PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Pätemisen tarve


Tapani Kovalaine
11.01.09, 10:27
PÄTEMISEN TARVE TUTKITTAESSA SUKUA ASIAN VIERESTÄ
Suku Forumin eräässä viestiketjussa Savon alueen osiossa löytyi 10.1.2009 mainio, mutta samalla moniselitteinen lausahdus: Mitä opin: Jaa-a se jää nähtäväksi, mutta toivottavasti koskaan en kärsi pätemisen tarpeesta.

Tuota lausetta lukiessani tuli heti mieleen vuosi 1968, jolloin Otavan kustantamana ilmestyi teos: S.I. Hayakawa: Ajattelun ja toiminnan kieli. Tuli ihan tuoreeltaan hankittua tuo teos ja luettuakin. Pari kertaa olen myöhemmin teosta silmäillyt ja olkoon tänään se kolmas kerta, joka toden sanoo.

Kirjan sivuilla 104-105 kerrotaan epäsäännöllisistä taivutusmuodoista, jotka sulostuttavat suomen kielen käyttäjiä seuraavaan tyyliin:

- Olen tiedonhaluinen. Olet utelias. Hän on viheliäinen nuuskija.
- Olen lahjakas. Olet hyväonninen. Hän on pinko.
- Olen herkkä. Olet hermostunut. Hän on hysteerinen.
- Olen päättäväinen. Olet itsepäinen. Hän on jääräpäinen pässi.
- Olen siisti. Olet turhantarkka. Hän on siivoushullu.

Suku Forumin viestejä lueskellessa aina joskus pilkottaa tuommoinen Bertrand Russellin ideoima minä-sinä-hän näkemys. Olkoon sitten kysymys itse kerättyjen tietojen eteenpäin kertomisesta tai jonkin löydetyn tiedon ensimmäisestä löytäjästä. Tai suhtautumisesta tietoon, jonka lähdeviitteet ovat piilossa.

Met sukututkijat olemme jaettavissa kahteen osaan: toiset ajattelevat omalla tavallaan ja toiset tavallaan ajattelevat. Kun huomaan jo kauan nauttineeni pätemisen tarpeesta ja lainkaan kärsimättä, alan jo arvailla, että lääkitykseni ei mahda olla kohdallaan. Hip hei, nythän voisin vaikkapa seuraavaksi aloittaa Suku Forumiin uuden viestiketjun. Siis sellaisen, jossa alettaisiin etsiä minä-sinä-hän mallin mukaisia myönteisiä ja hyvin positiivisesti virittyneitä sukututkimusta koskevia lausahduksia.

Miten olisikaan seuraavat viritelmät:

- Minusta näyttää, että siinä lukee Henriks. Sinustako se näyttäisi olevan Hellas? Hän on opetellut vanhat käsialat ja sanoo siinä lukevan Helias.

- En levittele arkaluontoisia henkilötietoja. Ootko sinä lukenut koskaan tietosuojasta? Hän on tarkoin perehtynyt sukututkimuksen käytännesääntöihin.

- Minusta Suku Forum on ihan monipuolinen sättäilypaikka. Sinäkö tykkäät, että yhdet ja samat sinne aina vaan kirjoittelevat. Hänen mielestään yli tuhat viestiä kirjoittaneet voisivat välillä tehdä omat keskeneräiset turkimuksensa valmiiksi...

Suosittelen kaikille tasapuolisesti Hayakawan kirjaa luettavaksi - ja menestystä keskeneräisten tutkimusten kanssa.

