PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sotilas Hans Glada/Kaipainen Pieksämäki


Make
06.01.09, 12:26
Selvittelen Pieksämäen Kaipaisia. Olen päätynyt appeni sukujuurissa Pieksämäen Tikkalanmäessä vuonna 1700 syntyneeseen sotilas Hans Gladaan (nro 79 Tikkalamäki), joka myöhemmin (ja ehkä myös ennen sotilasnimeään Glada) sukunimeä Kaipainen (Caipain, Kaipain). Hänelllä oli ilmeisesti 1699 syntynyt sisko Anna, mutta vanhemmat ja mahdolliset muut sisarukset ovat hakusessa.

Hans Gladan suorat miespolvet aina nykypäivään asti ovat ns. hanskassa, mutta Pieksämäellä on ollut paljon Kaipaisia, joihin en ole saanut yhtymäkohtia, mutta haluaisin saada ja ilmeisesti Hansin vanhemmat ja sisarukset olisivat ratkaisu.

Hansin jälkipolvet appeni sukuhaarassa olivat aina 1800-luvun lopulle asti Pieksämäellä; viimeksi Virtasalmella ja sitä ennen Hällinmäki, Längelmäki, Maavesi ja aivan aluksi siis ilmeisesti Tikkalanmäki.

Hans vihittiin 1730 Eeva Heimosen (Heinosen? - Heimoin, Heinoin, Heimotar) kanssa ja he saivat 7 lasta (Mattias 1731, Anna 1733, Kaarina 1735, Eeva 1736, Helena 1738 ja kaksoset Hans ja Påhl 1741 - joissain tiedoissa Anna on syntynyt 1736 ja Eeva 1738). Toiseen avioliittoon Hans vihittiin Kirstin Janhuisen kanssa 19.1.1746 ja he saivat 1745 (oä) pojan Sigfrid, 1747 Påhl ja 1749 tytön Ingeborg (Inga). Tutkimani sukuhaara on peräisin Sigfridistä. Kaikki tässä mainitut olivat vielä Tikkalanmäestä.

Onko kukaan muu törmännyt sotilas Hans Gladaan? Pieksämäeltä löytyy myös sotilas Påhl Glada hieman myöhemmältä ajalta, mutta eivät ole äsken mainitut Påhl Kaipaiset enkä ole häntä saanut sopimaan mihinkään. Myös muut tiedot Kaipaisista kiinnostavat.

Tapani Kovalaine
06.01.09, 13:20
Matti Nykäsestä on paljonkin kirjoiteltu, mutta miten selittyy, että hän solmi Tikkalanmäessä Pieksämäellä avioliiton vuonna 1746 sotilas Gladen hustrun Eva Heinosen kanssa? Aika outo kirjaus!

http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/1gi4jn?fi+0394+vihityt+843) 6.1.1746 Tickalamäki Trp. Matts Nykäin Sold.Glades h:o Eva Heinotar Tickalamäki

alkup - TALLKOMM: Naisen ""ammatti"" epäselvä

Make
06.01.09, 14:02
Matti Nykäsestä on paljonkin kirjoiteltu, mutta miten selittyy, että hän solmi Tikkalanmäessä Pieksämäellä avioliiton vuonna 1746 sotilas Gladen hustrun Eva Heinosen kanssa? Aika outo kirjaus!

http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/1gi4jn?fi+0394+vihityt+843) 6.1.1746 Tickalamäki Trp. Matts Nykäin Sold.Glades h:o Eva Heinotar Tickalamäki

alkup - TALLKOMM: Naisen ""ammatti"" epäselvä

Jep. Matti oli Hansin 1. puolison toinen mies.

Make
06.01.09, 14:50
Jep. Matti oli Hansin 1. puolison toinen mies.

Tämä juttu näyttäisi menneen jotenkin niin, että Nykäsen Matti teki Hansin Eeva-vaimon kanssa tyttären Sofian 27.5.1744 (tai siis tytär syntyi tuolloin - Matti ja Eeva lienevät puuhastelleet asian eteen jo aiemmin) eikä Hans ollut huonompi, vaan teki Sigfridin leskeksi jääneen naapurin emännän Kirsti Janhusen (mies Pehr Tarvainen kuoli 17.5.1744) kanssa 13.5.1745. Tämän kaiken seurauksena Hansin vaimo Eeva otti Nykäsen Matin puolisokseen 6.1.1746. Ja kaksi viikkoa myöhemmin 19.1.1746 Hans vihittiin Kirstin kanssa. Hans ja Kirsti saivat sitten vielä Påhlin ja Ingeborgin. Ja Eeva ja Matti saivat Sofian lisäksi vielä Larsin 1747.

Tuomo
08.01.09, 17:50
Terve.

Olen tehnyt sukuselvityksen Pieksämäen Hans Glada/Kaipainen esipolvista sekä Anna Kaipaisen jälkipolvista. Lähetän lisätietoja sinulle sähköpostin kautta.

terv. Tuomo

Make
08.01.09, 18:29
Terve.

Olen tehnyt sukuselvityksen Pieksämäen Hans Glada/Kaipainen esipolvista sekä Anna Kaipaisen jälkipolvista. Lähetän lisätietoja sinulle sähköpostin kautta.

terv. Tuomo

Mahtavaa! Kiitos jo etukäteen. Katsotaan mitä minulla on Hansin jälkipolvista, josko ne kiinnostavat sinua.

