PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ruovesi Kauttu


karisalm
11.01.09, 13:08
Hei

Niille joilla on esivanhempia otsikon talossa seuraava merkintä Akaan Haihunkosken Harkin talosta vuoden 1654 henkikirjasta:
dr Margareta (Sigfridsdotter) bortdragit til Cautu Matts å Ruovesi socken.

Jouko K. Salminen
21.01.09, 16:27
Esko hyvä

Onnistuin vihdoin kirjautumisessa. Matti Matinpoika Kauttu joka oli Kautun isäntä 1600 luvun lopulla (k. 1689) on minun esi-isäni. Hänen vaimonsa Marketan taustasta ei ollut mitään tietoa. En olisi sitä millään osannut Akaalta etsiä. Tästä syystä tietosi oli suureksi avuksi. Kiitos siitä.

Jos jotain kiinnostaa minulla on Kautusta ja jälkipolvista, erityisesti Ala-Kautun haarasta jkv tietoa. Matti Matinpojan isä oli Matti Hannunpoika Kauttu joka oli mm. valtiopäiväedustaja talonpoikaissäädössä v. 1644. Hänen vaimonsa oli Tammerkosken Vainisten jälkeläisiä. Matti Hannunpojan isä oli Ruoveden kappalainen Johannes Jacobi Ring.

parhain terveisin

Jouko Salminen

harrysme
23.01.09, 18:52
Hipoo vaimoni esivanhempia. Ehkäpä sinulla on jotakin uutta minulle, ainakin tieto Tammerkosken Vainisista. Minulla on:

Johannes Jacobi Ring, vmo ?
Matti Hannunpoika Kauttu, vmo ?
Juho Matinpoika, vmo Vappu
Vappu Juhontytär, mies Juho Joosepinpoika talollisen poika ja sotamies Tapiosta.

Hieman yllättävää, että Johannes on kääntynyt patronyymissä Hannuksi, yleensähän se on Juho tms.

Jouko K. Salminen
23.01.09, 21:04
Hyvä Harry

Mukava kuulla, että joku muukin Kautusta kotoisin. Matti Hannunpojan isän nimi on jostain syystä lyhentynyt Hannuksi, mutta sukuyhteys on varma. Johannes käytti joissain yhteyksissä myös nimeä Holländer eli hänellä on todennäköisesti hollantilasia (tai pohjois-saksalaisia) sukujuuria. Hänen vanhemmistaan ei ole toistaiseksi mitään tietoa.

Tammerkosken Vainisista on paljon tietoa mm. Pirkkalan historiassa ja Kirsti Arajärven Tammerkoski lehdessä julkaisemassa kirjoituksessa v. 1953. Lisäksi on Ala- Härkösen sukuseuran lehdessä v. 2004 on Aino Niskalan kirjoittama artikkeli Vainisista . Vainisen talo oli aivan Tammerkosken länsirannalla suunnilleen niillä main kuin nykyään on Tampereen teatteri ja vanha kirkko. Talo oli veroluettelon mukana Pirkkalan vaurain ja sen isännät olivat Pirkkalan nimismiehiä kolmessa polvessa. Tunnetuin heistä on Juho Olavinpoika Vaininen joka oli nimismiehenä 1541-1597. Hän mm. majoitti virkansa puolesta Klaus Flemingiä nuijasodan aikana. Juho Vainisella oli myös oma sinetti, jossa on kuvattu kaksi kirvestä.

Juho Vainisen poika oli Erkki V, jonka Marketta tytär meni Ruovedelle naimisiin Matti Hannunpoika Kautun kanssa.

Minulla on Ala-Kautun haarasta nykypäiväään ulottuva ketju, joka kulkee siten, että Matti Matinpoika Kautuntytär meni naimisiin Ruoveden Kantalan talon pojan kanssa ja talo periytyi suvussa lähes 200 vuotta. Minun isäni isän äiti on yksi Kantalan tyttäriä.

Sukupuutkin ovat olemassa ja paljon muuta tietoa, mutta en saa niitä nyt tähän siirretyksi koska oton käyttöön juuri GenWeb ohjelman ja se vähän takkuilee (tai minun taitoni eivät riitä).

Mutta palataan asiaan.


terveisin

JKS

vikmapi
23.01.09, 21:11
Kannuksen Välikannuksen kylästä löytyy talo nimeltä Holland.

Jouko K. Salminen
23.01.09, 21:40
Mielenkiintoinen tieto. Hollander tai Holländer nimiä esiintyy nähdäkseni eri puolilla Suomea ja muistelen, että jo vuosia sitten olin yhteydessä eräseen Hollanderiin, joka oli Pietarsaaren seurulta kotoisin. Täytyypä tutkia asiaa tarkemmin. Kiitos vihjeestä.

JKS

harrysme
23.01.09, 21:46
Suuret kiitokset Jouko.

Hirveän pitkä ura nimismiehenä. Kaksikymppisestä kahdeksankymppiseksi ?! Voisiko siinä olla maakirjojen muuttamatta jäänyt nimi, vaikka mies olisi jo kuollut ?

antaverk
30.01.09, 22:14
[QUOTE=harrysme;30605]Suuret kiitokset Jouko.

Kiinnostavaa lukea Ruoveden Kautuista. Etunimi Juho, Johan esiintyy vakiona
monessa sukupolvessa. Mahtaako olla samaa sukua Lempäälän, Oriveden ja Tampereen Salmisten kanssa. Eräs musikantti nimeltään Johan Salminen, joka kuoli soittomatkallaan Ranskassa oli todennäköiseti keskieuropalaista alkuperää. Ehkä Hollannista.

Terveisin
Jouko E Salminen

Jouko K. Salminen
01.02.09, 12:43
Kiitos kommenteista. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että ei minulla ole yhteisiä juuria mainitsemiesi Salmisten kanssa. Toki isäni isä, joka oli Juho, asui Orivedelläkin, mutta tiedän ettei hänellä siellä ole jälkeläisiä. Muusikko Johan Salminen on aivan tuntematon.

terveisin

Jouko K.