Tutkimus- ja veijariterveisin Tapani, ubi 09

tellervoranta
11.01.09, 10:44
Minäkin itsekeskeinen julkisuushakuinen ihmispoloinen mainitsin H:N:lle ehkä lopettavani pörinäni täällä ja keskittyväni vanhojen valokuvien skannailuun, mutta tässä sitä ollaan.:)
Tapanin kanssa on vielä ubi kesken ;):eek::rolleyes:

ja jatkokertomuksen laaja vastaajakunta vielä seurannassa

Heikki Koskela
11.01.09, 11:46
Suku Forumin viestejä lueskellessa aina joskus pilkottaa tuommoinen Bertrand Russellin ideoima minä-sinä-hän näkemys. Olkoon sitten kysymys itse kerättyjen tietojen eteenpäin kertomisesta tai jonkin löydetyn tiedon ensimmäisestä löytäjästä. Tai suhtautumisesta tietoon, jonka lähdeviitteet ovat piilossa.

Met sukututkijat olemme jaettavissa kahteen osaan: toiset ajattelevat omalla tavallaan ja toiset tavallaan ajattelevat. Kun huomaan jo kauan nauttineeni pätemisen tarpeesta ja lainkaan kärsimättä, alan jo arvailla, että lääkitykseni ei mahda olla kohdallaan. Hip hei, nythän voisin vaikkapa seuraavaksi aloittaa Suku Forumiin uuden viestiketjun. Siis sellaisen, jossa alettaisiin etsiä minä-sinä-hän mallin mukaisia myönteisiä ja hyvin positiivisesti virittyneitä sukututkimusta koskevia lausahduksia.

Miten olisikaan seuraavat viritelmät:

- Minusta näyttää, että siinä lukee Henriks. Sinustako se näyttäisi olevan Hellas? Hän on opetellut vanhat käsialat ja sanoo siinä lukevan Helias.

- En levittele arkaluontoisia henkilötietoja. Ootko sinä lukenut koskaan tietosuojasta? Hän on tarkoin perehtynyt sukututkimuksen käytännesääntöihin.

- Minusta Suku Forum on ihan monipuolinen sättäilypaikka. Sinäkö tykkäät, että yhdet ja samat sinne aina vaan kirjoittelevat. Hänen mielestään yli tuhat viestiä kirjoittaneet voisivat välillä tehdä omat keskeneräiset turkimuksensa valmiiksi...

Suosittelen kaikille tasapuolisesti Hayakawan kirjaa luettavaksi - ja menestystä keskeneräisten tutkimusten kanssa.

Tutkimus- ja veijariterveisin Tapani, ubi 09

Tulee hieman kiusallinen ja vähän syyllinenkin olo lukiessani ylläolevaa tekstiä. Johtuu varmaan siitä, että ymmärsin asian sisällön ainakin pääpiiretssään. Tällainenhan minäkin olen. Mutta lisäksi olen turhautunut sen vuoksi, etten ole kyennyt antamaan sitä vastinetta Suku Forumille, jota edellytetään hyvältä sukututkijalta. Silti olen pyörinyt muiden tutkijoitten jaloissa Forumin alusta lähtien.

Kieltämättä mieleeni on tullut muutaman kerran sama ajatus kuin Tellervolle: nyt olisi hyvä aika lopettaa. Mutta olen tullut aina toisiin ajatuksiin ja sinnikkäästi jatkanut eteen päin toivoen, että pitkä elämänkoekmus tuo kuitenkin jotain sellaista esille, mitä ei ehkä muutoin tulisi. Ehkä osassa meitä sukututkijoita on sallittu annos Don Quijote-henkeä, jota tarvitaan.

Sen verran olen katsellut liikaa sorakuopan reunoja, että jäin äimistelemään termiä "ubi 09"

Make
11.01.09, 11:55
Joopa joo. Hayakawani olen lukenut ja Tapanin ketjunaloitus on erinomainen ja mietinnän arvoisia asioista sisältävä, meille kaikille tällä foorumilla ja monilla muillakin foorumeilla. Vaikkapa vaan sillä ihan jokapäiväisellä.

Tätä kirjoittaessani tuohon ilmestyi Heikin teksti. Erityisesti tämä kohta "Mutta lisäksi olen turhautunut sen vuoksi, etten ole kyennyt antamaan sitä vastinetta Suku Forumille, jota edellytetään hyvältä sukututkijalta." tuntui tutulta.

