PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hyvät ihmiset mitä tästä pitäisi päätellä


Leo Immonen
07.01.09, 13:42
Leppävirran henkikirjaan 1810 Sivu 1068 on merkitty Pekka Immonen ja Anna Nikkinen ikään kuin aviopariksi.
Lastenkirjaan 1809–1829 (kirjan sivu 69) on merkitty Pekka Immoselle lapset: Kalle Nikkinen, Paul Immonen ja Anna-Liisa Immonen. Paulin äiti on kuitenkin Anna Lattva ja Anna-Liisan äiti Anna Lapveteläinen. Tosin kumpikin nimi on äärimmäisen epäselvä.
Ripillä Pekka on käynyt 1802–1813 (kuva 396) Rippikirjan mukaan Anna Greta Latvan kanssa. Hyvät ystävät, mitä tästä pitäisi päätellä.

Tapani Kovalaine
07.01.09, 14:06
Aina niitä virheitä sattuu. Pappi on vuonna 1816 seuraavaan rippikirjaan 1814-1824 korjannut sukunimen Lattva Lappalaiseksi.

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/leppavirta/rippikirja_1814-1824_tk2074_i/604.htm (http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/leppavirta/rippikirja_1814-1824_tk2074_i/604.htm)

Carl Nikkinen, s. 1800, oli poikapuoli ja avioitui Sofia Markasen, s. 1802, kanssa,

Tapani Kovalaine
07.01.09, 18:15
Aina niitä virheitä sattuu, osa 2. Papin ei olisi pitänyt mennä Latvaa turhan päiten muuttelemaan Lappalaiseksi, sillä se ei suinkaan ollut Anna Margareta Lapveteläisen, s. 10.2.1776, oikea nimi! Kun lähdetään rk 1814-24 Leppävirran kylän nro 10 Mustasalon torpasta ja digikuvasta 604 kelaamaan asioita taaksepäin, tullaan digikuvaan 642. Se kertoo Leppävirta nro 15 asujista, että Petter Immonen ja vaimonsa Anna Gretha Lappelainen 1776 asuivat jo 1814 alkaen tuossa talossa.

Seuraavaksi on mentävä rk 1802-1813 digikuvaan 438. Nyt kuva kertoo, että Anna Greta oli aviossa 26.3.1806 asti Anders Nikkasen kanssa ja jäi tuolloin leskeksi ja hänen sukunimensä oli Lapveteläinen (Lappveteläinen). Lastenkirjasta (digi 296) näkyy pariskunnan kolme lasta Johan, Anders ja v. 1800 syntynyt Carl Nikkinen.
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/leppavirta/rippikirja_1802-1813_tk2073/438.htm
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/leppavirta/lastenkirja_1798-1808_tk2082-2083/296.htm

Jos halutaan, on syytä katsella digi 400 ja 421, jolloin taitaa olla vuorossa sukunimet Pura ja Latva ja Anna Gretan äiti Margareta Lapveteläinen, s. 28.3.1749 Moninmäki, Leppävirta. Hänen vanhempansa olivat talollinen Johan Lapveteläinen 1721 ja Sophia Leskinen 1722. Mutta kun pahimmoilleen Leppävirralta puuttuu pätkä kirkonkirjoja, niin eipä näistä asioista voi olla niin varma. Mutta silti siltä näyttää, että noinnikkäästi...

Lopuksi vastaus siihen kysymykseen, että mitä tästä pitäisi päätellä? On ihan pakko päätellä, että Suomen sota 200 vuotta sitten ja muutama kirkkopalo ovat olleet sukututkijoiden kannalta hyvin moitittava juttu!

Leo Immonen
07.01.09, 18:49
Kiitos Tapani Kovalainen. Olen vuosikausia selaillut noita rippikirjoja enkä ole löytänyt, nyt näyttää, ihan selviltä vaikuttavia asioita. Minun taitaa sittenkin pitää käydä joku sukututkimuskurssi.

Make
07.01.09, 19:15
Kiitos Tapani Kovalainen. Olen vuosikausia selaillut noita rippikirjoja enkä ole löytänyt, nyt näyttää, ihan selviltä vaikuttavia asioita. Minun taitaa sittenkin pitää käydä joku sukututkimuskurssi.

Yrityksen ja erehdyksen kautta minäkin.... innolla 4v rippikirjojen lukua ja paljon tietoa sain tallennettuakin. Oikeastaan en ensimmäiseen vuoteen oikein tiennyt mitä ovat rippikirjat, lastenkirjat, syntyneiden, vihittyjen tai haudattujen luettelot....Kunhan vaan sattumanvaraisesti selailin ja innostuin aina uudesta löydöksestä. Ja suurin moka oli siinä, etten merkinnyt lähteitä eli kirkollisten kirjojen vuosilukuja - saati sivunumeroita muistiin.... enkä kyliä enkä taloja. Niitä nyttemmin sitten olen uudelleen hakenut ja vasta viime syksynä :mad: tajusin niiden numeroiden merkityksen rippikirjojen sarakkeissa ja marginaaleissa. Niistähän löytää aina missä tai mistä henkilö "jatkuu"..... Ja ymmärtänyt, ettei kaikkia lapsia tarvitse etsiä umpimäghkään rippikirjoja selaamalla.

Olen myös ihaillut Tapanin innostunutta ja nopeaa tiedonhakua meille kysyjille :):) Homma selvästi hanskassa ja hanska tallessa!

Tapani Kovalaine
07.01.09, 20:34
Hei Markku! Nyt tuleepi raittiustietoisku kiitokseksi kauniista sanoistasi:

Voi hyvänen aika, kuka meillä ny työt tekee, sano entinen mies (Tapani?), kun ensimmäistä kertaa juovuksissa oli.

Lähde: sivu 82, Tuulos tarinoi. Hämeenlinna 1997.

Make
07.01.09, 20:41
Hei Markku! Nyt tuleepi raittiustietoisku kiitokseksi kauniista sanoistasi:

Voi hyvänen aika, kuka meillä ny työt tekee, sano entinen mies (Tapani?), kun ensimmäistä kertaa juovuksissa oli.

Lähde: sivu 82, Tuulos tarinoi. Hämeenlinna 1997.

Oho. Tulipa paikkaan kun juuri avasin saunaoluen :eek: Kukahan meillä nyt sukututkimukset tekee? Luin muuten lehdestä kun yksi julkisuuden henkilö totesi, ettei juo uskonnollisista syistä alkoholia. Pakko todeta, etten minäkään sitä uskonnollisista syistä juo :rolleyes:. Sukututkimukseen liittyen kuitenkin joudun toteamaan, että patriarkaalisesti katsoen minun sukutaloni (vuodesta 1754) juotiin viime vuosisadan alussa :mad: Hyvät ihmiset, mitä tästä pitäisi ajatella :confused:

vikmapi
07.01.09, 21:22
....., että viina on viisasten juoma!