Markku

Jukka H
23.01.09, 14:23
Tikkalanmäen Kaipaisia olen minäkin etsinyt. Lähetän sinulle Make tiedot kartoittamastani sukuhaarasta sähköpostissa. Samalla kyselen Tuomolta mahtaisitko viitsiä panna minulle saman postituksen kuin Makelle? Saat omani sitten paluupostissa.
Terveisin
Jukka H

Make
23.01.09, 19:41
Tikkalanmäen Kaipaisia olen minäkin etsinyt. Lähetän sinulle Make tiedot kartoittamastani sukuhaarasta sähköpostissa. Samalla kyselen Tuomolta mahtaisitko viitsiä panna minulle saman postituksen kuin Makelle? Saat omani sitten paluupostissa.
Terveisin
Jukka H

Kiitoksia vaan Jukallekin! Sähköpostisi jo sain ja vastauksenkin annoin. Yhtymäkohtia löytyi.

eeva häkkinen
21.06.09, 22:38
Kiitos! Sain tuosta kyllä lisää lihaa luitten ympärille eli hieman Hannun sotilashistoriaa. Tuo Hannun syntymävuosi hieman kummittelee. Se on rippikirjoissa 1700 ja kuolinvuosi niinkin myöhäinen kuin 1790 - mikä tietytsi on mahdollista, mutta aiheuttaa epäuskoa. Minulla ei ole ollut tilaisuutta tutkia vuoden 1735 katselmuskirjaa ja tuon mukaan Hannu olisi siis 1735 ollut 27 vuotias. Olen itse päätynyt osin siihen, että Hannuja olisi ollut kaksi. Olen jopa miettinyt, että kuoliko ensimmäinen Hannu lapsena ja seuraavaksi syntynyt veli sai nimen Hannu. Tämä oli länsisuomalainen tapa, mutta liekö ollut Etelä-Savossa. Toisaalta olen antanut itseni ymmärtää, että ruotusotilaat kertoivat itsensä joskus vanhemmiksi kuin olivatkaan päästääkseen aiemmin pois palveluksesta.

Syntymäajat näiltä vuosilta usein jäävätkin arvioiksi, sitähän ne olivat lähteissäkin. Pieksämäen kastelokit samoin kuin muutkin kirkonkirjat puuttuvat tältä ajalta, ja puuttuivat jo pappien ottaen uudestaan sulkakynän käteensä isonvihan jälkeen. Pieksämäen historia siteeraa kirkkoherra Molanderia: "kirkonkirja, joka jäi tänne pappilaan 6.1.1714 minun kiireellisen pakoni johdosta". Eli sekä kirkonkirjojen, että ruoturullien iät on arvioitu, mutta kokemukseni mukaan ruoturullissa on yleensä paremmat arvaukset. Tämän ajan miehistä saa usein jonkunlaista haarukkaa myös henkikirjoista, kunhan muistaa, ettei ketään kirjattu hengille 15-vuotiaana, niinkuin määräys kuului, harvoin edes vielä 18-vuotiaana. Minun on vaikea uskoa, että sotilaat olisivat valehdelleet ikäänsä päästäkseen pois ruodusta, mitään eläkeikäähän ei ollut, vaan sotamies yleensä palveli niin kauan kuin kelpasi palvelukseen (ja pysyi hengissä). Sen sijaan olen nähnyt jääkäriksi pestautuneen ilmoittaneen itsensä todellista nuoremmaksi, ehkä tullakseen hyväksytyksi. Tätä tahallisuutta on kuitenkin vaikea osoittaa, koska on monenlaista näyttöä siitä, etteivät ihmiset itsekään tienneet ikäänsä.
Ja kyllä Savossakin oli aika yleistä antaa kuolleen lapsen nimi seuraavalle, erityisesti, jos nimi liittyi sukuun, niinkuin se tuohon aikaan yleensä teki.
Mutta eihän Hannu vain ole tämä leski Anna Lyytikäisen poika Tikkalanmäen Kaipaisten huushollissa, hänellä olisi Anna-niminen sisarkin?

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pieksamaki/rippikirja_1721-1724_tk1411/41.htm

puhtaaksikirjoitettuna täällä

http://hiski.genealogia.fi/rk/rivit.php?sivu=8272

mutta jälkimmäisestä puuttuvat rippimerkinnät. Tämä Hannu on arvioitu 13-vuotiaaksi, Anna lienee hiukan vanhempi, koska on käynyt ripillä jo 1724.

Olen suuren osan ensi viikkoa pois linjoilta, jos jäi kysyttävää, vastaan tultuani takaisin.

Make
22.06.09, 18:15
Mutta eihän Hannu vain ole tämä leski Anna Lyytikäisen poika Tikkalanmäen Kaipaisten huushollissa, hänellä olisi Anna-niminen sisarkin?

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pieksamaki/rippikirja_1721-1724_tk1411/41.htm

puhtaaksikirjoitettuna täällä

http://hiski.genealogia.fi/rk/rivit.php?sivu=8272

mutta jälkimmäisestä puuttuvat rippimerkinnät. Tämä Hannu on arvioitu 13-vuotiaaksi, Anna lienee hiukan vanhempi, koska on käynyt ripillä jo 1724.

Olen suuren osan ensi viikkoa pois linjoilta, jos jäi kysyttävää, vastaan tultuani takaisin.

Kovasti olen tuon(kin) rippikirjan pohjalta asiaa arvaillut, mutta en vaan oikein ole löytänyt selviä linkkejä varmistuakseni. Eli toistaiseksi olen pitänyt asian auki.

Ei tässä olla hevosen selässä. Itse asiassa pohdiskelen juuri nyt kanadalaisten sukulaisten "toista haaraa" heidän avuksensa - ja töissä pitää käydä :)