Lisäksi olen myös se "hän viheliäinen nuuskija" ja haluaisin Heikin tavoin ymmärtää kirjainyhdistelmän ubi xx :oo: Ja ehkä myös veijari :eek:

blue-eyed
11.01.09, 12:20
Hyvä ystäväni, Make!

koska et ole kainuulainen, etkä savolainen tai karjalainen , niin et taida ymmärtää ihan kaikkea, mitä me voimme olla ;)

Minut ehkä tunnet, mutta tutustupa Tapanin viesteihin kautta koko Forumin, niin ehkä käsität millainen veijari hän onkaan :D: ihan hyvässä mielessä! On ilo lukea Tapanin viestejä. Ne viestivät hyvää tuulta ja hyväntahtoisuutta, välillä vähän sarkasmiakin, joka on huumorin lajeista vaikein.:rolleyes: Ilman sarkasmia ihminen ei tule toimeen, sanoo viisas, teatterialalla oleva poikani.

Huumormielessä vakavasti Tapanin aloittamaan viestiketjuun suhtautuva Hämeessä ikänsä asunut kainuulainen mummeli.:)

Tapani Kovalaine
11.01.09, 13:12
Hei kaikki ja sinäkin siellä toinen oikealta!

Ei ollut pienimmässäkään määrin mulla tarkoituksena aiheuttaa kellekkään tunnonvaivoja tai pistoja tutkijan sydämessä! Vilpitön tarkoitukseni oli taas kerran leikitellä sanaparilla: kärsiä/nauttia!

Rakas lukijani voi hyvin arvata, kuinka kamalasti oppikoulussa opettajani saivatkaan kärsiä niistä hetkistä, jolloin Tapani (ubi 09) nautti pätemisen tarpeesta!

Oli mulla toinenkin tarkoitus: halusin vähän irrotella sen kunniaksi, että Juha tänään ja Tapani ylihuomenna ja Tellervo viikon päästä saavuttavat tuhannen kirjoitetun viestin rajan ja saavat siitä palkintonsa, jota he eivät tietenkään taida julkisesti paljastaa?

Pyydän anteeksi kaikilta niiltä, jotka ovat ymmärtäneet viestini toisin kuin oon tarkoittanut. Lopetan sarkastisesti, mitä se sitten tarkoittaakaan, kertomalla mitä lukee sivulla 35 Tuulos tarinoi (ilm. 1997) -kirjassa:

- Kyllähän sinä Jooseppi lukea osaat, mutta ei pahaa tekisi, vaikka vielä vähän petraisit, sanoi Takalan rovasti Peltosen Joosepille.

Lopuksi se salaperäinen ubi. Sen merkitys pohjoissavolaisilla seutuvilla ja muualla ei ole auennut kunnolla vielä minulle ja tuskin vielä muillekaan. Väliaikaisesti tulkitsen lyhenteen vanhalla ruostuneella kouluruotsillani merkitsevän, siis pyhäpäivinä kirkonmenojen aikaan: utan bibeln interrimiskt, 2009.

Tapani, ubi 09

blue-eyed
11.01.09, 13:44
Jotta minäkin pääsisin tuohon tonnisten kerhoon, kerron tositarinan sarkasmista:rolleyes:

Viime kesänä mieheni oli tukalassa tilanteessa ja joutui ensiavun ja teho-osaston kautta Tays:n keuhkosairauksien osaston tarkkailuhuoneeseen, eli kriittisessä tilassa olevien potilaiden huoneeseen. Samassa huoneessa oli "kaveri", joka herätessään tajuttomuudestaan (?) ensimmäisenä tokaisi: "Perkele! Meinasin kuolla!" Siinä minusta on sarkasmia, jos missä ja... myös elämänhalua.

Terho Asikainen
11.01.09, 13:47
Löysin vanhasta latinankirjastani seuraavan lauseen:

Ubi papa, ibi Roma.

