sama joka esiintyy varmasti ensimmäisen kerran asiakirjoissa Sotkamossa uudistilallisena maantarkastuskirjassa 1606 (4861a: 74v) ja jolla oli Elfsborgin lunnasluetteloissa 1614 vaimo, mutta oli 1615 leski.

Missä asiakirjassa esiintyy hänellä patronyymi Olavinpoika?
Patronyymin olen minä hänelle antanut. Oletukseni on, että Olavi on tullut Sotkamoon Viipurin neljännestä korttelista ja sieltä löytyy Olaville esipolvia useita. Minulla on tuosta tapaukseta kirjoitetta muutaman arkin kirjoitus, jos lähetät sähköposti osoitteesi niin voin laittaa sen sinulle.
tv M Korhonen (martti.korhonen(#)gmail.com)

Korhoant
31.08.23, 18:07
5006Tässä liite Olavin tulosta Sotkamoon.
Onistuuko?5006

Satu Matero
31.08.23, 18:21
Ok,

suurkiitos tiedosta.

Korjaan samalla yllä antamani vuosiluvut ja annan lähteet
Älfsborgin lunnaiden kantoluettelossa
1616 Olof Kårhoinen 1 paar uthfattihg
1618 Olof Korhoinen enckia
Yleisiä asiakirjoja - 483Fh Korsholman läänin Älvsborgin lunnaiden kantoluettelo 1616-1616, jakso 20: Kajaanin pitäjä; Kansallisarkisto: https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=8437071532&aineistoId=1585987251 / Viitattu 31.8.2023
Yleisiä asiakirjoja - 483Fj Korsholman läänin Älvsborgin lunnaiden kantoluettelo 1618-1618, jakso 106, sivu 103: <...Paldamo...>; Kansallisarkisto: https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=8437067603&aineistoId=1586003894 / Viitattu 31.8.2023

Korhoant
31.08.23, 18:37
Ok,

suurkiitos tiedosta.

Korjaan samalla yllä antamani vuosiluvut ja annan lähteet
Älfsborgin lunnaiden kantoluettelossa
1616 Olof Kårhoinen 1 paar uthfattihg
1618 Olof Korhoinen enckia
Yleisiä asiakirjoja - 483Fh Korsholman läänin Älvsborgin lunnaiden kantoluettelo 1616-1616, jakso 20: Kajaanin pitäjä; Kansallisarkisto: https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=8437071532&aineistoId=1585987251 / Viitattu 31.8.2023
Yleisiä asiakirjoja - 483Fj Korsholman läänin Älvsborgin lunnaiden kantoluettelo 1618-1618, jakso 106, sivu 103: <...Paldamo...>; Kansallisarkisto: https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=8437067603&aineistoId=1586003894 / Viitattu 31.8.2023
Kiitos Satu. Nyt saa Olavin tietohin lisättyä tuon ensimmäisen ja toisen vaimo vautumisajan.