Suomeksi siis: Missä paavi, siellä Rooma.

Toisenkin löysin, tällä kertaa päästäni:

Ubi Tapani, ibi sapientia.

Onnea ja kiitokset tuhannesta viestistä!

t. Terho.

Make
11.01.09, 13:59
Hyvä ystäväni, Make!

koska et ole kainuulainen, etkä savolainen tai karjalainen , niin et taida ymmärtää ihan kaikkea, mitä me voimme olla

Minut ehkä tunnet, mutta tutustupa Tapanin viesteihin kautta koko Forumin, niin ehkä käsität millainen veijari hän onkaan ihan hyvässä mielessä! On ilo lukea Tapanin viestejä. Ne viestivät hyvää tuulta ja hyväntahtoisuutta, välillä vähän sarkasmiakin, joka on huumorin lajeista vaikein. Ilman sarkasmia ihminen ei tule toimeen, sanoo viisas, teatterialalla oleva poikani.

Huumormielessä vakavasti Tapanin aloittamaan viestiketjuun suhtautuva Hämeessä ikänsä asunut kainuulainen mummeli.


Nyt tunnen ikäänkuin tulleeni väärinymmärretyksi :eek: Siis näenhän minä, että veijari ja hjuumorimies on Tapani. Omalla "hän viheliäinen nuuskija" -sitaattikommentillani Tapanilta halusin omalla kummallisella tavallani udella mikä kumma ubi ?:confused:

Ai niin... appeni oli savolainen ja anoppini karjalainen.... mistä sais kainuulaista pohjaa...

Hei kaikki ja sinäkin siellä toinen oikealta!

Ei ollut pienimmässäkään määrin mulla tarkoituksena aiheuttaa kellekkään tunnonvaivoja tai pistoja tutkijan sydämessä! Vilpitön tarkoitukseni oli taas kerran leikitellä sanaparilla: kärsiä/nauttia!

Rakas lukijani voi hyvin arvata, kuinka kamalasti oppikoulussa opettajani saivatkaan kärsiä niistä hetkistä, jolloin Tapani (ubi 09) nautti pätemisen tarpeesta!

Oli mulla toinenkin tarkoitus: halusin vähän irrotella sen kunniaksi, että Juha tänään ja Tapani ylihuomenna ja Tellervo viikon päästä saavuttavat tuhannen kirjoitetun viestin rajan ja saavat siitä palkintonsa, jota he eivät tietenkään taida julkisesti paljastaa?

Pyydän anteeksi kaikilta niiltä, jotka ovat ymmärtäneet viestini toisin kuin oon tarkoittanut. Lopetan sarkastisesti, mitä se sitten tarkoittaakaan, kertomalla mitä lukee sivulla 35 Tuulos tarinoi (ilm. 1997) -kirjassa:

- Kyllähän sinä Jooseppi lukea osaat, mutta ei pahaa tekisi, vaikka vielä vähän petraisit, sanoi Takalan rovasti Peltosen Joosepille.

Lopuksi se salaperäinen ubi. Sen merkitys pohjoissavolaisilla seutuvilla ja muualla ei ole auennut kunnolla vielä minulle ja tuskin vielä muillekaan. Väliaikaisesti tulkitsen lyhenteen vanhalla ruostuneella kouluruotsillani merkitsevän, siis pyhäpäivinä kirkonmenojen aikaan: utan bibeln interrimiskt, 2009.

Tapani, ubi 09

No en ainakaan pienimmässään määrin minä tuntenut pistoksia (styng) ja luulen kyllä löytäneeni Tapanin viestistä ne pointit ja irrottelun - jota itsekin pyrin aika ajoin harrastamaan (on nääs pakkokin) :) Eli minulle ei ole kukaan velkaan anteeksipyyntöjä - eikä kai muutakaan - ja toivon mukaan en minäkään kellekään.

Tais kuluneella viikolla tulla 200 viestiä täyteen. Hyvä alku. :p:

tellervoranta
11.01.09, 14:04
......tuhannen viestin palkinto:D:, siinä sitä sarkasmia...
ubi-viestiketju ei löydy lyhyyden takia etsinnällä....kyllä siihen kirjoittaneet tietävät kuitenkin muutoin. En paljasta asiaa, ettei löytymisen riemu katoaisi. ;):cool::rolleyes:

Tapani Kovalaine
11.01.09, 14:24
Minäpä paljastan Tellervolle ja muille, mistä reten kerralla kunnon löytymisen riemu lähtee. Olen nimittäin eläissäni tehnyt huhkimalla puoli tuntia töitä jäljempänä mainitun kysymyksen ratkaisemiseksi. Ja silti en löytänyt edes 40 vuoden kokemuksella mitään, joten:

HYVÄ SUKUTUTKIJA, HALUATKO LÖYTÄMISEN RIEMUA,
PALKINTOSI ON OLEVA TYYTYVÄINEN MIELI, JOS SELVITÄT ANNA KUPIAISEN (1815-1885) VANHEMMAT!

http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=5101

On monenlaisia kysymyksiä Suku Forumissa ja tuo linkissä mainittu 27.12. 2008 tehty kysely on saanut nolla vastausta.

Kävin kurkistamassa JoMassa, että Anna Kupiainen muutti 24.11.1836 Kerimäeltä Rääkkylään, synnytti 29.11.1836 Erik Erikinpoika Toropaisen, oli 22.2.1836 vihitty Rääkkylässä heinoniemeläisen Erik Ollinpoika Toropaisen, s. 15.12.1809, kanssa, muutti sitten miehensä ja lapsensa kanssa 18.10.1837 Kiteelle. Hiskin mukaan Erik on tainnut kylläkin syntyä 22.11.1809. Annan kohdalla en huomannut toista etunimeä, mutta kysyjällä on Anna Stina.

En ole löytänyt Kerimäeltä enkä Kiteeltä enkä enää mistään muualtakaan jälkeäkään koko perheestä! Olen ajatellut, että jospa koko tuon perheen histooria on palanut vaikkapa Pälkjärven kirkonkirjojen mukana. En ole usein tavannut näin kinkkistä tapausta. Ja sen takia toivon, että joku Suku Forumin lukija saisi kokea löytymisen riemua, jota en saanut - ikävä kyllä.

Koeta siis taitojasi ja etsi Anna Kupiaiselle vanhemmat. Kerimäki on hyvin digikuvattu. Rääkkylän rippikirjaan oli merkitty Annalle syntymäajaksi 24.2.1815. Muuttoluettelot puuttuvat pahimmoilleen.

Terveisin Tapani

Sami Lehtonen
11.01.09, 14:39
Jotta minäkin pääsisin tuohon tonnisten kerhoon, kerron tositarinan sarkasmista:rolleyes:

Viime kesänä mieheni oli tukalassa tilanteessa ja joutui ensiavun ja teho-osaston kautta Tays:n keuhkosairauksien osaston tarkkailuhuoneeseen, eli kriittisessä tilassa olevien potilaiden huoneeseen. Samassa huoneessa oli "kaveri", joka herätessään tajuttomuudestaan (?) ensimmäisenä tokaisi: "Perkele! Meinasin kuolla!" Siinä minusta on sarkasmia, jos missä ja... myös elämänhalua.




Ja kuinka oikeassa hän olikaan. Varmaan jokseenkin euforinen tunnetila heräämisen jälkeen.

Sami Lehtonen
11.01.09, 14:43
......tuhannen viestin palkinto, siinä sitä sarkasmia...
ubi-viestiketju ei löydy lyhyyden takia etsinnällä....kyllä siihen kirjoittaneet tietävät kuitenkin muutoin. En paljasta asiaa, ettei löytymisen riemu katoaisi.

google hakuun -> "ubi site:suku.genealogia.fi"

ja nautin oivalluksestani täysin rinnoin ;)

Make
11.01.09, 15:10
Täällä myös oli pakko kooklata :) - selitys on joskus hyvinkin yksinkertaisen monimutkainen. Ketjussa oli myös avatar-kuva -ongelma ikäänkuin liitännäisenä. Piti kokeilla, onnistui. Nyt näkyy naama, on muuten ubi07.

Heikki Koskela
11.01.09, 16:37
Enhän minäkään ihan tosissani ole noitten tunnonvaivojen kanssa. Mitä nyt vähän kaivelee. Tuppaa vain olemaan niin pimeää vielä täällä susirajalla.

Muuan entinen kollega kertoi minulle aktiivisesta oppilaastaan eräällä syrjäkylän koululla. Oli kuulemma hyvin innokas viittaamaa ja halukas vastaamaan. Opettaja sanoi viimein tuskastuneena hänelle: "Sinä vastaat melkein aina väärin!" Pojan logiikka ei pettänyt: "Saahan sitä yrittää!"

Make
11.01.09, 17:28
Tuosta Heikin koulujutusta, joka oivasti myös pätemisen tarvetta kuvaa, koska yrittänyttä ei laiteta, tulee mieleen koulujuttu. Ehkei ihan tosi, mutta hersyttää ainakin minua.

Tarkastaja, nuorehko mies, tuli kuuluisan pikku-Kallen kouluun ja Kallen englannin tunnille. Naislehtori oli aika hermostunut, kun yllättäen tullut tarkastaja seurasi opetusta ja tietysti myös oppilaiden osaamista. Opettaja kyseli kysymyksiä ja viittauksia ei tullut oikein toivotulla tavalla, koska oppilaatkin pelkäsit vastaavansa väärin. Opettaja kirjoitti liitutaululle englanninkielisen lauseen ja kysyi sitten oppilailta mitä tuo on suomeksi. Yhtään kättä ei nouse ja opettajatar hermostuu entistä enemmän. Tarkastajakin istuu aika edessä siinä pikku-Kallen vieressä ja hekin aistivat opettajan kiusaantumisen. Hermostuneena opettaja pudottaa jopa liidun lattialle ja kumartuu ottamaan sen. Noustessaan liidun kanssa hän ilokseen - ja hämmästyksekseen - huomaa pikku-Kallen viittaavan. "No Kalle, sanohan mitä tämä lause on suomeksi". Kalle vastaa: "Aika hyvä perse". Opettajatar tietysti raivostuu kovasti ja komentaa Kallen ulos luokasta. Luokasta poistuessaan Kalle sähähtää vieressään istuneelle tarkastajalle "Ei pitäis kuiskata ellei tiedä!"

No saammehan me täällä sentään päteä ja esittää ratkaisuehdotuksia kanssakysyjille, ainakin minulle, vaikkei aina ihan oikein menisikään :D:

Mutta edelliseen liittyen myös taatusti tosi juttu - vaimolleni, kielten opettajalle sattunut. Opettaja pyysi kääntämään englanniksi lauseen "Opettajani ei pidä kiroilusta" - taustana oli keskustelu erään oppilaan kiroilusta tunnilla. Eräs poika viittasi ja vastasi: "My teacher does not like fucking!"

Huvittava mutta myös esimerkki miten tv:stäkin tuttu kiroilu fuck it saa helposti uuden merkityksen....

Pirjo L
11.01.09, 17:54
Tapanin neuvosta koetin onneani ja

jatkot löytyy Kiteeltä
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kitee/rippikirja_1839-1852_tk2142-2143/698.htm
sekä
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kitee/rippikirja_1853-1864_tk2143-2144/635.htm
että
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kitee/rippikirja_1853-1864_tk2143-2144/705.htm
ja vielä
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kitee/rippikirja_1853-1864_tk2143-2144/703.htm

Nimestäkin löytyy Anna Stina, mutta mistä kotoisin jatketaan etsintää...

Terveisin Pirjo, jonka juuret mm. Kiteellä.